vasael.ir

کد خبر: ۶۵۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ - 22 October 2017
مشاور مدیر حوزه در امور فقه معاصر خبرداد؛

تهیه فهرست موضوعات فقهی جدید برای ارائه به اساتید دروس خارج

وسائل - حجت الاسلام اثنا عشری از تهیه فهرست موضوعات فقهی جدید به همراه اقوال مطرح شده در آن برای ارائه به اساتید دروس خارج خبرداد.

به گزارش سرویس مستحدثه پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل،آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور به همراه حجج اسلام سید حسین میرمعزی معاون پژوهش و مهدی رستم نژاد معاون آموزش و جمعی از معاونان مرکز مدیریت حوزه های علمیه با حضور در بیت حضرت آیت الله سبحانی با این استاد برجسته درس خارج دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

حجت الاسلام اثناعشری مشاور مدیر حوزه های علمیه در امور فقه معاصر در این دیدار با بیان اینکه تلاش می کنیم تا متونی در زمینه مسائل فقهی جدید تهیه شود، ابراز داشت: از زمان مدیریت جدید کار جدی در زمینه مسائل مستحدثه شروع شد تا جایی که دفتر فقه معاصر با حضور تعدادی از اساتید برجسته درس خارج به عنوان هیأت علمی راه اندازی شد.

 

وی ادامه داد: در این دفتر شش نفر از اساتید درجه اول درس خارج با محوریت آیت الله شب زنده دار فعالیت می کنند تا برای سطح عالی حوزه از جمله پایه دهم که طلبه در سطح عالی قرار گرفته متن آموزشی برای ورود به درس خارج تهیه کنند؛ در این مسیر سعی می شود مباحث اصولی که منقح نیست از جمله عرف، شخصیت حقوقی و مسائل بانک به صورت متن آموزشی فنی در دست طلاب قرار بگیرد.

 

مشاور مدیر حوزه های علمیه در امور فقه معاصر از تولید اثری در مورد سیره عقلا تدوین خبرداد و ابراز کرد: عنوان این کتاب «السیر المستحدثه» است که به زبان عربی فصیح ویرایش شده و در این تحقیق این مسأله اثبات می شود که سیره عقلا لازم نیست به عصر معصوم برسد و همچنین الغای خصوصیت از سیره عقلا و تفاوت های آن با قیاس مطرح شده و در کنار آن کلماتی از اهل سنت و حتی غیر مسلمین آمده است.

 

وی ادامه داد: کار دیگری که در دستور کار داریم آن است که با حمایت آیت الله اعرافی بتوانیم در موضوعات فقهی فهرستی از موضوعات به همراه منابع و جزئیات آن موضوع را تهیه کنیم که به عنوان نمونه اگر از استادی خواستیم مسأله های فقهی بانک را بگوید بتواند از منابع و سرفصل هایی که باید تدریس کند اطلاع درستی داشته باشد و اقوال در بحث را بداند.

 

حجت الاسلام اثناعشری به فعالیت دیگر دفتر امور فقه معاصر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: کار سوم تهیه نشریه تخصصی ویژه فقه معاصر است که در آن نسبت به تحولات این عرصه در دفتر و مراکز و اساتید دیگر اطلاع رسانی جمعی می شود، البته همواره تلاش کرده ایم که کار روی روال سنتی خود حرکت کرده و گرفتار روشن فکری و خطوط باطل نشود.

منبع : خبرگزاری رسا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۲ / ۰۳ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۸:۰۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۸:۴۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۴
غروب آفتاب
۲۰:۰۷:۵۹
اذان مغرب
۲۰:۲۶:۵۹