vasael.ir

کد خبر: ۶۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵ - 28 November 2017
درهمایش«جهان به سوی عدالت و امنیت برای زنان» مطرح شد؛

منشور حقوق شهروندی به مسئله زنان و حق آنان بر شهر نپرداخته است

وسائل ـ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نابرابری های جنسیتی در بودجه گفت: از دولت می خواهیم در مهمترین لایحه ای که امسال درباره زنان در مجلس ارایه می شود همکاری کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، فاطمه حسینی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درهمایش «جهان به سوی عدالت و امنیت برای زنان» که در تالار رویال سنتر برگزار شد، با اشاره به پیگیری عدالت جنسی در بودجه گفت:  برای تحقق عدالت جنسی که در برنامه ششم توسعه تصویب شده دولت باید همه شاخص های عدالت جنسی را رصد کند.

وی درادامه با اشاره به اینکه در شرایط فعلی از سوی فراکسیون زنان 30 پیشنهاد ارایه شده است که حتی یک مورد هم تصویب نشده است، تصریح کرد: چرا که به موضوع زنان به عنوان یک موضوع صنفی نگاه می شود و این درحالی است که زنان ریشه جامعه هستند.

نگاه صنفی مانع از تصویب قوانین کارآمد در حوزه زنان برای این قشر می شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر 9/5 درصد از مجلس را خانمها تشکیل می دهند، اظهارکرد: نگاه صنفی مانع از تصویب قوانین کارآمد در حوزه زنان برای این قشر می شود.

حسینی با بیان اینکه اگرحداقل 30 درصد از منابع  که دولت در آن هزینه می کند برای زنان شاغل در دستگاهها و یا برای دختران بازمانده از تحصیل اختصاص داده شود، بسیاری از نابرابری های جنسیتی در این حوزه برطرف می شود، اظهارکرد: از دولت می خواهیم در مهمترین لایحه ای که امسال درباره زنان در مجلس ارایه می شود همکاری کند.

وی با بیان اینکه اولویت ها در واقع ارزش های یک کشور را مشخص می کند، اظهارکرد:  نابرابری جنسی در بین فقرا بیشتر است و این موضوع هزینه گزافی را به خانواده ها تحمیل می کند و به همین دلیل در بودجه باید بعد جنسیتی فقر را لحاظ کرد.

 پروانه مافی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این مطلب که بیشترین خشونت و ستمکاری در جهان برای زنان است، تصریح کرد: 7 هزار زن توسط داعش ربوده شدند که فقط 4هزار و 500 نفر از آنها معرفی شدند و از 2 هزار و 500 نفر دیگر نامی وجود ندارد.

نقد کوتاهی به تاریخ درباره موضوع شهروندی

وی درادامه به بررسی نقد کوتاهی به تاریخ درباره موضوع شهروندی پرداخت و گفت: حقوق شهروندی  یکی از مبانی فکری دموکراسی و زندگی دموکراتیک است و از طرفی این حق ابزاری برای تأمین سعادت فردی تعریف شده است.

مافی با بیان اینکه در قرن بیستم مفهومی به نام مفهوم حقوق اجتماعی در این عرصه ارایه شد، گفت: این حقوق اجتماعی شامل بهداشت، آموزش و خدمات بهداشتی می شود در حالیکه حقوق شهروندی در گذشته منحصر در حقوق فردی بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حقوق شهروندی را با دو رویکرد می توان بیان کرد، گفت: حقوق شهروندی در رویکرد اول  احترام متقابل، آزادی، اختیار و کسب دانش برای مشارکت کردن است و رویکرد دیگر شامل حقوق فردی می شود.

وی با بیان اینکه جنبه شهروندی از مفهوم حقوق شهروندی برای لحاظ کردن مفهوم حق شهر در آن محقق می شود و آن مفهوم را مترقی می کند، اظهارکرد: چهار بعد اساسی در رویکرد حق برشهر زنان وجود دارد که می توان نقش آنان را در این محورها بررسی کرد.

مافی با بیان اینکه این چهار رویکرد حق بر شهر زنان شامل حق مشارکت، حق مرکزیت، حق شهروندیت شهروندی و حق تخصیص فضای شهر است، اظهارکرد: در اینجا حق مشارکت اشاره به مرکزیت شهروندی در اموری که به طور مشخص فضای شهری را تحت تأثیر قرار می دهد، می شود.

مشارکت شهروندان یک تکاپوی سیاسی است

وی با بیان اینکه مشارکت ساکنان صرفا امتیاز محسوب نمی شود، تصریح کرد:  در واقع مشارکت شهروندان یک تکاپوی سیاسی است و حق مشارکت، رفع موانعی است که آنها را از مرکز به حاشیه می راند چرا که مرکز متخص سرمایه داران است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره حق تخصیص فضای شهر به شهروندی گفت:  شهر مثل فضای هنری است  که می تواند شهروندان مختلف را در خود تحت پوشش قرار بدهد.

وی ادامه داد: در حق مرکزیت که طبقه نخبه و ثروتمند در مرکز و طبقه کارگر به حاشیه شهررانده می شوند شهروندان در این صورت حق دارند که از مرکزیت استفاده کنند بدون اینکه به طبقه آنها توجه شود.

نسبت حق زنان بر شهر  

مافی درادامه به تشریح نسبت حق زنان بر شهر پرداخت و گفت: از آنجا که زنان از محدودیت های فرهنگی اجتماعی برخوردارند و این محدودیت ها ریشه های فرهنگی دارند در حق بر شهر هم با محدودیت هایی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه در بعد حق مشارکت شهری اگر یک نگاه اجمالی داشته باشیم حق مشارکت زنان دراداره امور شهری در شرایط فعلی قابل مشاهده است، اظهار کرد: در اداره امور شهری مناصب و مدیریت های شهری به چه میزان به زنان اختصاص پیدا کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از 22 شهردار منطقه در تهران ، شهردار زن وجود ندارد، تصریح کرد: فقط در انگشت شماری از معاونت های شهرداری؛ زنان حضور دارند.

وی با بیان اینکه در بیش از 30 سازمان شهری در تهران زنان حضور دارند، تصریح کرد: در چنین شرایطی آیا می توان ادعا کرد که حق مشارکت زنان در اداره امور شهر اعطاء شده است در حالی که این مشارکت ها به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.

در حال حاضر فضای شهرهای ما فضای مناسبی برای زنان نیست

مافی درادامه با اشاره به این مطلب که در بعد تخصیص حق فضای شهری با مدیریت های نادرست در شهرها به طوری عمل شده است که برخی مکان ها فقط برچسب مردانه دارند، تصریح کرد: در واقع فضای شهری چندانی به زنان اختصاص پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه اگر بانوان بخواهند در  نوبی ترین منطقه شهر تهران ورزش کنند آیا این امکان برای آنان فراهم است، تصریح کرد: اینها از موضوعاتی که به ضایع شدن حقوق زنان در شهر می پردازد و باید پرسید حق بر شهر در کجا دیده شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این مطلب که انسانها باید فضا داشته باشند تا از استعدادهای خود استفاده کنند، اظهارکرد: در حال حاضر فضای شهرهای ما فضای مناسبی برای زنان نیست.

منشور حقوق شهروندی به مسئله زنان و حق آنان بر شهر نپرداخته است

وی درادامه با بیان اینکه وقتی فضای شهری برای زنان اندک می شود در نتیجه روحیه کنش گری رقیق می شود، تصریح کرد: در این وضعیت ابداع، تولید و خلاقیت در زنان کم می شود و خود بخود 50 درصد جمعیت کشور کنار گذاشته می شوند.

مافی با بیان اینکه در 120 ماده شهروند حقوق شهروندی فقط یک ماده به فضای شهری و حق بر شهر اختصاص پیدا کرده است، گفت: از طرفی منشور حقوق شهروندی به مسئله زنان و حق آنان بر شهر نپرداخته است./9340/ص

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۲ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۹:۲۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۶:۱۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۳
غروب آفتاب
۱۹:۵۹:۴۲
اذان مغرب
۲۰:۱۸:۱۳