vasael.ir

کد خبر: ۶۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹ - 17 October 2017
معرفی کتاب:

اقدام و عمل

وسائل_ اگر در مورد اقتصاد می‌خواهیم در مقابل تکانه‌های ناشی از حوادث جهانی یا در مقابل تیرهای زهرآگین سیاست‌های معارض جهانی آسیب نبینیم، ناچاریم به اقتصاد مقاومتی رو کنیم

به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی وسائل چند سالی است که مردم ایران با درایت مقام معظم رهبری متوجه جنگ جدید دشمنان علیه کشور عزیز ایران در عرصه‌ی اقتصادی شده‌اند و تلاش‌هایی نیز برای مقاومت در برابر این جنگ صورت گرفته است. از جمله این تلاش‌ها گرداوری کتاب «اقدام و عمل» توسط اقای مهدی مطهری است که صرفا به بیانات رهبر انقلاب اسلامی در موضوع اقتصاد مقاومتی پرداخته است. این اثر ۳۳۳صفحه‌ای که شامل هفت فصل می‌باشد به دنبال بیان مبانی، الزامات و آثار اقتصاد مقاومتی است و در واقع کاری است برای شنیده شدن فرمان فرمانده.
ماهیت و ویژگی عنوان فصل اول است که با سه سوال آغاز شده و با پاسخ به این سه سوال ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی بیان می‌گردد. در ابتدای این مبحث در مورد جنبه‌های مختلف سلبی و ایجابی در اقتصاد مقاومتی چنین سخن گفته شده" یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور ما است اما منحصر به کشور ما هم نیست؛ یعنی بسیاری از کشورها، امروز با توجه به این تکانه‌های اجتماعی و زیر و رو شدن‌های اقتصادی که در این بیست سی سال گذشته اتفاق افتاده است، متناسب با شرایط خودشان به فکر چنین کاری افتاده‌اند."[1] از دیگر مباحثی که در فصل اول به آن پرداخته شده بقای نظارت دولت با وجود مردمی شدن اقتصاد، الگوی اقتصادی عدالت محور، الگوی اقتصاد مقاومتی است.
عنوان فصل دوم جایگاه و اهمیت است که در ابتدای آن مبحث اقتصاد مقاومتی؛ تقوای اجتماعی ما در عرصه‌ی اقتصاد ارائه گردیده و گفته شده" اگر در مورد اقتصاد می‌خواهیم در مقابل تکانه‌های ناشی از حوادث جهانی یا در مقابل تیرهای زهرآگین سیاست‌های معارض جهانی آسیب نبینیم، ناچاریم به اقتصاد مقاومتی رو کنیم."[2] سپس مفهوم تقوای فردی و اجتماعی و جایگاه آنها بیان شده است.
از انجا که تهاجم اقتصادی جنگ جدید دشمن‌های کشور ماست؛ در مبحث بعدی بدترین عکس العمل در مقابل تهاجم دشمنان چنین بیان شده" در مقابل فرهنگ مهاجم، بدترین کار، انفعال است؛ زشت‌ترین کار انفعال است؛ خسارت‌بارترین کار، انفعال است. فرهنگ مهاجم نباید ما را منفعل بکند. منفعل شدن و پذیرفتن تهاجم دشمن، خطایی است که باید از آن پرهیز شود."[3]
یکی از مواردی که رهبر انقلاب به آن پرداخته بزرگ‌ترین و نقدترین چالش‌های دشمن یعنی اقتصاد که در این باره ایشان به مسئولین فرموده‌اند" مسئولین باید به فکر باشند و خودشان را آماده کنند؛ کمرها را محکم کنند برای مواجهه‌ی با خصومت دشمنان و سیاستهای خصمانه‌ی که روی اقتصاد متمرکز شده است."[4] آقای مطهری این فصل را با مبحث جبهه مقابل ایران به بزرگترین مشکلات اقتصادی به پایان رسانده و به مشکلات اقتصادی که گریبانگیر دشمنان ایران است، می‌پردازد.
کتاب حاضر که توسط انتشارات انقلاب اسلامی و در زمستان ۱۳۹۵به زیور طبع آراسته شده؛ سپس با ارائه فصل‌هایی چون ظرفیت‌ها و زمینه‌ها، الزامات و بایسته‌ها و موانع و چالش‌های پیش رو، ادامه یافته تا به فصل ششم که نتایج و فواید اقتصاد مقاومتی است را بیان دارد.
در این فصل ابتدا مباحثی را که رهبر انقلاب در مورد ذخایر ایران همچون جوان‌های کوشا و با ابتکار و استعداد صحبت نموده و سپس پیشرفت‌هایی که حاصل از استفاده از ظرفیت‌های بی‌پایان کشور بوده را فرموده و سپس ایشان ادامه داده که اگر این مسائل به نحو احسنت انجام گردد دشمنان ایران نه تنها کاری نمیتوانند انجام دهند بلکه به تعبیر خود ایشان" به معنای جامع کلمه، هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند؛ نمی‌توانند ملت ایران را زمین گیر کنند و نمی‌توانند فشار را بر ملت ایران به نحوی وارد کنند که به خیال خودشان ملت ایران را به زانو در بیاورند؛ ملت ایران به زانو در نخواهد آمد."[5]
در ادامه نتیجه مقاوم سازی درونی اقتصاد چنین بیان می‌شود" وقتی شما اقتصاد خودتان را درون مقاوم کردید، دیگران به جای اینکه شما را تحریم کنند، می آیند منت شما را می‌کشند؛ وقتی دیدند شما از فشار اقتصادی، از تحریم اقتصادی خم به ابرو نمی آورید، مجبور به قبول شکست نمی‌شوید، آن وقت دیگر غلط می‌کنند تحریم کنند."[6]
عامل رفع انواع تحریم‌ها، اثر مثبت تحریم‌ها، دستاوردهای اقتصاد مقاومتی و نتایج تقویت اقتصاد داخلی تنها گوشه ای از مطالب سودمندی است که در فصل ششم این اثر که در تیراژ ۲۰۰۰نسخه چاپ گردیده؛ ارایه می‌شود.
آقای مهدی مطهری فصل هفتم کتاب اقدام و عمل را بر مروری متوالی بر سیاست‌های اقتصادی ابلاغ شده؛ اختصاص می‌دهد و فصل را با سیاست‌های کلی امنیت اقتصادی آغاز می‌کند که یکی از این سیاست‌ها این است: حمایت از ایجاد ارزش افزوده و سرمایه گذاری و کارآفرینی راه‌های قانونی و مشروع. در مبحث بعدی فرمان هشت ماده‌ای مبارزه با مفاسد اقتصادی به سران قوا بیان شده که یکی از مواد آن این است" کار مبارزه با فساد را چه در دولت و چه در قوه قضاییه به افراد مطمئن و برخوردار از سلامت و امانت بسپارید. دستی که می‌خواهد با ناپاکی در بیفتد باید خود پاک باشد و کسانی که می‌خواهند در راه اصلاح عمل کنند باید برخوردار از صلاح باشند."[7]
در ادامه سیاست‌های راهبردی اصل چهل و چهار قانون اساسی که شامل مواردی همچون تغییر نقش دولت از مالکیت و مدیریت مستقیم بنگاه به سیاستگذاری و هدایت و نظارت است؛ بیان و سپس سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه تبیین می‌شود.
سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف، سیاست‌های کلی اشتغال، سیاست‌های کلی تولید ملی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مباحث فصل پایانی است.
کتاب «اقدام و عمل» اکنون با قیمت ۲۰۰۰۰تومان در بازار عرضه می‌گردد.
پی‌نوشت:
[1] کتاب «اقدام و عمل» ، اقای مهدی مطهری ،ص 10
[2] همان،ص 51
[3] همان،ص 55
[4] همان،ص56
[5] همان،ص 266
[6] همان،ص 268
[7] همان،ص 288

323/602/ع

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۷:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۴:۴۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۱:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۵۲