vasael.ir

کد خبر: ۶۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶ - 08 November 2017
حجت الاسلام و المسلمین مبلغی عنوان کرد؛

فقه اگر به سمت نهج البلاغه بیاید قوی‌تر عمل خواهد کرد

وسائل- رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه نظریه های اجتماعی در نهج البلاغه تنها با تکیه بر نگاه های علمی و تخصصی قابل کشف است، گفت: امروز نهج البلاغه به عنوان یک سند بزرگ، در اختیار بشریت است و ما باید از ظرفیت این گنجیه بزرگ دینی در عرصه قانونگذاری، راهبرد شناسی های اجتماعی و فرهنگی استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، نشست مشترک مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و بنیاد بین المللی نهج البلاغه که با حضور حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، آیت الله سیدجمال الدین دین پرور رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه، آیت الله احمد بهشتی عضو خبرگان رهبری و جمعی از محققان مرکز تحقیقات مجلس و بنیاد بین‎المللی نهج البلاغه برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: نهج البلاغه گنجینه‎ای پر از اندیشه های کلان، شفاف و عمیق برای اسلامی سازی جامعه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت نهج البلاغه در قانونگذاری گفت: نهج البلاغه درمان بسیاری از دردهای اجتماعی امروز است ولی برای اینکه مطالعات متوجه آن به درستی انجام پذیرد و پس از آن به قانون تبدیل و پا به ساحت اجرا بگذارد، باید از تخصص های علمی از جمله مهارت های فقهی و حقوقی بهره گیری دقیق به عمل آید.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی با بیان اینکه اندیشمندان بساط نظریه پردازی ها را پیرامون هر فراز از نهج البلاغه پهن کنند، یادآورشد: باید اهداف، اصول، سیاست ها و خط مشی ها را از کلمات، روح و ساختارهای نهج البلاغه استخراج و آنها را به انسان و جامعه امروز ارائه دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خطاب به محققان تصریح کرد: نباید به صورت شتابزده و قبل از افکندن نگاه عمیق و تخصصی به نهج البلاغه، چیزی را به حضرت علی(ع) نسبت دهیم، بلکه با مطالعات عمیق و صبر علمی، در این زمینه فعالیت کنیم.

وی ادامه داد: هر چند ما در زمینه شناسایی و اکتشاف ابعاد مختلف معارف غنی نهج البلاغه تا حدودی کوتاهی کردیم ولی بنیاد بین المللی نهج البلاغه در صورت عمیق تر کردن فعالیت های خود، و بهره گیری از اندیشمندان می تواند تا حدودی این خلاءها را برطرف و زمینه استفاده بیشتر را جامعه فراهم نماید.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی بیان داشت: اکنون که حکومت اسلامی در کشور مستقر شده، هر چه ما جلوتر می رویم، نیاز به نهج البلاغه نسبت به اول انقلاب بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه درس های نهج البلاغه دوای بسیاری از دردهای اجتماعی است، گفت: ما می توانیم با استفاده از ظرفیت نهج البلاغه، بسیاری از مشکلات و خلاءهای اجتماعی را برطرف نماییم.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی تاسیس بنیاد نهج البلاغه را امر مبارکی در کشور دانست و گفت: بنیاد نهج البلاغه می تواند برای انتقال ذخایر این کتاب و گنجیه بزرگ به جامعه بویژه در بحث قانون گذاری، بسیار تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: مرحوم شهید مطهری و شهید صدر در معادل سازی اسلامی در برابر اندیشه های موجود در دانش های بشری توانایی و ید طولایی داشتند، شهید صدر در مکتب اقتصادی خود، به مکاتب مختلف مراجعه نموده و محتواهای معادل اسلامی را با اجتهاد دقیق کشف کرد.

وی گفت: امروز می توان از خاستگاه دانش حقوق، دانش سیاست و دانش های اجتماعی به سراغ بررسی نهج البلاغه رفت و از آنجا با دستانی پر و نظریه هایی عمیق به سمت قانون و جامعه آمد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از آمادگی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای شروع عملیات پوشاندن لباس قانون بر اندیشه های نهج البلاغه در یک همکاری علمی – مطالعاتی با بنیاد بین المللی نهج البلاغه خبر داد و گفت: مرکز برای تشکیل گروه و یا حلقه ای که به صورت مدام با مجموعه نهج البلاغه در ارتباط باشد، آمادگی دارد.

وی گفت: ابتدا باید بر یک کار نمونه ای تمرکز کرده و پس از توفیق در آن، توسعه عملیات تقنین نهج البلاغه را دنبال کنیم. فقه اگر به سمت نهج البلاغه بیاید قوی تر عمل خواهد کرد.

در این نشست آیت الله سیدجمال الدین دین پرور رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه اظهار داشت: با تاسیس این مرکز، مجلس شورای اسلامی می تواند برای رفع مشکلات اجتماعی و نیازمندی های جامعه از ظرفیت حوزه های علمیه، علما و محققانی که سال ها در فرهنگ اسلامی تحقیق کرده و صاحب نظر هستند، استفاده کند.

آیت الله دین پرور خاطرنشان کرد: امروز با تاسیس این مرکز، مجلس و علما در کنار هم هستند، در فضای گذشته، کمتر به فکر بهره‌وری از این گنجینه های غنی برای قانون بودند ولی اکنون این فرصت فراهم شده و امید است از ظرفیت نهج البلاغه نیز در این حوزه استفاده شود.

وی ادامه داد: بنیاد بین المللی نهج البلاغه همه سخنان و خطبه های امام علی(ع) را در 30 مجلد چاپ کرده و باید این مساله در سبک علمی بسیار بالایی کار شود.

آیت الله دین پرور گفت: ما وظیفه داریم در راستای استقرار حکومت عدل اسلامی فعالیت هایی را انجام و پیشنهادهایی را برگرفته از نهج البلاغه را در حوزه های مختلف ارائه دهیم.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس چون هم وابسته به مجلس و حوزه می باشد می تواند در این زمینه اقدامات مناسبی را انجام دهد.

در ادامه این نشست آیت الله احمد بهشتی نیز افزود: نهج البلاغه به عنوان روح اسلام و پیامبر اکرم(ص) است که در کلام امام علی(ع) متجلی شده و ما باید خود را به این روح وصل کنیم.

وی تصریح کرد: باید روح اخلاق و معنویت در قانون ما متجلی باشد، در غیر از این صورت، قانون ما سکولار خواهد بود، ما نباید در قوانین همه از غرب الهام بگیریم بلکه باید از قرآن و نهج البلاغه بیشترین استفاده را در قانونگذاری داشته باشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۵ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۶:۰۴
طلوع افتاب
۰۶:۰۳:۵۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۲:۰۲
اذان مغرب
۲۰:۲۰:۴۱