vasael.ir

کد خبر: ۷۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵ - 10 December 2017
در نشست«مافیای جنسی»همراه با اکران مستند «خیال پرست» مطرح شد؛

تغییر نگرش ها نسبت به زنان مسیر حرکت مافیای جنسی و اقتصادی را عوض می کند

وسائل ـ استاد دانشگاه فردوسی مشهد : چنین شرایطی که 57 درصد ازدواج های شمال تهران به طلاق ختم می شود و از طرفی بی توجهی به میل جنسی جوانان از مهمترین دلایل تجاوز است شکل گیری پلیس ابتذال و کنترل کردن آتش جنسی می تواند از مهمترین راهکارها در کاهش جرم و جنایت های جنسی باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، نشست «مافیای جنسی»همراه با اکران مستند «خیال پرست» در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی با حضور جمعی از دانشجویان دختر و پسر و اساتید دانشگاه برگزار شد.

محمد هادی نعمتی، نویسنده و کارگردان مستند «خیال‌پرست» حرف و هدف این مستند را پاک کردن ابتذال جنسی از دامان جامعه عنوان کرده است که برای رسیدن به آن به دو راهکار اشاره می کند که یکی کنترل کردن آتش جنسی جامعه بوده و دیگری نیز راه اندازی یک پلیس تخصصی در بحث ابتذال است.

نعمتی در این اثر به بررسی محتوا و چارچوب کلی خیال‌پرست بر اساس پنج محور می پردازد که این محورها شامل ناهنجاری‌های جنسی جامعه، سودجویان این ناهنجاری‌های جنسی یا همان مافیای جنسی در جامعه کنونی، سهل انگاری علما و بی خیالی مسؤولان، بی‌توجهی به بیانات رهبر معظم انقلاب و محور یا بخش آخر نیز مربوط به بحث ازدواج موقت است.

در این مستند کارشناسان و جامعه شناسان حوزه خانواده و جامعه به بررسی انگاره های فعلی در حوزه مسائل جنسی و روابط دختر و پسر که گاه بدون هیچ قید و شرطی این دو جنس مخالف در زیر یک سقف زندگی می کنند که از آن به ازدواج سفید نام برده شده است می پردازند که به وجود آمدن این شرایط چه آسیب هایی را برای فرد و جامعه به دنبال خواهد داشت که تغییر سبک زندگی و فراموشی فرهنگ اسلامی از جمله آسیب هایی است که در این مستند به آن اشاره شده است. 

علی اکبر رائفی پور، استاد دانشگاه دراین مستند گفت: در همه ادیان توجه به مسائل جنسی به اندازه ای که در اسلام دیده شده است، وجود ندارد چرا که اسلام برای تک تک شرایط جنسی احکام دارد و از طرفی در گذشته فرهنگی ما خواستگاری وجود دارد.

دشمن شیشه و کراک و بی قیدی در ازدواج را در رأس برنامه های تبلیغی خود گذاشته است

این نظریه پرداز با بیان اینکه در حال حاضر استعمار فرهنگی خارجی توانسته است جایگزین شود، اظهارکرد: دشمن برای کشور ما برنامه دارد و شیشه و کراک و بی قیدی در ازدواج را در رأس برنامه های تبلیغی خود گذاشته است.

محمد پیرورام ، کارشناس مستند خیال پرست گفت: 30 سال است که همه در مقابل تعریف اسلام سکوت کرده اند و این در حالی است که اسلام برای انسان تعریف های مفصلی در امر ازدواج و چارچوب های مشخص قرار داده است.

کار فرهنگی در این وضعیت به دست سینماگران افتاده است

وی درادامه با بیان اینکه علاوه بر مافیای جنسی، مافیای دارویی هم در کشور رشد کرده است، تصریح کرد: برخی از فیلم های ترکیه و هالیوودی برای جوان ایرانی ساخته می شود چرا که حتی خودشان این فیلمها را نمی بینند.

 این کارشناس خانواده با بیان اینکه در شرایط فعلی افرادی که می خواهند مبلغ دین باشند و از کار فرهنگی عقب نمانند وارد کار اجرایی نمی شوند که این به نفع جامعه نیست، اظهارکرد:  چرا که کار فرهنگی در این وضعیت به دست سینماگران افتاده است و از آنجا که سینما اقتصادی است معضلاتی را با خود به همراه دارد.

پیرورام با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب و تأکید ایشان برای ورود علما در عرصه چالشی فعالیت های فرهنگی گفت: بقیه علما کجا هستند؟ آیا آنان خیابان ولی عصر تهران را دور زده اند اگر نگاه کرده اند و همچنان سکوت کرده اند و کاری انجام نمی دهند که ای وای بر ما چرا که در این حوزه ها علمای اندک شماری ورود پیدا کرده اند.

وی درادامه با انتقاد نسبت به فعالیت کمرنگ مسؤولان فرهنگی گفت: مسؤولان اجرایی فقط سخنرانی و سمینار برگزار می کنند و در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد و این درحالی است که باید پلیس مبارزه با ابتذال تشکیل شود.

پلیس می تواند به لباس و سینمای مبتذل ورود پیدا کند

کارشناس مستند خیال پرست درادامه با بیان اینکه پلیس می تواند به لباس و سینمای مبتذل ورود پیدا کند، تصریح کرد: در چنین شرایطی که 57 درصد ازدواج های شمال تهران به طلاق ختم می شود و از طرفی بی توجهی به میل جنسی جوانان از مهمترین دلایل تجاوز است شکل گیری پلیس ابتذال و کنترل کردن آتش جنسی می تواند از مهمترین راهکارها در کاهش جرم و جنایت های جنسی باشد.

دکتر جمال لو، رئیس دانشگاه آزاد امارات گفت: آنچه که در دانشگاههای خارجی مشاهده می شود سادگی است چرا که آنان برای ورود دانشجویان  به دانشگاه مقررات و آئین نامه های ضابطه مندی دارند.

وی با بیان اینکه سوئد نخستین کشوری است که مشتریان تن فروشان را به شش ماه زندان محکوم کرد، گفت: از آنجا که مسائل جنسی یک بحث سودآور است بسیاری از مافیا در این مسئله دخیل هستند.

این دکتر جامعه شناس با اشاره به این مطلب که خیلی از لوازم های آرایش از طریق قاچاق وارد کشور می شوند در حالی که برای ممانعت از ورود آنها اقدامی صورت نمی گیرد، تصریح کرد: رشد قارچی این مافیای جنسی شرایط را برای جوان ایرانی سخت کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد امارات با تأکید بر این مطلب که جایی که باید نیروی انتظامی ورود پیدا کند و به برخورد با علت و معلول بپردازد همین ابتذال های جنسی است، تصریح کرد: برخی ها مخالف دخالت پلیس در این امر هستند و این درحالی است که اگر مجازات های کیفری برای ابتذال لحاظ شود بدون ضمانت اجرایی نمی توان کاری انجام داد.  

بچه های نامشروع در ایران در حال افزایش هستند

سلیمی، وکیل پایه یک دادگستری گفت: برخی از مخالفت ها با ازدواج موقت ناشی از جهل است چرا که اسلام این قانون را برای حمایت از زن گذاشته است  و امروز به دلیل بی توجهی به این قانون مشروع اسلامی بچه های نامشروع در ایران در حال افزایش هستند.

حجت الاسلام دعایی، دبیر جبهه فرهنگ عفاف و حجاب نیز گفت:  در حال حاضر چرخه فرهنگی در بخش حجاب تکراری است.  

محسن اصغری نکاء، استاد دانشگاه فردوسی مشهد درادامه به بررسی این مستند با توجه به شرایط فعلی جامعه در دانشگاه فردوسی مشهد پرداخت و گفت: آیا در حال حاضرعنوان  تفکیک جنسیتی همان صورت مسئله را پاک کردن نیست؟ تفکیک جنسیتی به چه معناست؟ آیا این موضوع در دانشگاه ما راه دارد؟ آیا در فضای واقعی جامعه تفکیک جنسیتی جایگاهی دارد؟ آیا در فضای بین کلاس ها دختر و پسرها تعامل نداشته باشند؟ آیا حد و مرز جنسیتی لازم است؟ آیا قواعد و قوانینی بر تعامل جنسیتی کمک می کند یا نه؟

وی با بیان اینکه ارتباط در هر فضایی نیازمند رعایت قواعد است و هر ارتباطی قوانین خود را دارد، اظهارکرد: در این شرایط ارتباط بین دختر و پسر هم ایجاد می شود و گاه اجتناب ناپذیر است اما در ارتباط قواعدی باید رعایت شوند که اینها نیاز است درونی شوند و به صورت بیرونی حل نمی شوند  و تا زمانی که مدیریت هیجانی را به صورت درونی کنترل نکنیم با عوامل بیرونی حل نمی شود.

ازدواج موقت یا خود ارضایی

اصغری  در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه چرا نگاه جامعه نسبت به ازدواج موقت مثبت نیست؟ آیا با توجه به نگرش منفی نسبت به ازدواج موقت، خود ارضایی بهتر از تن دادن به ازدواج موقت نیست؟ و آیا ازدواج موقت سبب بدبینی افراد نسبت به اسلام نمی شود، گفت: وقتی که ازدواج موقت مطرح می شود ما در یک پارادیم که همان پارادایم اسلام است صحبت می کنیم که دینی است و ساز و کارهایی را برای نیازهای انسان قرار داده است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به مسایل جنسی بپردازیم و دینی را پیدا کنیم که به نیاز جنسی به عنوان یک نیاز طبیعی پرداخته باشد کمتر دینی، مانند اسلام به این موضوع پرداخته است، تصریح کرد: اگر می خواهیم ازدواج موقت را ببینیم نمی توانیم یک قطعه از پازل را برداریم بلکه باید در مجموعه ساز و کارهای دین را برای نیازهای جنسی نگاه کنیم چرا که اصل ازدواج است.

طبیعی ترین راه پاسخ به نیاز جنسی ازدواج است

این استاد دانشگاه با اشاره به این مطلب که طبیعی ترین راه پاسخ به نیاز جنسی ازدواج است، گفت: برخی ها آنقدر که ازدواج موقت را قبول دارند خود ازدواج را قبول ندارند.

این دکتر روانشناس درادامه با بیان اینکه در دوره ای به سر می بریم که بین بلوغ جنسی و استقلال های شخصیتی و خانوادگی فاصله و شکاف به وجود آمده است، تصریح کرد: در این فاصله چه باید کرد تا موانع برطرف شوند و فرصت و امکان ازدواج در جامعه فراهم شود.

وی با بیان اینکه مخاطب اصلی مستند خیال پرست متولیان فرهنگی، سیاست و مسایل  دینی جامعه است، تصریح کرد:  درواقع آنان باید این موضوع را برای جوانان ما حل کنند تا در نخستین فرصت جوان بتواند انتخاب همسر داشته باشد و ازدواج کند.

ازدواج موقت از آسیب های جنسی پیشگیری می کند

اصغری  با بیان اینکه در کنار امر ازدواج دایم، ازدواج موقت و ازدواج سفید  گذاشته شده است، تصریح کرد: اما ازدواج موقت با ازدواج سفید متفاوت است چرا که در ازدواج موقت شرایط و مقرراتی حاکم است که می تواند فرد و جامعه را تربیت کند و ازطرفی از آسیب های جنسی پیشگیری می کند.

وی درادامه بیان تفاوت های ازدواج موقت و سفید ادامه داد: ازدواج موقت برای افراد باکره نیست و دارای زمان های خاصی است  که افراد نتوانند هر روز با یک فرد ازدواج موقت داشته باشند چرا که قاعده اسلام این نیست که به تعامل زن و مرد فقط جنسی نگاه کند و فقط لذت جنسی باشد چرا که در این وضعیت رابطه عاطفی، هیجانی واحساسی برقرار می شود  و وقتی در این رابطه یک طرف آن زن است و زنان شاخصه آنها هیجان مداری است که بیان هیجانات آنان متفاوت از مردان است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این رابطه در ازدواج موقت برای زنان کوتاه مدت نیست چرا که هیجان کوتاه مدت نمی باشد، اظهارکرد: بعد از ازدواج موقت، افراد باید یک مدت زمانی صبر کنند تا هیجانات فروکش کنند اما در عین حال مسؤولیت ها برای ازدواج موقت اندک است.

وی با بیان اینکه مشکل نخست در جامعه ما ازدواج است و سپس ازدواج موقت، گفت:  ما مشکل فرهنگی و اجتماعی داریم که نگرش ها نسبت به ازدواج موقت در جامعه ما بسیار سنگین است.

ازدواج موقت فقط برای حاجی بازاری ها امکانپذیر شده است

این کارشناس خانواده با اشاره به دور ماندن از اهداف ازدواج موقت ازسوی جامعه در شرایط فعلی اظهارکرد: در حال حاضر ازدواج موقت فقط برای چند تا حاجی بازاری که خانواده هم دارند و برای تنوع طلبی این کار را انجام می دهند لحاظ می شود.

اصغری با بیان اینکه ازدواج موقت نیاز به فرهنگ سازی دارد، تصریح کرد: ازدواج موقت یک تصمیم گیری بسیار چالش انگیز است  چرا که اسلام چارچوب هایی برای آن قرار داده است. 

وی درادامه با انتقاد نسبت به فضاسازی ایجاد شده برای ازدواج گفت: ما خودمان فضا را می سازیم و خودمان هم از این فضا آسیب می بینیم چرا که شرایط ازدواج را در حال حاضر به گونه ای ساخته اند که اکثر افراد  با آن دچار چالش شده اند واز طرفی جوانان تلاشی برای راضی کردن خانواده ها در برپایی ازدواج آسان ندارند.

برخی از ازدواج آسان برداشت اشتباه کرده اند

 این دکتر روانشناس با بیان اینکه برخی از ازدواج آسان برداشت اشتباه کرده اند، اظهارکرد: این درحالی است که  انتخاب ما باید با دقت و ظرافت صورت بگیرد و در این امر سهل گیر و افراطی نباید عمل کرد اما در چرخه فعلی این انتخاب به آسانی صورت می گیرد و مراسمات و جشن های ازدواج دست و پا گیر و سخت گیرانه است.

وی با بیان اینکه برگزاری مراسمات باشکوه و با هزینه های هنگفت برای ازدواج یک امر فرهنگی اجتماعی است،اظهارکرد: از طرفی این موضوع  فردی است و جوانان باید خانواده ها را راضی کنند تا از این تجملات بگذرند که البته این کار سختی است.

آیا ازدواج موقت به معنای دسترسی ساده به سکس نیست؟

این استاد دانشگاه درادامه در پاسخ به این پرسش که آیا ازدواج موقت به معنای دسترسی ساده به سکس نیست، گفت: در واقع ازدواج موقت به معنای رفع نیازهای طبیعی به ساده ترین شکل ممکن است و بعد کلان این قضیه جدی است و مستند خیال پرست یک مخاطب در لایه کلان دارد که به موضوع مد و سبک زندگی می پردازد که متوجه مسؤولان و علمای دینی است.

وی با بیان اینکه مستند خیال پرست روایتی کامل از زندگی همه جوانان ایرانی نیست، تصریح کرد: این مستند به طبقه ای از جوانان اشاره دارد که از آن جهت که ثروت دارند مانور تجمل و ابتذال می دهند و مخاطب آن همه قشرهای جوان جامعه نیست.

این دکتر روانشناس درادامه با طرح این پرسش که آیا در قشرهای دیگر مسائل جنسی مشکلی ایجاد نکرده است؟ گفت: پاسخ به این پرسش نیاز به این امر دارد که در خوابگاهها بررسی شود ودر عین حال مطالبه گری جوانان تقویت شود تا دردها و این نوع نگاه سکسی به زن در جامعه تغییر کند.  

درباره سکس افراط بسیار فراوانی وجود دارد

وی با بیان اینکه درباره سکس افراط بسیار فراوانی وجود دارد، تصریح کرد: این افراط به حدی است که گویا انسان فقط سکس است که اگر این نیاز او پاسخ داده شود همه مسائل انسانی دیگر حل خواهد شد و این درحالی است که کسانی در پشت پرده هستند که مافیای جهانی نامیده می شود که منافع اقتصادی دارند.

این کارشناس کودک و نوجوان با تدکید بر این مطلب که مطالبه گری در این عرصه مسؤولیت ماست، تصریح کرد: در مورد پوشش افراد در جامعه و سبک زندگی و تجمل خواهی این مطالبه می تواند مسیر حرکت مافیای جنسی و اقتصادی را عوض کند.

وی درادامه با بیان اینکه مسائل جنسی بسیار پیچیده و از طرفی مدیریت آنها پیچیده تر است، اظهارکرد: اما از یک لحاظ این موضوع آسان است  و نیاز است تا مدیریت جنسی از همان کودکی به  فرزندان آموزش داده شود و بچه ها طوری تربیت شوند که در سن بلوغ، آمادگی و گرایش به ازدواج در آنان نهادینه شود.

سیستم آموزشی فرآیند تربیت جوانان برای ازدواج را ندارد

اصغری با اشاره به این مطلب که در حال حاضر سیستم آموزش و پرورش و دانشگاهی و در نهایت آموزشی ما فرآیند تربیت و آماده سازی جوانان دختر و پسر را برای ازدواج طراحی نکرده است، تصریح کرد: دختر نوجوان ما تعامل با دیگران را یاد نگرفته است  و مادربرای او کنیز و پدر عابر بانک است و آمادگی ازدواج ندارد و وقتی وارد دانشگاه شد درگیر روابط هیجانی ازدواج می شود که نسبت به آن آگاهی ندارد.

 وی با بیان اینکه ما نمی خواهیم میل جنسی را حذف کنیم، تصریح کرد: در نخستین گام افراد باید گرایش به ازدواج داشته باشند و از خانه داری و مسؤوولیت پذیری خوششان بیاید  و در قدم بعدی می توان به کنترل محیط  و کنترل مسائل جنسی پرداخته شود./9340/ص

       

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۰:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۰۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۴
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۵۵
اذان مغرب
۲۰:۱۷:۲۳