vasael.ir

کد خبر: ۶۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵ - 28 November 2017
معرفی کتاب؛

نگاهی به کتاب کالبد شکافی در آینه فقه

وسائل - کتاب کالبد شکافی در آینه فقه تلاش کرده است در یک دایره المعارف موجز به تشریح منظرها و دریچه های مختلف فقهی در حوزه کالبدشکافی و تشریح بدن بپردازد.

 

به گزارش سرویس مسائل مستحدثه پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل ؛ در این اثر، کالبد شکافی به عنوان یکی از مسائل مستحدثه و نوظهور فقهی مورد توجه و تحقیق قرارگرفته است که برای رسیدن به کنه حقیقت احکام و توجه و تنبه یافتن به عمق آموزه های شریعت اسلام در این حوزه، نیازمند تحقیق و پژوهشی ژرف و سترگ است.

در این کتاب موضوعات مختلفی مورد تحقیق و بررسی قرارگرفته است که از آن جمله می توان به ادله حرمت تشریح، ضرورت های تجویز تشریح، حکم خرید و فروش اجساد ، وصیت به تشریح، احکام کالبدشکافی کفار، دیه در موارد جواز تشریح، احکام مورد ابتلا در عملیات تشریح و...اشاره نمود.

اهداف مدنظر پژوهشگر از این تحقیق را می توان اینچنین از خلال کتاب بدست آورد که از آن جمله اند:

معرفی فرهنگ غنی و فقه پویای شیعه به کلیه آحاد جامعه و بیان نقشی که فقه جعفری در پاسخ گویی به نیازها و پرسش های مطرح در عرصه پزشکی داشته و دارد.

تعیین و گسترش اقدامات اساسی در مسیر مطابقت امور پزشکی با موازین شرع و فقه اسلامی.

رفع موانع شرعی با پاسخگویی فقها به مسایل مستحدثه و فراهم آوردن موجبات دست یابی جامعه، خصوصا پزشکان به روش ها و تکنولوژی پیش رفته علم پزشکی، برای رفع آلام و دردهای اقشار جامعه از قبیل رشد، توسعه و پیشرفت علوم جدید پزشکی و سایر مواردی که به نحوی به این سه موضوع مربوط است و از جمله مهم ترین اهداف این کتاب به شمار می آید.

 

کتاب کالبد شکافی در آینه فقه از چهار بخش تشکیل یافته است

بخش اول به کلیات این بحث، بخش دوم به حکم اولی تشریح مسلمانان و کفار، بخش سوم به حکم ثانوی تشریح و موارد ضرورت، بخش چهارم هم به بررسی احکام وضعی در موارد تشریح پرداخته است.

این کتاب را می توان در واقع استمراری دانست بر حرکت پویای اجتهاد شیعی که از جمله افتخارات مذهب حقه تشع در طول دورانهای مختلف بوده است.

از جمله ویژگی های فقه شیعه برخورداری آن از عنصر اجتهاد است و کاوش مستمر در منابع دینی که وجود این اصل در مکتب تشیع نیز برگرفته از توصیه خداوند حکیم در قرآن مجید بوده که می فرماید:

«لیتفقهوا فی الدین».

و علاوه بر این، رهنمودهای ائمه اطهار و حضرات معصومین(ع) هم بر همین روند صحه می گذارد.

چیزی که باعث شده است احکام شریعت اسلامی در حوزه مکتب تشیع بتواند پاسخگوی نیازهای مردمان مسلمان در هر زمان و هر مکانی باشد.

این کتاب نیز به تأکید نویسنده اش در همین راستا و با توجه به همین مبانی و مقتضیات به تحقیق درامده و پژوهش و نگارش یافته است.

کتاب کالبد شکافی در آینه فقه اولین نمونه از مجموعه کتب مسائل جدید پزشکی در آینه فقه است که از سوی موسسه انتشاراتی بوستان کتاب قم چاپ شدا است.

در این اثر، کالبد شکافی به عنوان یکی از مسائل مستحدثه و نوظهور فقهی مورد توجه و تحقیق قرارگرفته است که برای رسیدن به کنه حقیقت احکام و توجه و تنبه یافتن به عمق آموزه های شریعت اسلام در این حوزه، نیازمند تحقیق و پژوهشی ژرف و سترگ است.

نویسنده کتاب کالبد شکافی در آینه فقه تلاش کرده است «کالبد شکافی» را از دریچه فقه شیعه بررسی کرده و در ضمن توجه و اشاره دادن به تاریخچه کالبدشکافی سعی کند تا ریشه‌های روایی و فقهی آن را در منابع حدیثی و فقهی شیعی مورد توجه و تحقیقی کامل و جامع و مانع قراردهد.

آنچه در این اثر مدنظر بوده و برای رسیدن به پاسخهای فقهی و درک مقتضیات شرعی و دریافت راهکارها و رهیافتهای عملی آن از منظر شرع مورد پزوهش قرارگرفته در فصول و بخشهایی همچون  مسائل استدلالی و اجتهادی تشریح اجساد مسلمانان، کفار حربی و ذمّی به حکم اوّلی و به لحاظ عناوین ثانویه و ضرورت‌ها مانند نجات جان بیماران، آموزش‌های پزشکی، تشخیص بیماری‌ها، تشخیص علت مرگ و شناخت جرم و مجرم مورد تبیین و تحلیل و بررسی موشکافانه قرار گرفته است.

 

کتاب کالبد شکافی در آینه فقه نوشته جناب آقای سید محسن مرتضوی استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم و در ۱۰۰۰نسخه به قیمت ٧۵٠٠٠ ریال منتشر شده است.

نویسنده در بخشی از مقدمه کتابش افق پژوهش و منظر خویش در راه این تحقیق را با عنایت به عقبه و صبغه بحث، اینچنین بیان می دارد که:

کالبد شکافی از مسائل مستحدثه و نوظهور فقهی است که نیازمند واکاوی‌های روش‌مند است، از این رو در پژوهش حاضر آن را از دیدگاه فقه پویای شیعه بررسی کرده و به تاریخچه تشریح و کالبدشکافی و ریشه‌های روایی و فقهی آن در منابع اصیل حدیثی و فقهی پرداخته‌ایم. در این اثر نظر فقهای بزرگوار، مسائل استدلالی و اجتهادی تشریح اجساد مسلمانان، کفار حربی و ذمّی به حکم اوّلی و به لحاظ عناوین ثانویه و ضرورت‌ها مانند نجات جان بیماران، آموزش‌های پزشکی، تشخیص بیماری‌ها، تشخیص علت مرگ و شناخت جرم و مجرم از نظر فقهی و حقوقی مورد بحث قرار گرفته و احکام وضعی عملیات کالبدشکافی مثل خرید و فروش اجساد، پرداخت دیه، وصیت به تشریح، حکم غسل و دفن جسد کالبدشکافی شده، مطرح شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۳ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۸:۵۸
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۲۰:۰۷:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۲۶:۱۳