vasael.ir

کد خبر: ۶۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱ - 11 November 2017
دبیرستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی:

امر به معروف و نهی از منکر یادگرفتنی است

وسائل- دبیرستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی گفت: امام حسین(ع) برای حرکت خودشان طرح و برنامه داشتند چرا که قیام آن حضرت نه یک حرکت دفعی و یک روزه نیست بلکه در زمان جاری است که نیاز به پیرو دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس مکتب دفاعی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، حجت الاسلام علی اسماعیلی کهریزی، معاون دستگاههای قضایی و نظامی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی درهمایش تجلیل از برترین های امر به معروف و نهی ازمنکر دستگاه های قضایی و نظامی با عنوان«مفلحون» که 12 مهر با حضور جمعی از مسئولان استانی و لشگری در نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، گفت:در حال حاضر بیش از 40 نهاد نظامی و غیر نظامی مستعد در نیروهای مسلح وجود دارد که در اکثریت آنها شورای هماهنگی امر به معروف و نهی از منکر فعال شده است.

وی با بیان اینکه در دستگاههایی که شورا هنوز تشکیل نشده است، گزارش دهی از عملکرد آنها در حال بررسی است و تشکیل شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در این دستگاهها در اولویت است، افزود: در سال گذشته معاونت سازمان قضایی خراسان رضوی جزو برترین ها شد.

حجت الاسلام اسماعیلی درادامه با اشاره به جشنواره مفلحون گفت: در این جشنواره در مرحله اول خود دستگاه ارزیابی و در مرحله بعدی، دیگر دستگاههاارزیابی می شوند که از هریک از نهادها، تعدادی از خواهران و برادران انتخاب می شوند و مورد تقدیر قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره مفلحون و طرح طلایه داران امر به معروف و نهی ازمنکر  با هدف سالم سازی جامعه برگزار می شود، اظهارکرد: این طرح ها به وسیله افسران و سرداران و سربازان  مشغول در نهادهای قضایی و انتظامی در حال برگزاری است.

که امر به معروف و نهی از منکر نظارت عمومی است

حجت الاسلام اسماعیلی با تأکید بر این مطلب که ما معتقدیم که امر به معروف و نهی از منکر نظارت عمومی است و همه مردم بایستی نظارت داشته باشند، تصریح کرد:اما برای اینکه در راستای انجام این فریضه الهی تنش به وجود نیاید تشکل هایی قضایی تشکیل شده اند.

وی درادامه از پیش بینی تشکیل 24 شعبه ویژه قضایی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر در استان خراسان رضوی خبرداد و گفت: مهمترین هدف از تشکیل این شعبات ممانعت از درگیری و تنش در جامعه است.

عبدالله ارجایی، دبیرستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی درادامه با بیان اینکه برخی از احکام واضح تر از وجوب عقلی است که از آن جمله می توان به امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد، افزود: در واقع این فریضه الهی یک موضوع فطری و عقلی است که مورد تأکید شارع مقدس هم قرار گرفته است.

دامنه معروفات و منکرات وسیع است

ارجایی درادامه با بیان اینکه امر به معروف و نهی ازمنکر حوزه وسیعی دارد که به اندازه همه شئونات زندگی است، تصریح کرد: در واقع محدود کردن این فریضه الهی ظلم به آن است از طرفی باید مشخص شود که در قانون حمایت از آمران به معروف اولویت ها کدامند و چه مواردی در صدر امر به معروف و نهی از منکر قرار می گیرند.

وی با تأکید بر این مطلب که دامنه معروفات و منکرات وسیع است، تصریح کرد: از طرفی این فریضه الهی مورد توجه پروردگار است که بیش از 120 آیه به صورت مستقیم و غیر مستقیم به این موضوع اشاره دارد.

امر به معروف و نهی از منکر یادگرفتنی است

دبیرستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی درادامه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یادگرفتنی است، اظهارکرد: یکی از مهمترین مسایل در این موضوع شرایط وجوب است که علم و آگاهی نیاز دارد اما دو نوع علم می خواهد که اولی شناخت معروف و منکر است و علم دیگر چگونگی اجرای این فریضه است.

وی درادامه با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر(ع) درباره فواید احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: این امام معصوم به این موضوع تأکید دارند که احیای این فریضه الهی باعث احیای حقوق، آبادانی زمین و رونق کسب و کار می شود وبا بررسی این حدیث می توان به اهمیت احیای این فریضه واجب در جامعه پی برد.

 برخی به بهانه های مختلف ازامر به معروف و نهی از منکر دست برمی دارند

ارجایی درادامه با انتقاد نسبت به این موضوع که برخی به بهانه های مختلف ترس از آبرو و جان و مال از امر به معروف و نهی از منکر دست برمی دارند و برخی ادعا می کنند که این کار بی تأثیر است، تصریح کرد: اگر این فریضه الهی بی اثر بود پرخاش ها صورت نمی گرفت و ما این همه شهید امر به معروف و نهی از منکر نداشتیم چرا که اگر بی تأثیر بود دیگران در برابر آن مقاومت نمی کردند و این مقاومت افراد نشانه ای از تأثیرگذاری این فریضه الهی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قیام امام حسین(ع) گفت: برخی ادعا دارند که امام نمی دانست که این حرکت احتمال مفسده دارد وگرنه این کار را انجام نمی داد اما امام برای حرکت خودشان طرح و برنامه داشتند چرا که قیام آن حضرت نه یک حرکت دفعی و یک روزه نیست بلکه در زمان جاری است که نیاز به پیرو دارد.

سردار نظری، فرمانده سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی در ادامه با اشاره به ارزیابی مثبت فعالیت هایی که تا به امروز در حوزه امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفته است، گفت: در عین حال برای رسیدن به نتایج مطلوب در این عرصه بایستی به صورت عملیاتی حرکت کرد.

در عین اینکه این فریضه الهی جنبه فردی و سازمانی دارد، اما قابلیت جنبه قشری شدن را هم دارد 

وی با بیان اینکه این فریضه الهی جنبه فردی و سازمانی دارد، اما در عین حال این قابلیت را دارد که جنبه قشری هم پیدا کند، تصریح کرد: برای این کار می توان از نیروی انسانی فعال در دستگاههای اجرایی شروع کرد چرا که بایستی مسیر سازندگی و تعالی این نیروها را فراهم کرد.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که بهتر است ظرفیت های مختلف و متناسب را با جمعیت های مخاطبان به کار ببریم، اظهارکرد: در واقع با استفاده از برش تکنیکی می توان برای نیروهای انسانی برنامه ای ساختاری در جهت احیای امر به معروف و نهی از منکر تدوین و اجرایی کرد.

روشهای ما در معرفی معروفات و منکرات در حال حاضر به روز و نوین نیستند

وی با بیان اینکه استفاده و بهره مندی از افراد و قشر تأثیرگذار برای هر گروه مخاطب خاص می تواند موثر واقع شود، تصریح کرد: به عنوان نمونه گروه پزشکان می توانند به بیمارانی که به آنها اعتماد کردند علاوه بر نسخه پزشکی ، نسخه فرهنگی را در قالب های مختلف بروشور را به دست این گروه از مخاطبان برساند.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که روشهای ما در معرفی معروفات و منکرات در حال حاضر به روز و نوین نیستند، تصریح کرد: با توجه به همین به روز نبودن، کمتر نتایج مطلوب به دست می آید.  201/9340/د

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳