vasael.ir

کد خبر: ۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۴ - 08 October 2017
معرفی کتاب:

اقتصاد مقاومتی؛ درآمدی بر مبانی، سیاست‌ها و برنامه عمل

وسائل_ به لحاظ تاریخی می‌توان گفت که مقاومت اقتصادی، با انقلاب اسلامی ملازم است؛ یعنی ماهیت اقتصادی انقلاب اسلامی به جهت اصول و اهدافی که مطرح می‌کند، اقتضای یک نوع مقاومت را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی وسائل در جهان امروز حوزه اقتصاد و مسائل پیرامون آن با توجه به پیوند وثیق و ملموس با زندگی روزمره احاد اجتماع، بیش از سایر حوزه‌های اجتماعی ضروری و اسیب پذیر است. توجه به این موضوع در ایران از این جهت که این مرز و بوم با انقلاب خویش؛ نه محکمی به استکبار گفت، به اساسی‌ترین گردنه‌ی مورد استفاده دشمن تبدیل گشته؛ ضرورت بیشتری یافته است. پس سکان دار این ملت؛ مقام معظم رهبری نظریه جدید و فرمان جدیدی تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی» را بیان نمود تا مردم بتوانند براحتی این گردنه را پشت سر بگذارند. آقای حجت الله عبدالملکی نویسنده کتبی چون «تحلیل تاثیر سیاست های کلان اقتصادی بر رشد بخشی»، «بیمه و تکافل در اندیشه اقتصاددانان مسلمان» و «مقدمه ای بر نظریه اقتصاد مقاومتی» از جمله کسانی است که به این فرمان ارج نهاد و کتاب «اقتصاد مقاومتی؛ درآمدی بر مبانی، سیاست‌ها و برنامه عمل» را در این مورد برای مردم بویژه دانشجویان تالیف نمود.
این اثر که می‌توان آن را تنها اثر علمی مدون(در این موضوع) آن را نامید با فصل درآمدی بر مبانی، سیاست‌ها و برنامه عمل آغاز شده است. نگاهی به تاریخچه نظریه اقتصاد مقاومتی اولین مبحث این کتاب است؛ که مولف در تبیین این تاریخچه به چند دوره زمانی اشاره نموده است. ماهیت و محتوای اقتصاد مقاومتی مبحث دوم این فصل است که در این مبحث اهداف اقتصاد مقاومتی به تفکیک اهداف مبنایی و اهداف تفضیلی توضیح داده شده که در این باره مولف آورده" اهداف مبنایی نظام اقتصاد مقاومتی، در واقع همان مکتب اقتصادی اسلام است و اهداف تفضیلی آن، اهداف انقلاب اسلامی است."[1] پس از این مطلب، مولف، خود اقتصاد اسلامی را تبیین می‌کند. ضرورت طراحی و اجرای یک اقتصاد مقاومتی مبحث بعدی این فصل است که با توجه به ضرورت‌های بیان شده از سوی مقام معظم رهبری،مولف می‌گوید" تحقق ظرفیت‌های جدی و شگفت انگیزی که در اقتصاد ایران وجود دارد، محقق و میسر نخواهد شد، مکر اینکه یک نظام اقتصادی طراحی و اجرا شود و همچنین مهم‌ترین راه مقابله با خصومت‌های اقتصادی دشمنان، طراحی و اجرای نظام اقتصاد مقاومتی است."[2] روش شناسی اقتصاد مقاومتی عنوان مبحث پایانی فصل اول است.
آشنایی با جریان متعارف علم اقتصاد عنوان فصل دوم است که ابتدا مروری بر تاریخچه این علم شده که این تاریخچه به سه دوره پیش از رنسانس، از رنسانس تا دوره معاصر و جریان اقتصاد هترودکس تقسیم شده که درباره مکاتب اقتصادی هترودکس خواننده کتاب می‌خواند" مکاتب هترودکس یا مکاتب دگر اندیش، آنهایی هستند که به خودشان جرات داده‌اند در عصری که اقتصاد بازار یا اقتصاد کلاسیک یکه تاز است، بیایند و نظریه‌های متفاوت خود را طرح کنند. تعداد این مکاتب روز به روز در حال افزایش است و شاید مهم‌ترین مکتب علمی در این حوزه، مکتب اقتصاد اسلامی باشد که با یک مبانی علمی و روش شناسی دقیق و متقن، به راحتی می‌تواند نظریاتی را طرح کند که سرخود را در مقابل نظریات اقتصاد متعارف، بلند نماید و در سازمان دهی اقتصادی جوامع موثر باشد."[3] از دیگر مباحثی که مولف در فصل دوم بدان پرداخته مبانی ارزشی اقتصاد متعارف، جهان شمولی نظریات اقتصاد متعارف و آشنایی با مغالطات علم اقتصاد متعارف است.
آشنایی با معارف اقتصاد اسلامی فصل سوم کتاب آقای عبدالملکی است. ایشان مبحث مبانی اقتصادی اسلامی و ماهیت اقتصاد اسلامی را برای شروع این فصل برگزیده و این مبحث را در سه بحث اهداف غایی و میانی اسلام و ارتباط آن با اقتصاد، معرفی دو مفهوم اقتصاد نافع و اقتصاد لغو و ماهیت اقتصاد اسلامی به تفضیل تشریح نموده است که در ماهیت اقتصاد اسلامی، آورده" اقتصاد اسلامی ماهیت و مجموعه‌ای از معارف است که یک هدف مهم را دنبال می‌کند و آن هدف، فراهم کردن مقدمات و شرایط اقتصادی برای پیشرفت و حرکت انسان به سوی کمال مطلق یا همان نهایت عبودیت است."[4]
از دیگر مباحث مهمی که در فصل سوم این اثر ارائه گردیده، مقایسه معارف اقتصاد اسلامی و علم اقتصاد متعارف است که اقای عبدالملکی این بخش را در سه مطلب کوتاه از جمله نسبت مکتب اقتصادی اسلام با مکتب اقتصادی متعارف تبیین می‌نماید.
در فصل چهار کتاب حاضر که انتشارات بسیج دانشگاه امام صادق علیه السلام در سال ۱۳۹۳ان را به منصه ظهور رسانیده؛ نویسنده به بیان اشنایی با مبانی اقتصادی انقلاب اسلامی پرداخته و این فصل را در سه بحث کلی (اول. تبیین فضای اقتصادی کشور پیش از انقلاب اسلامی؛      دوم. مروری بر منویات اقتصادی رهبران انقلاب اسلامی؛    و سوم اقتصاد و مبانی آن در قانون اسلامی جمهوری اسلامی) تشریح کرده است.
فصل پنجم کتاب اقتصاد مقاومتی به آسیب شناسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در تطبیق با اهداف انقلاب اسلامی تعلق گرفته که علت آسیب شناسی بدین جهت مطرح شده که اقتصاد مقاومتی، رویکردی برای برطرف کردن آسیب‌های جمهوری اسلامی در مسیر تحقق اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی است. خواننده کتاب در این فصل با مباحث مهمی  چون آسیب شناسی تحقق رفاه عمومی در اقتصاد جمهوری اسلامی، اسیب شناسی اقتصادی جمهوری اسلامی در تحقق پیشرفت اقتصادی ،اسیب شناسی بهره‌وری نیروی کار و اسیب شناسی الگوی مصرف در اقتصاد ایران مواجه گردیده که در مورد اسیب شناسی الگوی مصرف در اقتصاد ایران می‌خواند" اگر الگوی مصرف صحیح به عنوان یکی از شاخص‌های پیشرفت اقتصادی در نظر گرفته شود، باید گفت که متاسفانه ایران وضعیت رو به رشدی در سالهای اخیر نداشته؛ از همین جاست که اهمیت این دسته از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی روشن می‌شود که بر اصلاح الگوی مصرف، اصلاح سبک زندگی و فرهنگ اقتصادی، تاکید جدی دارد."۱[5]
نویسنده در فصل ششم به اشنایی با فلسفه اقتصاد مقاومتی پرداخته که ابتدا تاریخچه این اقتصاد را بیان و در ان می‌نویسد" به لحاظ تاریخی می‌توان گفت که مقاومت اقتصادی، با انقلاب اسلامی ملازم است؛ یعنی ماهیت اقتصادی انقلاب اسلامی به جهت اصول و اهدافی که مطرح می‌کند، اقتضای یک نوع مقاومت را به همراه دارد."[6]
سپس اقای عبدالملکی در مورد اهداف اقتصاد مقاومتی به طور مختصر سخن گفته و می‌گوید " اقتصاد مقاومتی به دنبال پیاده کردن مکتب اقتصادی اسلام است" [7] و این همان چیزی است که مولف در ادامه بحث به بیان آن می‌پردازد. مبحث پایانی این فصل کتاب به شناسایی مکتب اقتصادی اسلام پرداخته است. سیاست‌ها و برنامه عمل در تقویت تولید ملی ، سیاست‌ها و برنامه عمل در اصلاح فرهنگ اقتصادی و سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی و سیاست‌ها و برنامه عمل در دیپلماسی اقتصادی و روابط خارجی از فصول پایانی و دیگر این کتاب است.
کتاب آقای عبدالملکی که در 328 صفحه نوشته شده؛ اکنون با قیمت 10000تومان در بازار عرضه می‌گردد.
پی‌نوشت:
[1] کتاب اقتصاد مقاومتی؛ درآمدی بر مبانی، سیاست‌ها و برنامه عمل، آقای حجت الله عبدالملکی ،ص 39
[2] همان،ص 43
[3] همان،ص 64
[4] همان،ص 98
[5] همان،ص 186
[6] همان،ص 189
[7] همان،ص 195
323/602/ع

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۳ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۸:۵۸
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۲۰:۰۷:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۲۶:۱۳