vasael.ir

کد خبر: ۶۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳ - 04 September 2017
رحیم پور ازغدی:

مسجد در فرهنگ اسلامی در حاشیه تمدن نیست بلکه در مرکز است -خط شهادت در مسجد تولید و پرورش یافت

وسائل- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این مطلب که مساجد نباید تبدیل به مغازه و مکانی برای منافع شخصی شوند، گفت: مسجد در فرهنگ اسلامی در حاشیه تمدن نیست بلکه در مرکز و خط دهنده سایر نهادها و دستگاهها است.

به گزارش خبرنگار سرویس جامعه و تمدن اسلامی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل،حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش اندیشه های آسمانی که با حضور اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، به بررسی نقش مسجد در تحولات تاریخی و تغییر وضعیت منطقه و جهان پرداخت.

مسجد کانون تمدن سازی است

وی با بیان اینکه مسجد در اسلام برخلاف معابد دیگر ادیان فقط یک ساختمان مقدس برای نیایش نیست، چرا که دین و توحید را تفکیک نمی کند، افزود: مسجد کانون تمدن سازی است.

رحیم پور ازغدی با اشاره به فعالیت های چند بعدی مسجد در تاریخ صدر اسلام گفت: وقتی پیامبر(ص) مسجد را ساخت در واقع مرکزی برای تعلیم و تربیت، مشاوره در زندگی خانوادگی و اجتماعی بنا شد و از طرفی مرکزی دفاعی و نظامی و انتظامی و محل گفتگوهای بین ادیان  و کانون سیاست خارجی و بین الملل شد و در آن مدرسه و دانشگاه دایر شد.

کارکردهای مسجد در تاریخ اسلام با دیگر معابد متفاوت است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این مطلب که کارکردهای مسجد در تاریخ اسلام با دیگر معابد متفاوت است، اظهارکرد:در آن دوران مسجد، دانشگاه و پادگان و پناهگاه فقرا و دادگاه بود و همه این فعالیت های اجتماعی در آنجا صورت می گرفت.

مساجد  تبدیل به مغازه و مکانی برای منافع شخصی نشود

وی با بیان اینکه در دیگر ادیان، معابد آنها تک بعدی و فقط مکانی برای عبادت است درحالی که مسجد در اسلام مرکز زندگی است، تصریح کرد: اینکه گفته می شود در مسجد درباره دنیا حرف نزنید منظور این نیست که مشکلات دنیوی در آنجا مطرح نشود بلکه این موضوع حائز اهمیت است که مساجد نباید تبدیل به مغازه و مکانی برای منافع شخصی شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این مطلب که مسجد سکولار هم شبیه معابد ادیان دیگر است، تصریح کرد: این مسجد سکولار از همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جدا شده است و فقط ساختمانی برای عبادت است که بی ربط با دیگر مسایل است.

مسجد در فرهنگ اسلامی در حاشیه تمدن نیست بلکه در مرکز است

رحیم پور ازغدی ادامه داد: مسجد در فرهنگ اسلامی در حاشیه تمدن نیست بلکه در مرکز و  خط دهنده سایر نهادها و دستگاهها است و کسانی که در بازار، سیاست، دانشگاه، مزرعه و خیابان هستند روزانه چندین مرتبه در مسجد حضور می یابند و در اتحاد با امت هستند.

بسیاری از مبارزات اجتماعی در مسجد برنامه ریزی و بنیان گذاری شد

وی با بیان اینکه مسجد برای مؤمنین مکانی برای شارژ شدن و افزایش توان معرفتی و معنوی است، تصریح کرد: در این مکان، مومنین یکدیگر را به صبر و حق طلبی دعوت می کنند و در واقع بسیاری از مبارزات اجتماعی در مسجد برنامه ریزی و بنیان گذاری شد.

وی درادامه با بیان اینکه همه مبارزات رهایی بخش در جهان اسلام که ضد استکبار و ضد ظلم بوده است از مسجد شروع شده است، اظهارکرد: نهضت مشروطه از مسجد شروع شد و درعین اینکه این نهضت اسلامی بود اما نفوذی ها انقلاب مشروطه را منحرف کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: انقلاب مشروطه یک انقلاب مذهبی و دینی بود و انقلاب اسلامی که از 15 خرداد 42 شروع شد از مسجد آغاز شد و همه تلاش های نیروی های انقلابی در مساجد ساماندهی می شد.

رحیم پور ازغدی با اشاره به شکل گیری جنبش های مردمی در مساجد در برابر استعمار گفت: توجه و ساماندهی این جنبش به عنوان یک ضرورت محسوب می شود چرا که این کشورهای استعماری به اسم اقتصاد وارد دیگر کشورها می شوند و در آنجا یارگیری و عضو گیری می کنند و با رشوه به بدنه دولت ها نفوذ می کنند همانطور که در هند این اتفاق افتاد  که همین نفوذی ها هند را گرفتند و به همین دلیل است که مقاومت بایستی از مساجد شروع شود.

برخی افکار نادرست درباره مسجد و روحانیت در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی

وی درادامه با اشاره به برخی افکار نادرست درباره مسجد و روحانیت در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: برخی درآن زمان می گفتند که مسجد و روحانیت ربطی به سیاست ندارند چرا که آنان رابطه شان با قرآن است و قرآن بی ربط با سیاست است در حالی که بسیاری از آیات قرآن درباره سیاست است آنان اینگونه ادعا می کردند که اگر یک روحانی با سیاست مرتبط باشد در واقع آن فرد دیگر روحانی نیست و آن مسجد هم مسجد نیست.

رحیم پور ازغدی درادامه با اشاره به نقش مسجد در سطح منطقه و جهان و سالگرد کشته شدن حجاج ایرانی در سی سال گذشته در مکه گفت: در آن زمان هزاران حاجی در کنار مسجد الحرام و با دست خالی و فقط به خاطر تظاهرات و شعار الله اکبر و مرگ بر اسرائیل و آمریکا کشته شدند و آنها حتی شعار مرگ بر آل سعود هم ندادند اما در عین حال خون بسیاری از آنان در مکه ریخته شد.

وی درادامه با اشاره به نقش مسجد در اوایل انقلاب گفت: در این شرایط همه فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در این مکان ساماندهی می شد به طوری که هر مسجد ضامن امنیت کوچه و خیابان محل بود و حتی توزیع نفت و دیگر ارذاق توسط مساجد صورت می گرفت.

اگر مسجد نبود انقلاب اسلامی شکل نمی گرفت

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه درشرایط پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روح فرهنگ دینی در محله دست بچه های مسجد بود، اظهارکرد: در واقع اگر مسجد نبود انقلاب اسلامی شکل نمی گرفت و از طرفی ساماندهی نیروهای رزمنده به جبهه از همین مکان ها انجام شد که اگر این فعالیت ها صورت نمی گرفت واقعه هشت سال دفاع مقدس رقم نمی خورد.

اسلام به مساجد اشرافی نیاز ندارد

وی درادامه در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد نسبت به این موضوع که برخی فکر می کنند تعظیم شعائر به این معنا است که مساجد گران و اشرافی و کاخ گونه ساخته شوند، اظهارکرد: این درحالی است که اسلام به مساجد اشرافی نیاز ندارد چرا که پیامبر اسلام(ص) به دنبال شکوه و عظمت پیروان خود در مسجد است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخنان امام راحل مبنی بر اینکه مسجد باید ساده  و در عین حال روح داشته باشد، گفت: به طوری که ساکنین آن تقوا و اخلاص  داشته باشند و اینگونه نباشند که در مسجد به عبادت بپردازند ولی بازار آنها رنگ و بویی از مسجد و ایمان و اخلاص نداشته باشد.

وی درادامه خطاب به اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد درباره افق فعالیت های نیروهای مسجدی گفت: امام راحل  برای این هدف تلاش می کرد که از معابد سایر ادیان هم فریاد مرگ برآمریکا و اسرائیل شنیده شود همانطور که از مساجد این فریادها بلند می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این مطلب که کمک کردن در برابر استکبار آمریکا و اسرائیل به کشورهای فلسطین، سوری ها، افغانستان و بحرین با توجه به آیات قرآنی برای ما تکلیفی جدی است، اظهارکرد: در هر مکانی که مسلمین و مستضعفین هستند وظیفه ماست که به آنها کمک کنیم تا خط شهادت کور نشود و این مسیر باید بایستی باز باشد چرا که فرهنگ شهادت در مسجد، تولید و توزیع و پرورش یافت./934/ 502

تهیه و تنظیم: فاطمه ترزفان



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۰:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۰۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۴
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۵۵
اذان مغرب
۲۰:۱۷:۲۳