vasael.ir

کد خبر: ۶۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹ - 21 October 2017
معرفی کتاب:

عدل و اعتدال؛ پرهیز از اسراف در عمل

وسائل_ یکی از رسالت‌های دین مقدس اسلام رواج عدالت در جامعه و دعوت بشریت به عدل در همه شئون زندگی است

به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی وسائل یکی از موضوعاتی که در اسلام روی آن بسیار با تاکید سفارش شده رعایت عدل و اعتدال در امور است و از بی‌عدالتی و ظلم و ستمگری و عدم تعادل در زندگی شدیدا نهی و جلوگیری شده است. عدم تعادل و میانه روی به معنی اسراف و نیز تجاوز از حد  است. بنابراین آقای نعمت الله حسینی در کتاب عدل و اعتدال( با استفاده از آیات و اخبار و مقالات و داستانهای جالب از بزرگان و پیشوایان و بزرگان دین) به الگوهای مصرف و دوری از اسراف در اعمال در هشت بخش می‌پردازد.
عدل و عدالت حاکم در حکومت اسلامی عنوان فصل اول است که با کلام زیبای امیرالمومنین(علیه السلام) اینگونه آغاز گشته" خردمندترین حکومت‌ها حکومتی است که خود را برای رعیت به طوری نگهدارد که راه حجت و بهانه را از خود ساقط سازد و رعیت را به طوری نگهدارد سیاست کند و نگهدارد که حجت خود را بر آنان ثابت نماید."[1] پس از این مطلب نیز عدل و عدالت در کلام معصومین (علیه السلام) و بزرگان معنا می‌یابد. و در همین مبحث به ظلم و جور و جایگاه آن نیز اشاره گشته تا جایی که حضرت صادق(علیه السلام) فرمودند" ستمگران و گردن کشان دورترین مردم از خدای عزوجل در روز قیامت خواهند بود."[2]
در ادامه نیز روایات و داستان‌هایی که درباره عدالت و یا ظلم و آثار و مجازات آن نیز توضیح داده می‌شود. در ادامه مولف به مبحث عدالت در اسلام پرداخته و می‌گوید" یکی از رسالت‌های دین مقدس اسلام رواج عدالت در جامعه و دعوت بشریت به عدل در همه شئون زندگی است."[3]
در این فصل به مباحث دیگری از جمله امام خمینی و عدالت ، شخصیت و ویژگی امام خمینی، عدالت ره آورد ظهور  و مباحثی چنینی پرداخته می‌شود. آقای سید نعمت الله حسینی در بخش دوم اثرش؛ به عدل و اعتدال در احکام و قوانین و امور کلی می‌پردازد. این فصل با سخنی از خواجه نصیر الدین طوسی در معنای عدالت شروع شده و بیان می‌کند" سفارش شریعت به عدالت به صورت کلی است نه جزیی زیرا عدالت به معنای مساوات است و گاهی در وجود و در کم و گاهی در کیف و همچنین در سایر مقولات راه پیدا می‌کند."[4]
اعتدال در امور مادی و معنوی قرآن عنوان مبحث اول این بخش است که در آن آمده" قرآن مجید چون بر پایه اعتدال و میانه روی تشریع و قانون گذاری می‌کند این است که نظام و قوانین اجتماعی این عالم را با قوانین آخرت تطبیق نموده و در میان آنها هماهنگی بوجود آورده است، از طرفی متکفل اصلاح امور این جهان گردیده و از طرف دیگر سعادت اخروی افراد بشر را تنظیم نموده است."[5] در ادامه این فصل میان قوانین اسلام با قوانین جهان متمدن مقایسه ای انجام گرفته که از جمله موارد مقایسه موضوعات امنیت، آزادی فردی و اجتماعی، ایمان، جهاد و مواردی از این قبیل می‌باشد. این فصل در نهایت با حکومت عدل به پایان می‌رسد.
اعتدال در امور به فرمان قرآن فصل بعدی فصل بعدی است . از انجا که قران در قانونگذاری روش اعتدال و میانه روی را پیش گرفته و از هر گونه افراط و تفریط اجتناب نموده، این فصل با مباحثی چون قانون توازن در قرآن، اعتدال در عفو و انتقام قرآن ، اعتدال از دیدگاه قران و حدیث به تبیین این اعتدال روی آورده و با استفاده از آیات محکم قرآنی این موضوع را به اثبات می‌رساند.
مولف که کتابهای دیگری «همچون مردان علم در میدان عمل» و «ارمغان حسینی در حماسه خمینی» را در کارنامه نویسندگی خویش دارد؛ به موضوعات دیگری همچون اعتدال در انفاق و مصارف شخصی، اعتدال در معاشرت عمومی و مباشرت در خانواده، اعتدال در مصرف اموال عمومی و پرهیز از اتلاف بیت المال نیز در فصول بعدی می‌پردازد.
این عالم دینی فصل هفتم کتاب۴۱۴صفحه ای خویش را به اعتدال در امور قلبی و عقیدتی و عبادی اختصاص داده و ابتدای ان را با مبحث راه دشوار آغاز نموده است که در ان آورده" این که ما آیات الهی را بخوانیم و یک عده ای را غافل کنیم و نتیجه اش این بشود که خیال کنند غرق در معنویتند و از واجبات و ضروریات دین در عمل غافل بمانند؛ درست نیست." [6]
در ادامه وی مبحث خوف و رجاء را با روایاتی از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان محمد باقر و جعفر صادق(علیهم السلام) توضیح می‌دهد. از دیگر مباحث مفید این فصل خدمات علمی و اجتماعی دانشمندان است که در آن آورده شده" هرگاه هدف مخترعان و مکتشفان از زحماتی که در راه کشف حقایق تحمل کنند، این باشد که در میان جوامع نام و شهرتی پیدا کنند و یا از درآمدهای مادی خود بهره‌ای ببرند، دیگر معنی ندارد از خداوند پاداش بطلبند زیرا فرض این است که آنها در این خدمت خدا و جوامع بشری را در نظر نداشته و به اهداف مادی خود رسیده اند."[7]
از دیگر مباحث مهم این فصل بیان شهید مطهری در اعتدال در اسلام است، که در آن آمده" یکی از علامت‌های مسلمانی پیدا کردن راه معتدل و میانه است که میان راه‌های افراطی و تفریطی، میان تندرویها و کند رویها است." [8]
آخرین مبحث کتاب حاضر که انتشارات عصر انقلاب در سال ۱۳۸۸چاپ اول آن را وارد بازار نموده؛ اعتدال در عبادت است. صراط مستقیم عنوان مبث آخر این فصل است که  در آن گفته شده" صراط مستقیم راهی است که از افراط و تفریط و کوتاهی و زیاده روی بدور است. این راه مانند هر راه مستقیم دیگر کوتاهترین فاصله برای رسیدن بشر به کمال است."[9]
کتاب «عدل و اعتدال» که در تیراژ1000 نسخه چاپ گردید؛ اکنون با قیمت 5000 نومان در بازار عرضه میگردد.
[1] عدل و اعتدال؛ پرهیز از اسراف در عمل ، آقای سید نعمت الله حسینی ،ص 13
[2] همان،ص 17
[3] همان،ص 21
[4] همان،ص 67
[5] همان،ص 68
[6] همان،ص 341
[7] همان،ص 348
[8] همان،ص 370
[9] همان،ص 398

323/602/ع

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳