vasael.ir

کد خبر: ۶۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲ - 23 November 2017
عضو هیت علمی دانشگاه فردوسی مشهد:

احیای واجب فراموش شده؛ حرکت به سمت حیات طیبه و دولت اسلامی

وسائل _ عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد به جایگاه امر به معروف و نهی از منکر و گسترش و احیای هر چه بیشتر این فریضه اشاره کرد و گفت: اجرای امر به معروف و نهی از منکر ما را به حیات طیبه و دولت اسلامی می رساند.

به گزارش خبرنگار سرویس مکتب دفاعی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، حجت الاسلام جواهری، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در نشست رونمایی از کتاب فقه امر به معروف و نهی از منکر که در بنیاد پژوهش های استان قدس رضوی برگزار شد به اهمیت احیای امر به معروف و نهی از منکر و پژوهش های بیشتر در این زمینه اشاره کرد.

وی با بیان این که فریضه امر به معروف و نهی از منکر فضیلت والایی دارد، گفت:حضرت علی(ع) می فرمایند: «الامر بالمعروف افضل اعمال الخلق، امر به معروف با فضیلت‌ترین اعمال خلق خداست.»؛ بنابراین تمام قلم هایی که در حوزه امر به معروف و نهی از منکر به حرکت در می آیند، در حوزه افضل اعمال خلق گام برمی دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: آن ها که زکات دست را می دهند  شایسته قدردانی هستند؛ چرا که امام رضا(ع) می فرمایند: «من لَم یَشکرِ المُنعم مِن المَخلوقین لَم یشکر الله.».

حجت الاسلام جواهری گفت:  پژوهش های که در حوزه امر به معروف و نهی از منکر انجام می شود در همان راستای افضل اعمال قرار دارد. گر چه آن گونه که شایسته است به این دو موضوع بسیار ارزشمند که به عنوان فرع هفتم و هشتم در فروع دین از ان یاد شده است، پژوهش های مناسب صورت نگرفته است.

کتاب فقه امر به معروف و نهی از منکر، بر اساس بر فقه شیعه تحقیق شده است

وی ابراز کرد: کتاب فقه امر به معروف و نهی از منکر که ترجمه شده است، براساس فقه شیعه تحقیق شده است. امیدواریم اثاری با موضوعات این فریضه مهم راه عمل به ان را نیز بگشاید و مشکلات گوناگون حکومت اسلامی و نظام را برطرف کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: چرا که امر به معروف و نهی از منکر هم عامل پیدایش انقلاب اسلامی بود و هم در تثبیت نقش داشت و اکنون می تواند ضامن بقا و پایداری انقلاب باشد.

حجت الاسلام جواهری گفت: تا کنون دو همایش علمی پژوهشی امر به معروف و نهی از منکر برگزار کردیم که اولین همایش در سیره امام رضا(ع) بود که مجموع مقالات این همایش در 800 صفحه منتشر شده است.

وی با بیان اینکه همایش دیگری با همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شده است، اظهارکرد: در همایش دوم  یک هزار و 800 صفحه چکیده مقالات چاپ شده که در آن سخن بزرگان درباره امر به معروف و نهی از منکر منتشر شده است.

امر به معروف و نهی از منکر در ادیان و جهان

وی ابراز کرد: همایش سوم  با عنوان امر به معروف و نهی از منکر در ادیان و جهان در پیش است، که با حضور مفتیان و سران و برجستگان یهودی ها و مسیحیان و زرتتشتیان و مسلمانان انشالله برگزار خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: امر به معروف عنصر اصلی قیام امام حسین(ع) است که به قیام ایشان ظرفیت تاثیرگذاری گسترده و جهانی می دهد.

حجت الاسلام جواهری گفت:اگر ما قول و فعل سید الشهدا را پیگیری کنیم، نقش برجسته و عالی امر به معروف و نهی از منکر را می بینیم. در متن وصیت نامه امام حسین(ع) و سخنرانی ایشان در منی می توانیم این مهم را ببینیم.

وی ابراز کرد: امام حسین(ع) در کنار قبر پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: اَللّهُمَّ! اِنَّ هذا قَبْرُ نَبِیِّکَ مُحَمَّد وَ اَنَا ابْنُ بِنْتِ مُحَمَّد وَ قَدْ حَضَرَنِی مِنَ الاْمْرِ ما قَدْ عَلِمْتَ، اَللّهُمَّ! وَ اِنِّی اُحِبُّ الْمَعْروُفَ وَ اَکْرَهُ الْمُنْکَرَ،وَ اَنَا اَسْاَلُکَ یا ذَالْجَلالِ وَ الاِکْرامِ بِحَقِّ هذَا الْقَبْرِ وَ مَنْ فیهِ مَا اخْتَرْتَ مِنْ اَمْری هذا ما هُوَ لَکَ رِضىً.»، سید الشهدا در اینجا باز یاداوری می کنند که معروف را دوست دارم و از منکر بیذارم.

ورود حوزه های علمیه به فقه امر به معروف و نهی از منکر

حجت الاسلام جواهری گفت: نیاز است که فقهای حوزه علمیه وارد بحث فقه امر به معروف و نهی از منکر شوند و در درس خارج خود بیان کنند.

وی ابراز کرد: انشالله این کتاب مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد و منبعی برای آن ها باشد. اما نباید در این اثر بمانند و می طلبد که راه را ادامه دهند و پژوهش های گسترده تری انجام دهند. فهرستی از مسائل در حوزه امر به معروف و نهی از منکر هست که نیازمند به نوشتن رساله های دکتری و تحقیقات است.  

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد به نقش این فریضه در دولت اسلامی اشاره کرد و افزود: احیا و اجرای امر به معروف و نهی از منکر می تواند ما را به حیات طیبه و دولت اسلامی برساند.

وی با خاطر نشان کردن این که کارگزارن دولت اسلامی باید اهل امر به معروف و نهی از منکر باشند، افزود: آن ها باید ایمان به تمام ارزش های دینی داشته باشند و بتوانند به وظایف خودشان بر اساس احکام دین عمل کنند.

حجت الاسلام جواهری اظهار کرد: با دولت اسلامی می توانیم به تمدن نوین اسلامی برسیم و امیدواریم با امر به معروف و نهی از منکر بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم./629

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۰:۲۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۴۸
اذان مغرب
۲۰:۲۴:۴۰