vasael.ir

کد خبر: ۶۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴ - 20 December 2017
سلجوقی مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی:

نبود مدیریت مهمترین مانع برای توسعه اقتصادی

وسائل_در واقع مهمترین مانع ما برای توسعه اقتصادی با وجود امکانات و سرمایه های فراوان و ثروتی هایی که در کشور وجود دارد نبود مدیریت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی وسائل، فرشته سلجوقی، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی در نشست «نقش بانوان در کارآفرینی، توسعه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی» که همزمان با هفته جهانی کارآفرینی در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به دلیل زلزله کرمانشاه وفرا رسیدن ایام سوگواری رحلت پیامبر اکرم (ص) و امام رضا (ع) گفت: در واقع اشتغال، توسعه و زنان در جامعه ما به عنوان یک حلقه مفقوده محسوب می شود.

مدارک تحصیلی زمینه اشتغال را فراهم نمی سازد

وی با بیان اینکه با وجود فراوانی دانشگاهها  که منجر به مدرک برای بسیاری از دانشجویان می شود، اما این مدارک تحصیلی زمینه اشتغال برای آنان را به وجود نمی آورد، افزود: این درحالی است که اگر علم مولد ثروت نشود مفید نیست و صرفا یک مشت کتاب است  که در حافظه گنجانده شده است.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که یادگیری تعریف مشخصی دارد که با گرفتن مدرک حاصل نمی شود، اظهارکرد: در واقع قرار است که محصول یادگیری، تغییر شود ولی در حال حاضر تغییرات چندانی در رفتار انسان ها پس از گرفتن مدرک ایجاد نمی شود.

کم کاری و غفلت های صورت گرفته در استفاده از ظرفیت های زنان

وی درادامه با طرح این پرسش که چرا وضعیت اخلاقی و فرهنگی جامعه ما به این صورت درآمده است؟ چرا رفتارهای ما در حال حاضر نشانی از مسلمانی ندارد، تصریح کرد: در پاسخ به این پرسش می توان اینگونه ادعا کرد که ما در استفاده از توان و ظرفیت های جامعه خود کم کاری داشته ایم و حتی نسبت به آن غفلت شده است.

سلجوقی درادامه با تأکید براین مطلب که بحث ضرورت حضور زنان دیگرفقط مطالبه این قشر نیست و در حال حاضر این دعوت آنان به عرصه اجتماعی از سوی سیاستگزاران صورت می گیرد، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه استفاده از ظرفیت زنان در عرصه های مختلف کشور به صورت واقع بینانه به آن اشاره شده است.

وی درادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی دیگر ضرورتی برای اثبات توانمندیهای زنان در جامعه وجود ندارد،اظهارکرد: چرا که این باور جامعه است که زنان می توانند در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی نقش و حضوری پررنگ داشته باشند و در عین حال در امر مدیریت خانواده نیز موفق و پویا باشند.

سلجوقی درادامه با طرح پرسش های دیگر مبنی بر اینکه در شرایط فعلی چگونه می توان از این فرصت به وجود آمده بیشترین بهره را برد، تصریح کرد: آیا اینکه جایگاهی را اشغال کنیم که برای آن ساخته نشده ایم کاردرستی است و از طرفی از یک مدیر علمی توان کار اجرایی خواستن، نیز نادرست است چرا که در این وضعیت موقعیت زنان به خطر می افتد.

فقر چهره زنانه دارد

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که فقر چهره زنانه دارد، اظهارکرد: در ایران بسیاری از خانواده هایی که زنان سرپرست خانوار هستند فقیرتراز خانواده هایی هستند که مردان سرپرستی را برعهده دارند و در عین حال در همه جهان مردان از زنان ثروتمندتر هستند.

وی با بیان اینکه بیش از یک سوم ثروت جهان در اختیار زنان است اما این امر منجر به افزایش و ارتقاءآنان نشده است، تصریح کرد: از طرفی در حال حاضر نزدیک به 70 درصد از صندلی های دانشگاه توسط زنان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا پر شده است و در عین حال این حضور منجر به تغییر وضعیت چندانی درباره زنان نشده است.

 در سند1404 به عنوان یک سند بالادستی از هیچ جنسیتی نام برده نخواهد شد

سلجوقی با انتقاد نسبت به این موضوع که وقتی خانمی در منصب مدیریتی قرار می گیرد لباس مردانه می پوشد و حلقه یاران و دوستان خود را کمتر می کند، تصریح کرد:در افق 1404 به عنوان یک سند بالادستی قرار است که درآن از هیچ جنسیتی نام برده نشود و  تعریف انسان کامل ربطی به جنسیت او نداشته باشد.

وی با اشاره به این مطلب که تا به امروز هنوز هیچ اقدامی در جهت تحقق سند چشم انداز 1404 صورت نگرفته است، تصریح کرد: در عین حال در رنگینک مجمع جهانی اقتصاد که به عنوان یکی از نهادهایی که وضعیت زنان را بررسی می کند و مشارکت سیاسی، اقتصادی، سلامت ، امید به زندگی و آرامش زنان ملاک آنان است جایگاه زنان ایرانی کمی بالاتر از زنان یمن، افغانستان و سودان است.

شاخص مشارکت اقتصادی زنان در رنگینک مجمع جهانی اقتصاد در پایین ترین وضعیت   

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه اگرچه در ظاهر وضعیت زنان ایران بهتر از زنان منطقه است اما وضعیت زنان ایرانی در این رنگینک در شاخص مشارکت اقتصادی پایین ترین وضعیت را دارد، اظهارکرد: این وضعیت نشان می دهد که فضای باز برای حضور زنان به لحاظ اقتصادی درکشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای ارتقای وضعیت حضور اقتصادی زنان باید خود آنان حضور جدی داشته باشند و چشم به دولت نداشته باشند، تصریح کرد: در واقع زنان می توانند با اتکاء به توانمندی های درونی خودشان به پیش روند و در عین حال دلسرد نشوند.

بحث کارآفرینی و نقش زنان فراتر از حضور آنان در صحنه اقتصادی است

سلجوقی با تأکید بر این مطلب که بحث کارآفرینی و نقش زنان فراتر از حضور آنان در صحنه اقتصادی است، تصریح کرد: با توجه به این امر که در صحنه خانواده زنان ستون خیمه و مدیران سید اقتصادی خانوار هستند و از طرفی نقش تربیتی برعهده آنان است در واقع آنان می توانند پرورش دهندگان کارآفرینان آینده باشند.

وی با بیان اینکه زنان به عنوان مربیان، مدیران و جهادگران اقتصادی می توانند در عرصه توسعه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی فراتر از خانواده داشته باشند، اظهارکرد: در عین حال اگر مردی در عرصه کارآفرینی موفق است در واقع مادر پرورش دهنده این کارآفرین است.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در واقع همین مادران فرزندان خود را به گونه ای تربیت کرده اند که از ناملایمات و سختی ها نا امید نشوند و در گام های بعدی فرزندان آنان به مرحله کارآفرینی برسند.

آموزش های اقتصادی از مهد کودک ها و دوران دبستان

وی درادامه با تأکید بر این مطلب که موضوع توانمند سازی و برنامه ریزی برای زنان به عنوان مادران و تربیت کنندگان نسل آینده حائز اهمیت است، اظهارکرد:  در واقع توجه به امر آموزش و ازدواج جوانان نمی تواند به تنهایی مسیر توسعه اقتصادی را در کشور بازکند بلکه این آموزش های اقتصادی باید از همان دروان مهدکودک ها و ابتدایی برای دختران و پسران شروع شود.

نبود مدیریت مهمترین مانع برای توسعه اقتصادی  

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی درادامه با مقایسه کشور ژاپن با ایران  که منابع طبیعی، معدنی و خاک مناسب کشاورزی ندارد، گفت: وقتی این کشور در جنگ جهانی دوم با خاک یکسان شد و هنوز هم اجازه داشتن ارتش را ندارد اما در مسیر اقتصادی به شکوفایی و رونق رسیده است.

وی با اشاره به این مطلب که مشکل ما ثروت، منابع طبیعی و انسانی نسیت، اظهارکرد:  در واقع مهمترین مانع ما برای توسعه اقتصادی با وجود امکانات و سرمایه های فراوان و ثروتی هایی که در کشور وجود دارد نبود مدیریت است چرا که مدیریت توانمندی در کشور وجود ندارد که همه این ثروتها را مدیریت کند و به ارزش افزوده آنها بیفزاید.

9340/502/ع

 

 

  

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۸:۱۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۵:۳۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۰:۲۹
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۰۲