vasael.ir

کد خبر: ۶۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰ - 02 December 2017
در نشست «در ژرفای جهان زنانه ام» مطرح شد؛

همدوشی قانون و فرهنگ برای حمایت از زنان ضروری است

وسائل ـ وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه تا به امروز قانونگذارما عزم و اراده جدی برای ورود به قوانین حمایتی درباره زنان نداشته است، گفت: باید سیاست های اجتماعی تبدیل به فرهنگ شوند و فرهنگ سازی و قانون نویسی دوشادوش هم پیش بروند تا حمایت از زنان در دوعرصه اجتماعی و قانونی صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، نازلی صدقی، وکیل پایه یک دادگستری در نشست «در ژرفای جهان زنانه ام» که در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی  دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: ما به جز مرخصی زایمان قوانین حمایتی دیگری درباره زنان نداریم.

وی با بیان اینکه تأثیرخشونت بر زنان و افسردگی در بین آنان و از طرفی ایفای نقش مادری و امنیت شغلی آنان از اهمیت توجه ویژه به بهبود سلامت روانی آنها حکایت دارد، تصریح کرد: خشونت به عنوان یک عامل تعیین کننده در افسردگی  است چرا که زنان قربانی خشونت های خانگی هستند.

صدقی با بیان اینکه زنانی که با خشونت خانگی مواجه می شوند دو برابر دیگر زنان خطر ابتلا به افسردگی، اعتیاد و الکل و ایدز در آنان وجود دارد، اظهارکرد: در زمینه حمایت زنان در برابر خشونت  فقط لایحه تأمین امنیت آنان در برابر این امر در قوه قضائیه در حال چکش کاری برای ارائه به مجلس و تصویب است.

 وی با بیان اینکه هرگونه رفتاری که به کرامت زن توهین شود، خشونت روانی است، تصریح کرد: خشونت جنسی از تجاوز به زنان را  گرفته تا مراقبه با اکراه و زور از سوی همسر را شامل می شود و از طرفی بهره کشی جنسی نیز همان سوء استفاده از زن است که توسط شوهر مبتلا به بیماری مصری صورت می گیرد و زن در این رابطه آزار جنسی می بیند.

این وکیل پایه یک دادگستری دادگستری با بیان اینکه طبق  آمار سازمان بهداشت جهانی در ایران 37 درصد از زنان در خانه خود آزار و اذیت می شوند، تصریح کرد: در حال حاضر در همسرآزاری زنان در استان البرز بیشترین آمار است و این فقط مربوط به آمار زنانی است که به دستگاه قضایی مراجعه کرده اند چرا که بسیاری از آنان این کار را انجام نمی دهند و رجوعی به دستگاه قضایی ندارند.

درباره خشونت روانی علیه زنان هیچ مصداق قانونی وجود ندارد

صدقی با بیان اینکه خشونت ریشه در سطح سواد کم و آداب و رسوم و سنن دارد، تصریح کرد: در قوانین ما بین خشونت در محیط خانه و در خیابان؛ قانونگذار تفاوتی قائل نشده است و  این درحالی است که زنی اگر در خانه کتک بخورد و مورد تحقیر واقع شود این آسیب را جلوی فرزندان می بیند و با خشونت در عرصه خیابانی فرق دارد.

وی با بیان اینکه درباره خشونت روانی علیه زنان هیچ مصداق قانونی وجود ندارد، اظهارکرد: در این بخش توهین، تهدید، افترا و مزاحمت تلفنی وجود دارد که برای مرد و زن قانونگذار تفاوتی قائل نشده است.

صدقی درادامه با طرح این پرسش که قانون مدنی ما چه حمایتی از زن داشته است که البته خیلی محدود است ورویه های قضایی در این مسیر حمایتی چه نقشی دارند و از طرفی زنانی که وارد فرآیندهای قضائی می شوند چه آسیب هایی می بینند، تصریح کرد:  135 هزار و 637 پرونده طلاق در نیمه اول سال 95 گزارش شده است.

شکایات مربوط به تجاوز جنسی خلأ قانونی دارد

وی با بیان اینکه دوسال است که پرونده های مهریه پذیرفته نمی شود و از طرفی طلاق شرایط بسیاری دارد، تصریح کرد: در عین حال پرونده هایی که زنان آسیب می بینند با طرح شکایت تجاوز شروع می شود  که در این مرحله وارد فرآیند رسیدگی فرسایش می شود چرا که خلأ قانونی دارد.

وی با تأکید بر این مطلب که دستگاه قضائی ما مردانه است، اظهارکرد: به همین دلیل زن قربانی بزه دیدگی ثانوی می شود چرا که قانونگذار تا زمانی که مطمئن نشود که به صورت قطعی تجاوز بوده است نمی تواند حکم صادر کند.

صدقی درادامه با بیان اینکه سرانه اشتغال، گردشگری و ورزش می تواند خلق زنان را بهبود ببخشد که در این زمینه قانون های حمایتی وجود دارد، تصریح کرد: طبق ماده 101 قانون ششم توسعه، دستگاههای اجرایی موظف هستند که سیاست های خودشان را بر مبنای عدالت جنسی داشته باشند که فرصت برابری اشتغال ایجاد شود.

منشور حقوق شهروندی سند الزام آوری نیست/ همدوشی قانون و فرهنگ برای زنان

وی با بیان اینکه مهترین سند درباره این موضوعات، منشور حقوق شهروندی است، اظهارکرد: در عین حال منشور حقوق شهروندی سند الزام آوری نیست چرا که ما در این زمینه ضعف قانونگذاری داریم.

این وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه تا به امروز قانونگذار ما عزم و اراده جدی برای ورود به این مسئله نداشته است، تصریح کرد: ما در این عرصه بیشتر نیازمند سیاست های فرهنگی اجتماعی هستیم تا قانون و به همین دلیل باید سیاست های اجتماعی تبدیل به فرهنگ شوند و فرهنگ سازی و قانون نویسی دوشادوش هم پیش بروند تا حمایت از زنان در دو عرصه اجتماعی و قانونی صورت بگیرد.

افسردگی سرماخوردگی روانی است

فاطمه میر دورقی، دکترای روانشناسی عمومی درادامه این نشست گفت: افسردگی سرماخوردگی روانی است که هزینه های بسیاری را به خودش اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در آینده ای نزدیک، افسردگی به عنوان بحران جهانی محسوب می شود، اظهارکرد: تا سال 2030 بزرگترین بار بهداشتی را در جهان افسردگی به خود اختصاص می دهد چرا که در حال حاضر 15 تا 20 درصد بزگسالان  به آن مبتلا هستند و در ایران آمار افسردگی 7/7 درصد است.

 این دکتر روانشناس با اشاره به این مطلب که  در تمام جهان شیوع افسردگی در زنان بیشتر از مردان است، تصریح کرد: بیشترین آمار برای مردان در بخش حوادث عمدی و غیر عمدی است در حالی که برای زنان اختلالات روانی است که  آمار نشان می دهد 26 درصد زنان مبتلا به افسردگی هستند.

وی درادامه با طرح این پرسش که به چه دلیل افسردگی در زنان بیشتر است، تصریح کرد:  در این موضوع نباید تک عاملی نگاه کرد چرا که عوامل فرهنگی، اجتماعی، زیستی، محیطی و بیولوژی زنان در افسردگی موثرند.

افسردگی زنان در سه دوره  قاعدگی، بارداری و یائسگی

این دکتر روانشناس با بیان اینکه یکی از عوامل شدت افسردگی در زنان از بعد روانشناسی این موضوع است که آنان بر روی زندگی کنترل ندارند، تصریح کرد: مهمترین دلیل از این جنبه به نوسانات هورمونی زنان برمی گردد که شامل دوران بارداری و یائسگی می شود که همه زنان این موضوع را تجربه می کنند و در این دوران با خلق افسرده مواجه می شوند.

وی با تأکید بر این مطلب که در عین حال نمی توان ادعا کرد که همه زنان با وجود نوسانات هورمونی افسردگی را ماهانه تجربه می کنند، اظهارکرد: اما در بسیاری از آنان این امررایج است.

این روانشناس با بیان اینکه زنان به صورت ماهانه سه دوره افسردگی را تجربه می کنند که به قاعدگی آنان برمی گردد و خاص زنان است، تصریح کرد: اختلالات قبل از قاعدگی، حین قاعدگی و بعد از آن که با یکدیگر متفاوت هستند و منجر به خلق افسرده زنان می شود.

وی با بیان اینکه 80 تا 90 درصد زنانی که قدرت باروری دارند یک سری علائم را در خود مشاهده می کنند، اظهارکرد: بی  خوابی، عدم تمرکز، تحریک پذیری، خلق پایین و بی حوصلگی از جمله نشانه هایی است که زنان در دوران قبل از قاعدگی تجربه می کنند که این دوران مربوط به 7 تا 10 روز قبل از شروع قاعدگی است که با شروع آن این اختلالات از بین می روند.

این دکتر روانشناس با بیان اینکه در برخی شرایط شدت این اختلالات آن قدر فراوان است که فرد به استراحت نیاز دارد، تصریح کرد: د ر این دوران به زنان پیشنهاد می شود که از ویتامین E استفاده کنند و روش منظم و مشاوره گروهی را انجام دهند که سبب کاهش استرس می شود.

حمایت اطرافیان از مهمترین آیتم های کاهش افسردگی زنان در دوران پس از زایمان

وی درادامه با اشاره به افسردگی دوران بارداری  و پس از زایمان گفت: آمارها نشان می دهد که 60 تا 80 درصد زنان  در دوران بارداری و پس از زایمان به اضطراب و نگرانی و خلق پایین مبتلا می شوند چرا که برنامه زندگی آنها عوض می شود و از طرفی وظایفی برای آنها ایجاد می شود.

این دکتر وانشناس با بیان اینکه این گرفتگی پس از زایمان تا دوهفته بعد تمام می شود، تصریح کرد: مهمترین آیتمی که باعث می شود این دو هفته  طولانی ترنشود حمایت اطرافیان است چرا که از مهمترین دلایل  این امر مشکلات با همسر و مشکلات مالی است.

وی درادامه به تشریح چگونگی افسردگی دوران یائسگی پرداخت و گفت: از سن 40 تا 60 سالگی به دلیل کاهش استروژن قدرت باروری تبدیل به عدم باروری و در نهایت عادت ماهانه قطع می شود که این موضوع برای زنان مشکلات جسمی خاصی را ایجاد می کند.

 این دکتر روانشناس درادامه با تأکید بر این مطلب که براساس تحقیقات میدانی انجام شده،  افسردگی در همه زنان یائسه مشاهده نمی شود، گفت: در عدم بروز افسردگی در دوران یائسگی عوامل بسیاری دخیل است که از آن جمله می توان به مصرف ویتامین D در دوران قبل از یائسگی اشاره کرد که باعث می شود زنان در این دوران کمتر به افسردگی مبتلا شوند./9340/ص

    

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۰:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۰۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۴
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۵۵
اذان مغرب
۲۰:۱۷:۲۳