vasael.ir

کد خبر: ۶۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳ - 18 September 2017
مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی:

مسائل فقه حکومتی زیرساخت تمدن اسلامی به شمار می رود

وسائل- حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار با اشاره به زیرساخت تمدن اسلامی گفت: مسائل فقه حکومتی زیرساخت تمدن اسلامی به شمار می رود و ما نمی توانیم بدون وجود فقه حکومتی برگرفته از فقه اسلامی و قرآنی، به تمدن اسلامی دست پیدا کنیم.

به گزارش پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل حجت الاسلام شریعتی تبار با تأکید بر اینکه موضوع احکام شرعی قطعا زندگی فردی، اجتماعی و جامعه انسانی است، گفت: فلسفه وجودی حوزه های علمیه، پیشبرد فقه و علوم اسلامی در راستای تمدن سازی است؛ طلاب علم را برای علم و نقش تمدنی آن فرا بگیرند نه برای انگیزه های مادی و مدرک گرایی.
حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار، مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل درباره جایگاه فقه حکومتی در شکل گیری تمدن اسلامی گفت: فقه حکومتی به معنای مسائل فقهی ناظر به مسائل مربوط به حکومت اسلامی است و تبیین این مسائل زمینه سازی برای عملیاتی شدن آنها در سطوح مختلف جامعه است.
وی تأکید کرد: مسائل فقه حکومتی زیرساخت تمدن اسلامی به شمار می رود و ما نمی توانیم بدون وجود فقه حکومتی برگرفته از فقه اسلامی و قرآنی، به تمدن اسلامی دست پیدا کنیم.

 

موضوع احکام شرعی قطعا زندگی فردی اجتماعی انسان است
مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس درباره نسبت احکام شرعی با انسان و جامعه و تمدن بشری تصریح کرد: احکام شرعی توسط شارع مقدس توسط پیامبران و اولیا برای سعادت انسان ها و حیات طیبه قانون گذاری شده و ما بر اساس این آموزه ها معتقدیم تنها راه رسیدن به حیات طیبه، شناخت و عمل به این احکام است چرا که منبع تشریع آن خداوندی است که عالِم به همه ابعاد وجودی هستی و انسان بوده و خیر و صلاح و سعادت موجودات را مد نظر دارد.

 

موانع درونی و بیرونی تحقق تمدن اسلامی
حجت الاسلام شریعتی تبار با تأکید براینکه موضوع احکام شرعی قطعا زندگی فردی اجتماعی و جامعه انسانی است و این احکام برای خلأ قانونگذاری نشده، به موانع تحقق تمدن اسلامی اشاره و اظهار کرد: بخشی از موانع تحقق تمدن اسلامی مانند جهالت و نااگاهی نسبت به تعالیم و آموزه های اسلامی ناظر به تمدن سازی و زیر ساخت های آن، غفلت و عدم احساس مسؤولیت لازم برای عمل به آموزه های دینی، بی تقوایی مدیران و مسؤولان و خودباختگی در برابر تمدن بیگانه مربوط به درون جامعه اسلامی است.
وی ادامه داد: دشمنی ها و تبلیغات سوء استکبارجهانی و ترویج اسلام هراسی و اسلام ستیزی نیز از جمله موانع بیرونی تحقق تمدن اسلامی محسوب می شود.


فلسفه وجودی حوزه های علمیه پیشبرد فقه و علوم اسلامی در راستای تمدن سازی است
مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی، توجه به سابقه روشن تمدن اسلامی در گذشته و بهره گیری از استعدادهای موجود در حوزه های علمیه را از عوامل مقابله با موانع تمدن سازی معرفی و اضافه کرد: بایسته است در زمینه تمدن نوین اسلامی در حوزه های علمیه (که به مفهوم عام شامل دانشگاه نیز هست) نظریه پردازی صورت گیرد.
حجت الاسلام شریعتی تبار، پیشبرد فقه و علوم اسلامی در راستای تمدن سازی را فلسفه وجودی حوزه های علمیه برشمرد و گفت: اکنون در این زمینه به دلایل مختلف تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم که جبران آن نیازمند تلاش و مجاهدت علمی و رفع آسیب ها و مشکلات است.


ضرورت شناخت وظایف و مجاهدت علمی حوزه برای نظریه پردازی
وی افزود: از موارد قابل توجه در این زمینه این است که طلاب علم را برای علم و نقش تمدنی آن فرا بگیرند نه برای انگیزه های مادی و مدرک گرایی؛ پیشرفت علم و تمدن مرهون تلاش علمایی بوده است که از خود و منافعشان می گذشتند و با عشق رشد خود و جامعه مجاهدت می کردند.
مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی استعدادهای موجود در حوزه برای رشد علمی و نظریه پردازی را قابل توجه ارزیابی و خاطرنشان کرد: از مطالبات رهبرمعظم انقلاب این است که در راستای رسیدن به تمدن اسلامی وظایف خود را شناسایی کنیم و حرکت در این مسیر را شتاب دهیم.

 

با بهره گیری از منابع غنی دینی می توانیم با موفقیت از مرحله دولت اسلامی عبور کنیم
حجت الاسلام شریعتی تبار در ادامه با اشاره به تبیین شاخصه های دولت اسلامی در آموزه های اسلامی و سیره اهل بیت(ع) گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب ما اکنون در مسیر تمدن سازی، در مرحله دولت اسلامی متوقف شده ایم در حالی که با توجه به منابع و الگوهای غنی دینی در این زمینه می توانیم از این مرحله نیز با موفقیت عبور کنیم.
وی، شایسته سالاری به جای حزب بازی، امانت دانستن مسؤولیت از سوی مدیران، عملکرد جهادی و بلندهمتی، دلسوزی نسبت به مردم، پایبندی به قانون و دقت مردم در انتخاب مسؤولان را از ویژگی های دولت اسلامی برشمرد و افزود: تفکر اسلامی و به ویژه مکتب تشیع مبتنی بر اصل عقلایی وجدانی شایسته سالاری است. همچنین نقض قانون به هر دلیلی به ویژه از سوی مسؤولان، خلاف شؤون و شاخصه های دولت اسلامی است./303/930

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷