vasael.ir

کد خبر: ۶۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶ - 14 October 2017
کمال هلباوی:

تقریب زیربنای وحدت است- باید فقه وحدت را بررسی کنیم

دبیرکل مرکز وحدت اسلامی لندن گفت: برای تقریب بین مذاهب که به عنوان پلکان نردبان وحدت اسلامی است باید NGOها را به خوبی بشناسیم. تقریب زیربنای وحدت است و پس از آن باید فقه وحدت را بررسی کنیم.

به گزارش سرویس جامعه و تمدن اسلامی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، اولین اجلاس بین‌المللی هم‌اندیشی نقش اتحادیه‌های جهانی تقریب نهاد نخبگان جهان اسلام در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت صبح امروز در هتل پارسیان آزادی آغاز به کار کرد.

در این نشست کمال هلباوی دبیرکل مرکز وحدت اسلامی لندن گفت: هنگامی که ما درباره وحدت صحبت می‌کنیم هدفمان خشنودی خدا است. متاسفانه ما می‌بینیم که برخی از علمای کشورهای دیکتاتوری قرآن را خوب مطالعه نمی‌کنند. خداوند در قرآن می‌گوید اختلاف نداشته باشید وگرنه شکست می‌خورید. ما باید تلاش کنیم به اهدافی که دنبال آن هستیم برسیم. زمینه فعالیت‌های NGOها از دهه چهل در مصر بین علمای ایرانی و مصری آغاز شد و شیخ تقی‌الدین قمی و شیخ حسن البنا از جمله افرادی بودند که این کار را آغاز کردند و این رویه تاکنون ادامه پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ما امروز نیازمند پایداری و ایستادگی هستیم، گفت: شخصیت‌های بزرگی در زمینه تقریب از گذشته تاکنون فعالیت و بر روی آن تأکید کرده‌اند، اما ما امروز بیش از روزهای گذشته به هماهنگی NGOها نیاز داریم و باید این NGOها فعال شوند.

سخنگوی سابق جماعت اخوان المسلمین مصر در اروپا افزود: برای تقریب بین مذاهب که به عنوان پلکان نردبان وحدت اسلامی است باید NGOها را به خوبی بشناسیم. تقریب زیربنای وحدت است و پس از آن باید فقه وحدت را بررسی کنیم. ما امروز باید در فکر فقه وحدت باشیم و بتوانیم این فقه را برای نسل آینده که نسلی با چالش‌های بسیار است، بازگو کنیم. امروزه ما با چالش محور شرارت به رهبری آمریکا مواجه هستیم و می‌بینیم که فرد احمقی مثل ترامپ در یک کشور عربی اسلامی حاضر می‌شود و با آنها مذاکره می‌کند که این مایه شرم امت اسلامی است.

هلباوی ادامه داد: خوشبختانه ما در ایران شاهد کنفرانس‌های این چنینی زیاد هستیم، ولی سوال من این است که چرا سایر کشورها به دنبال وحدت نیستند. بنابراین ما گرد هم آمده‌ایم تا مسائل پیش‌رو را مورد بررسی قرار دهیم. در مقابل همه این شرارت‌ها توکل ما به خداست. عده‌ای از من می‌پرسند که چرا حسن البنا درباره خلافت صحبت می‌کرد، در حالیکه می‌بینیم آمریکا هم امروز به دنبال خلافت و اشغال کردن است. متاسفانه امروزه ما شاهد تجزیه شدن کشورها هستیم و اینکه آنها قادر نیستند از منافع خود حمایت کنند. در دهه چهل میلادی در مصر جامعه الازهر کار خودش را برای تقریب بین مذاهب آغاز کرد. امروزه متاسفانه به علت وجود استبداد و امپریالیسم، ما آسیب بسیاری دیده‌ایم، ولی باید ملت را آگاه و هوشیار کنیم.

وی در پایان گفت: با وجود شرایط سخت و بیماری که بنده دارم، امروز در این نشست با انرژی حاضر شدم. ما نباید امیدمان را از دست بدهیم. با امید به خدا همه آرزوهای ما محقق می‌شود. نکته پایانی اینکه همه سازمان‌های مردم‌نهاد باید مسلمانان و آواره‌های مسلمانی که به کمک نیاز دارند را حمایت کنند از جمله آوارگان میانمار، یمن و لیبی. امیدواریم که به زودی شاهد اتفاقات خوبی در عرصه تقریب باشیم.

پس از هلباوی شیخ نعیم قندور از فعالان حوزه وحدت در یونان سخنرانی کرد.

وی در ابتدای سخنانش با تاکید بر رابطه خوب میان شیعه و سنی‌های یونان گفت: مشکلات اختلافی بین شیعیان و سنی‌ها در کشور یونان حداقل و نزدیک به صفر است. ما در یونان در همه مناسبت‌های مذهبی با هم و کنار هم شرکت می‌کنیم و در خصوص مسائلی چون فلسطین و غزه با هم یک‌نظر هستیم. ما در یونان به مشکلات دولت‌ها و سیاست‌ها کاری نداریم و دخالت نمی‌کنیم.

وی افزود: نتیجه حضور ما در این اجلاس‌ها باید این باشد که بدانیم چگونه بین مسلمانان محبت و برادری ایجاد کنیم. ما نباید در توطئه نیروهای شرور بیفتیم. همچنین لازم است که افکار و طرح‌های جدیدی را هم مطرح کنیم.

قندور در پایان اضافه کرد: نکته‌ای که در حوزه وحدت و تقریب مذاهب خیلی اهمیت دارد این است که باید به نظریات جوانان توجه کنیم. ما نمی‌خواهیم که امروز با زبان سال ۱۹۱۷ با جوانان صحبت کنیم، لذا لازم است گفتمان جدیدی را به وجود بیاوریم؛ چرا که مشکلات مسلمانان بر روی قشر جوان هم بسیار تاثیرگذار است./102/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۰:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۰۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۴
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۵۵
اذان مغرب
۲۰:۱۷:۲۳