vasael.ir

کد خبر: ۶۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴ - 12 November 2017
در نشست تخصصی کتابخوانی فرهنگ رضوی با عنوان « امام علی بن موسی الرضا عالم آل محمد(ص)» تبیین شد؛

تقدیر از نویسندگان کتاب های گسترش فرهنگ رضوی

عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: انتشار کتاب باید اندیشه‌ها و رفتار جامعه را از خود متاثر کند و یک فرهنگ اجتماعی را شکل دهد؛ این نگاه باید در فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت الاسلام سید محمود مرویان حسینی، مدیر کل سابق اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در نشست تخصصی کتابخوانی فرهنگ رضوی با عنوان « امام علی بن موسی الرضا عالم آل محمد(ص)» که در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: اگر فرهنگ ولایت پیاده و به درستی تبیین شود مناقشه ها کم می شود و از طرفی نیازمند فرصت سوزیها در حکومت داری نخواهیم شد.

نباید گستره مفهوم ولایت بیش از یک احساس و حضور در یک فهم سطحی بماند

 وی با بیان اینکه در زیارت مفهوم ولایت وجود دارد، افزود: در واقع به این امر نیاز است که گستره مفهوم ولایت بیش از یک احساس و حضور در یک فهم سطحی بماند و از طرفی بایستی زیارت از خرافه مراقبت شود و برای گستردگی مفهوم آن به گروه مخاطبان در بخش های مختلف کودک و نوجوانان و بانوان توجه بیشتری شود.

عضو هیئت مدیره بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه معارف رضوی که به صورت یک گنجینه ارزشمند هستند بایستی به دست اقشار مختلف مردم برسد، اظهارکرد:  اگر این گنجینه ارزشمند که همان سرمایه های فکری و معنوی است به سرمایه اجتماعی تبدیل شود کارساز است  چرا که جان و دل انسان را تحت تأثیر قرار می دهد و در نتیجه اندیشه ها و رفتارها را از خودش متأثر می کند.

وی با اشاره به این مطلب که در آیات قرآن کریم به موضوع نصرت مردم به خداوند تأکید شده است، تصریح کرد: این موضوع در حالی است که خداوند متعال بی نیاز بی مطلق است و نصرت او به معنای نصرت دین و ولی خدا است.

مدرس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به این مطلب که دین را اولیای حق ابلاغ می کنند، گفت: اما برای اینکه دین محقق شود و آثارش را در عرصه های گوناگون نمایان کنند مومنین باید پای کار بیایند که یکی از وظایف اولیاء و پیامبران این موضوع است که مردم را دعوت کنند.

وی با بیان اینکه این دعوت برای احیای انسانها و جوامع است وبه دو صورت عمومی و اختصاصی است، تصریح کرد:  دعوت عمومی، همان دعوت به گوهر و جوهره ایمان است و دعوت اختصاصی، دعوت به نصرت امام است چرا که دین با نصرت امام محقق می شود.

زیارت یک پدیده بی بدیل و بی نظیر است/ بهترین بستر برای فرهنگ سازی اجتماعی همان زیارت است

حجت الاسلام مرویان حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از موثرترین و مهمترین جنبه ها و جلوه فرهنگ رضوی، زیارت است، تصریح کرد: در واقع زیارت یک پدیده بی بدیل و بی نظیر است که دل و جان انسانها را شتشو می دهد چرا که سبب برقراری ارتباط با امام می شود. درواقع بهترین بستر برای فرهنگ سازی اجتماعی همان زیارت است چرا که درآن سه ارتباط با امام و ولایت، ارتباط با مومنین که همان اخوت است و ودیگری بیزاری جستن از مشرکین که همان برائت است اتفاق می افتد.

مدیر کل سابق اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: این سه جنبه در منظومه زیارت خودشان را نشان می دهند که ولایت در هر سه جنبه حضور دارد چرا که رابطه راهبری و پیروی است که کل هستی در دو ولایت خدا و ولایت شیطان قرار می گیرد.

وی با تأکید بر این موضوع که بایستی ولایت حق را شناخت و از شیطان دوری جست، اظهارکرد: به همین دلیل است که به اروپا نمی شود دل بست برای اینکه از آمریکا فاصله گرفت چرا که در عین اروپایی بودن، آنان از آمریکا اطاعت می کنند و در جبهه شیطان هستند و از طرفی اصالت با ولایت الله است.

عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از برگزاری نشست کتاب خوان تخصصی «فرهنگ رضوی» با اشاره به بیش از ۲۵۰۰ اثر تألیف شده توسط مجموعه‌های آستان قدس رضوی و به ویژه بنیاد پژوهش‌های اسلامی، اظهار کرد: این تعداد کتاب در طول بیش از دو دهه با استواری در محتوا و مخاطب‌شناسی تولید شده که این گنجینه باید به مخاطبان از قشرهای مختلف ارائه و به سرمایه‌ای اجتماعی تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌های اقتصادی، فکری و فرهنگی باید به سرمایه‌های اجتماعی تبدیل شوند، ادامه داد: انتشار کتاب باید اندیشه‌ها و رفتار جامعه را از خود متاثر کند و یک فرهنگ اجتماعی را شکل دهد؛ این نگاه باید در فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار، مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، ادامه این نشست با اشاره به آیات قرآنی گفت: کلام الهی بر علم و دانش تأکید دارد.

وی با بیان اینکه در یک بازه زمانی مسلمانان در حوزه علم و دانش پیشگام بوده اند، افزود:  در آن دوران بزرگترین اندیشمندان جهان از مسلمانان و تشیع بوده اند و در برهه ای که اروپا و آمریکا در جهل می سوختند ما پیشینه ای دانشی و علمی داریم.

کتابهای ارایه شده بایستی معطوف به نیازهای جامعه باشد

عضو اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به این مطلب که اگر بخواهیم کتاب خوانی در جامعه تقویت شود در گام اول بایستی کتابهای فاخر علمی به گروه مخاطب ارایه شود، تصریح کرد: این کتابهای ارایه شده بایستی معطوف به نیازهای جامعه باشد و از طرفی در آنها ادبیات فاخر لحاظ شده باشد و از جاذبه های ظاهری هم برخوردار باشد.

حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، با اشاره به تاکیدهای فراوان قرآن کریم و اهل بیت(ع) بر اهمیت علم، تعلیم، نشر علم و عمل به آن، ادامه داد: ما مسلمانان و شیعیان در تمدن علمی، پیشینه درخشانی داشته‌ایم و پیشگام حوزه تعلیم و تربیت بوده‌ایم، همان‌طور که بزرگ‌ترین دانشمندان از میان مسلمانان برخاسته‌اند.

وی همچنین اضافه کرد: ما باتوجه به این پیشینه باید با گفت‌وگو و تبادل نظر، ایده‌های جدیدی در حوزه کتابخوانی  ارائه دهیم و در برنامه‌های مختلف این هدف مورد توجه قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار با بیان این مطلب که اولین قدم در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی، انتشار کتاب فاخر است، عنوان کرد: کتاب‌های مفید در موضوع سبک زندگی اسلامی و ارتقای زندگی باید ترویج شود و اهل قلم با توجه به نیازها و اولویت‌های جامعه باید کتابی با استحکام علمی، ادبیاتی جذاب، با جذابیت‌های ظاهری و تصویری ارائه دهند.

حسین اکبری، مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به سرانه پایین مطالعه در کشور در حال حاضر گفت: از مهمترین دلایل این سرانه پایین نبود شیوه مناسب و معرفی ارایه کتاب به طرق استاندارد است .

وی درادامه با بیان اینکه از جمله مهمترین دغدغه ها در حال حاضر کتابخوان کردن عموم مردم است، تصریح کرد: برای انجام این کار بایستی فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در مکان های عمومی مانند مدارس و دانشگاهها و مساجد ترویج شود.

حجت الاسلام محمد باقر پور امینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درادامه درباره کتاب پرسمان رضوی گفت: این مجموعه 7 جلدی تلاش کرده است از نگاه امام رضا(ع) سؤوالات زائران را پاسخ بدهد.

وی با بیان اینکه پرسمان رضوی روایت منتشری از دانش و دانش گستری امام رضا(ع) است، افزود: در واقع علم امام رضا(ع) در دوران خود در حد بالایی قرار داشت و از طرفی فضای جامعه جستجوگر بود.

نقش امام رضا(ع) را در نشاط علمی آن دوران نمی توان نادیده گرفت

این مولف و نویسنده کتاب با بیان اینکه نقش امام رضا(ع) را در نشاط علمی آن دوران نمی توان نادیده گرفت، تصریح کرد: امام رضا(ع)در دو سطح نخبگان و اقشارمردم برای نشاط علمی جامعه تلاش کردند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به درخشش علمی امام رضا(ع) که به عالم آل محمد(ص) ملقب شدند، اظهارکرد: در واقع امام رضا(ع) جامعه را به دو سطح نخبگانی و عموم مردم تقسیم کرد تا به پرسش های آنها پاسخ بدهد.

جامعه ما جامعه ای است که در حوزه اعتقادات و اخلاق رنج می برد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که جامعه ما جامعه ای است که در حوزه اعتقادات و اخلاق رنج می برد، گفت: به همین دلیل برای گسترش اخلاق و اعتقادات درحال حاضرما به توحید رضوی نیاز داریم.

حجت الاسلام پورامینی با بیان اینکه توحید جهان اسلام، توحید تشریعی است، تصریح کرد: در همین راستا حتی الهیات مسیحی به الهیات رضوی نیاز دارد و برای گسترش این فرهنگ در قدم اول بهتر است که صحیفه های امام رضا(ع) در حرم رضوی خوانده شود.

در این مراسم این کتابها توسط نویسندگان آنهاارایه شد که شامل «دین و سیاست از منظر اما رضا علیه السلام» تالیف و ارائه توسط حجت الاسلام رضا وطن دوست است که شامل عملکرد سیاسی امام رضا(ع) و تدبیر الهی آن حضرت در برابر حکومت عباسی و نقشه‌های حیله‌گرانه مامون، موضوع محوری کتاب «دین و سیاست از منظر امام رضا(ع)» است.

اثر حاضر، در ۱۰ فصل به قلم توانای رضا وطن‌دوست، منتشر شده و ویراستاری آن را سید جلال قیامی میر حسینی بر عهده داشته است. «کلیات»، «دین و سیاست در اسلام»، «دین و سیاست در اندیشه سیاسی امام رضا(ع)»، «امامت و رهبری در نگرش سیاسی امام رضا (ع)»، «امام رضا(ع) و دعوت سیاسی به ایران»، «سیاست مدبرانه امام رضا(ع) در برابر سیاست مامون»، «تحلیلی بر عهدنامه ولایتعهدی»، «آثار سیاسی – فرهنگی حضور امام رضا(ع) در ایران»، «مبارزه امام رضا(ع) با انحراف‌های فکری» و «غروب غریبانه و دیدگاه‌ها نسبت به شهادت امام رضا(ع)» فصل‌های ده‌گانه کتاب حاضر را تشکیل می دهند. کتاب «دین و سیاست از منظر امام رضا (ع)» در ۴۱۵ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به چاپ رسیده و دراختیار علاقمندان قرار گرفته است.

از جمله دیگر کتاب های ارایه شده «دانای خاندان محمد علیه السلام» مولف، امیر سلمانی رحیمی و مرتضی انفرادی  و ارائه توسط امیر سلمانی رحیمی است که کتاب «امام رضا(ع) دانای خاندان محمد(ص)» به بیان شخصیت علمی این امام همام(ع) همراه با جستاری درباره زیارت پرداخته است. این اثر به تازگی به همت گروه فرهنگ و سیره رضوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، منتشر شده است.

 این کتاب در ۱۰۸ صفحه و ۸ فصل با عناوین زندگانی شخصیت امام علی بن موسی الرضا(ع)، شخصیت معنوی، اخلاق و رفتار، شخصیت علمی، زندگانی سیاسی، شهادت، گل واژه‌هایی از بوستان حکمت رضوی و زیارت نمادی از یکتا پرستی، تولید شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. بیشترین حجم این کتاب به شخصیت علمی حضرت رضا(ع) پرداخته شده است و به همین منظور دانای خاندان لقب گرفته است. ۵۶ منبع از منابع شیعه و اهل سنت برای تولید این اثر استفاده شده و نخستین حدیثی که در این کتاب آورده شده از کتاب اهل سنت است.

 پرسمان رضوی (دوره ۷ جلدی) نویسنده و ارائه دهنده توسط حجت الاسلام محمدباقر پورامینی از جمله دیگر کتاب ها است که در راستای پاسخ به نیازهای علمی و معرفتی زائرین، اداره پاسخگویی با دایر کردن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی، دفاتر پاسخگویی به سوالات اعتقادی، دفاتر مشاوره دینی، برگزاری حلقه های معرفت و ... به بخشی از این سوالات پاسخ می دهد.

 با توجه به سوالات فراوان زائران و محبان امام رضا (علیه السلام) درباره حضرت رضا (علیه السلام) اداره پاسخگویی اقدام به جمع آوری این سوالات کرده و آنها را با پاسخ های متقن و علمی در یک مجموعه ۷ جلدی برای معرفت افزائی دوستان اهل بیت (علیه السلام) با عنوان «پرسمان رضوی» چاپ و منتشر کرده است.

«عهد ماندگار» به نویسندگی مرتضی انفرادی و امیر سلمانی رحیمی  که توسط توسط مرتضی انفرادی ارایه شد که این اثر در ۴ فصل «مفهوم شناسی»، «زیارت؛ زمینه ساز عهد»، «عهدی ماندگار از امام علی بن موسی الرضا(ع)» و «سازو کار پایدارسازی آثار زیارت»، تهیه و تنظیم شده است.

عهد و آداب زیارت، آثار زیارت، محاسبه نفس پس از زیارت، تحول روحی، توجه به خدا، زیارت عامل هدایت، زیارت عامل اخلاص، کسب آرامش روحی، رشد اخلاقی، رسیدن به بهشت رضوان و... برخی از موضوعات و مباحثی است که در این کتاب به آن اشاره شده است.

گفتنی است، در این نشست از چهار نویسنده کتاب های «دین وسیاست از منظر امام رضا(ع)» به نویسندگی حجت الاسلام رضا وطن دوست، «عهد ماندگار»، مرتضی انفرادی، «پرسمان رضوی»، حجت الاسلام محمد باقر پور امینی و «دانای خاندان محمد(ص)» به نویسندگی امیر سلمان رحیمی تقدیر شد./924/ص

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۰:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۰۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۴
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۵۵
اذان مغرب
۲۰:۱۷:۲۳