vasael.ir

کد خبر: ۶۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱ - 24 August 2017
مسئول هیأت منتظران ظهور(عج):

جنسیت در نگاه جامعه آرمانی تفکیک نشده است

وسائل- مسئول هیأت منتظران ظهور(عج) با بیان اینکه اگر اتحاد نبی و امت برقرار نباشد به این معنی است که نبوت را نپذیرفته ایم، گفت: موحد و مسلمان مسئول است که مسئولیت آنها از جنس یحیی پیامبر(ص) است در عین حال در نگاه جامعه آرمانی جنسیت تفکیک نشده است.

به گزارش خبرنگار سرویس جامعه و تمدن اسلامی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، حجت الاسلام اسماعیل فخریان، مسئول هیأت منتظران ظهور(عج) در سلسله جلسات بصائر با موضوع « ارائه طرح بررسی منظومه فکری و دغدغه های فکری فرهنگی مقام معظم رهبری» که 31 شهریور در قرارگاه فرهنگی ولی امر برگزار شد، گفت: خداوند در قرآن کریم برنامه انسان را برای ما مشخص کرد که شما در دنیا مکلفید که به کمال نهایی خود برسید  تا انسان از سنخ انبیا  شود.

وی با بیان اینکه همه مردم می توانند رسول و پیامبر شوند اما نمی توانند خاتم الانبیاء شوند، تصریح کرد: در نظامی که خداوند برای انسان تعریف کرده است همه می توانند به قله بشریت راه پیدا کنند و همه انسان ها خلیفه الله شوند.

حجت الاسلام فخریان درادامه با اشاره به این مطلب که در شرایطی انسانها به کمال می رسند که در جامعه ای همراه با عدالت اجتماعی و همگام با توحید عملی زندگی کنند، اظهارکرد: در واقع براساس سخنان رهبر معظم انقلاب هدف از خلقت، رسیدن به اوج انسانیت و بالفعل شدن پتانسیل های وجود او که این پتانسیل ها از نوع پتانسیل های انبیاء است،می باشد.

تفاوت های انسان های موحد و غیر موحد

وی درادامه درباره تفاوت های انسان های موحد و غیر موحد گفت: خداوند از همان ابتدا که انسان موحد را خلق کرده است بار مسولیت را بر روی دوش او گذاشته است و به همین دلیل با انسان غیر موحد فرق دارد.

توحید پذیری احساس تکلیف اجتماعی می آورد

مسئول هیأت منتظران ظهور(عج) با بیان اینکه انسان موحد به کسی گفته می شود که معتقد است دستورات خداوند قدم به قدم متوجه اوست، اظهارکرد: با توجه به این ویژگی ها انسان موحد را از غیر موحد در مقام عمل می توان تشخیص داد و از همان آغاز توحید پذیری احساس تکلیف اجتماعی می آورد.

وی با بیان اینکه دعوای خداوند متعال و ابلیس بر سر فطرت انسان است، تصریح کرد: در واقع خداوند برای تشکیل جامعه آرمانی و عدالت اجتماعی،  انبیاء را فرستاده است که شیطان مانع از استقرار حکومت الله در زمین می شود چرا که وقتی خداوند با قبول توحید بر روی دوش انسان، مسؤلیت اجتماعی می گذارد چرا که انسان نیاز به روش و الگو دارد که در این وضعیت انبیاء روسای امت هستند و این درحالی است که همه در چنین جامعه ای مسؤل هستند.

شاخصه های جامعه آرمانی

 حجت الاسلام فخریان درادامه با طرح این پرسش که چرا برخی در این کشور کار فرهنگی انجام می دهند و کتاب «طرح کلی اندیشه های اسلامی درقرآن» را نخوانده اند و به همین دلیل به فعالیت های بدون اهمیت می پردازند، تصریح کرد: از طرفی آنان بیراهه رفته و به اسم انقلاب کار می کنند اما از مسیر انقلاب دورافتاده اند.

وی درادامه درباره شاخصه های جامعه آرمانی گفت: در واقع کسانی که به دنبال آدم سازی تک تک افراد هستند مثل انبیاء عمل نمی کنند که این افراد شامل برخی علما هم  می شود که به دنبال حرفهای اخلاق اجتماعی می روند و آیات جهاد را نمی خوانند که دلیل این موضوع آن است که آنان می گویند وقتی این آین آیات را بخوانم باید به وسط میدان بیایم به همین دلیل این آیات را نمی خوانم تا مسؤلیتی متوجه خودم نشود.

در نگاه جامعه آرمانی جنسیت تفکیک نشده است

مسئول هیأت منتظران ظهور(عج) با بیان اینکه موحد و مسلمان مسئول است که مسئولیت آنها از جنس یحیی پیامبر(ص) است، تصریح کرد: در واقع از جنس کسانی که منتظران امام زمان (عج)  و منتظر شهادت هستند که این نوع مسئولیت متوجه زن و مرد است و   در نگاه جامعه آرمانی جنسیت تفکیک نشده است.

حجت الاسلام فخریان با اشاره به این مطلب که در بخش نبوت نیاز به ارتباط فکری، قلبی و عملی با انبیاء است، تصریح کرد: کسانی که نبوت را پذیرفته اند در مسیر تحقق جامعه آرمانی نباید بیکار باشند و در این مسیر به کسانی نمره می دهند که عمل آنها شبیه تر به پیامبر(ص) باشد.

وی با بیان اینکه اگر اتحاد نبی و امت برقرار نباشد به این معنی است که نبوت را نپذیرفته ایم، اظهارکرد: از طرفی اگر کسی ادعا کند که توحید را پذیرفته و در عین حال بیکار باشد در واقع آن را نپذیرفته است و نمی توان درحالیکه ادعای موحد بودن را داشت با اختلاف طبقاتی جامعه مبارزه نکرد.

در شرایط حاضر دعوا بر سر رسم حضرت علی(ع) است

حجت الاسلام فخریان با بیان اینکه  توحیدی که رهبر معظم انقلاب بیان می کنند با آنچه در حوزه خوانده می شود، متفاوت است، تصریح کرد: توحید بدین معنا است که همه شما باید واحد باشید و در عین حال انقلابی عمل کنید.

مسئول هیأت منتظران ظهور(عج) با اشاره به این مطلب که در شرایط حاضر دعوا بر سر رسم حضرت علی(ع) است، تصریح کرد: در زمانی که غیبت اتفاق افتاده است و ادامه دارد و در عین حال دست ما به ولی و معصوم نمی رسد آیا  این موضع عقلانی است که خداوند بیان کند که من ولی خودم را از شما می گیرم و شما به حال خودتان باشد چرا که پذیرفتن ولایت صالح ترین فرد در این شرایط  یک موضوع عقلایی است.

وی درادامه با انتقاد نسبت به کسانی که می گویند ولایت فقیه را تعریف کنید،اظهارکرد: آیا یک خانواده نیاز به پدر ندارد و در عین حال شما در ولایت فقیه مطلق می توانید حکومت دینی را تشکیل دهید و در واقع فقیه حکومت الله را پیاده می کند.

حجت الاسلام فخریان با طرح این پرسش که چرا یک مسئله عقلایی را روایی می کنیم، تصریح کرد: برخی می گویند این روایت ضعیف است و ما آن را قبول نداریم و این درحالی است که در زمان غیبت، ولی فقیه برای ما همان کاری را انجام می دهد که انبیا  بر دوششان است و کار آنها یکی است ولی تفاوت مقامی دارند.

وی با بیان اینکه کار ولی فقیه تشکیل حکومت الله و جامعه مدنی است و شأن انبیاء را دارد، اظهارکرد: شأن ولی فقیه در مسئولیت همان شأن انبیاء است اما در حال حاضر اتحاد فکری، قلبی و عملی با ولی وجود ندارد.

مسئول هیأت منتظران ظهور(عج) با بیان اینکه اگر امروز رهبری می گویند که دانشگاهها باید گفتمان انقلاب اسلامی را داشته باشند چرا از کنار این واجب مهم عبور می کنیم، تصریح کرد: ضرورت اتحاد بین امام و امت در شرایط غیبت حائز اهمیت است که اندیشه های ما در این دوران منطبق با ولی فقیه باشد./934

تهیه و تنظیم: فاطمه ترزفان

 

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۰:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۰۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۴
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۵۵
اذان مغرب
۲۰:۱۷:۲۳