vasael.ir

کد خبر: ۶۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱ - 13 November 2017
جمیله علم الهدی:

الگوی سوم بیشتر متوجه مسؤولیت های مدنی زنان است

وسائل ـ رییس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تلقین تساوی گرایی در جامعه امروز سبب شده است که بیش از 90 درصد دانشجویان ما دختر هستند، تصریح کرد: در این وضعیت این سؤال پیش می آید که آیا به وسیله تحصیل دختران خوشبخت تر می شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، جمیله علم الهدی، رییس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست « اولویت های تربیت اسلامی» که در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: در حوزه زنان تحقیقات مبنایی وجود ندارد چرا که موضوعات آنان همیشه یک موضوع حاشیه ای بوده است اما در قرآن بخش عظیمی از آیات مربوط به زنان است البته در قرآن درباره جنسیت صحبت نشده است.  

وی ادامه داد: مفهوم جنسیت یک مفهوم مدرن است چرا که امروز مردان در مقابل زنان قرار می گیرند و این درحالی است که در اسلام به مکمل بودن این دو جنس نسبت به هم تأکید شده است.

علم الهدی با بیان اینکه مسئله تقابل مردان با زنان به زمانی برمی گردد که که زنان به عنوان کارگر ارزان قیمت مطرح شدند، اظهارکرد: در واقع موضوع زنان، مکمل بحث سرمایه داری است و آنان ازاقتضائات این نظام هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این مطلب که با شروع انقلاب صنعتی کارخانه ها نیاز به نیروی انسانی فراوانی داشتند، تصریح کرد: در این کارخانه ها روشهای کاری و کالاهای مشابه تولید می شدند که این اقتضائات سبب شد که انبارها وحتی وسایل نقلیه آنان هم مشابه شوند و به همین دلیل تساوی خواهی از اینجا شروع شد.

تساوی گرایی را به عنوان حق مطرح کردند نه ایدئولوژی

وی ادامه داد: بعد از گذشت سال ها کم کم سبک زندگی انسانها هم به صورت کارخانه ای درآمد به طوری که در مدارس و دانشگاهها یکسان سازی رواج پیدا کرد چرا که تساوی گرایی نیز از مهمترین اقتضائات سرمایه داری بود.

علم الهدی با بیان اینکه در چنین شرایطی زنان آموزش ها و رفتارهای مساوی با مردان را یاد می گرفتند و این درحالی بود که اقتضائات زندگی خصوصی زنان متفاوت از مردان بود، اظهارکرد: در واقع آنان تساوی گرایی را به عنوان حق مطرح کردند نه ایدئولوژی.

وی با تأکید بر این مطلب که آنها مثل ما ساده نبودند  که حجاب را به عنوان تکلیف مطرح کنند، تصریح کرد: آنان با شعار تساوی زن و مرد و نبود مدیران زن در واقع می خواستند به خواسته های سرمایه داری خود برسند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درادامه با اشاره به نگاه اسلام درباره اینکه جنسیت و تساوی زن و مرد در آن وجود ندارد، تصریح کرد: اگر همه قرآن را جستجو کنیم از نابرابری سخن های بسیاری گفته شده است و در عین حال هیچ امری را با موضوع دیگری مساوی نمی داند و در قرآن حتی کلمه مشابه جنسیت هم پیدا نمی شود.

رییس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آنچه که درقرآن به فراوانی مشاهده می شود زوجیت است که فقط به انسان هم اختصاص ندارد، تصریح کرد: نگاه فمنیستی نسبت به زنان اینگونه است که آنان باید حق خودشان را از مردان بگیرند و نسخه خوشبختی زنان را تنهایی آنان قلمداد می کنند.

وی درادامه با طرح این پرسش که آیا به راستی خوشبختی زنان در تنهایی آنان است، تصریح کرد: برخی فکر می کنند که اگر زنان به فعالیت های اجتماعی و سبک زندگی مردانه برسند خوشبخت هستند و این یکی از دلایل افزایش طلاق در جامعه امروزی است که از طرفی دیگر ازدواج ها کاهش یافته است.

رییس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این مطلب که ما نمی دانیم مکمل بودن زن و مرد در جامعه چگونه باید تعریف شود، اظهارکرد: در شرایطی که نسبت ها و وظایف زن و مرد در خانواده مشخص است اما چگونگی و نسبت این روابط در جامعه برای زن و مرد معلوم نیست.

الگوی سنت و مدرن زنانه

وی درادامه به تعریف الگوی سنت و مدرن زنانه پرداخت و گفت: در الگوی مدرن، ارتباطات زنان مثل گذشته نیست و آنان در رقابت های جدیدی با همه افراد جامعه هستند  به طوری که ارتباطات بیرون از منزل آنان گسترش می یابد و حتی تجملات آنان از جنس مردانه می شود و به سفرهای خارجی می رود.

علم الهدی با اشاره به این مطلب که از همان 200 تا 300 قبل تلاش شده است که از طریق سبک زندگی غربی، سبک زندگی زنان، مردانه شود، تصریح کرد: این موضوع علاوه بر اینکه از طریق فرهنگ القاء می شود به وسیله ساختارهای اجتماعی هم در حال تلقین است.

تلقین تساوی گرایی 

رییس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تلقین تساوی گرایی در جامعه امروز سبب شده است که بیش از 90 درصد دانشجویان ما دختر هستند، تصریح کرد:  در این وضعیت این سؤال پیش می آید که آیا به وسیله تحصیل دختران خوشبخت تر می شوند.

وی درادامه با طرح این پرسش آیا الگوهای آموزشی، اشتغال و سبک زندگی برابری و تساوی گرایی به بهبود وضعیت زنان منجر می شود، تصریح کرد: حال بعد ازتساوی گرایی، آیا زنان جامعه ما حاضرند از حق نفقه بگذرند و هزینه های جاری زندگی را به صورت مشارکتی با مردان پرداخت کنند، آیا این همان خوشبختی زنان است.

اسلام اصرار به تساوی گرایی ندارد

علم الهدی با بیان اینکه غرب به دنبال تساوی گرایی است و این درحالی است که اسلام اصرار به این موضوع ندارد، تصریح کرد: مفهوم زوجیت از مفاهیم کلیدی و زیر بنایی نظریه اسلامی است و نباید فقط در زناشویی خلاصه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: در شرایط فعلی زوجیت در درون خانواده ها نهادینه شده است و زن و مرد از یکدیگر حمایت مالی و عاطفی دارند اما این زوجیت در جامعه تعریف نشده است.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی نظریه ما این است که مفهوم زوجیت را در سطح جامعه باز کنیم، اظهارکرد: در واقع عفاف و حجاب مصدر اصلی این مکمل بودن است و مکمل بودن در مصدر عفاف و حجاب معنا پیدا می کند.

رییس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این مطلب که در  غرب تلاش شده است که دو گانگی ها را به سمت تساوی پیش ببرند، تصریح کرد: در عین حال ما در تفکر توحیدی همیشه قوس و کمانی را شاهد هستیم که اینها در کنار یکدیگر ما را به وحدت عالم می رسانند و به همین دلیل شما از زن و شوهر انتظار دارید که خداوند را در نظر بگیرند تا با هم تقابل نداشته باشند و به یکدیگر محبت ورزند.

دستاوردهای زوجیت

وی درادامه بیان دستاوردهای زوجیت که در قرآن به آن تأکید شده است، اظهارکرد:در زوجیت، ولایت پیدا می شود  که به معنای علاقه و محبت فراوانی است که باعث می شود سرپرستی و ولایت دیگری را قبول کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در تببین تعریف ولایت با اشاره به مثال سقط جنین گفت: زنی که بچه خود را نخواهد، او را می کشد و در عین حال نخستین چیزی که حافظ نسل است ولایت و سرپرستی کودک است.

عواقب منفی غلبه تفکر فمنیستی

وی درادامه با اشاره به عواقب منفی غلبه تفکر فمنیستی گفت: اگر دیدگاه فمنیستی غلبه کند نسل از بین می رود و دیگر با انقراض نسل ها مواجه می شویم چرا که ادامه نسل و گسترش جامعه از طریق ولایت و سرپرستی میسر می شود.

رییس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در شرایط فعلی  جنین ها بیش ازهمه تهدید به مرگ می شوند، تصریح کرد: سقط جنین به ما نشان می دهد که نخستین نیاز، نیازبه باور ولایت و سرپرستی است.

وی درادامه با طرح این پرسش که در چه زمانی یک زن حاضر می شود که سرپرستی کودکی را قبول کند، تصریح کرد: برای قبول این سرپرستی باید یک اعتقاد و ایدئولوژی نسبت به سرپرستی کودک وجود داشته باشد تا زنان آن را قبول کنند که این اعتقاد همان ولایت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه به میزانی که اعتقاد به توحید کاهش یابد، جنین ها و کودکان و نسل به خطر می افتند، تصریح کرد: در واقع ولایت، خصلتی است که مومنین در اعتقاد به خداوند دارند.

وی با تأکید بر این مطلب که ولایت مشروط به ادراک و فعل انسان است، اظهارکرد: اگر انسانی معتقد به ایمان قلبی و لسانی نباشد ولایت محقق نمی شود چرا که این تعهد در دل ایمان قرار دارد.

زوجیت بر مفهوم مکمل بودن تأکید دارد

رییس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این مطلب که زوجیت بر مفهوم مکمل بودن تأکید دارد، تصریح کرد: این درحالی است که خصومت و دشمنی در تساوی وجود دارد و در زوجیت احسان است که در این صورت ولایت خود بخود پدید می آید.

الگوی سوم بیشتر متوجه مسؤولیت های مدنی زنان است

علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه درالگوی مدرن زنانه دغدغه های او در بیرون از خانه است و نسبت به داشتن وظایف خانگی بدبین است، اظهارکرد: در عین حال الگوی سومی ارایه می شود که بیشتر متوجه مسؤولیت های مدنی زنان است که بین وظایف خانگی و اجتماعی جمع می شود.

وی با بیان اینکه ارتباطات زنان در مدرنیته مثل گذشته نیست، تصریح کرد: آنان در رقابت جدیدی با همه افراد جامعه هستند و ارتباطات بیرون از منزل آنان گسترش یافته است و از طرفی نسبت به مسایل سیاسی و موضوعات فرهنگی و اجتماعی دقیق هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این مطلب که زنان ایرانی بیشتر به دنبال رقابت در عرصه معنوی هستند، اظهارکرد: بسیاری از بانوان درایران به این دلیل به دنبال سواد می روند که علم را فضیلت و معنویت تلقی می کنند و از طرفی آنان به علوم انسانی و معنوی بیشتر علاقه دارند.

وی با بیان اینکه در ین حال جریان های غربی درباره علم آموزی و سواد زنان در شرایط فعلی نفوذ کرده است و تأثیرگذار بوده، اظهارکرد: در شرایطی که  الگوی سوم زنانه هنوز باز تولید نشده است نسل نو بیشتر به سمت الگوی مدرن می رود.

رییس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این مطلب که مدل سنتی زندگی زنانه در شهرستان ها رواج دارد و الگوی مدرن به شدت در حال تکثیر است، تصریح کرد:  در عین حال الگوی سومی که همان الگوی اسلامی است در نسل جدید وجود ندارد و افرادی با این مدل در حال انقراض هستند.

بازتولید الگوی سوم 

وی درادامه با تأکید بر بازتولید الگوی سوم  که برای تداوم انقلاب اسلامی ضروری است، اظهارکرد:  براساس این الگو، زنان در عین اینکه فعالیت اجتماعی دارند زندگی خانوادگی خود را اداره می کنند چرا که این زنان از حالت بچگی و خاله زنگی خارج شده اند و استقلال فکری پیدا کرده اند و می توانند جامعه و خانواده را اداره کنند.

هنوز سبک والد گری اخراج نشده است

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در حال حاضر اولویت با تربیت دختران است، تصریح کرد: در این الگو تربیت دختران باید متناسب با الگوی اسلامی باشد که دختر را فقط محدود به مسایل خانواده نکند و درعین حال ترک خانواده هم نداشته باشد و به دنبال رقابت با مردان و ثروت اندوزی و رقابت های کاری نباشد.

وی درادامه با اشاره به اینکه ما در حوزه اسلامی درباره والد گری کاری انجام نداده ایم و هنوز سبک والد گری اخراج نشده است، اظهارکرد: در حوزه خانواده رشته مطالعات خانواده از جنس رشته های مدرن است که به حوزه خانواده کمتر کمک می کند و وارد مباحث جمعیتی شده است و نمی تواند وارد مسایل  درون خانوادگی در راستای تحکیم خانواده شود./9340/ص 

 

 

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۲ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۹:۲۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۶:۱۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۳
غروب آفتاب
۱۹:۵۹:۴۲
اذان مغرب
۲۰:۱۸:۱۳