vasael.ir

کد خبر: ۶۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲ - 16 September 2017
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

قرآن مهمترین عامل تربیتی برای توجه انسان نسبت به اخرت

وسائل _ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه روایات و آیات اسلامی توجه به معاد را تاکید می کنند، گفت: از جمله راهکارهای روش تربیتی قرآن و عترت تاکید بر توجه انسان به آخرت است.

به گزارش خبرنگار سرویس جامعه و تمدن اسلامی پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت‌الاسلام علیپور، استاد حوزه علمیه قم در نشستی با موضوع روش تربیتی قرآن و عترت به جایگاه دنیا و اخرت از منظر اسلام پرداخت.

وی گفت: شهید محسن حججی عملا نشان داد،  انسان از این دنیا چگونه برای آخرتش می تواند استفاده کند و تصمیم گرفت زندگیش تماما به سمت آخرت باشد؛ بنابراین به خاطر این نگاه شهید حججی نسبت به آخرت و دنیا  موضوع بحث را آخرت از منظر اهل بیت(ع) قرار می‌دهیم.

توجه به معاد سرنوشت انسان را تغییر خواهد داد

وی بیان کرد: چنانچه انسان به  کلمات آیات و روایات دقت داشته باشد تمام مسیر زندگیش جهت پیدا خواهد کرد، همچنین سرنوشت او تغییر و ظرفیت وجودی بی نهایتی پیدا می‌کند، تمامی سختی ها و فشارهای زندگی برایش معنا خواهد داشت، تمام هیجانات روحی او کنترل و تمام امور زندگیش در چارچوب خطوط نورانی و حق تنطیم خواهد شد.

حجت‌الاسلام علیپور اظهار کرد: این توجه و دقت به معاد از منظر روایات و آیات  آثار بسیار زیبای دیگر در زندگی  انسان دارد، با این نگاه باید به برخی روایات معصومین (ع) توجه کنیم.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که در اسلام آمده است که انسان همت خود را به معاد قرار دهد، خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) می فرمایند: «اجعل همک معادک لتصلح»

حجت الاسلام علیپور گفت: امروز این صالح شدن، گم شده تمامی انسان هاست، حتی آنان که مفسد هستند، ادعا می کنند که ما داریم دنیا را اصلاح می کنیم.

وی ابراز داشت: این صالح شدن چه معما و گمشده ای است که تمام دنیا دنبال آن هستند و فرمول عجیب و غریب برایش صادر می کنند. انسان چنانچه  دیدگاه و برنامه ‌ریزهای هایش را به سمت آخرت قرار دهد صالح خواهد شد.

حجت‌الاسلام علیپور تصریح کرد: حضرت علی(ع) در جای دیگر می فرموده که« استفرغ جُهدک لِمعادک تُصلح مَثواک»، انسان بالاخره دنبال اقامتگاه همیشگی است که معلوم نیست در آنجا پر از لذت و یا عذاب است؛ بنابراین باید تمام کوشش و برنامه ریزی خود را در سمت آخرت قرار دهد که اقامتگاه همیشگیش صالح باشد.

وی افزود: حضرت علی(ع) می فرمایند«  إنّکَ مَخلوقٌ للآخِرةِ فاعمَلْ لها ، إنّکَ لَم تُخْلَقْ للدُّنیا فازْهَدْ فِیها، تو براى آخرت آفریده شده اى؛ پس، براى آن کار کن. براى دنیا آفریده نشده اى؛ پس، از آن روى برتاب.»؛ بنابراین مسلما انسان ها برای آخرت خلق شده اند؛ از این رو برای آن عمل کنند و برای دنیا خلق نشده اند، بنابراین زهد در آن قرار دهند».

قوه عقل به راحتی از یک حادثه کوچک حقایق فراوانی را کشف می کند

وی گفت: این مطلب خیلی واضح است، منتهی  بستگی دارد به اینکه هر کس به چه مقداری بتواند از قوه عقلش در این خصوص استفاده کند چون این قوه عقل به راحتی از یک حادثه کوچک می تواند حقایق فراوانی را کشف کند.

مقایسه بین دنیای رحم مادر و دنیای خارج از آن

این استاد حوزه علمیه قم در خصوص مقایسه بین دنیای رحم مادر و دنیای خارج از آن و آثار اتفاقات درون این دو دنیا گفت: این را همه متوجه هستیم که در لایه‌های متعددی از تاریکی محض رحم مادر، چگونه از جریان خون  و مواد آن زبان ، دست و چشم ساخته شده است؛ اما موضوع مورد توجه این‌ است که  از اعضای ساخته شده بدن در رحم،  قرار است در این دنیا چه‌ چیزهای برای آخرت ساخته شود؟

وی ابراز داشت: عقل به ما حکم می کند که از جمع چند ماده، این زبان و چشم ساخته شده، اکنون از حرف زدن این زبان و نگاه کردن چشم  چه ساخته می شود؟ مثلا می گوییم از اجتماع منظم مقداری آجر، آهن و تخته ساختمان پژوهشکده ساخته می‌شود، این سوال ایجاد می‌شود که از اجتماع اندیشمندان و محققان در این ساختمان چه محقق خواهد شد؟ هر دو اجتماع یک اعداد، افراد و معدودها است.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از اجتماع انسان و نوابغ در اتاق چه چیزی درست می‌شود؟ و چه فاصله بین اجتماع مواد در ایجاد ساختمان با اجتماع  انسان‌های درون آن است؟

وی به ارزش و جایگاه نیت و عمل اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) می فرمایند:« کُنْ فِی الدُّنیا بِبَدَنِکَ ، و فِی الآخِرةِ بِقَلبِکَ و عَمَلِک،  با پیکر خود در دنیا باش و با دل و عَمَلت در آخرت.».

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: گستره وجودی افراد آنقدر باز می شود که انگار جسما در این دنیا باشد؛ اما تمام مراکز اصلی زندگی، روح و روان، احساسات و کل موجودیت در عالم بعدی باشد، مانند فردی که عزیزش در بیمارستان به دلیل بیماری بستری است و این فرد چنانچه در منزل باشد تمام تمرکز وحواسش در بیمارستان است و هیچ یک از لوازم و چیدمان خانه را نمی‌بیند.

حجت‌الاسلام علیپور گفت: در روایات تاکید شده است که انسان باید نگاهش را به مسائل دنیا و آخرت عمیقتر کند، آنگاه به جایی میرسد که جسما در این دنیا حضور خواهد داشت؛ اما مرکز توجه و زندگیش در آخرت است، رزمندگان نیز چنین نگاهی دارند.

تصور این که در دنیا ماندگاریم اشتباه است

وی با تاکید بر این موضوع که حضرت علی(ع) بر توجه به آخرت تاکید داشته‌اند، افزود: حداکثر استفاده  در دنیا برای عالم بعد را باید به کار ببرید، یعنی هر چه  در این دنیا جذب می کنی و کامل می شوی، بهره‌ای آن را در عالم بعدی خواهی برد.

این استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: نباید تصور داشته باشیم که در عالم خیال ماندگار هستیم؛ چرا که کیف واقعی در عالم بعدی است.

حجت‌الاسلام علیپور ابراز داشت: برخی به دنبال توجیه کردن هوای نفسانی خود هستند و دچار التقاط شده اند و این التقاط آتشی در جامعه و افراد است، این افراد تلاش دارند، اثبات کنند که باید برای این دنیا کار کرد و این خود خطر بزرگی است که  از مواهب این دنیا فقط برای این دنیا استفاده کرد و در صورتیکه چنین موضوعی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: اشتباه این افراد این است که خیال می کنند، بهرمنده‌ای از آخرت نسیه و  لذت این دنیا نقد است، در صورتیکه اگر از دنیا برای آخرت استفاده شود، لذتش  این‌قدر فوق‌العاده است که چنانچه تمام لذت‌های دنیا را در اتاقی جمع کنید، مزه خاک می دهد.

استفاده دنیا در جهت آخرت، بی نیازی از لذت ها را در پی دارد  

این استاد دانشگاه و حوزه با اشاره به این موضوع که اگر  انسان  از دنیا در جهت آخرت خود استفاده کند، از لذت‌های این عالم بی‌نیاز می‌شود، اشاره و تصریح کرد: با چنین نگاهی استفاده از این عالم به حق خواهد شد، با کیفیت بالا این دنیا آباد خواهد شد، در تکامل امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی موفق خواهد بود و کشفیات علوم را با کیفیت و زیبا ترین صورت ممکن،توسعه خواهد داد.

حجت‌الاسلام علیپور گفت: برخی تلاش دارند به خاطر منافع حکومتی و ریاستی خودشان  رابطه دنیا و آخرت را بهم بزیرند که این مصیبت بزرگی است.

انسان نصیب خود از دنیا فراموش نکند

وی افزود: حضرت علی(ع) در تفسیر آیه«  و لاتس نَصیبک مِن الدُنیا» می‌فرماید :«لا تنس صحتک و قوتک و فراغک و شبابک و نشاطک ان تطلب بها الآخره.». یعنی نصیب خود را از دنیا فراموش نکنید، این موضوع روشنی است و نیازی نیست که فلافسه غربی برای ما آیه معنا کند.

این استاد دانشگاه و حوزه  بیان کرد: صحتک، قوتک، شبابک، فراغک و نشاطک تمامی این‌ها ابزار و منابع رشد این عالم هستند و باید از این ابزارها استفاده کنیم که به وسیله آنها آخرت خود را بتوانیم به دست آوریم.

حجت‌الاسلام علیپور ابرازداشت: ریشه همه مشکلات به خاطر این است که دنیا را برای دنیا بخواهیم و چنانچه بدون حل این نوع نگاه با ایجاد سر وصدا بگویم که درصدد اصلاح کشور، دولت و رابطه دولت با خارج هستیم باید گفت که این موضوعات همه حقه بازی و  این روش تمامی غلدرهای عالم است.

وی خاطرنشان کرد: غلدر به معنای اهم خودش یعنی  هرکسی که بخواهد در جهت منافع خود به شکل های مختلف بر انسان‌ها تسلط پیدا کند و این افراد  اجازه نمی دهند، مسیر درستی که اهل بیت(ع) ترسیم کرده اند، محقق شود.

این استاد حوزه علمیه قم متذکر شد: در نظام آفرینش باغات، صحرا،درختان، کوه‌ها، اجتماعات انسان و حیوانات که در عالم هستند، اسرار بی‌نهایت پنهان در اینها است و چنانچه این اسرارظهور پیدا کند، مهال است به دست افراد مغرور و خودخواه و دور از بندگی خدا مورد استفاده صحیح قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام علیپور تصریح کرد: مانند گاز که چنانچه در  مسیر درست خودش استفاده نشود، منجر به انفجار خانه‌ها خواهد شد؛ اما اگر این ماده درست در دست انسان قرار بگیرد، آن را به مراکز اصلی خود هدایت می‌کند و در این صورت می توان از گاز استفاده های بهینه کرد.

وی با یادآوری این نکته که اگر انسان توجه به آخرت داشت، آنگاه خداوند تمام زندگی او را فراهم می‌کند و انسان دیگر سرگردان و حیران نیست، گفت: انسان در این صورت غنی خواهد شد و تااندازه ای توجهاتش بالا رفته که دنیا به او نیازمند می‌شود. در چنین شرایطی او به دنیا بی‌اعتنایی ندارد و غنی از این چیزهاست.

حجت‌الاسلام علیپور بیان کرد:  آخرت مال کسانی است که در دنیا برتر بینی و فساد نمی کنند، باید این افراد با خود برتر بینی مبارزه کند./629

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۰:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۰۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۴
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۵۵
اذان مغرب
۲۰:۱۷:۲۳