vasael.ir

کد خبر: ۶۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶ - 27 August 2017
در اختتامیه نشست هم اندیشی فقه حکومتی مطرح شد؛

استمرار برگزاری نشست فقه حکومتی برای بررسی چالش های آن

وسائل _ در اختتامیه نشست هم اندیشی فقه حکومتی، گفتگوی جمعی با حضور چندتن از شرکت کنندگان در این نشست برگزار شد و اساتید و صاحبنظران در این گفتگو پیشنهادات خود مبنی بر استمرار این نوع نشست ها را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس مبانی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، حجت الاسلام محمدی، دبیر نشست هم اندیشی فقه حکومتی، در اختتامیه این نشست که در هتل پاسداران مشهد برگزار شد،  در خصوص دلیل برگزاری گفتگوی جمعی با حضور شرکت کنندگان در نشست به جای دعوت از سخنران پایانی برنامه، گفت: دلیل برگزاری این گفتگو این است که در مسیر حرکت، استمرار و پایداری اتفاق بیفتد.

حجت الاسلام محمدی با تاکید بر این که باید مراسم اختتامیه زمینه سازی شکل گیری حرکت مستمر و پایدارتر باشد، ادامه داد: موضوع اختتامیه، در راستای بهینه کردن فضای فقه حکومتی، گفتکوی جمعی در خصوص ادامه مسیر و کارگروه ویژه هایی است که می توان برای چنین جمعی در نظر گرفت و این‌که در جهت  استمرار بیشتر باید چه فعالیت و چه سیاست‌های بهتری در پیش بگیریم.

 

معرفی نشریه رسائل موسسه رسا

در ادامه این نشست حجت الاسلام مخبری، در معرفی نشریه رسائل گفت: نشریه رسائل متعلق است به خبرگزاری رسا مانند وسائل که کارویژه خاص خودش دارد و مربوط به دروس فقهی خاص است. 

 وی افزود: تلاش نشریه رسائل این است که در فضای ژورنال و مطبوعاتی روی گیشه  فعالیت داشته باشد، مانند نشریات خردنامه، مهر نامه و ایران فردا که به مباحث علوم انسانی می پردازند.

حجت الاسلام مخبری ابراز داشت: همچنین تلاش داریم، مسائلی که در سطح اجتماع وجود دارد و مربوط به حوزه حکومت، سیاست، اجتماع و اقتصاد که زاییده حکومت اسلامی است که در قبل از انقلاب این مسائل را نداشته ایم، این مسائل را جمع آوری  و بعد به جریانات علمی حوزه ارائه و از آنان پاسخ مطالبه کند، بنابراین این نشریه هیچ  تولید علمی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: کار نشریه رسائل دریافت علومی که در موسسات مختلف ذیل اساتید حوزه تولید می شود.

 

شعار نشریه رسائل «اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب اسلامی» است

وی بیان کرد: شعار نشریه رسائل« اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب اسلامی» است یعنی حوزه ای که باید متناسب با عصر انقلاب اسلامی پاسخ گوی مسائل باشد.

حجت الاسلام مخبری از اساتید و صاحبنظران شرکت کننده در نشست هم اندیشی فقه حکومتی خواست که با نشریه رسائل همکاری کنند و اظهار داشت:  این نشریه تلاش دارد مطالبی که در تراز علمی و پژوهشی توسط شما تولید می شود و در نشریات علمی و پژوهشی و کتابخانه ای چاپ می شود و بدست آن دسته نخبگان حوزه و دانشگاه که به این نشریات دسترسی ندارند، بخصوص دانشجویان و دانشگاهیان نیز برساند.

وی تصریح کرد: نشریه مهرنامه مخاطبینی دارد که لزوما مباحث علوم انسانی تخصص آنان نیست؛ اما به این مباحث علاقه دارند.

حجت الاسلام مخبری متذکر شد:  نشریه رسائل خارج از فضای پژوهشی وکتابخانه ای با قلم ژورنال و مطبوعاتی مطالب را مطرح می‌کند، مانند مطالب در خصوص حجاب، حق الناس و حق حاکمیت که در شماره اخیر  را  کاملا در فضای مطبوعاتی به آنها پرداخته شد؛ اما در پشت صحنه ای این موضوعات سعی شد که مطالب علمی و تولیدات علمی خود حوزه با روش های خاص خود باشد.

وی گفت: مقداری کار در نشریه رسائل سخت است، به خاطر این که تبدیل مباحث علمی به این مباحث کار می برد.

حجت الاسلام مخبری در پایان یادآور شد: منتظر دست باری شما بزرگواران هستیم که انشالله مطالب متقن و علمی تولید شده شما را داشته باشیم و تبدیل به فضای رسانه ای کنیم.

 

پیشنهادهای ارائه شد به نشست هم اندیشی فقه حکومتی

پیشنهادات حجت‌الاسلام مهدی جعفرزاده؛ نماینده پژوهشگاه فقه نظام

وی گفت: بنده شش پیشنهاد دارم، بهتر است که نشست های فصلی به میزبانی هر یک از موسسات برگزار شود، متاسفانه برخی سوالات در نشست مطرح شد؛ اما جواب کافی گرفته نمیشد، برای حل این مشکل به نظر من باید استاد در جمع های خصوصی تر بحث را مطرح و به آن پاسخ دهد،

نماینده پژوهشگاه فقه نظام افزود: پیشنهاد بعدی، اجرای میزگرد با دو یا سه اساتید مطرح که می تواند در این میزگردها یکدیگر را نیز نقد کنند.

حجت الاسلام جعفرزاده افزود:  پیشنهاد می کنم که شورای روابط عمومی تشکیل شود که کار این شورا اطلاع رسانی آخرین دستاوردهای علمی، اجرای و رویدادهای فقه حکومتی است؛ بنابراین در برگزاری جلسات فصلی می تواند کمک کند که زودتر به نتیجه مدنظر خود دست پیدا می‌کنیم.

وی بیان کرد: همچنین می‌توانیم تشکیل شبکه های کارشناسی برای ارتباط موثر با مراکز اجرایی داشته باشیم؛ چون متوجه می شویم که چه موسسات و افرادی در بحث فقه حکومتی کار می کند.

حجت الاسلام جعفرزاده ابراز داشت: تشکیل شورای علمی را می توانیم داشته باشیم است که  چنانچه  سوال از سوی مراکز مطرح شد، آن مرکزی که می تواند به سوال پاسخ دهد اقدام کند . 

 

پیشنهادات بهنام طالبی؛ پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)

طالبی گفت: به نظر من بهتر است که شبکه ارتباطی بین اساتید و افراد حقوقی شکل بگیرد و همچنین تقسیم کاری متناسب با توانمندی های موسسات هرشهری صورت بگیرد.

وی ادامه داد: بهتر است که سامانه جامع اطلاعاتی در بحث فقه حکومتی راه‌اندازی شود و همین اطلاعات  اولیه هویتی و ارتباطی که در این نشست دوستان به موسسات ارائه کرده‌اند، در این سامانه بار گذاری شود.

پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: خیلی مهم است که اطلاعات و محصولات این نشست در فضای مجازی منتشر شود و بسیاری از پژوهشگرانی که در این نشست حضور نداشته اند در جریان این موضوعات قرار بگیرند.

وی ابراز داشت: افرادی که در این نشست نبودن از طریق سامانه جامع اطلاعات همچنین با موسسات و افراد و فعالیت های صورت گرفته آشنا می شوند و متوجه خواهند شد که برنامه آینده این موسسات و اعضای آن چیست؟

طالبی خاطرنشان کرد: از طریق فضای مجازی و سامانه اطلاعاتی می توان با یکدیگر در ارتباط باشیم و دیگر نیازی به نشست های فصلی نیست. لازمه شکل گیری نشست های فصلی و ارتباطات فیزیکی نیست یعنی دوستان در این سامانه  اطلاع خود را به روز کنند.

پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: پروژها داریم؛ اما در مقابل نیرو نداریم و برخی افرادند که به صورت پراکنده کارهای می کند و  منتظر یکسری پروژهای هستند، راحت می تواند از طریق این سامانه با آنان  ارتباط بگیریم.

 

پیشنهادات حجت‌الاسلام رجبی؛ مقرر نظریه استاد خسروپناه

در ادامه این گفت و گوی جمعی، حجت‌الاسلام رجبی یکی از دغدغه های خود را تشکیل ستاد هماهنگی فقه حکومتی عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات در عرصه فقه حکومتی این است که اساتید با یکدیگر گفتگو ندارند و اشخاص به صورت جزایر جداگانه نظارتی دارند.

وی افزود: اتفاقی که در این نشست افتاد این بود که دوستان در کنار هم نشستند و این امر باعث شد که متوجه شویم که در رویکرد و تعاریف تفاوت چندانی بین دوستان وجود ندارد و این نکته مهمی است که پیش از این برای ما مبهم بوده است.

حجت‌الاسلام رجبی بیان کرد: خوب است که در این ستاد و شورای علمی همگرایی ایجاد و یکسان سازی روی رویکردها و تعاریف اتفاق بیفتد و بعد از این مرحله به سراغ اساتید برویم.

وی ابراز داشت: چنانچه در جلسات بعدی ستاد هماهنگی فقه حکومتی اعتبار پیدا کند، قطعا اساتید تمایل پیدا می کنند که در آن شرکت و به بحث و گفتگو بپردازند.

حجت‌الاسلام رجبی خاطرنشان کرد: در ایجاد ستاد هماهنگی فقه حکومتی باید به مشترکاتی برسیم و چنانچه بخواهیم در بحث فقه حکومتی ستادهای ما به نتیجه مثبت برسد، باید هدف مقدمه بر مسائل دیگر باشد.

 

پیشنهادات حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی؛ نماینده مرکز تحقیقات علوم اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان

در ادامه حجت‌الاسلام لیالی با بیان این نکته که  امیدوارم که خدواند توفیق دهد، این مجموعه تبدیل به جریان شود و مباحث و نشست‌های خود را در محوریت فقه نظام، فقه سیاسی و فقه حکومتی تدوام بدهد، گفت: امیدورایم که در جلسات آینده دیگاه امام راحل و مقام معظم رهبری محوریت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است انشاءالله مباحث ما توضیح و راهکارهای در جهت حل چالش ها و مشکلات نظام در عرصه اداره حاکمیت حکومت باشد چون که مشکلات نظام و چالش ها و بحران های آن جدی است و امروز در عرصه های مختلف مدیریت نظام با‌‌ آنها مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام لیالی بیان کرد: با توجه به این شرایط  مباحثی که مطرح می شود، باید با نگاه به حل بحران، چالش ها و مشکلات باشد، به نظر من بهتر است که  مباحث در خصوص  این مشکلات داشته باشیم و این‌ها به اساتید انتقال پیدا کند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: ما از امام خمینی(ره) آموختیم که فقه، فلسفه عملی حاکمیت و حکومت  است و اداره جامعه  از گهواره تا گور است، اگر چه خیلی از ما هم ممکن است در مباحث فقهی گرفتار الفاظ و مباحثه علمی و علمیه بشویم و متوجه مباحث عملیه و آنچه که باید در عالم خارج  تحقق پیدا کند، نشویم.

حجت‌الاسلام لیالی خاطرنشان کرد: پیشنهاد جدی این است که جلسات آینده چالشی‌تر برگزار و فرصت کافی برای ارائه نظرات اساتید مطرح شود.

وی ابراز داشت: بهتر است که شب گفتگو، متن ها تغییر نکند و  مقررین بحث دیگری مطرح نکند، واقعا یک بحث از اساتید مطرح شود و این مورد چالش قرار بگیرد و بعد این مباحث به اساتید انتقال پیدا کند مبنی بر این که این  اشکالات و مشکلات مطرح شد، در نهایت آن استاد مباحثی را جواب خواهد داد یا اصلاح خواهد کرد.

حجت‌الاسلام لیالی تصریح کرد: چنین جمع‌ها و جلساتی به صورت مدوام با تصمیم گیران و تصمیم ساز در عرصه مدیریت حوزه های علمیه برگزار شود و مراجع،  فقها و مدیران حوزه حضور داشته باشند.

وی تاکید کرد: کم کم مطالبه‌گری در خصوص توجه بیشتر  به فقه حکومتی و نظام را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام لیالی متذکر شد: خوب است که حداقل یک سوم درس از خارج در مدیریت حوزه و نظام آموزشی برگزار می شود، گرایش پیدا کند به فقه نظام  به معنای عام و فقه حکومتی و به مشکلات و چالش هایی که اشاره شد.

وی در پایان سخنان خود یادآورشد: من هم پیشنهاد های دوستان مبنی بر راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعاتی و معرفی محصولات، عملکردها و ارتباط مداوم این مجموعه  به منظور عرضه دستاوردهای و محصولات یکدیگر و  این که به صورت جزیره مستقل از یکدیگر نباشند را تکرر می کنم.

حجت‌الاسلام لیالی افزود: از اصحاب رسانه تشکر می کنم و همه ما باید دست نیاز را به سمت اصحاب رسانه دراز کنیم و بتوانیم از عنصر رسانه، کمک بگیریم.

 

پیشنهادات حجت الاسلام علی سعیدی؛ مقرر نظریه استاد رشاد

وی با تاکید بر این که انشالله این نشست ها مستمر باشد، افزود: بخاطر اینکه جلسه و جمع ما از حالت تک صدایی خارج شود و به چند صدایی تبدیل شود، پیشنهادم این است که هر چند به طور محدود، از اساتید و صاجبنظران مخالفین ایده فقه حکومتی دعوت شود.

حجت الاسلام سعیدی افزود: در واقع آن ها نیز دغدغه هایی دارند و یک انتقادهایی به اصل این ایده دارند.

وی با اشاره به این که بحث ایده فقه حکومتی نیاز به اسیب شناسی دارد، افزود: اصل فقه حکومتی که فقه نوپاست و سابقه حدود 3 دهه دارد، خود همین نیاز به اسیب شناسی دارد.

 

پیشنهادات حجت الاسلام مخبری؛ نماینده نشریه رسائل

 در ادامه حجت‌الاسلام مخبری گفت: در خصوص فقه حکومتی و اصل حکومت علیرغم تمام اختلاف نظرها و انتقادات جدی که بین اساتید و شاگردان وجود دارد، باید این فضا به صورت شبکه ای حفظ شود و در خارج از جلسات یکدیگر را تقویت کنیم.

وی افزود: نقد خوب باید باشید؛ اما باید این موضوع تقویت مجموعه مدّ نظر دوستان قرار بگیرد و به صورت شبکه ای با هم در ارتباط باشیم و همدم‌افزایی داشته یاشیم به خصوص اساتید.

حجت‌الاسلام مخبری بیان کرد: اساتید باید نظرات خود را در جمع منتقدانشان ارائه کنند و انتقادات در آنجا مطرح شود و همچنین باید گروه تلگرامی را حفظ کنید، بخصوص برای تبادل محصولات و اطلاع رسانی نسبت به کارهای که صورت گرفته است.

 

پیشنهادات حجت‌الاسلام موسوی؛ مقرر نظریه استاد مبلغی

حجت الاسلام موسوی به صورت تیتروار پیشنهاد های خود را ارائه داد و گفت: به ننظر من بهتر است که با حضور  یکی از اساتید نشست و جلسات ماهانه برگزار شود، تهیه فهرست از اسامی دوستان و نحوی ارتباط گیری بین خودشان و همچنین  تهیه همه متن‌ها و ارائه  این متن ها به دوستان در دستور کار مجموعه قرار دهیم.

وی افزود: دیدار با مراجع و مقام معظم رهبری داشته باشیم به منظور این که مطلع شوند و نظرات آنها را بگیریم./501/629



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۸:۱۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۵:۳۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۰:۲۹
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۰۲