vasael.ir

کد خبر: ۶۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ - 17 October 2017
رییس جامعة المصطفی العالمیه مشهد مطرح کرد؛

اجرایی نشدن فقه حکومتی ما را از تمدن سازی اسلامی دور می کند

وسائل- حجت الاسلام مهدوی مهر با اشاره به کارکردهای فقه حکومتی گفت: حوزه علمیه می تواند و باید برای زمینه سازی تمدن اسلامی تلاش کند؛ شاید در مبانی ضعف داشته باشیم ولی ضعف ما در عمل به مبانی بیشتر است و تا وقتی عمل نکنیم قادر به آسیب شناسی هم نخواهیم بود.

به گزارش پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، حجت الاسلام محمدحسین مهدوی مهر، رییس جامعة المصطفی العالمیه واحد مشهد در گفت و گو با خبرنگار پایگاه وسائل در مشهد درباره نقش فقه حکومتی در تمدن سازی اسلامی گفت: ما فقه را به عنوان راهکاری برای زندگی بهتر انسان ها می دانیم و اصولا فقه، راهکارهای رسیدن انسان به زندگی بهتر را نشان می دهد.
وی افزود: ما معتقدیم احکام خمسه نیز بر اساس مصالح اجتماعی، شخصی و فردی تنظیم شده و وجوب و حرمت به ترتیب، بر اساس مصلحت و عدم مصلحت فردی و اجتماعی است بنابراین برای رسیدن به زندگی بهتر راهی جز تمسک به فقه حکومتی وجود ندارد.
کارکردهای فقه در بعد اجتماعی
حجت الاسلام مهدوی مهر تصریح کرد: فقه باید در سطوح مختلف حکومت اسلامی، اجرایی شود در غیر این صورت فقه، فقه صِرف است؛ البته فقه در ابعاد اجتماعی ارزش خود را بیشتر نشان می دهد به عنوان مثال، قاعده لاضرر که نقش اساسی در مقابله با مزاحمت های اجتماعی دارد و عمده مسائل روزمره جامعه از عدم رعایت این قاعده ناشی می شود.
رییس جامعة المصطفی العالمیه مشهد با اشاره به آیه شریفه «احلّ الله البیعَ و حرّم الربا» ادامه داد: تجارت امری محبوب و حلال و بعضا واجب است اما اگر ربا وارد آن شد، حرام می شود با این حال امروزه ربا در جامعه وجود دارد و متاسفانه مسؤولان به آن توجهی ندارند.
وی با بیان اینکه پول ربا هیچ ارزش و برکتی ندارد، افزود: پس از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی، تازه برای کاهش ربا اقداماتی صورت گرفته در حالی که کشورهای پیشرفته جهان با تسمک به این قاعده خود را از مفاسد رهانده و رونق اقتصادی ایجاد کرده و به رشد رسیده اند.
اجرایی نشدن فقه حکومتی ما را از تمدن سازی اسلامی دور می کند
حجت الاسلام مهدوی مهر خاطرنشان کرد: اکتفا به پوسته های ظاهری فقه و عدم عمل به فقه حکومتی ما را از تمدن اسلامی شایسته دور کرده و برای دسترسی به آن تمدن بالنده چاره ای جز بازگشت به فقه اسلام و عملی کردن آن نداریم.
رییس جامعة المصطفی العالمیه مشهد یادآور شد: اصولا مخاطب شارع مقدس، جامعه است؛ اگر جامعه به دستورات شارع که خیر و صلاح و رستگاری او را می خواهد عمل کند، موفق و پیشرو خواهد بود وگرنه به مشکل می خورد.
وی با تأکید بر اینکه برای تحقق تمدن اسلامی باید الگوی صحیح پیدا کنیم، ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی(ره) این امید در دل مردم جهان زنده شد که می شود به یک حکومت آرمانی با زیرساخت اسلامی رسید اما چون در عملکردها تطابق با فقه نداشته ایم و بسیاری از مسؤولان با فقه و اهداف آن آشنا نیستند یا در عمل به آن ضعف دارند امروز به آنچه باید، نرسیده ایم.
حجت الاسلام مهدوی مهر در ادامه به موانع تحقق تمدن اسلامی، اشاره کرد و گفت: امروز دنیا مشتاق ایجاد یک حکومت موفق بر اساس فقه حکومتی است، بنابراین می توان گفت بزرگترین مانع، موفق نبودن حکومت جمهوری اسلامی ایران در ایجاد جامعه اسلامی است.
در عمل، ضعف داریم
رییس جامعة المصطفی العالمیه مشهد با اشاره به ظرفیت های حوزه علمیه در زمینه تمدن سازی اظهار کرد: حوزه می تواند و باید در این زمینه گام بردارد؛ شاید در مبانی ضعف داشته باشیم ولی ضعف ما در عمل به آن مبانی بیشتر است و تا وقتی عمل نکنیم قادر به آسیب شناسی هم نخواهیم بود.

وی با اشاره به فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره توقف ما در مسیر تمدن سازی در مرحله دولت اسلامی گفت: دولت اسلامی یعنی اداره کشور بر اساس نگاه اسلامی که توسط بزرگان دین تبیین شده است و در غیر این صورت دولت، غیراسلامی خواهد بود.
حجت الاسلام مهدوی مهر افزود: اینکه رهبری می فرمایند در مرحله دولت اسلامی متوقف شده ایم یعنی در عمل به آموزه های اسلام برای اداره جامعه، مشکل داریم و صرفا شعار اسلامی بودن می دهیم.
/930/ 302

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷