vasael.ir

کد خبر: ۶۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸ - 29 August 2017
حجت الاسلام و المسلمین مبلغی عنوان کرد؛

چشم ‌انداز انقلاب اسلامی تشکیل تمدن درخشان اسلامی است

وسائل- رییس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی به جایگاه فقه در فرآیند تمدن ‌سازی اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: اگر فقه به درستی محقق شود و راهکارهای تحقق آن را در جامعه همانند قانون ‌گذاری تأمین کنیم، نقش بسزایی در تمدن ‌سازی اسلامی خواهد داشت.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش مؤثر حوزه در نظریه پردازی و تمدن سازی گفت: برای تحقق تمدن اسلامی و تحقق ظرفیت های فقه در تمدن سازی، حوزه باید بر اساس رسالت خود در این زمینه به خوبی ایفای نقش کند.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در خرم آباد، بیان داشت: چشم ‌انداز انقلاب اسلامی، امام(ره) و رهبر معظم انقلاب تشکیل تمدن درخشان اسلامی است.

وی به جایگاه فقه در فرآیند تمدن ‌سازی اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: اگر فقه به درستی محقق شود و راهکارهای تحقق آن را در جامعه همانند قانون ‌گذاری تأمین کنیم، نقش بسزایی در تمدن ‌سازی اسلامی خواهد داشت.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان در ادامه تصریح کرد: اگر فقه به درستی محقق نشود نه تنها نقش مؤثری در تمدن سازی اسلامی ندارد بلکه کارکرد منفی در تمدن‌ سازی نیز برجای می گذارد و حرکت آن را کند می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: فقه یا بستر شکل ‌گیری تمدن را فراهم می کند و یا خودش بخشی از تمدن محسوب می‌شود.

 

علم از مؤلفه های اصلی ایجاد تمدن

رییس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علم از مؤلفه‌های اصلی در ایجاد تمدن است، ادامه داد: فقه با تکیه بر علم تلاش می کند که بستر مناسبی را برای شکل ‌گیری تمدن به وجود بیاورد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در ادامه فقه را بخشی از تمدن خواند و اظهار داشت: این مهم خود شامل نوع مناسبات، قوانین، تعاملات اخلاقی و انسانی می‌شود و در بخشی از آموزه ‌ها، به صورت مستقیم، اقدام به ایجاد تمدن، افزودن بر ابعاد آن، تعیین نوع، حرکت دادن جامعه، نماد دادن به تمدن و ادبیات دادن به آن نقش دارد.

وی با اشاره به اینکه در فقه کمتر به بخش‌های تمدنی پرداخته شده است، عنوان داشت: کمرنگ ماندن این مهم حاصل کوتاهی ها و کم کاری هایی است که در این زمینه صورت گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: فقه ظرفیت‌های ناشناخته و محقق ‌نشده‌ای دارد و باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی ادامه داد: فقه در صورتی که از منابع دقیق شرعی، با روشی دقیق و با نگاه تمدنی استنباط شود، می‌تواند در خدمت تمدن باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی به موانع تحقق تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: ما وارد حوزه اندیشه‌ های اجتماعی نشده ‌ایم و یا با ابزار و نگاه فردی به آن پرداخته‌ایم.

 

حوزه در مسیر اندیشه های اسلامی حرکت کند

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری به نقش حوزه های علمیه در عرصه تمدن سازی و نظریه پردازی پرداخت و ادامه داد: انتظار می رود حوزه‌های علمیه سریع ‌تر در مسیر اندیشه‌های اجتماعی حرکت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: در صورت حرکت حوزه به سمت اندیشه های اجتماعی و نظریه پردازی، جامعه در مسیر پیشرفت و تکامل قرار می‌گیرد و در شکی گیری تمدن ‌ها مؤثر است.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه ایجاد تحول در فقه در راستای چشم‌انداز تمدن اسلامی عنوان داشت: با توجه به فرمایشات رهبری امروز فقه نیازمند تحول است.

رییس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تغییر بعضی از عناصر و جایگزین کردن عناصر دقیق و مورد قبول، فعال سازی ابعاد فقه و تبدل موضوعی و عنصر روشی، افزودن عناصر جدید و متحول کردن آنها، از عوامل ایجاد تحول در فقه در عرصه تمدن سازی است./9459/ 302

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳