vasael.ir

کد خبر: ۶۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷ - 26 November 2017
عرفانیان‌پور:

نبود سواد رسانه‌ای ما را از سبک زندگی اسلامی دور می‌کند

وسائل ـ یک کارشناس فضای مجازی گفت: اگر ما نسبت به رسانه‌ها دانش و سواد رسانه‌ای را نداشته باشیم نمی‌توانیم متوجه شویم که رسانه چگونه ما را در امر تولید و خلق پیام پیش می‌برد و همه این مسیرها می‌تواند به جنبه ملی، سبک زندگی ایرانی – اسلامی، هویت فردی و اجتماعی و هویت جدیدی به نام هویت مجازی مربوط باشد.

 

 

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل؛حجت عرفانیان‌پور، کارشناس فضای مجازی، با اشاره به این موضوع که داشتن سواد رسانه‌ای منجر به پیشرفت جهانی می‌شود، گفت: اگر نسبت به موضوع سواد رسانه‌ای بی‌توجه باشیم و در این زمینه دقت کافی را نداشته باشیم، قطعا از پیشرفت جهانی باز خواهیم ماند و این بازماندگی در عصر ارتباطات چندان خوشایند نیست و ما را به عقب پیش خواهد برد.
وی افزود: امروز کل جهان در یک بستر و روی یک خط صاف در طول هم حرکت می‌کنند و در ارتباط مستقیم هم هستند و در هر گوشه‌ای از جهان که اتفاقی رخ دهد، در انتقال و تبادل اطلاعات با یکدیگر در ارتباط هستند؛ بنابراین جوامع باید نسبت به موضوع سواد رسانه‌ای شناخت بیشتری داشته باشند.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: یکی دیگر از ضرورت‌های داشتن سواد رسانه‌ای این است که امروزه جوامع به صورت ارزان و راحت از تکنولوژی استفاده می‌کنند و استفاده از آن سهل‌الوصول است؛ بنابراین همه افراد باتوجه به پیشرفتی که در نوآوری و تکنولوژی دارد، باید نسبت به این موضوع دانش و سواد کافی را داشته باشند.


وی بیان کرد: اگر ما نسبت به رسانه‌ها دانش و سواد رسانه‌ای را نداشته باشیم نمی‌توانیم متوجه شویم که رسانه چگونه ما را در امر تولید و خلق پیام پیش می‌برد و همه این مسیرها می‌تواند به جنبه ملی، سبک زندگی ایرانی – اسلامی، هویت فردی و اجتماعی و هویت جدیدی به نام هویت مجازی مربوط باشد.
عرفانیان‌پور اظهار کرد: در دوره‌ای شاهد بودیم که ما نیازمند فرهنگسازی در زمینه فضای مجازی هستیم اما امروزه به عنوانی فراترنیاز داریم که نامش سواد رسانه‌ای است. امروزه هر سازمان و دستگاهی با یک خط سرویس رسانه‌ای مرتبط است برای مثال می‌توان پیام رسان سروش اشاره کرد و یا در مدارس برای ارتباط بیشتر والدین با معلم، کانال‌های تلگرامی ایجاد می‌شود؛ بنابراین اگر معلم، والدین، فرزندان نتوانند آموزش‌های صحیح را در این زمینه یاد بگیرند، قطعا در استفاده از تکنولوژی با مشکل روبرو خواهند شد و این مشکل تنها عقب ماندگی و درست پاسخ ندادن در سواد رسانه‌ای جامعه جهانی نیست؛ بلکه دیگر نمی‌توانیم پیامی را تولید کنند که ترغیب کنند باشد و بتوانیم دیگران را با آن پیام غنا کنیم و یا پیامی را که دریافت می‌کنیم نمی‌توانیم به درستی ارزیابی کنیم. ما باید سواد و آگاهی لازم را داشته باشم تا در مسیری حرکت کنیم که بتوانیم محتوایی را تولید کنیم که با زندگی ایرانی - اسلامی همخوانی داشته باشد و هویت فردی، اجتماعی، ملی و مجازی همه در راستای هم حفظ بشوند و تنها دریافت‌کننده صرف نباشد بلکه ارسال‌کننده مناسب هم باشم.
وی بیان کرد: اگر همه بسترهای برای داشتن سواد رسانه‌ای فراهم باشد و جامعه نمره ۱۲ را از ۱۰۰ دریافت کنند، این رقم تأسف بار است؛ ما باید برای آموزش از خانواده شروع کنیم سپس به مدرسه برسیم.

 

عرفانیان‌پور اظهار کرد: امروزه همه عناصر مختلف جامعه در راستای ارتقای سواد رسانه‌ای گام برمی‌دارند اما نکته مهم این است که همه باید در قالب یک گروه منسجم حرکت کنند و یک هماهنگی، نظم و برنامه مشخص داشته باشند. اگر غیر از این باشد؛ ما در سند چشم انداز ملی به آنچیزی که مدنظراست نخواهیم رسید و یا اگر برسیم با انحراف از معیار اصلی و یا به خلأ بزرگی منجر می‌شود که از هدف اصلی فاصله خواهیم گرفت./924/ص

منبع: http://iqna.ir/fa/news/3666656/

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۷:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۴:۴۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۱:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۵۲