vasael.ir

کد خبر: ۶۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶ - 21 October 2017
عماد افروغ:

برخی نسخه اباحی گری و بداخلاقی را در سیاست به اسم نجات اخلاق پیچیدند

وسائل ـ نویسنده و جامعه شناس با بیان اینکه برخی نسخه اباحی گری و بداخلاقی را در سیاست به اسم نجات اخلاق پیچیدند،گفت: در عین حال با تفکر منظومه ای، اخلاق و سیاست از هم جدا نیستند و تفاتی بین این دو وجود ندارد و حتی اشتراکاتی بین آنها است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، عماد افروغ، نویسنده و جامعه شناس در دوره های آموزشی طریق جاوید ویژه بازشناسی سیره و اندیشه امام خمینی(ره) با عنوان« اخلاق و سیاست از نگاه فقه» گفت: زمان دکارت نقطه عطف فلسفه غرب است که در سده 18 اتفاقاتی در آنجا رخ می دهد که سبب دوگانگی می شود.

وی با بیان اینکه در آن زمان دوگانگی و بدبختی جهان معاصر و تفاوت گرایی محض ایجاد شد، افزود: در واقع این دوگانگی به معنای اصرار به مجمع الجزایری بودن در حالی که در شرایط حاضرهمه به دنبال اتصال هستند و به همین دلیل امروز از آن تفکر روی برگردانده شده است.

احیای تفکر ملاصدرایی توسط امام(ره)

 این استاد دانشگاه تربیت مدرس با تأکید برهم وقوعی تمایز در بین اتصال گفت:  در واقع این دوگانگی ها از زمان دکارت کلید خورد که همزمان با عصر او، ما تفکری به نام ملاصدرا در جهان اسلام داریم که در گذشته تفکر ملاصدرایی دنبال نشد و در سده های اخیر امام (ره) این تفکر را دوباره احیا کرد.

وی با بیان اینکه دلیل شهرت امام خمینی (ره) این موضوع است که دوگانگی عمل و نظر را از بین برد، تصریح کرد: در واقع رهبر کبیر انقلاب اسلامی به دلیل همین تفکر در عین اتصال مشهور شدند و این در حالی است که امروزهمین جدایی ها، گریبان بشر را گرفته است.

افروغ درادامه با اشاره به این مطلب که در شرایط فعلی به دانشگاهیان گفته می شود که ارزش از واقعیت جدا و اخلاق امری قراردادی است، تصریح کرد: این موضوع درست نیست چرا که آن زمان که علما حکمت نظری و عملی را از یکدیگر جدا کردند در این شرایط این تفکرات فرو ریخته است و این نگاه منظومه ای به معنای وحدت در عین کثرت که تفاوت و کثرت را با هم می خواهد  و ملاصدرا و امام خمینی(ره) بر آن تأکید دارند کارساز است.

این جامعه شناس درادامه با طرح این پرسش که اومانیسم و غرب در چه بسته ای شکل گرفت، گفت: در واقع این مکتب نگاه صرف تکلیف گرایانه به انسان داشت نه نگاه حق مدارانه و همان نگاه تکلیف گرایانه منجر به طغیان و انسان منهای خدا شد.

دوگانه علم و جامعه    

این استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه آن چیزی که در جامعه شاهد آن هستیم به مراتب بیشتر همین دوگانگی گری ها و تفاوت گری های مفرط است و در شرایط فعلی یکی از دوگانگی گری که گریبان جامعه را گرفته دوگانه علم و جامعه است  بدین معنا که جامعه نسبتی با دانشگاه ندارد.

وی با بیان اینکه با این دو گانگی در واقع مجمع الجزایردرست شده است و به همین دلیل شکاف بین نهادهای رسمی با نهادهای عمومی بیشتر شده است، اظهارکرد: در این وضعیت روز به روز شکاف ها بیشتر می شود که این شکاف گریبان گیرانسان و جامعه است.

این جامعه شناس با اشاره به این مطلب که اگر شما اخلاق را از سیاست جدا کنید در واقع دوگانه نگری را تعریف کرده اید، اظهار کرد: در حالی که می توان اینگونه ادعا کرد که هیچ سیاستی غیر اخلاقی نمی تواند باشد و حتی هیچ نظامی در عالم سکولار نیست.

اخلاق فقط مثبت نیست

وی با بیان اینکه اخلاق فقط مثبت نیست، اظهارکرد: در واقع در تعریف اخلاق اینگونه گفته می شود که به عنوان نمونه زشت و زیبا هر دو فعل اخلاقی هستند و از طرفی وقتی گفته می شود سیاست بدین معنا که با اباحه گری گره خورده است و اخلاق را نباید داخل آن کرد.

این استاد علوم سیاسی ادامه داد: آنهایی که می خواهند اخلاق را با سیاست گره بزنند دنبال وجه مثبت آن هستند و اگر جامعه ای به لحاظ اجتماع مدنی متعالی است سیاست آن هم به تعالی رسیده است و این موضوع که سیاست از اخلاق جدا شود توجیه ندارد.

برخی نسخه اباحی گری و بداخلاقی را در سیاست به اسم نجات اخلاق پیچیدند

وی با بیان اینکه برخی نسخه اباحی گری و بداخلاقی را در سیاست به اسم نجات اخلاق پیچیدند، اظهارکرد: در عین حال با تفکر منظومه ای، اخلاق و سیاست از هم جدا نیستند و تفاتی بین این دو وجود ندارد و حتی اشتراکاتی بین آنها است.

تفاوت های اخلاق و سیاست

این استاد دانشگاه تربیت مدرس درادامه به بیان تفاوت های اخلاق و سیاست پرداخت و گفت: اخلاق فعل مطلق و سیاست فعل مشروط است چرا که وقتی می خواهید سیاست را تعریف کنید می گویید سیاست همان قدرت است و یکی از تجلیات قدرت، قدرت دولتی است و قدرت همان توانایی و اراده است که با شرط رضایت یا بدون آن است.

وی با تأکید بر این مطلب که تحت هر شرایطی حتی در دست پیامبر اکرم(ص) سیاست فعل مشروط است، تصریح کرد: در واقع قدرت برای قدرت در دست انبیاء مفهومی ندارد چرا که حکومت دینی وسیله تحقق اخلاق، ارزشها، معنویت وعدالت اجتماعی است و از طرفی وسیله ای است که بایستی دراخلاق اشتراک داشته باشد.

افروغ با بیان اینکه بدون حکومت امکان ندارد که بتوان احکام الهی را پیاده کرد، تصریح کرد: برای حکومت زحمت های بسیاری باید کشید چرا که حکومت ابزار تحقق ارزشها است که تنها تفاوت آنها در این است که اخلاق فعل مطلق و سیاست فعل مشروط است.

امام خمینی(ره) ادامه تفکر ملاصدرایی است

وی درادامه با تأکید بر این مطلب که امام خمینی(ره) ادامه تفکر ملاصدرایی است، اظهارکرد: در اندیشه ملاصدرایی جدایی وجود ندارد و گفته می شود که فلسفه اخلاق همان فلسفه سیاست است اما جنس آن دو فرق می کند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد نسبت به وضعیت دانشگاهها در شرایط فعلی گفت: در حال حاضر همه چیز به تفنن و روزمرگی تبدیل شده است که در انتها به نا امیدی می رسد.  

وی با بیان اینکه نشاط قرمز همان نشاط سیاسی و نشاط سبزهمان تفریحات و سرگرمی های بیهوده است، تصریح کرد: هر چه نشاط قرمز در کشور بیشتر باشد آن کشور رو به پیشرفت است و این درحالی است که شما را با نشاط قرمز نمی خواهند و با نشاط سبز شما راسرگرم کرده اند./9340

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶