vasael.ir

کد خبر: ۶۰۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰ - 22 August 2017
آیت الله شبیری زنجانی:

مسائل مستحدثه مورد ابتلای جامعه است که باید به آنها پرداخت

وسائل- آیت الله شبیری زنجانی ضمن تایید فعالیت های تخصصی فقهی و موضوع شناسی فقهی بیان داشت: مسائل مستحدثه و جدید مورد ابتلای جامعه و پرسش است که باید به آنها پرداخت.

به گزارش پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، مدیرمسؤول، سردبیر و برخی از اعضای شبکه بین الملی اجتهاد با حضور در محل اقامت حضرت آیت الله شبیری زنجانی ضمن دیدار از توصیه های وی بهرمند شدند.

 

موضوع شناسی فقهی

در ابتدای این دیدار حمزه واقعی سردبیر این شبکه گزارشی از فعالیت شبکه ارائه داد و پس از آن حضرت آیت الله شبیری زنجانی ضمن تایید فعالیت های تخصصی فقهی و موضوع شناسی فقهی بیان داشت: مسائل مستحدثه و جدید مورد ابتلای جامعه و پرسش است که باید به آنها پرداخت که از جمله آن، مسائل خنثی و فروعات آن است.

وی در ادامه با اشاره به مبانی فقهی خبر گفت: هر خبری هم قابل نقل نیست حتی اگر مستند و درست باشد برخی از اخبار به اشخاصی که گفته می شد اجازه نقل ان را نداشتند؛ چرا که برملا کردن آن ممکن بود تبعاتی داشته باشد.

 

انتقاد از جواز تغییر جنسیت

ادامه مباحث، بحث تغییر جنسیت بر اساس پرسش یکی از مراجعان مطرح شد که حضرت آیت الله شبیری زنجانی بیان داشت: روحیات شدید و تمایلات جنسی یا نفسانی مناط و ملاک برای تغییر جنسیت نمی شود و آنکه مرد است با عمل جراحی، زن نمی شود.

وی در پاسخ به اینکه دادگاه جواز تغییر جنسیت را بر اساس شدت تمایلات و روحیات جنسی می دهد گفت: اگر قاضی این حکم را می دهد ما این را خلاف شرع می دانیم. ممکن است یک مرد به مشکلی برخورد کند و افسرده شود خُب این روحیاتش شبیه زن می شود پس بر این اساس تغییر جنسیت دهد؟ نمی شود.

 

انتقاد از کثرت کرسی های فتوا/ طلبه ها مثل سابق درس نمی خوانند

حضرت آیت الله شبیری زنجانی در ادامه با انتقاد از کثرت کرسی های فتوا بیان داشت: برخی هنوز الفبای فقه را بلد نیستند اما خود را مجتهد  می دانند. مرحوم آقا سید ابوالحسن کسانی را مجتهد نمی دانست که صدبار از این افراد خود را مجتهد می دانند بالاتر بودند.

وی در ادامه با انتقاد از شیوه درس خواندن طلاب گفت: طلبه ها مثل سابق درس نمی خوانند و شیوه دانشگاه را در پیش گرفتند این شیوه درس خواندن مجتهد شعاری درست می کند نه واقعی. بنابراین باید طلبه ها به صورت تخصصی وارد مسائل شوند و یک مبحث را دنبال کنند. به عبارتی تقسیم بندی بین آنها صورت گیرد که هر کسی به تخصصی بپردازد.

 

امتحان صد در صد کاشف از واقع نیست

این مرجع تقلید نتیجه امتحان را مطابق با واقع ندانست و بیان داشت: حاج مهدی حائری می گفت امتحان صد در صد کشف از واقع نمی کند و علم طرف را مشخص نمی کند چرا که ممکن است زیدی که علم کمتری از عمر داشته باشد در امتحان نمره بالاتری بگیرد و برعکس عمر بر اساس مشکلاتی نمره نیاورد.

وی افزود: یکی از مراجع معروف زمان شیخ عبدالکریم مرعوب جمعیت شد و در امتحان نمره نیاورد آشیخ گفت: این امتحان ملاک نیست چرا که ایشان عالم هستند و اینجا به دلیلی موفق نشدند اما در واقع دارای علم هستند.

این مرجع تقلید ادامه داد: فهم ظرفیت علمی به بحث و تبادل نظر است اینکه افراد چگونه در مباحثات مسائل را بفهمند و جرح و تعدیل کنند و همه افراد هم یکسان نیستند برخی استعداد دارند و ممکن است زودتر وارد تخصصی شوند اما بعضی دیگر دیرتر،  بنابراین اینکه مشخص شود از چه مقطعی طلاب وارد مباحث تخصصی شوند هم جامع نیست.

 

فهم کفایه متوقف بر خواندن رسائل است/ تمجید از مقام علمی مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی

حضرت آیت الله شبیری زنجانی در پاسخ به طلبه ای که نقل قولی از ایشان نسبت به عدم نیاز به رسائل با وجود کفایه داشت گفت: فهم کفایه متوقف بر خواندن رسائل است اگر رسائل و کفایه خوب خوانده شود و بحث شود به لحاظ اصولی کافی است.

در ادامه این دیدار مباحث فقهی تخصصی بین حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی، استاد سطح خارج حوزه علمیه خراسان و رییس میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی با حضرت آیت الله شبیری زنجانی مطرح شد و به تناسب بحث از مرحوم واعظ زاده خراسانی سخن به میان آمد که این مرجع تقلید ضمن تمجید از مقام علمی و شخصیت وی بیان داشت: مقام ثبوتی آیت الله واعظ زاده بالاتر از مقام اثبات ایشان بود.

حجت الاسلام والمسلمین الهی خراسانی در این جلسه به تناسب بیان تالیفات این مرجع تقلید به بیان خاطره ای از رهبر انقلاب پرداخت که مقام معظم رهبری از قلم و نحوه تفکر و تدریس وی در علوم تمجید کرده و خواسته تا مستندات برای بهره علمی در اختیار دیگران  قرار بگیرد.

در پاسخ به نقل این خاطره حضرت آیت الله شبیری زنجانی بیان داشت: پخته شدن مطالب  زمان می برد و با توجه به ضعف مزاج ما مشکل است و به کندی پیش می رود.

گفتنی است حضرت آیت الله شبیری زنجانی مدتی است هر روز از ساعت یازده تا اذان ظهر در حضور طلاب و علاقمندان به علوم مباحث فقهی و اصولی را طرح می کند و به پرسش ها و اشکالات حضار پاسخ می دهد. در این جلسات دیدارهای رسمی وی با علما و شخصیت های استان نیز انجام می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۰:۲۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۴۸
اذان مغرب
۲۰:۲۴:۴۰