به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی وسائل دکتر سید حسین شرف الدین از کسانی است که علم را هم در حوزه و هم دانشگاه دنبال کرده و پس از دوران تحصیل، عمر خویش را صرف تدریس و انجام پژوهشهای علمی نموده است. از ایشان همچنین آثار و کتب زیادی همچون ارزشهای اجتماعی در قرآن، سرگرمی رسانه ای، مبانی مردم شناسی و مواردی از این قبیل منتشر شده است. یکی از آثار وی کتاب «مفاهیم و دیدگاههای نظری در موضوع فرهنگ و اقتصاد» است که بر اساس سنت حسنه رهبری در خصوص نامگذاری سال 1393به شعار راهبردی "اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی" نوشته شده است.
مولف در این اثر که در شش فصل و 184صفحه نوشته شده، به رابطه فرهنگ و اقتصاد میپردازد. کلیات عنوان فصل اول و مقدمه این کتاب است که نویسنده در آن به تبیین موضوع، بیان سوالات اصلی و فرعی، ضرورت و اهمیت و هدف موضوع پرداخته است؛ که در باب اهمیت موضوع، وی میگوید" شعار سال، عمدتا با عطف توجه به ضرورتها و اقتضائات محیط، شرایط دوران، فرآین توسعه و پیشرفت همه جانبه، فرصتها و تهدیدها، امکانات و ظرفیتها و اولویتهای تشخیصی کشور و انتظارات و مطالبات همگانی انتخاب و ابلاغ میشود و منطق توجیهی و ترجیحی آن، بر همگان بویژه کارگزاران نظام و نخبگان روشن است."[1]
در فصل دوم کتاب، مفاهیم و کلید واژهها مورد بررسی قرار گرفته؛ که از جمله آن میتوان به فرهنگ، سبک زندگی، توسعه فرهنگی و اقتصادی و توسعه اقتصادی اشاره نمود که خواننده کتاب درباره تعریف واژه توسعه اقتصادی با معانی متعددی مواجه گشته که یکی از تعاریف ارائه شده توسط وی این است" توسعه اقتصادی به وضعیتی از اقتصاد اطلاق میشود که امکانات مادی برای رشد و تعالی انسان فراهم آمده باشد." [2]
استقلال فرهنگی و اقتصادی از مباحث مهم این فصل و یکی از شاخصهای الگوی پیشرفت و توسعه مطلوب است که مقام معظم رهبری در بیان این ویژگی میفرماید" هر الگوی پیشرفتی بایستی تضمن کننده استقلال کشور باشد؛ این باید به عنوان یک شاخص به حساب آید."[3]پس از این مطلب، مبحث اقتصاد و نظام اقتصادی با سوال (نظام یا خرده نظام اقتصادی و نیز رفتار اقتصادی را چگونه میتوان از سایر پدیدههای اجتماعی متمایز ساخت؟ آغاز شده؛ که در پاسخ به این سوال مولف گفته" نظام اقتصادی، عرصهای است که به دلیل صبغه ناسوتی و مادی، قداست در آن، دست کم در تلقی غالب، ظهور چندانی ندارد."[4]
این فصل در نهایت با مبحث مدیریت جهادی به پایان میرسد.
اقتصاد مقاومتی؛ چیستی، ملزومات و موانع تحقق عنوان فصل سوم کتاب حاضر است که چاپ اول آن را انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما به منصه ظهور رسانیده است. این فصل با تعریفی از اقتصاد مقاومتی آغاز گردیده و سپس دیدگاه برخی اقتصاددانان درباره این نوع اقتصاد آورده شده" از دید برخی اقتصاددانان ، اقتصاد مقاومتی نه تاسیس یک اقتصاد موازی، نه یک اقتصاد ترمیمی و نه یک اقتصاد دفاعی است بلکه بیشتر یک اقتصاد الگویی و ایده آل، دارای رویکردی ایجابی و دوراندیشانه، الهام بخش و کارآمد و زمینه ساز تشکیل تمدن بزرگ اسلامی خواهد بود."[5]
اهداف اقتصاد مقاومتی مبحث بعدی است که از جمله این اهداف میتوان از تضمین رشد اقتصادی در شرایط جنگ اقتصادی دشمن و مقاومت در برابر بلایای طبیعی نام برد. این نوع اقتصاد برای تحقق شرایط و الزاماتی دارد که مولف 16مورد از این شرایط از جمله مردمی کردن اقتصاد، کاهش وابستگی به نفت را نام برده است. از دیگر مباحثی که در فصل سوم ارائه شده موانع اقتصاد مقاومتی و امکانات و فرصتهاست. عنوان فصل چهارم مبانی و نرم افزارهای تحقق اقتصاد مقاومتی است، که مولف در آن سعی نموده برخی از مبانی نظری و سیاستهای کلی ابلاغی رهبری که نقش مقدمی و زیرساختی برای تحقق اهداف راهبردی یعنی شکوفایی و اصلاح ظرفیتهای فرهنگی و استقرار و تثبیت نظام اقتصاد مقاومتی دارند را برای خوانندگان کتاب تبیین نماید.
فرهنگ و جایگاه اجتماعی و نقش زیرساختی آن در تحولات اقتصادی عنوان فصل پنجم است. در ابتدای این فصل مولف در توضیح فرهنگ مینویسد" فرهنگ جامعترین نظام معنایی حاکم بر یک جامعه است که از رهگذر حیات جمعی، پویش مستمر تاریخی، تکاپوی وجودی به صورت تدریجی و تراکمی و اشتدادی وجود یافته و در گذر زمان به عنوان میراث از نسلی به نسلی دیگر انتقال یافته است." [6]
سپس مولف درباره نقش آن گفته" فرهنگ در جامعه و نقش و تاثیر آن در شکلگیری و تحولات شخصیتی و ساختاری واضح تر از آن است که نیازی به توضیح داشته باشد." [7] پس در این بخش به بیان این جایگاه در اندیشه بزرگان انقلاب چون امام خمینی و مقام معظم رهبری میپردازد که نظر مقام معظم رهبری این است"فرهنگ جهت دهنده به تصمیمات کلان کشور است؛ این در واقع اهمیت و بنا گذاشتن یک مبنای فرهنگی را در اینجا به ما نشان میدهد."[8] مهمترین بحث این فصل بسترهای فرهنگی اقتصاد است که در این قسمت خواننده کتاب درباره اهمیت فرهنگ در اقتصاد چنین میخواند" توسعه یافتگی و توسعه نایافتگی کشورها، بیش از سایر عوامل، ریشه و خواستگاه فرهنگی دارد. استعمارگران نیز غالبا برای تخریب یا تخفیف زمینههای بومی توسعه، بیشتر به دخل و تصرف در همین بخش همت گمارده اند." [9]
رسانه ملی و نقش آن در تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان فصل پایانی کتاب اقای شرف الدین است. مباحثی که در فصل پایانی ارائه گردیده شامل کارکردهای رسانه، اهداف فرهنگی نظام و رسانه، رسالت فرهنگی رسانه ملی، رسانه ملی و اقتصاد مقاومتی است. فصل در نهایت با رسانه ملی و تهاجم فرهنگی به پایان میرسد.
کتاب آقای شرف الدین که در سال 1393و در تیراژ 1000جلد منتشر گردیده اکنون با قیمت 6000تومان در بازار عرضه میگردد.
پینوشت:
[1] مفاهیم و دیدگاههای نظری در موضوع فرهنگ و اقتصاد ، دکتر سید حسین شرف الدین ،ص 14
[2] همان،ص 37
[3] همان،ص 40
[4] همان،ص 40
[5] همان،ص 74
[6] همان،ص 126
[7] همان،ص 128
[8] همان،ص 130
[9] همان،ص 154
602/323/ع