vasael.ir

کد خبر: ۶۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱ - 23 August 2017
معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع):

ردپای استفاده از تمدن اسلامی در تحول تمدن غرب وجود دارد

وسائل _ معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه در تاریخ 300 تا 400 ساله غرب این موضوع واضح و روشن است که آنان بر مقاوم سازی اقتصاد خود تأکید فراوان دارند، گفت: تاریخ نو ظهور و تحول تمدن غرب، ردپای استفاده از تمدن اسلامی وجود دارد که در شرایط انقلاب صنعتی، انقلاب اقتصادی را بنیان گذاری کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصاد پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، عادل پیغامی، معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) در دوره آموزشی شهید صدر با عنوان« اقتصاد مقاومتی و جایگاه آن در تمدن نوین اسلامی» که 25 مرداد در سالن جلسات ناحیه بسیج مالک اشتر برگزار شد، گفت: در مقام اجرایی و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی نیازمند تبادل هستیم؛ چرا که تمدن اسلامی هم با تبادل شروع شد.

رییس قطب اقتصاد اسلامی ایران با بیان اینکه لبنان و فلسطین چهارراه تبادل تمدن های خاورمیانه هستند، افزود: اکثر پیامبران و ادیان آسمانی در آنجا شکل گرفته اند واین کشورها قلب تپنده در تمدنها هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به این مطلب که در دوره قابل توجهی تبادل از تمدن اسلامی با تمدن های ایران و جهانی صورت گرفت و آنها می خواستند مقابل حکمت اسلامی، ادبیات جداگانه ای چاپ کنند و به همین دلیل تمدنغربی از تمدن اسلامی ترجمه و منتقل کرد چرا که این ویژگی تمدن ها است که از یکدیگر می گیرند.

وی با اشاره به برداشت هایی که غربی ها از تمدن اسلامی در جهت منافع تمدن ساز خود کرده اند، گفت: در حوزه اقتصاد مقاومتی این فکر برای ما ایجاد می شود که از دانش بشری چه استفاده هایی می توان کرد.

قائم مقام انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه در تاریخ علم اقتصاد، غربی ها  انقلاب هایی داشتند تا بتوانند عقب ماندگی های خودشان را جبران کنند و به پیشرفت برسند، تصریح کرد: در این راستا می توان به انقلاب در کشاورزی و قبل از آن انقلاب در علوم انسانی اشاره کرد.

در تاریخ نو ظهور و تحول تمدن غرب ردپای استفاده از تمدن اسلامی وجود دارد

وی با اشاره به این مطلب که تمدنی که در ابتدا کلیسا راه انداخته بود در حوزه رنسانس غربیها از این تمدن کلیسایی خارج شدند و وارد حوزه فیثاغورثی شدند، اظهارکرد: در این مسیر مدرنیته از مبانی اسلامی فراوان استفاده کرد تا از زیر یوق کلیسا بیرون برود چرا که تأکید بر عقل و عقلانیت ناشی از مباحث فلسفه اسلامی بود که در تاریخ نو ظهور و تحول تمدن غرب ردپای استفاده از تمدن اسلامی وجود دارد که در شرایط انقلاب صنعتی، انقلاب اقتصادی را بنیان گذاری کرد.

رییس قطب اقتصاد اسلامی ایران با بیان اینکه تئوری دو پایه دارد که شامل نظری و عملی است، تصریح کرد:  پایه عملی تئوری به دنبال نتایج مطلوب است و ما در اقتصاد می خواهیم بدانیم که تورم چیست که نظر است و یا می خواهیم تورم را عملی کنیم که بعد عملی آن است که غربیها در این دو بعد کارهای فراوانی در زمینه اقتصاد انجام داده اند و به لحاظ عقلانی و عملی فعالیت های آنها بسیار است.

وی با بیان اینکه در غرب 15 میلیون مقاله در هر سه ماه درباره اقتصاد وجود دارد، اظهارکرد: اما درباره اقتصاد اسلامی شرایط اینگونه نیست و از طرفی آنها در زمینه اقتصاد سربازهای فراوان دارند و با اینکه دانشکده های ما دانشجوی اقتصاد و علوم انسانی می گیرند اما آنهایی که پای کار می آیند تعداد اندکی هستند.

تأکید غرب بر مقاوم سازی اقتصاد

پیغامی با اشاره به این مطلب که غربیها در زمینه اقتصاد خیلی کار می کنند که اگر بتوانیم قدرت پالایش و گزینش و انتخاب خوبی داشته باشیم می توان در این زمینه از آنها موج سواری گرفت، تصریح کرد:در تاریخ 300 تا 400 ساله غرب این موضوع واضح و روشن است که آنان بر مقاوم سازی اقتصاد خود تأکید فراوان دارند.

وی با بیان اینکه پایه اقتصاد غرب با دزدی شروع شد، تصریح کرد: آنچه که در اروپا به عنوان نقطه های آغازین در اقتصاد وجود دارد پایه آن بر دزدی استوار است چرا که آنان از منابع ایران و هند می دزدیدند و ارزش افزوده ایجاد می کردند و به کشورهای ما صادر می کردند و در عین حال مولد بودند و بر مقاوم سازی اقتصاد خود اصرار داشتند.

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: انگلیس با حمایت و درون گرایی اقتصاد خود را مقاوم کرد چرا که در آن زمان آمریکا هم مستعمره انگلیس بود و بسیاری از شهرهای انگلیس در آمریکا شبیه سازی شده بود و از طرفی کانادا مستعمره فرانسه بود و 150 سال این مسیر اتفاق افتاد.

تأکید بر ملی گرایی و ناسیونالیسم اقتصادی به آلمان برمی گردد

وی با بیان اینکه تأکید بر ملی گرایی و ناسیونالیسم اقتصادی به آلمان برمی گردد، تصریح کرد: آلمانیها در راستای تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه آلمانی حرکت بزرگی از درون زایی را به راه انداختند و بعد از آن انگلیس این کار را انجام داد به طوری که در یک دوره ای در انگلیس قیمت گندم هفت برابر شد و در عین حال قیمت کارگر پایین و ثابت بود و با این وضعیت اجازه نمی دادند که فرانسه گندم خودش را وارد این کشور کند و آنها این درون زایی را جدی گرفتند.

رییس قطب اقتصاد اسلامی ایران ادامه داد: انگلیس وقتی درون زایی آن تمام شد وارد برون زایی شد که آمریکا، ایران و آلمان را بخورند و در همین حال آلمان پایه ای از اقتصاد درون زا را بنا کرد و به لحاظ اقتصادی تکان خورد چرا که در همین کشور آلمان شرایط قبل از آن به گونه ای بود که کالای انگلیسی به آسانی در آلمان می چرخید و کالای آلمانی توسط ایالت های خودشان تحریم می شد.

از جمله کلید واژه هایی که در اقتصاد استفاده می شود ثبات اقتصادی است

قائم مقام انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه بازارهای باز در آن شرایط برای انگلیس مناسب و در عین حال نسخه زهر برای آلمان و آمریکا بود، اظهارکرد: از جمله کلید واژه هایی که در اقتصاد استفاده می شود ثبات اقتصادی است چرا که ما در اقتصاد حرکت سینوسی و رونق و رکود داریم و این امر  اجتناب ناپذیر است.

وی درادامه با بیان اینکه در این شرایط غربیان این پرسش برای آنها ایجاد شد که برای کم شدن رکود چه باید کرد؟ و نوسان اقتصادی با چه راهکارهایی سیر نزولی پیدا می کند، گفت: آنها انواع سیاست های پولی، مالی و ارزی را اجرا کردند و در همین راستا،  بسته دوم از علم اقتصاد در اقتصاد اجتماعی ایجاد شد که باید ملت منسجم باشند و افراد یکدیگر را کمک کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به این مطلب که نوع دوستی، وطن دوستی و کمک به فقرا از جمله پایه های انسجام اجتماعی هستند، تصریح کرد: این موضوعات در اقتصاد غرب که منفعت طلبی جزو لاینفک آن است و آنها در این موضوع افراط کرده بودند جایی نداشت و سبب شد که نسبت به اقتصاد اجتماعی بی توجه شوند و به اصطلاح عقلانی تر کار کنند.

وی با بیان اینکه در مسیر حرکت عقلایی در مسیر اقتصاد، آنان به کارگر حداقل حقوق را دادند و همین امر سبب شد که سرمایه دارها ثروتمند تر شود و تا جایی که امکان داشت به کارگر حداقل معیشت را اختصاص دادند اما این تفکر سرمایه داری برای اینکه سود خود را به حداکثر برساند اشکالاتی داشت.

آغاز استعمار مصرفی

پیغامی با اشاره به این مطلب که از مهمترین اشکالات این بود که این محصولات تولید شده را به چه کسانی می خواهند بفروشند، تصریح کرد: به همین دلیل استعمار مصرفی را در دیگر کشورها درست کردند تا نفت آنها را بخرند و کالاهای بی ارزش را به آنان بفروشند.

قائم مقام انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه در این عرصه مارکس بزرگترین خدمت را به سرمایه داری کرده است که اقتصاد را آسیب شناسی عمیق کرد که اسم این کار به سرعقل آمدن سرمایه داری شد، اظهارکرد: آنها فهمیدند که برای دوشیدن ملت های دیگر باید مد راه بیندازند و در فاز اول استثمار ممکن بود که شکننده شود و به همین دلیل برای ممانعت از این شکنندگی  با دادن رفاه اجتماعی، حقوق و مرخصی بیشتر سعی در جبران آن داشتند.

چالش سرمایه داری قدیم و جدید

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه در این شرایط سرمایه داری قدیم با سرمایه داری جدید چالش داشتند، تصریح کرد:در واقع سرمایه داری جدید بر این موضوع اصرار داشت که سرمایه داران قدیمی باید سرعقل بیایند بدان معنا که بتوانند بیشتر مردم را بدوشند و در این وضعیت اقتصاد اجتماعی و رفاه معنا پیدا کرد و از طرفی استحکام واژه ای برای مقاوم سازی اقتصادی بود.

شکل گیری اقتصاد زیر زمینی در کشور

وی درادامه با انتقاد نسبت به قوانین کار و کارگری فعلی در کشور گفت: برخی که با تفکر سرمایه داری قدیم کار می کنند و بر این اعتقاد هستند که اگر کارگر کتک بخورد به نفع نظام سرمایه داری آنها است و از طرفی قانون کار فعلی، در افراط کارگری قبلی است چرا که امروز اقتصاد زیر زمینی شکل گرفته است که کارگر را به کار می کشند اما آنها را بیمه نمی کنند و قرادادی ندارند و آنها را استثمار می کنند و این همانند فرمانداری قرن 18 است.

پیغامی با بیان اینکه اقتصاد سرمایه داری در گذشته این مسیر را طی  کرد که انقلاب صنعتی، صنعت را لوکوموتیو اقتصاد کرد و کشورهای صنعتی همان کشورهای پیشرفته هستند، اظهارکرد:اما در حال حاضر لوکوموتیو صنعت دیگر لوکوموتیو پیشرفت نیست چرا که سیستم مالی و ابزارهای آن و بازارهای بورس جای لوکوموتیو صنعت را گرفته است.

آمریکا از نوآوری و اقتصاد دانش بنیان سوء استفاده می کند

قائم مقام انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی با اشاره به این مطلب که  اقتصاد دنیا از یک اقتصاد سنتی آمده است و در عین حال عقلانیت بیشتری می طلبد تا بی ثباتی ایجاد نشود، تصریح کرد: لوکوموتیو دوم صنعت، علم پشت صنعت است واین همان اتفاقی است که 40 سال پیش در آمریکا رخ داد و نتیجه اش این شد که آمریکا صنایع کثیف خود را به کشور چین وارد کرد که باعش شد آلودگی های این کشور بالا برود.

وی با بیان اینکه آمریکا از نوآوری و اقتصاد دانش بنیان سوء استفاده می کند، تصریح کرد: ویژگی نوآوری این است که مسیرهایی را که قبل طی شده است عوض می کند که با عوض شدن مسیر، اقتصادهای قبلی شکننده می شوند و در این شرایط آمریکا و کشورهای پیشرفته به سمت نوآوری رفتند و موج دوم پمپاژ فراوان اقتصادیدر این وضعیت به وجود آمد./934

 

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۴:۲۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۹:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۱۹:۵۶:۳۳
اذان مغرب
۲۰:۱۴:۵۲