vasael.ir

کد خبر: ۶۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷ - 04 September 2017
گزارشس از نشست تروریسم بین المللی؛

سابقه تروریسم و گروه های تروریستی فعال در ایران

وسائل- دبیر استانی جمعیت دفاع از ملت فلسطین گفت: شیوع اسلام‌هراسی در راستای مبارزه با تروریسم تعریف شده که برمبنای آن به طور مشخص مثلثی با اضلاع «تروریسم»، «حقوق بشر»، «انرژی هسته‌ای» به نام حامی‌تروریسم شکل گرفت.

به گزارش خبرنگار سرویس مکتب دفاعی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، سعید حقانی، دبیر استانی جمعیت دفاع از ملت فلسطین در نشست بصیرتی خواهران که با موضوع «تروریسم بین‌المللی»که 8 شهریوردر حسینیه قرآن و عترت همزمان با سالروز شهات شهیدان رجائی و باهنر؛ روز ملی مبارزه با تروریسم برگزار شد، اظهار داشت: در تاریخ سیاسی تقویم جمهوری اسلامی ایران اتفاقات زیادی رخ داده است که برخی درسال‌های بعد تکرار و منشأ اتفاقات دیگری شد.

وی ادامه داد: در حوزه تروریسم، جمهوری اسلامی ایران بی‌شک یکی از بزرگترین قربانیان و به تبع آن یکی از پرچمداران مبارزه با تروریسم است و این موضوعی نیست که ما بخواهیم در داخل به آن اذعان کنیم، در خارج از کشور هم کسانی که با نگاه انصاف به آن می‌نگرند به این مسئله اعتراف دارند.

دبیر استانی جمعیت دفاع از ملت فلسطین با بیان اینکه بیش از ده‌ها هزار نفر در کشور ما قربانی تروریسم هستند، اظهارکرد: البته این شمارِ قربانیان فیزیکی است که به نوعی به شهادت رسیده و در بین ما نیستند و چه بسا جمعیت‌های دیگری قربانی این پدیده شومِ همه‌گیر شده‌اند که از آن به نام تروریسم یاد می‌کنیم.

گروهک‌های تروریستی قبل از انقلاب در ایران

وی درادامه با اشاره به این مطلب که گروهک‌های تروریستی در کشور ما از قبل از انقلاب فعال بوده‌اند و ادعای نقش‌آفرینی در پیروزی انقلاب داشته‌اند، تصریح کرد: این موضوع در حالی است که آنان خود آتش‌بیار معرکه شده و پس از پیروزی انقلاب پیکان سلاح‌ها را به سمت انقلاب متمرکز کردند.

حقانی با بیان اینکه گروهک «فرقان» از جمله گروهک‌های تروریستی است که شهدایی چون آیت الله مطهری و سرلشکر قرنی توسط آن به شهادت رسیدند، افزود: جریان تروریستی فرقان مغزهای متفکر، متولیان فرهنگ و اندیشه کشور را نشانه گرفت البته همسو با آن جریان‌های دیگری در قالب اقدامات تروریستی علیه نظام فعالیت داشتند که می‌توان به سازمان مجاهدین‌خلق با نام گروهگ منافقین اشاره کرد.

وی ادامه داد: گروهگ منافقین یکی از فعال‌ترین گروهک های تروریستی علیه مردم ایران بود که از همان ابتدای انقلاب شروع به اقدامات خشونت بار کرد که پیروآن قدامات دهه 60 «دهه خونین» نام گرفت.

حقانی افزود: از دیگر گروهک‌هایی که پس از انقلاب در کشور ما رشد کردند می‌توان به فعالیت گروهک‌های «کموله و دموکرات» در غرب کشور، «تجزیه‌طلب خلق عرب» در استان‌های جنوبی و بین شهروندان عرب زبان ما، گروهک‌های تکفیری و افراط‌گرایانه‌ای در شرق و جنوب از جمله «تجزیه‌طلب بلوچ»، «جندالشیطان»،‌ «انصارالسنة» اشاره کرد.

دبیر استانی جمعیت دفاع از ملت فلسطین اظهارکرد: اخیرا جریان‌های تروریستی تکفیری اذهان و افکار عمومی جهان را به خود جلب کرده‌اند چون داعش؛ تفکری افراط‌ گرایانه‌ که از دل القاعده برآمده و  دامن‌گیر مؤسسین و خالقین خود نیز شده است در ضمن باید بدانیم این گروهک‌ها اغلب، زنده و در حال فعالیت علیه مردم و نظام ما هستند.

وی افزود: بخشی از گروهک‌های تروریستی در حوزه بین الملل قرار می‌گیرند که می‌توان از آنها با عنوان تروریسم دولتی یاد کرد؛ پدیده ای که بشریت را مورد هدف قرار داده است موضوع نگران کننده، تعاریف جدید و مفاهیم خودساخته‌ای از تروریسم می‌باشد که در قرن اخیر در حال رشد و نمو است.

طنز سیاسی حامیان و مبارزان با تروریسم 

 حقانی با بیان اینکه رژیم اشغال‌گر صهیونیستی با ارتکاب جرم و جنایت بسیار علیه بشریت، لقب «مبارزه کننده با تروریسم» و مورد حمایت کشورهای غول بین‌الملل چون آمریکا قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در مقابل مردمی مظلوم در کرانه باختری و نوار غزه که در دفاعی مشروعانه دست به اقداماتای می‌زنند، موسوم به «تروریسم» می‌شوند که این یک طنز سیاسی است اما طنزی تلخ که تعاریف و جایگاه‌ها در آن عوض شده‌اند.

وی با اشاره به این مطلب که بعد از واقعه 11سپتامبر بهانه مناسبی البته خنده‌داری به دست حامیان تروریسم یعنی آمریکا و اسرائیل به عنوان دو متحد افتاد و آنان فریاد وا اسلاما سردادند و مثلا پرچم مبارزه با تروریسم را بلند کردند، اظهارکرد: تروریسمی که زاییده تفکرات غیرعقلانی و سودجویانه خودشان بود، آنها با همین بهانه کشورهای افغانستان و عراق را نیز به خاک و خون کشیدند.

حقانی با بیان اینکه از منظر اجتماعی تروریسم در محیطی که دور از عقلانیت و حاکمیت جهل باشد، رشد پیدا می‌کند،تصریح کرد: برخی مناطق اروپا از حیث تهدیدات اقدامات تروریستی ناامن شده به طوری که حتی دامن خلق‌کنندگان آن را هم گرفته است همان تروریسمی که خود روزی به دنبال پرورش آن بودند به طوری‌که خانم کلینتون چندین مرتبه اذعان داشت و حتی در کتابش نوشت «ما داعش را به نوعی خلق کردیم.»

عبدالمالک ریگی؛ تروریست داخلی شرق کشور

وی ادامه داد: افراد تروریست و شروری چون عبدالمالک ریگی در شرق کشور دست به اقدامات فجیعی زد که بر اثر آن هول و هراسی منطقه را گرفته بود که هر لحظه ممکن است بمب گذاری شود.

حقانی با بیان اینکه زمان فعالیت گروهکی که ریگی سرکرده آن بود اقدامات و شبه‌اقدامات تروریستی توسط این گروهک در ایران انجام می‌شد، شیوه‌های انتهاری چندمرحله‌ای که القاعده بانی آن بود که در اتفاقات اخیر شیوه‌های دومرحله‌ای و چندمرحله‌ای همان ایام در حال تحقق بود، اظهارکرد: یعنی پس از حمله و انفجار اولیه، مرحله دوم انفجار بین جمعیتی است که برای مساعدت و تیمار مجروحان حاضر می شوند، انفجار دوم صورت می گیرد.

وی ادامه داد:  در روزهایی که من تهی به دستگیری این شرور بود چند واقعه تروریستی در زاهدان روی داد بالاخره این تروریست که بیش از 300 نفر را به شهادت رساند طی عملیاتی توسط فرزندان همین مرز و بوم با کمترین هزینه از روی آسمان به زمین کشانده شد بنا به عدالت حکم اعدامش صادر شد.

دبیر استانی جمعیت دفاع از ملت فلسطین ادامه داد: آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم و فردی به نام «بن‌لادن» که به دنبال برچیدن تروریسم بود دو کشور افغانستان و عراق را مصیبت بار کرد و در نهایت هم به واسطه اخبار و جنگ‌های‌روانی مختلفی که آمریکا پیاده کرد سرانجام بن‌لادن نامعلوم ماند.

وی ادامه داد: در حوزه بین‌الملل و منطقه پس از 11 سپتامبر، جریان نظام سلطه در راستای همکاری‌هایش با رژیم صهیونیستی به بهانه حمایت و اقدامات متحدانه تقسیم کار کردند، از آنجایی که معتقد بودند بعضی از گروهک‌های تروریستی از بطن و متن جریانات اسلامی نشأت گرفته اند نتیجه این تقسیم کارمنجر به برخورد با گروه‌های حماس و فلسطین شد که رژیم صهیونیستی برخورد با آنان را به عهده گرفت و برخورد با کشورهای حامی به تعبیر آنها کشورهای یاغی (مثل کره، عراق، ایران و افغانستان) بر عهده آمریکا باشد.

مثلث حامی تصنعی تروریسم 

وی با اشاره به اینکه بعد از 11 سپتامبر خیلی از مفاهیم چون مفهوم تروریسم دگرگون شد، ادامه داد: شیوع اسلام‌هراسی در راستای مبارزه با تروریسم تعریف شده‌ که برمبنای آن به طور مشخص مثلثی با اضلاع «تروریسم»، «حقوق بشر»، «انرژی هسته‌ای» به نام حامی‌تروریسم شکل گرفت که برخی از مراکز و نهادهای ما و بخشی از سپاه را تروریسم قلمداد کردند.

وی ادامه داد: اقداماتی که ایران علیه سلطه انجام می داد را مورد هدف قرار داد و بهانه‌های مختلفی از جمله پرونده ساخت بمب اتم از سوی ایران و برجسته‌سازی آن، ادعای حمایت ایران از تروریسم به فراخور آن حمایت از حزب‌الله را مطرح کردند.

حقانی افزود: با این مثلث اقدامات ناشایست زیادی علیه کشور ما تحقق بخشید، کشتن و به شهادت رساندن دانشمندان هسته‌ای اقدامی آشکار بود که دیده و شنیده شد و همه در برابرش کنش کردند، چه بسا اقدامات و ترفندهای دیگری چون فتنه 88 و اغتشاشات علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در پس پرده انجام می‌گرفت.

وی با بیان اینکه در فتنه‌ای که هنوز بعضی‌ها اذعان می‌کنند نباید از آن به فتنه یاد کرد و بعضی‌ها با نگاه اجتماعی محض به قضیه نگاه می‌کنند، چندین گروه تروریستی به قصد اقدامات خرابکارانه وارد کشور شدند که به فضل خداوند اکثریت‌شان دستگیر شدند، تصریح کرد:این حرکت سه‌شعبه علیه جمهوری اسلامی ایران برای براندازی نظام همچنان ادامه داردچرا که دشمن از دشمنی خود کوتاه نمی‌آید و بهانه‌های مختلف دیگری را مطرح خواهد کرد.

حقانی با بیان اینکه ایران پرچم‌دار مقتدر مبارزه با تروریسم است، خاطرنشان کرد: اقتداری که جمهوری اسلامی در برخورد با تروریسم داشت کماکان باقی و نظام سلطه به دنبال خدشه وارد کردن به آن است.

وی با بیان اینکه ایران همچنان قربانی حیّ پدیده شوم تروریسم است، تصریح کرد: به طور کلی در منطقه، جهان اسلام درگیر و قربانی حی پدیده شوم بین‌المللی است برای نمونه فلسطین، که در مظلومیتی محض با عده‌ای تروریست متجاوزگر دست‌وپنجه نرم می‌کند.

حقانی با اشاره به این مطلب که از نکات حائز اهمیت در زمینه تغییر دگرگونی مفاهیم، تغییر تعریف حقوقی مؤلفه‌های بین‌الملل است، اظهارکرد: متولیان بین‌المللی حوزه‌های مختلف سیاست به تعبیری بهتر، نظام سلطه و استکبار تعاریف را دستخوش تغییر داده‌اند.

دفاع مشروع و دفاع پیش‌دستانه

دبیر استانی جمعیت دفاع از ملت فلسطین با اشاره به مفهوم دفاع مشروع عنوان کرد: مصداق بارز و دقیق مفهوم دفاع مشروع در حوزه بین الملل فلسطین است که رژیمی متجاوز به آن حمله کرده، سرزمین آنها را گرفته و خواهان اخراج مردم از خانه و ملک خودشان است و به تبع، این مسئله پیش می‌آید چه بخواهیم و چه نخواهیم، اگر به سرزمین ما هم حمله شودبه طور یقین ایستادگی و دفاع می‌کنیم کما اینکه در هشت سال جنگ تحمیلی این کار را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با دفاعی به نام دفاع پیش‌دستانه و مقولاتی از این قبیل مواجه‌ایم، اظهارکرد: به طور مثال، به گمان یک نفر، در عراق شخصی به نام صدام‌حسین قصد درست کردن بمب هسته‌ای دارد تا بر سر شهروندان آمریکا فرود آورد، از این رو قبل از آنکه صحت چنین اتفاقی ثابت شود پیش‌دستانه اقدام کرده تا کشور عراق را با خاک یکسان کند تا مبادا گمان و تصورش محقق شود، افغانستان به این شکل مورد هجوم قرار گرفت در مورد ایران نیز زمزمه هایی می شود اما خود متوجه‌اند این یک مورد را کورخوانده‌اند.

حقانی ادامه داد: متأسفانه باید گفت این مفاهیم و مقولات کم کم به عنوان فرهنگ و دانش‌نامه در دایرة‌المعارف حوزه سیاست و حوزه بین‌الملل درج می شود بنابراین برماست وارد عرصه‌های علمی و تئوریک شویم و این مباحث به خصوص علوم انسانی و حقوقی را ریشه‌یابی کنیم، حوزه‌هایی که می‌توانند تولیدعلم، تحقیق و پژوهش کنند و مصادیق خودساخته همچون مفهوم پیش‌دستانه را به گوش جهانیان برسانند.

عزم‌ملی و مردمی؛ لازمه ‌مقابله با تروریسم 

وی ادامه داد: باید قبول کنیم که برای مقابله با تروریسم در داخل عزم ملی و مردمی لازم است، دولتمردان و نهادها باید برای مقابله با تروریسم محکم، با اراده قوی و برنامه‌ریزی وارد میدان شوند، مردم و نهادهای غیردولتی از جمله تشکل‌ها و انجمن‌ها نیز باید جانانه وارد مبارزه و مقابله با تروریسم شویم.

حقانی ادامه داد: در حدود هشت کشور جهان بنیادهایی به نام بنیاد بین‌المللی مبارزه با تروریسم در حال فعالیت است و مبارزه با تروریسم توسط متحدانی چون آمریکا و اسرائیل که خود مظهر تولید رعشه‌های تروریسم هستند انجام می‌شود.

ضرورت تأسیس بنیاد بین‌المللی مبارزه با تروریسم

وی با بیان اینکه تشکیل و تأسیس «بنیاد بین‌المللی مبارزه با تروریسم» در ایران اسلامی از واجبات است، عنوان کرد: در جهان حدود هشت کشور که مشمول تأسیس این بنیاد شده اند اما در ایران اسلامی  هنوز این اتفاق رخ نداده است البته جدیتی در این حوزه دیده می شود و اقدامات فراوانی برای مبارزه با تروریسم توسط دستگاه های مختلف و قوای سه گانه برای این امر برنامه‌ریزی کرده‌اند.

حقانی ادامه داد: اما به نظر می‌رسد انسجام واقعی را در سه حوزه ملی، منطقه‌ای و بین المللی می توان در قالب بنیاد مبارزه با تروریسم در عالی‌ترین سطوح کشور به صورت نیمه‌دولتی تعریف کرد و  این بنیاد باید عزم دولت‌ها و دولتی خود را جدی کند، مردم را پای کار آورد و در منطقه همسو با کشورهای اسلامی برای برچیدن تروریسم متحد و در نیز جهان، با کشورهای صادقِ ‌مدعی  مبارزه‌کننده با تروریسم هم‌پیمان‌ شوند.

120/502/د

تهیه و تنظیم: فاطمه ترزفان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶