vasael.ir

کد خبر: ۶۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۹ - 28 November 2017
درهمایش«جهان به سوی عدالت و امنیت برای زنان» مطرح شد؛

نبود قوانین اجرایی کارآمد زمینه ای برای افزایش خشونت علیه زنان است

وسائل ـ نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی از پیگیری طرحی در رابطه با تشدید مجازات مرتکبین علیه قربانیان خاص خبرداد و گفت: با توجه به اینکه علیه اطفال جرایم بسیاری صورت می گیرد این طرح در حال حاضر در مجلس پیگیری می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، رضا شیران خراسانی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درهمایش«جهان به سوی عدالت و امنیت برای زنان» که در تالار رویال سنتر برگزار شد، گفت: در حقیقت خشونت یک معلول است وعلت نیست.

وی درادامه با تأکید بر این مطلب که نیاز به بررسی رابطه خشونت با اقتصاد وجود دارد، افزود: خانواده و جامعه باعث خشونت می شوند چرا که رابطه اقتصاد با بیکاری، بیکاری با طلاق و حتی رابطه اقلیم ها با خشونت از مهمترین شاخص های به وجود آمدن خشونت هستند و هر کدام از این موارد لازم است که در بستر خانواده و جامعه بررسی شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در جامعه‌ای که وضعیت آموزش آن به نحوی است که در یک کلاس دختر و پسر پایه ششم و اول با یکدیگر با یک معلم آموزش می‌بینند، نباید انتظار داشته باشیم که در این جامعه خشونت نباشد.

وی درادامه از پیگیری طرحی دررابطه با تشدید مجازات مرتکبین علیه قربانیان خاص خبرداد و گفت: با توجه به اینکه علیه اطفال جرایم بسیاری صورت می گیرد این طرح در حال حاضر در مجلس پیگیری می شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درادامه ضمن ابراز گله مندی از به طول کشیدن تصویب طرح حق تابعیت برای فرزند مادر ایرانی و پدر غیرایرانی در مجلس  گفت: با وجود اینکه دولت از بحث حقوق زنان حمایت می‌کند، اما نمایندگان دولت در کمیسیون مجلس و نمایندگان اطلاعات با دلایل واهی و پوچ با این مسئله برخورد کردند، بنابراین، این موضوع سبب شد، طرح یک فوریتی حدود یک‌سال‌و‌نیم در کمیسیون بچرخد و متاسفانه این پارادوکس وجود دارد.

طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه به بررسی لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت و حق زنان بر شهر پرداخت و گفت: قوانینی که در حال حاضر در حوزه زنان وجود دارد نیاز به بسترسازی در حوزه آموزش و فرهنگ دارند.

وی با بیان اینکه در واقع مسئله مهمی که جزو الزامات لایحه منع خشونت علیه زنان است، گفتگوی ملی است، اظهارکرد: این لایحه در حوزه سیاسی رو به جلو در حال حرکت است وامید است که بتواند در حوزه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هم به صورت جداگانه در بین آحاد جامعه نهادینه شود.

وی با بیان اینکه برای به نتیجه رسیدن قوانین در عرصه زنان نیاز است که نهادهای دولت و مجلس، حوزه و فقه در این چارچوب ها تعریف شوند، اظهارکرد: چرا که امکان به اجماع رسیدن از نهادهای سنتی و مدرن که در جامعه وجود دارد، فراهم شده است.

  دانشگاه اجتماعی باید پژواک مدنی و صدای زنان باشد

این نماینده مجلس با اشاره به این مطلب که ما به یک دانشگاه اجتماعی نیاز داریم، تصریح کرد: در واقع این دانشگاه نباید فقط برای تحصیل باشد به طوری که دفاع از حقوق زنان  و حمایت از آنان در رأس فعالیت های این دانشگاه قرار بگیرد.

سیاوشی با تأکید براین مطلب که دانشگاه اجتماعی باید پژواک مدنی و صدای زنان باشد، تصریح کرد: این موضوع را می توان برای زنان بازتعریف کرد و دولت با اصلاح قوانین و قانونگذاری ها در حوزه رفع تبعیض می تواند تأثیرگذار باشد چرا که بسیاری از قوانین می توانند بسیاری از چالش ها را برطرف کنند.

جامعه زنان ما از برخی منافع قانون تا به امروز بهره ای نبرده اند

این نماینده مجلس با بیان اینکه جامعه زنان ما از برخی منافع قانون تا به امروز بهره ای نبرده اند، تصریح کرد: در این راستا دولت با کمک و پیشبرد قوانین و تصویب طرح ها  می تواند اثرگذار باشد تا روند تبعیض و بی عدالتی را که در جامعه وجود دارد، کاهش دهد.

سیاوشی درادامه با اشاره به ضلع سوم تأثیرگذاری در حوزه زنان به نقش موثر حوزه و نهاد فقه پرداخت و گفت: ما نمی توانیم از نهاد مذهبی در این موضوع چشم پوشی کنیم چرا که چشم پوشی از این نهاد به نوعی به افزایش مشکلات زنان منجر می شود.

مهمترین محوری که محور گفتگوی زنان با حوزه و فقه است کرامت آنان است 

وی با بیان اینکه مهمترین محوری که محور گفتگوی زنان با حوزه و فقه است در واقع کرامت زنان است، تصریح کرد: کرامت دختران و زنان ما حفظ نمی شود و این مسئله مربوط به گذشته بوده است.

سیاوشی درادامه با اشاره به تأکیدات آیت الله مکارم شیرازی مبنی بر اینکه باید برای ازدواج دختران، بلوغ فکری ملاک قرار داده شود، تصریح کرد:  در این راستا بسترسازی فرهنگی، برای لوایح قانونی را می توان از طریق گفتگوی ملی با نهاد فقه و حوزه و مجلس و دولت و دانشگاهها داشته باشیم تا زمینه های این امر فراهم شود.

حق زنان بر شهر

الهام فخاری، عضو شورای اسلامی پنجم شهر تهران درادامه به بیان حق زنان بر شهر پرداخت و گفت: درهر مکانی که دانش و انگیزه و مهارت توسعه پیدا می کند روند و تسریع قانون افزایش می یابد و در شرایط فعلی نیاز به اصلاح فضای روانی در شهر وجود دارد.

وی درادامه با بیان اینکه زندگی شهری امروز به عنوان تهدید و فرصت محسوب می شود، تصریح کرد: حضور زنان به عنوان مدیران شهری می تواند این فضاها را تعدیل کند و به همین دلیل به پویش ملی در بخش سلامت روان نیاز است.

فخاری با بیان اینکه آمار تنش واسترس و افسردگی در بین شهروندان زن بیشتر از مردان است، تصریح کرد: در حال حاضر نیاز به اصلاح فضای روانی در شهر وجود دارد که شهروند مطالبه گر و پیگیر برای حقوق خود آماده کند.

وی با اشاره به این مطلب که اگر زنی در شرایط متفاوتی قرار بگیرد آیا پناهگاهی در نهادهای اجتماعی برا ی او تعریف شده است، تصریح کرد:  آیا در شرایط فعلی نهادهای مددکاری برای زنانی که شرایط خاص دارند وجود دارد که نگاه صدقه ای نداشته باشند.

فخاری با بیان اینکه شبکه سازی زنان در حال حاضر توسعه نیافته است، تصریح کرد:  فرصت های شهری برای زنان ،نهادهای مدنی و محلی به عنوان شورایاری و سمن ها برای تعدیل فضای شهری می توانند به عنوان نهادهای موثری برای حضور زنان کارآمد باشند.

عضو شورای اسلامی پنجم شهر تهران افزود: شبکه سازی در شهرهای بزرگ می تواند فرصت های رشد و تعالی برای زنان را فراهم سازد و از طرفی امنیت فضاهای شهری را با وجود حضور زنان می توان بهبود و ارتقاء بخشید.

 سبک زندگی خشونت بار ناشی از فقدان سلامت روانی و نبود آن است

وی با بیان اینکه فرصت سازی برای حضور زنان به عنوان مدیران شهری می تواند فضای شهرها را تعدیل کند، گفت:  با این روش احیای مشارکت مردمی برای اداره شهرها محقق می شود.

فخاری با بیان اینکه بسیاری از نمودهای خشونت آمیز و سبک زندگی خشونت بار ناشی از فقدان سلامت روانی و نبود آن است، تصریح کرد:  وقتی فرهنگ عمومی مروج خشونت است و از طرفی نظام حاکم بر شهر نظام سلطه  که شامل سلطه ثروتمندان بر فقرا  و یا مردان بر زنان است  توقع نمود خشونت از این فضاها وجود دارد.

دلایل افسردگی زنان در شهر

سید محمد حسینی پویا، عضو شورای شهر اسلامی شهر مشهد درادامه گفت: خشونت مانع حضور و تجلی زنان می شود و این خشونت اشکال مختلف دارد و می تواند درون خانوادگی  باشد.

وی با بیان اینکه اگر شهر به گونه ای تعبیر شود که زنان نتوانند در آن مشارکت کنند این امر باعث می شود که آنان افسرده شوند، تصریح کرد: اگر درباره حقوق زنان تأکید بسیاری انجام شود ممکن است اثرات عکس داشته باشد و به همین دلیل بر روی حقوق ملت که زنان هم جزئی از این ملت هستند بهتر است تأکید شود./9340/ص

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۲ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۹:۲۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۶:۱۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۳
غروب آفتاب
۱۹:۵۹:۴۲
اذان مغرب
۲۰:۱۸:۱۳