vasael.ir

کد خبر: ۶۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲ - 17 September 2017
سردبیر خبرگزاری رضوی:

اجرای کنسرت زنده در چارچوب معیارهای فقهی حلال است

وسائل ـ‌پژوهشگر حوزه و سردبیر خبرگزاری رضوی با بیان این موضوع که کنسرت، اجرای زنده است و انواع واقسام مختلفی دارد، گفت: اجرای موسیقی زنده در چارچوب معیارهای فقهی حلال است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، حجت‌الاسلام علی الهی خراسانی، سردبیر خبرگزاری رضوی در نشست مبانی فقهی مساله موسیقی و کنسرت که از سوی تشکل مردمی فتیه در منزل شهیدهاشم مرگانی ازغدی برگزار شد، به جایگاه موسیقی در فقه و معیارهای موسیقی حلال اشاره کرد.

وی با اشاره به موضوع کنسرت و موسیقی غنا و اهمیت توجه آن در مشهد، گفت: با وجود مشکلات و نارسایی‌های اقتصادی واجتماعی در مشهد توجه به کنسرت مهم است.

حجت الاسلام الهی خراسانی افزود: پرداختن به کنسرت در مشهد چه برای طرفداران لغو آن و چه برای مخالفان با لغو آن  از  جهت این که نماد آزادی است، اهمیت دارد چون که این آزادی با فضای ذهنی انسان گره خورده است.

سردبیر خبرگزاری رضوی با تاکید بر این که حس آزادی از خود آزادی مهمتر است، بیان کرد:  احساس آزادی در افراد به معنی وجود آزادی در جامعه، بنابراین توجه به کنسرت در مشهد مهم است.

 روایات غنا در اسلام باید بازسازی شود

حجت‌الاسلام الهی خراسانی در خصوص کنسرت و موسیقی غنا در اسلام خاطرنشان کرد: کنسرت یک پدیده  فرهنگی وهنری معاصر است که در تاریخ اسلام نبوده است و از دو بخش عمده موسیقی و مکان اجرای موسیقی تشکیل شده است،

 سردبیر خبرگزاری رضوی ضمن اشاره به این نکته که باید در روایات غنا بازسازی  و بررسی علمی وفقهی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد:  فیض کاشانی چنین کاری کرد به نظر اوموسیقی، غنا شمرده می شود که مناسب مجالس عیش و نوش باشد و معتقد بود که این مجالس در دوران بنی امیه همراه با زنان آوازه‌خوان اجرا می‌شد که این آوزاه‌خوانی زنان آغاز منشاء فحشای آنان بود.

 وی متذکر شد: :  در زمینه بررسی علمی وفقهی موسیقی غنا هر کسی نمی تواند آن را انجام دهد واین کار فقط پژوهشگران و مجتهدان است.

پژوهشگر حوزه و سردبیر خبرگزاری رضوی با بیان این‌که افرادی چون مقام ممعظم رهبری، آیت الله سیستانی و آیت الله هاشمی شاهروی موسیقی را غنا می دانند، که مناسب مجالس عیش ونوش باشد و انسان را از خدا و فضائل اخلاقی درو کند، تشخیص چنین موسیقی به فتوای رهبری با عرف است.

حجت‌الاسلام الهی خراسانی تصریح کرد: البته در اینجا منظور از عرف به معنای عام آن نیست، بلکه کارشناسان در زمینه فقه و موسیقی است.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه مشهد گفت:  با توجه به فتوای آیت الله سیستانی،  هاشمی شاهروی و مقام معظم رهبری موسیقی که در خصوص سربلندی ایران ومختص دفاع مقدس وشهدا باشد، حرام نیست چون این نوع موسیقی ها مناسب مجالس لهو و لعب نمی‌باشد.

شرایط حاکم بر محیط کنسرت مورد توجه واهمیت است

پژوهشگر حوزه و سردبیر خبرگزاری رضوی افزود:  با این اوصاف موسیقی حلال قابل تصور است و در کنسرت بیشتر شرایط محیطی وفضای برگزاری موسیقی مورد توجه و اهمیت است.

حجت‌الاسلام الهی خراسانی با تاکید بر اهمیت شرایط حاکم بر فضای کنسرت بیان کرد: در کنسرتی که زن و مرد مختلط هستند و فضای غیر اخلاقی و فرهنگی بر آن حاکم است، یعنی شما را دعوت به گناه می کند؛ اگر چه موسیقی آن بد نباشد، مسلم است که باید این نوع کنسرت جمع شود.

کنسرت و شبکه های مجازی ذاتا حرام نیستند

وی اظهار کرد: موضوع جالب توجه این است که ما با اینستاگرام، فیسبوک و شبکه های اجتماعی که در آنها مسائل غیر اخلاقی وجود دارد و ضد دین است مشکلی نداریم؛ اما با لفظ کنسرت کدورت داریم.

پژوهشگر حوزه و سردبیر خبرگزاری رضوی تصریح کرد: البته این شبکه‌ها و همچنین کنسرت ذاتا حرام نیستند و صرفا ابزاری هستند که می‌توانیم با استفاده از آنها پیام خود را به دیگران ابلاغ کنیم.

حجت‌الاسلام الهی خراسانی با بیان این موضوع که کنسرت اجرای زنده است و انواع و اقسام مختلفی دارد، گفت: اجرای موسیقی زنده در چارچوب معیارهای فقهی حلال است.

مصلحت جامعه وابسته به هویت شهری است

وی افزود: با توجه به این‌که مصحت جامعه وابسته به هویت شهر است این موضوع پیش‌ می‌آید که آیا هر حلالی در هر موقعیت و زمینه فرهنگی با توجه به مصلحت جامعه باید اجرا شود یاخیر؟

پژوهشگر حوزه وسردبیر خبرگزاری رضوی اظهار کرد: مسئله‌ ای که انسجام جامعه را موجب می‌شود، حفظ هویت شهر با توجه به مصلحت جامعه است؛ بنابراین پیدایش پدیده فرهنگی در شهر باید متناسب با هویت آن باشد.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به مصلحت جامعه و حفظ هویت مشهد شاید  آن کنسرت حلالی که در شهرهای دیگر اجرای می‌شود را نشود در این شهر اجرا کرد و یا ممکن یک قید فرهنگی برای حفظ مصلحت برآن  بزنیم.

حجت‌الاسلام الهی خراسانی با اشاره به وضعیت هویتی مشهد و آمار بالای طلاق در آن متذکر شد: آمار بالای طلاق در این شهر به خاطر این که است مردم مشهد دوست دارند که به مانند کرج باشند؛ بنابراین در مشهد یک کنسرت موسیقی حلالی که دعوت به فرهنگ هویتی شهر و مکان کند نه تنها اشکال ندارد؛ بلکه مطلوب است.

پژوهشگر حوزه و سردبیر خبرگزاری رضوی اظهارکرد: کنسرت های مشهد باید به فرهنگ این شهر و خراسان و زیارت بپردازد./629

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۰:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۰۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۴
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۵۵
اذان مغرب
۲۰:۱۷:۲۳