vasael.ir

کد خبر: ۶۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۷ - 28 August 2017
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

یکی از روابط اقتصادی جامعه اسلامی کثرت قرض است

وسائل _حجت الاسلام واضحی گفت: یکی از روابط اقتصادی جامعه اسلامی کثرت قرض است، جامعه ای که قرض در آن کم شود، به سمت ربا می رود. اگر قرض دادن زیاد شود، ربا کم می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصاد پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، حجت الاسلام علی واضحی، استاد حوزه علمیه در دومین جلسه تبیین اقتصاد مقاومتی غیر دولتی که در مسجد النبی مشهد برگزار شد، به موضوع ربا در جامعه اسلامی پرداخت و گفت: ربا کمر جامعه را می شکند و اقتصاد و اشتغال را نابود می کند.

وی در ادامه به موضوع اقتصاد مقاومتی و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مورد اشاره کرد و افزود: اقتصاد مقاومتی به عنوان دستور العملی که از طرف رهبری صادر شده است؛ متأسفانه این موضوع مورد غفلت واقع شده است.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی باعث می شود اقتصاد کشورمان در مقابل هر گونه خطر و بحران حفظ شود، مردم و کشور ما را تحریم کردند و هر زمان که در مقابل تحریم ها و مشکلاتی که برای ما به وجود آوردند، مقاومت کردیم پیشرفت کرده و موفق بودیم، پیشرفت موشکی و نانونکنولوژی نمونه ای از این پیشرفت است.

این استاد حوزه علمیه، موضوع خمس و زکات را دو موضوع مهم در اقتصاد اسلامی عنوان و تصریح کرد: نظام مالیاتی اسلام خمس و زکات است و این نظام مالیاتی را بایستی در جامعه به عنوان نظامی پیشرفته  و قابل دفاع در جامعه عرضه کنیم و در این مورد حوزه های علمیه بایستی ورود جدی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در اسلام واژه هایی همچون نرخ بهره  وجود ندارد، گفت: اسلام می گوید که عقود مبادلات باید مشارکتی باشد نه مبادله ای. ما چیزی به نام نرخ ثابت بهره و بهره ثابت نداریم و این ها ظلم است . ما چیزی به نام کاسبی بدون ریسک نداریم. امام صادق(ع) در بعضی مبادلات ضرر و در  بعضی ها سود می کردند،گاهی 50 و گاهی 100 درصد سود می کردند.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: اگر فردی به کسی پولی می دهد به عنوان قرض الحسنه باشد و اینجاست که نظام اسلامی و اقتصاد اسلامی معنای واقعی پیدا می کند و برکات زیادی دارد.

استقراض پول از سایر کشورها مصداق ربا

وی استقراض دولت ها از کشورها را نمونه بارزی از ربا دانست و افزود: در استقراض جهانی دولت ها به هم پول قرض می دهند، یک دولت سراغ دارید که مجانی به کسی پول قرض بدهد؟! معلوم است که استقراضهای جهانی ربوی است و اگر کشوری استقراض جهانی کند باید ربا بدهد چون مبادله است.

وی تصریح می کند: فقه در اسلام برای هر گونه قرارداد ها و معاملات برنامه دارد، که مزارعه، مضاربه، مساقات و ... از جمله عقود در نظام اسلامی است که در این راستا فقط دنبال حکم شرعی نیستیم و باید بگوییم که ربا کمر جامعه را می شکند.

حجت الاسلام واضحی به اثرات مخرب ربا در زندگی اشاره کرد و افرود: ربا وارد زندگی شود، زندگی ها  را به هم می ریزد، و زندگی ربوی زندگی بی برکت است. یکی از راههای اثبات ربوی بودن بعضی از معاملات این است که پیگیری کنید پولی که وارد خانه شد چه کار می شود؟

این استاد حوزه علمیه قم گفت: من قبلاً نزدیک به 30 میلیارد پول را بین کسبه و طلاب رد و بدل می کردم و واسطه بودم. گاهی بعضی از طلبه ها  می گفتند پولی که امسال دادی از پولی که سال قبل دادی خیلی با برکت بود، خرج بیماری و... نشد و خرج زیارت و عروسی و... شد. من گفتم پول کشاورزی است و این فرد متدین است. در قرآن کریم مقابل ربا، برکت است. زندگی ربوی زندگی بی برکت است؛ یعنی یک  ریال هست، ولی برکت نیست.

ربا مصداق شرک است

وی با بیان اینکه در دوران امام زمان ( عج) کسی از کسی سود نمی گیرد، تصریح کرد:  یکی از کلید واژه های اقتصاد اسلامی قرض الحسنه است، در فقه اسلامی قرض استحباب دارد، اما  فضای ربا  شرک است.

این استاد حوزه علمیه گفت: ربا یعنی چیزی که می دهی، بدون هیچ قراردادی، اضافه تر بگیری. فرد ربا خور اولین خطایش این است که مشرک است. ربا جامعه را از توحید خالی می کند و اسلام به شدت ربای قرض را حرام اعلام کرده است.

وی با اشاره به این که قرض مقابل رباست، اظهار کرد: از این رو در اسلام یکی از کلیدواژه های اصلی اقتصاد اسلامی، قرض الحسنه است. در بانکداری ما پیش بینی کرده اند. روزهای اول سال 61 که نظام نامه بانکی را نوشتند، گفتند یک قسمت از درامدهای بانک، قرض الحسنه داده شود که انجام نشد.

استاد واضحی با خاطرنشان کردن این که ثواب قرض از ثواب صدقه و بخشش بیشتر است، ادامه داد: قرض مؤمن را عزیز بار می آورد؛ یعنی به پولی که گرفته است، توجه می کند که آن چه گرفته است باید پس بدهد و زندگی اش را هم بچرخاند، این جامعه را مقاوم و محکم می کند. بنابراین اگر کسی را پیدا کردید به او قرض بدهی شک نکن که کار خوبی میکنی.

یکی از روابط اقتصادی جامعه اسلامی کثرت قرض است

حجت الاسلام واضحی گفت: یکی از روابط اقتصادی جامعه اسلامی کثرت قرض است، جامعه ای که قرض در آن کم شود، به سمت ربا می رود. اگر قرض دادن زیاد شود، ربا کم می شود؛ چون همه به نقدینگی نیاز دارند. اگر این نقدینگی را با قرض کردن دادی، مشکل حل می شود و گرنه سراغ سیستم ربوی می روی.

وی با بیان اینکه نقدینگی بیشتر در جامعه باعث تورم می شود، افزود: خیلی از افراد پول بیشتری را جمع آوری می کند و باعث می شود که سایر مردم نتوانند خرید کنند و قیمت ها بالا می رود و این هم نوعی ربا است، چون آن طرف چه قدر پول است؟! پول بیشتر از دارایی است. یکی از اساسی ترین مشکلات حوزه اقتصاد جهانی همین است.

حجت الاسلام واضحی گفت: بر اساس روایات آخر الزمانی کشاورزی دنیا در دست یهود است. یعنی بزرگ ترین تولید کننده های مواد خوراکی دنیا، یهودی ها هستند. بزرگترین سرزمین های کشاورزی اروپا و آمریکا دست یهود است. این ها همان هایی هستند که گندم را به دریا می ریزند؛ ولی به چند میلیون ادم گرسنه نمی دهند.

مبنای اقتصاد ما متأسفانه دلار است و کشور ما رسما دلار  را قبول کرده است

وی یادآور شد: آمریکایی ها چند سال کسری بودجه وحشتناک را با تولید دلار جبران کردند و الان هم جبران می کنند. جامعه جهانی غرب نیز 50 تریلیون دلار کسری بودجه دارد و اینها می خواهند با نقشه هایی که برای کشورهای اسلامی دارند این کسری بودجه خودشان را جبران کنند.

وی به موضوع قیمت نفت اشاره کرد و گفت: یکی از دوستان میگفت من در دوره اول آقای احمدی نژاد در دفتر ایشان بودم. ایشان به ونزوئلا زنگ زد و گفت بیایید ایران و ونزوئلا با همدیگر متحد شوند که نفت را زیر 200 دلار نفروشند.  

این استاد حوزه علمیه با اظهار تاسف از مبادله پولی با دلار گفت: من و شما با ریال معامله می کنیم.  اما مبنای اقتصاد ما متأسفانه دلار است و کشور ما رسما دلار  را قبول کرده است. این موضوعات حواشی زیادی دارد. پول قرضی که  به کشور وارد می شود اثری برای جامعه و اقتصاد ان ندارد.

ربا به تولید ضرر می زند

حجت الاسلام واضحی اظهار کرد: ربا در مقیاس کشوری، استقراض چهانی است. ایران در سال 1378، دو میلیارد دلار قرض گرفت. دو میلیارد دلار می دهند و 3 میلیارد دلار می گیرند.

وی به عواقب ربا اشاره کرد و گفت: ربا اشتغال را نابود می کند. جامعه را قمار باز بار آورده و  آدم را طمع کار می کند.

حجت الاسلام واضحی به اثرات مخربی که ربا بر تولید می گذارد، اشاره کرد و گفت: مشکل ترین، مشکل ربا این است که به تولید ضرر می زند. اکنون متاسفانه ما چه اندازه در کشور تولید کنننده داریم که چون با ربا درگیر است، کارش سخت است.  

این استاد حوزه علمیه به لطماتی که شرکت های هرمی بر کشور وارد کردند اشاره کرد و گفت: شرکت های هرمی را دیدید که چه بلایی سر کشور آوردند!! من به حکم شرعی شرکت های هرمی کاری ندارم. اکثر مراجع می گویند، حرام است. آیت الله شبیری می گویند اگر با احکام حکومتی منافات نداشته باشد، حرام نیست. شورای نگهبان رسما اعلام کرد که اشکال دارد./629

 

 

 

 

 

 

.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۰:۲۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۴۸
اذان مغرب
۲۰:۲۴:۴۰