vasael.ir

کد خبر: ۶۸۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹ - 21 November 2017
دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار کرد؛

نشست خبری دومین همایش ملی فقه حکومتی و تجلیل از سه دهه تلاش علمی آیت الله مهدوی کنی

وسائل ـ نشست خبری دومین همایش ملی فقه حکومتی سه شنبه بعد از ظهر در ساختمان آیت الله مهدوی کنی در دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل نشست خبری دومین همایش ملی فقه حکومتی سه شنبه بعد از ظهر در ساختمان آیت الله مهدوی کنی در دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی عضو هیأت أمناء دانشگاه امام صادق علیه السلام به سخنرانی پرداخت و با اشاره به برگزاری همایش اول فقه حکومتی در سال گذشته در شهر مقدس قم ، گفت: هدف دانشگاه امام صادق و دانشکده الهیات از برگزاری همایش دوم فقه حکومتی بزرگداشت ایده و فکر آیت الله مهدوی کنی است.

 

 

وی با اشاره به این که در حال حاضر ایده فقه های مضاف، فقه حکومتی، فقه الاداره، فقه السیاسه و غیره در حوزه های علمیه جای خود را باز کرده است، ابراز داشت: بیش از سه دهه پیش مرحوم آیت الله مهدوی کنی موضوع فقه حکومتی، فقه الاداره، فقه السیاسه، فقه العقود و غیره را با تاسیس دانشگاه امام صادق علیه السلام مطرح کردند.

 

برخورد های کنایه آمیز با آیت الله مهدوی کنی

حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی اظهار داشت: آیت الله مهدوی کنی می فرمودند در اوایل تاسیس دانشگاه امام صادق علیه السلام در ستاد انقلاب فرهنگی بعضا برخورد های کنایه آمیز و تمسخر آمیز صورت می گرفت و به ما می گفتند آیا می خواهید ریاضی و فیزیک اسلامی درست کنید.

 

ایده دانشگاه امام صادق سال ها بایکوت بود

وی با اشاره به این که سال ها احساس بایکوت و عدم همکاری با ایده این دانشگاه امام صادق از سوی برخی نهاد ها داشتیم، ادامه داد: علی رغم مشکلات و طعنه ها آیت الله مهدوی کنی بسیار مصر بر ایده خود بودند.

 

رشته های مزجی نسخه حل مشکلات

حجت الاسلام میر لوحی با اشاره به این که بسیار به آیت الله مهدوی کنی اصرار می کردند که در نامگذاری دانشکده های دانشگاه امام صادق نام اقتصاد، سیاست، مدیریت و ... را مقدم بدارید، گفت: آیت الله مهدوی همیشه پایبند بر رشته های تلفیقی و مزجی بودند و می گفتند این رشته های مزجی نسخه حل مشکلات ما در حوزه های سیاست، اقتصاد، فرهنگ، مدیریت و ... است.

 

فقه آل محمد حلال همه مشکلات در قرن حاضر/ طرح‌ ریزی فقه بین رشته‌ای تحقق آرمان بزرگ امام خمینی

عضو هیات امنا دانشگاه امام صادق علیه السلام با اشاره به این که امام خمینی (ره) فقه آل محمد را حلال همه مشکلات بشریت در قرن حاضر می دانست، اظهار داشت: تلفیق رشته‌ها در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و ترکیب معارف اسلامی و دروس روز، گام عملی آیت الله مهدوی کنی  در طرح‌ریزی فقه بین رشته‌ای در راستای تحقق آرمان بزرگ امام خمینی و از ثمرات فعالیت های آیت الله مهدوی کنی بود.

 

وی با اشاره به این که آیت الله مهدوی کنی همیشه سنگر بان سنگر های فکری و فرهنگی و در خط مقدم مرزبانی از نظام اسلامی به سر می برد، ابراز داشتند: آیت الله مهدوی اصرار داشتند که دانشکده الهیات به سمت موضوعات فقه مضاف، فقه حکومتی، فقه سیاست و ... حرکت کند.

 

قم خاستگاه وحدت حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام میر لوحی با تاکید بر این که اصرار بر برگزاری همایش فقه حکومتی در قم داریم، ابراز داشت: خاستگاه امام راحل، خاستگاه آیت الله مهدوی کنی، خاستگاه وحدت حوزه و دانشگاه شهر مقدس قم بوده است.

 

وی با تأکید بر ارتباط مستمر دانشگاه امام صادق علیه السلام باحوزه علمیه قم، گفت: تصویب رسمی تلبس دانشجویان دانشگاه و دریافت کد رسمی طلبگی توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه گامی مهم در ایجاد پایگاه بزرگ علوم انسانی اسلامی در دانشگاه امام صادق علیه السلام با توجه به رهنمودهای ابلاغی مقام معظم رهبری است.

 

نگاه نو و جامع آیت الله مهدوی کنی به فقه حکومتی نیازمند بازخوانی و توجه بیشتر

در ادامه این نشست حجت الاسلام سعدی رئیس دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به سخنرانی پرداخت و با اشاره به تلقی‌های مختلف از فقه حکومتی، گفت: نگاه نو و جامع آیت الله مهدوی کنی به فقه حکومتی نیازمند بازخوانی و توجه بیشتر است و این نگاه در مقایسه با نگاه‌های رایج دارای ظرافت‌های گوناگون می باشد.

 

رییس دانشکده الهیات با اشاره به این که در همایش سال گذشته همه جریان های فعال در حوزه فقه حکومتی در قم، تعاریف خود را از فقه حکومتی ارائه کردند، ابراز داشت: تلقی مرحوم آیت الله مهدوی کنی از فقه حکومتی این بود که اگر مکلف حقیقی و فردی تکالیف خود را از فقه بگیرد این فقه فردی خواهد بود و در صورتی که شخصیت حقوقی به نام حکومت برای حل مسائل خود سراغ فقه بیاید و احکام خود را برای حکمرانی و اعمال حاکمیت از فقه بگیرد، این فقه حاکمیتی خواهد بود.

 

منهج و متدولوژی فقه حکومتی موضوع همایش آذر ماه امسال

وی ابراز داشت: موضوع همایش فقه حکومتی امسال منهج و متدولوژی فقه حکومتی خواهد بود و به این موضوع پرداخته خواهد شد که آیا با این تعریف از فقه حکومتی منهج و متد فقه سنتی تغییر می کند یا خیر.

 

همه فعالیت ها در خصوص میراث علمی دنیای اسلام باید با تعامل با حوزه علمیه اتفاق بافتد

حجت الاسلام سعدی با اشاره به این که ایده فقه حاکمیتی آیت الله مهدوی بیش از سه دهه پیش مطرح شده است، ابراز داشت: معتقدیم همه فعالیت ها در خصوص میراث علمی دنیای اسلام باید با تعامل با حوزه علمیه اتفاق بافتد.

 

وی با اشاره به این که در زمان ریاست آیت الله اعرافی بر حوزه علمیه قم توجه ویژه ای به رشته های بین رشته ای در حوزه علمیه صورت گرفته، ابراز داشت: همایش دوم «فقه حکومتی و تجلیل از سه دهه تلاش علمی آیت الله مهدوی کنی» با موضوع منهج و متدولوژی فقه حکومتی در اواخر آذر ماه امسال با سخنرانی آیت الله اعرافی مدیریت حوزه علمیه قم و با پیام آیت الله شاهرودی ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام کار خود را شروع خواهد کرد. /929/قا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷