vasael.ir

کد خبر: ۶۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹ - 25 November 2017
آیت الله شب زنده دار مطرح کرد:

ترساندن اساتید از ورود به مسائل مستحدثه جلو پیشرفت را می‌گیرد

وسائل - آیت الله شب زنده دار در نخستین اجلاسیه فقه مسائل مستحدثه در سالن همایش مدرسه علمیه معصومیه قم ترساندن اساتید را از ورود به مسائل مستحدثه مضر خواند.

به گزارش سرویس مسائل مستحدثه پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل،عضو شورای نگهبان با تأکید بر اینکه اساتید باید در مسائل مستحدثه ورود کرده و بر روی آن کار کنند، گفت: ترساندن اساتید از ورود به این مسائل درست نیست و جلو پیشرفت حوزه علمیه را خواهد گرفت.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار در نخستین اجلاسیه فقه مسائل مستحدثه که در سالن همایش مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه غنای علمی خوبی بر مسائل مستحدثه پیداشده، اظهار داشت: اساتید فراوانی بر روی موضوعات مسائل مستحدثه کارکرده‌اند اما متأسفانه هنوز به‌صورت متن درسی درنیامده است.

وی با تأکید بر اینکه اساتید باید در مسائل مستحدثه ورود کرده و بر روی آن کار کنند، افزود: ترساندن اساتید از ورود به این مسائل درست نیست و جلو پیشرفت حوزه علمیه را خواهد گرفت.

عضو شورای نگهبان تسلط و استدلال در مبانی فقهی را برای طلاب ضروری دانست و ابراز کرد: اساتید و طلاب باید از مسائل مستحدثه پشتیبانی کنند زیرا دانستن استدلال و مبانی فقهی موضوعاتی مانند تأمین اجتماعی، بانک‌ها، شرکت‌ها از نیازهای ضروری طلاب برای پاسخگوی به مسائل روز است.

وی بابیان اینکه شورای عالی حوزه باید پیگیر مباحث مستحدثه باشد، تصریح کرد: شورای عالی حوزه‌های علمیه و مدیریت حوزه علمیه باید به دنبال مباحث مستحدثه بوده و از اشکالات و نامهربانی‌ها نترسیده و باقدرت آن را دنبال کنند.

همچنین در این اجلاسیه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید حسین میرمعزی با اشاره به اینکه فقه باید جواب گوی مسائل مستحدثه باشد، اظهار داشت: فقه علاوه بر پیشرفت‌های علمی و فناوری، پس از انقلاب وارد عرصه جدیدی شده است، ازاین‌رو باید جواب گوی مسائل مستحدثه باشد.

وی بابیان اینکه برای چهار سطح از فقه، برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی را در پیش گرفتیم، افزود: پس از دستور مدیر حوزه‌های علمیه مبنی بر ورود در این مسائل، سطوح مسائل مستحدثه را به چهار سطح از مسائل کثیر همانند معاملات بانکی،  افزودن کتاب‌هایی همچون فقه نظام اقتصادی، سیاسی، تربیتی و مسائل پیرامون فقه همانند فلسفه فقه تقسیم کرده‌ایم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه به فعالیت‌های معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه اشاره و تصریح کرد: در معاونت پژوهش نیازسنجی فقهی صورت گرفت که با توجه به ارتباطات با ارگان‌های گوناگون، نیازها و پرسش‌های آنان جمع‌آوری و در قالب نیازسنجی فقهی منتشرشده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۱:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۰۸
اذان مغرب
۲۰:۱۶:۳۳