vasael.ir

کد خبر: ۶۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵ - 10 September 2017
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

ادبیات انقلابی مبتنی بر فطرت و عقلانیت الهی در سیره امام خمینی

وسائل ـ استاد حوزه علمیه با بیان این که رفتار امام خمینی(ره) بسیار هوشمندانه و ادبیات ایشان مبتنی بر فطرت الهی بود، گفت: رفتار ایشان قابل پیش بینی توسط دیپلمات ها و سیاستمداران وقت نبود؛ چرا که تصمیمات ایشان ناشی از الهامات الهی بود؛ امام خمینی(ره) در بیان و عمل نشان دادند که با عقلانیت الهی و انقلابی می توان دنیا را رام خود نمود؛ شاگردان ایشان نیز در جبهه های دفاع مقدس نشان دادند که می توان با تکیه بر قدرت الهی بدون هیچ گونه امکانات مادی، مانند کوه در برابر تمام دنیا ایستاد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاست پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، حجت الاسلام موسوی، استاد حوزه علمیه در نشست اول «سیره امام خمینی» که از سوی تشکل مردمی فتیه برگزار شد، گفت: خداوند انسان را خلق کرد تا آیینه تمام نمای خودش را نشان دهد و انسان یک وجود واحدی است که همه مراتب این عالم و به عبارتی عالم پایین را به عوالم بالا متصل می کند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به کتاب «ایران روح یک جهان بی روح است» میشل فوکو اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که در این جهان بی روح معاصر، همه ی روحی که ایران داشت، زاییده روح واقعی آحاد ملت ایران یعنی حضرت امام (ره) بود و این روح هم تمام دارایی هایش متعلق به خداوند یعنی روح الله حقیقی بود؛ لذا خداوند می فرمایند «و نفخت فیه من روحی؛ از روح خود در کالبد انسان دمیدم».

ایجاد عالمی متجلی اسماء و صفات الهی

وی گفت: مساله اساسی امام خمینی (ره) این بود که بتواند تمام اوصاف الهی را در وسط حیات اجتماعی و سیاسی محقق کند و این کار بسیار سختی است. تفاوت اصلی پیامبران الهی با مصلحین اجتماعی این است که انبیاء هدفشان این بود که آسمان غرق اسماء و صفات الهی را، بر روی زمین بیاورند و این عالم را تجلی گاه اسماء و صفات الهی کنند.  

امام انسانی معنوی و عاشق

حجت الاسلام موسوی افزود: انسان در روح بلند حضرت امام(ره)، یک روح طوفانی از معنویت عاشقانه و شیدایی ویژه می بیند که امام خمینی(ره) توانست این شیدایی را به وسط جامعه ایران بیاورد و به گونه ای این شیدایی را به کار گیرد که کمر قدرتهای دنیا را بشکند و آن را پشتوانه ای برای قدرت سیاسی خود قرار دهد.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم از فرهنگ غنی ایرانی، تاریخ عظیم ادبیات عاشقانه را جدا نماییم، اشعار حافظ و سعدی، ضرب المثل زندگی تمام آدمهاست، افراد انقلابی نباید فکر کنند که ما با شعارهای انقلابی زندگی می کنیم؛ بلکه سوخت فرهنگ ما، همین منابعی است که بین مردم وجود دارد؛ مثلاً اعتقاد به اینکه خداوند روزی رسان است و یا تصویری که انسان از این دنیا دارد که ما انسان ها برای این دنیا آفریده نشده ایم و امثال چنین اعتقاداتی که همگی از تاریخ ادبیات ما سرچشمه می گیرد.

رفتار امام خمینی، قابل پیش بینی توسط سیاست مداران نبود

این استاد حوزه علمیه مشهد اظهار کرد: حضرت امام خمینی(ره) دارای روحی حماسی و خروش انقلابی سازش ناپذیری بودند که این ویژگی منحصر به فرد ایشان بود.

حجت الاسلام موسوی گفت: انسان باید سرمایه تاریخی کشور را بررسی کند تا متوجه ارزش کار حضرت امام خمینی(ره)  شود. ما در واقع تمدنی داریم ناشی از شور شیدایی عاشقانه و همچنین یک سری آثار اجتماعی و پدیده های اجتماعی که از روحی حماسی و انقلابی نشات گرفته است.

وی اظهار کرد: ما الگوهای عملی فراوانی را در تاریخ ایران و به صورت خاص در تاریخ شیعه ایران رقم زده ایم؛ الگوهایی مانند قلعه‌های حسن صباغ که اسماعیلی بودند و اکنون در مرزهای جغرافیایی دنیا گسترش پیدا کرده اند، حضرت امام(ره) از تمام اینها انقلابی تر بود و نسبت به خداوند متعال عاشق تر و شیداتر بود.

این استاد حوزه علمیه با خاطرنشان کردن این که قدرت حضرت امام (ره) به این بود که ایشان روح پرخروش و انقلابی را با عشق شیدایی ترکیب کرده بودند، افزود: در نتیجه عاشق واقعی، فردی انقلابی است؛ همین طور که شهید آوینی فرمودند در عشق رازیست که جز به خون فاش نمی شود؛ از این رو شیوه عملکرد حضرت امام خمینی(ره) مانند پیامبران و امامان بود که سعی در محقق کردن عشق و حماسه بر روی کره زمین بود، البته عملکرد معصومین قابل قیاس با حکومت ها و انقلاب های دیگر نمی باشد.

حجت الاسلام موسوی گفت: رفتار امام خمینی(ره) بسیار هوشمندانه بود و قابل پیش بینی توسط دیپلمات ها و سیاستمداران وقت نبود؛ چرا که تصمیمات ایشان ناشی از الهامات الهی بود.

وقار و ابهت امام

وی گفت: انسان های متکبر را می توان با چاپلوسی به راحتی در آنها نفوذ کنیم و حرکت های بعدی آنها را بسازیم ولی امام (ره) دارای وقار و ابهت عجیبی بودند و بسیار محکم برخورد می کردند.

حجت الاسلام موسوی افزود: بین دو واژه تکبر و کبریاء تفاوت وجود دارد؛ کبریاء یک واژه الهی است؛ همچنین معصومین کبریاء الهی در درونشان تجلی یافته است. می بینیم امام(ره) در عین حالیکه ساده، صمیمی و بی تکلف است، وقار و متانت ایشان کاملاً متجلی می باشد؛ لذا در نهایت می بینیم ایشان جمع بین روح الهی، عشق به کمال و روح سازش ناپذیر انقلابی را دارا بودند.

عقلانیت الهی و انقلابی امام

حجت الاسلام موسوی افزود: معمولاً ورود به حیطه عقلانیت دنیوی مساوی است با آلوده شدن به دنیا و باج دادن به دنیا. مثلاً اسلام گرایان متجدد نوینی که بخواهند جامعه امروز را اداره نمایند نظرشان این است که می توان هم دنیا و هم آخرت را در پرتو اسلام داشته باشیم و متمایل به بده بستان در دنیا می باشند که نتیجه آن سکولاریسم جدید دینی می شود.

وی ادامه داد: آنها متمسک به این حدیث نبوی می شوند که «من حرم زینت الله؛ چه کسی زینت خدا را حرام کرده؟» این ادبیات از انتهای دهه 60 در سخنرانی های بعضی از مذهبیون وارد شد که گروه های اصلاح طلب و محافظه کار پیرو این تفکر هستند؛ در صورتی که در گذشته این گروه ها جزء انقلابیون متعصب و پرشور بودند.

این استاد حوزه علمیه گفت: اکنون این گروه ها اعتقاد دارند دوستی با آمریکا باعث پیشرفت می گردد و انقلابی گری را یک حماقت می دانند؛ چرا که انقلابی بودن گذشته آنها ناشی از یک روح الهی نبوده؛ بلکه از ادبیات سوسیالیستی چپ نشأت گرفته بود.

حجت الاسلام موسوی افزود: این ادبیات پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از یک طرف و رحلت امام (ره) از طرف دیگر باعث شد که به تنها ابرقدرت جهان یعنی آمریکا متمایل گردند و در واقع اینان مصداق حدیث شریف امام حسین (ع) هستند که می فرمایند «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم؛ مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند.».

وی افزود: اما امام خمینی(ره) در بیان و عمل نشان دادند که با عقلانیت الهی و انقلابی می توان دنیا را رام خود نمود؛ شاگردان ایشان نیز در جبهه های دفاع مقدس نشان دادند که می توان با تکیه بر قدرت الهی بدون هیچ گونه امکانات مادی، مانند کوه در برابر تمام دنیا ایستاد.

طراحی و چیدمان برنامه های امام خمینی(ره)

این استاد حوزه علمیه مشهد اظهار کرد: یکی دیگر از لایه های وجودی امام خمینی(ره) طراحی و چیدمان برنامه هایی بود که از نظر خیلی ها باورکردنی نبود، طوری که وقتی افراد و حتی روحانی های آن زمان رفتارهای حساب شده ایشان را می دیدند تصور می‌کردند که امام(ره) هم یک فرد بسیار محافظه کار مذهبی می باشد، این تفکر ناشی از عدم شناخت ایشان بود.

حجت الاسلام موسوی گفت: سوال اینجاست که عقل چیست؟ امام صادق(ع) می فرمایند: «العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان. عقل آن است که به وسیله آن خدا عبادت شود و بهشت کسب و تحصیل گردد.»

وی افزود: عقل یک حقیقت وسیعی دارد که دارای مراتب مختلف است. با مرتبه ای از آن می توان زندگی دنیوی را اداره کرد، با مرتبه ای دیگر برنامه های استراتژیک و راهبردی را طراحی می کنیم که البته بالاترین مرتبه آن همان ماعبد به الرحمن است که بر مبنای آن کل مراتب رنگ می گیرند.

حجت الاسلام موسوی گفت: مشکل اصلی این است که عقل، اسیر هوس و شهوت گردد که در این صورت شخص حاضر به فکر کردن نیست و فقط رسیدن به هوس، هدف او می شود. عقل از عقال گرفته شده به معنای پایبند و شخص شهوتران این پایبندی و به اصطلاح عقلانیت را رها نموده است. امام خمینی (ره) از عقل مادی برای خدا استفاده کردند و در این راستا سعی داشتند عالم را به بندگی خدا بکشانند و در مقابل شرک کفر و طاغوت بایستند.

بررسی فضای فرهنگی جامعه

وی گفت: اگر به فضای عمومی جامعه بین سال های 50 تا 55 دقت کنیم، متوجه می شویم که زشت ترین فیلم های قابل تصور در سینمای ایران در حال پخش شدن است. فساد و فحشا در ابعاد گوناگون روز به روز در ایران گسترش می یابد؛ لذا فضای فکری و روشنفکری آن زمان به کسی اجازه بروز اندیشه اسلامی نمی داد، اما در آن زمان امام خمینی(ره) بیان داشتند ما با همین جوانان، انقلاب اسلامی بپا می کنیم.

حجت الاسلام موسوی افزود: در آن زمان انجمن حجتیه شبکه گسترده ای از کار فرهنگی انجام می داد و با جوان های که در راه فساد بودند جلسه تشکیل می داد.

لزوم استفاده از تمام جریانات موجود

این استاد حوزه علمیه افزود: جبهه فرهنگی یعنی باید بتوانیم بدنه گسترده اجتماعی را به درون حرکت خودمان وارد سازیم. همان طور که بیان شد، امام جریان روشنفکری را به درون انقلاب آوردند و مهارشان ساختند؛ همچنین امام روحانیت سنتی را نیز وارد انقلاب نمودند؛ لذا همگی در زیر پرچم امام بودند و در جهت برپایی انقلاب خمینی قدم برمی داشتند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه شاه سعی می کرد بین این گروه ها اختلاف ایجاد کند، اما به طور کلی موفق نشد. به عنوان مثال شایعه می کرد که اگر من نباشم امام و انقلابیون با شما مردم و بدحجاب‌ها رفتار بسیار خشنی خواهند داشت و امام در مقابله با گروه های روشنفکری می باشد.

این استاد حوزه علمیه مشهد اظهار کرد: امام خمینی(ره) با محاسباتی که در گفتمانش انجام می داد توانست همه را تحت حرکت خودش جمع کند و گستره همه ملت ایران را در برگیرد. ایشان با سیاست، حساب شده و همچنین بسیار نرم و با لطافت به این هدف دست یافت.

حجت الاسلام موسوی با خاطرنشان کردن این که ادبیات امام(ره) مبتنی بر فطرت الهی بود، افزود: ایشان با گفتمانش توانست جریان انقلاب را به نحوی پیش ببرد که جریانات روشنفکری نتوانند نتیجه کار را به نفع خود تمام کنند./503/629/م

تهیه و تنظیم: فاطمه کامل



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۰:۲۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۴۸
اذان مغرب
۲۰:۲۴:۴۰