vasael.ir

کد خبر: ۶۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳ - 15 November 2017
در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود؛

همایش تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای

وسائل- سیدسعید زاهد زاهدانی دبیر علمی همایش چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفت: این همایش از فردا چهارشنبه 24 آبان ماه طی دو روز در دانشگاه شیراز برگزار می شود.

به گزارش پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، سید سعید زاهد زاهدانی، دبیر علمی همایش چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای، درباره هدف از برگزاری این همایش گفت: هدف از برگزاری این همایش پیگیری فرمایشات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در راستای تحول در علوم انسانی برای رسیدن به نرم افزار مدیریت اسلامی جامعه است.

زاهد اظهار کرد: علوم انسانی نرم افزار مدیریت اجتماعی است و تا زمانی که این نرم افزار را تولید نکنیم قادر به اداره کشور به صورت اسلامی نیستیم و اگر امروز مشکلاتی را در جامعه مشاهده می کنیم، به دلیل عدم فراهم آوری نرم افزارهاست. ما از نرم افزاری برای مدیریت جامعه استفاده می کنیم که مبانی دینی و ملی ما را رعایت نمی کند. بنابراین قدرت مدیریت ما پایین می آید.

وی ادامه داد: باید نرم افزاری تولید شود تا علوم را هم بومی و هم اسلامی کند. این فعالیت ها از قبل از انقلاب و بعد از آن آغاز شده و نمونه آن هم تئوری ولایت فقیه حضرت امام خمینی(ره) است. بعد از انقلاب این حرکت تشدید شد و موسسات مختلفی در این زمینه فعال شدند و در نمایشگاهی که در راستای برگزاری همایش برپا می شود، فعالیت این موسسات به نمایش در می آید و در همایش هم دستاوردهای علمی و محتوای کار اندیشمندان عرضه می شود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای تحقیقات تحول در علوم انسانی گفت: این نمایشگاه یک روز قبل از برگزاری همایش آغاز به کار کرد و از همه موسساتی که در زمینه تحول در علوم انسانی و یا در تولید علوم انسانی اسلامی فعال هستند، درخواست کرده ایم که آثار خود را برای نمایش در این نمایشگاه ارائه دهند.

وی افزود: در حدود ۱۱ تا ۱۳ موسسه برای نمایش آثار به ما جواب مثبت دادند و این نمایشگاه از روز ۲۳ آبان تا ۲۵ آبان  در کتابخانه مرکزی دانشگاه شیراز برپا است. محصولات این نمایشگاه عمدتا به صورت کتاب و بخشی هم به شکل سی دی به نمایش درآمده است.

زاهد درباره تعداد مقاله های رسیده به این همایش گفت: در حدود ۸۰ خلاصه مقاله دریافت کردیم که بعد از بررسی ۶۰ مقاله ارسال شد و از آن تعداد هم ۴۰ مقاله پذیرفته شد. مقاله هایی که اصلاحات انجام دادند و اصلاحات شان هم مورد قبول واقع شد در حدود ۳۸ مقاله هستند که در مجموعه مقالات پذیرفته شده درهمایش در قالب سی دی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه این همایش به صورت ملی برگزار می شود، گفت: این همایش به شکل بین المللی برگزار نشده است، زیرا عمده فعالیت ها در راستای تولید علوم انسانی ایرانی در ایران و به خصوص بعد از انقلاب اتفاق افتاده است و کمتر کسانی که خارج از مرزهای ایران بودند کار ارزشمندی در این حوزه انجام دادند. بنابراین ما نقطه تمرکز خود را بر موسسات و اندیشمندانی گذاشتیم که در ایران به تولید علوم انسانی اسلامی پرداخته اند.

زاهد با اشاره به موسسات و مراکزی که مقاله به همایش ارسال کرده اند، گفت: بیشترین مقاله های رسیده از موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و فرهنگستان علوم اسلامی بودند. از میان دانشگاه ها دانشگاه تهران و شیراز در ارسال مقاله مشارکت داشتند.

دبیر علمی همایش چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای اظهار کرد: در این همایش شیوه های مختلف عرضه محتواهای علمی را به کار گرفتیم مانند ارائه مقاله، کارگاه، جلسات هم اندیشی، میزگرد و کرسی نظریه پردازی که اندیشمندان ما می توانند مطالب خود را در آن قالب ها ارائه کنند.

وی درباره افتتاحیه و برنامه های روز اول همایش گفت: افتتاحیه این همایش چهارشنبه ۲۴ آبان ماه در دانشگاه شیراز برگزار می شود. در مراسم افتتاحیه دکتر حداد عادل رئیس شورای تحول در علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی رئیس کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، حجت الاسلام خسروپناه دبیر هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، حجت الاسلام پارسانیا رئیس قطب بنیادهای نظری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، آیت الله ایمانی رئیس شورای سیاستگذاری دبیرخانه نواندیشی های مقام معظم رهبری و حجت الاسلام علی ذوعلم معاون پژوهش و آموزش دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری حضور دارند و سخنرانی می کنند.

وی افزود: بعد از مراسم افتتاحیه کارگاه ها و ارائه مقالات برگزار می شود. در روز اول برگزاری مقاله های مختلفی از جمله آسیب شناسی مساله وحدت حوزه و دانشگاه در بومی سازی علوم انسانی در کشور از حجت الاسلام هادی صادقی، روش شناسی و اصول پژوهش در معارف انقلاب اسلامی از حجت الاسلام علی ذوعلم، تبیین عدم پاسخگویی و کارآمدی الگوها و مدلهای رایج توسعه پایدار در حل مسائل جامعه ایران اسلامی از عطاء الله رفیعی آتانی ارائه می شود.

زاهد بیان کرد: همچنین کرسی منطق تولید یک نظریه در علوم اسلامی و کرسی حوزه و تمدن سازی و میزگرد تبیین اصول و مبانی روش شناسی تولید علوم انسانی اسلامی و میزگرد بررسی نقشه راه تحول در علوم انسانی برگزار می شود.

وی در پایان بیان کرد: روز پنج شنبه ۲۵ آبان ماه و در دومین روز همایش هم از صبح تا ظهر ارائه مقالات و کارگاه و جلسات هم اندیشی برپا می شود و عصر آن روز اختتامیه در تالار حکمت دانشگاه شیراز برگزار می شود. سخنرانان اختتامیه دکتر محمدجواد دهقانی رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و آیت الله احمد بهشتی نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری هستند. در این مراسم از تازه های نشر در حوزه علوم انسانی اسلامی رونمایی می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۱:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۰۸
اذان مغرب
۲۰:۱۶:۳۳