vasael.ir

کد خبر: ۶۰۷۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰ - 22 August 2017
رییس سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی:

در هیچ کشور اروپایی، غربی و شرقی تعداد پروژه های آنان به فراوانی ایران نیست

وسائل _ رییس سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی با بیان اینکه در حال حاضر کاستی های فراوانی در بخش اقتصاد در کشور وجود دارد، گفت: در هیچ کشور اروپای ، غربی و شرقی به میزانی که در ایران پروژه وجود ندارد در آن کشورها وضعیت پروژه ها به این فراوانی نیست.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصاد پایگاه اطلاع رسانی وسائل، محمدرضا عطارزاده، رییس سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی در دوره آموزشی شهید صدر با عنوان « اقتصاد مقاومتی و جایگاه آن در تمدن نوین اسلامی» که 24 مرداد در سالن جلسات ناحیه بسیج مالک اشتر برگزار شد، گفت: همه فکر می کنند که در اقتصاد مقاومتی دولت باید کار کند در حالی که در این اقتصاد اولین رکن مردم هستند.

نیاز نیست که به دنبال فرمول های غربی درباره اقتصاد مقاومتی بود

وی با بیان اینکه اگر سخنان ائمه اطهار(ع) در جامعه نهادینه شود، در واقع جامعه بسترساز تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد شد، افزود: در اسلام حتی توجه به دارایی و نداری همسایه از سوی افراد مورد تأکید است و با استناد به آمیزه های اسلامی نیاز نیست که به دنبال فرمول های غربی درباره اقتصاد مقاومتی بود.

رییس سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی با اشاره به این مطلب که یکی از مشکلات اساسی مراکز دولتی و تحقیقاتی کم کاری در زمینه اقتصاد مقاومتی است و از طرفی  برخی افراد کار نمی کنند در عین اینکه برای کار کردن وقت می گذارند اما از آن فراری  هستند و وقت خودشان را بیهوده تلف می کنند.

وی درادامه با تأکید بر نهادینه شدن فرهنگ کار در جامعه و پرهیز ازمصرف گرایی گفت: تا زمانی که این امور در جامعه نهادیه نشوند اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد چرا که در این مسیر در اولین گام، جامعه بایستی  پیشقدم شود و نباید منتظر دیگران شد.

نخبگان کمتر از دل مسجد کارآفرینی کرده اند 

رییس سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی مسئله یابی و ارائه راه حل توسط نخبگان را یکی از ملزومات ضروری برای تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: نخبگان کمتر از دل مسجد کارآفرینی کرده اند در حالی که اغلب جوامع از هسته های خانگی برای کار آفرینی شروع کرده اند.

هسته خانواده، مسجد و محله توانایی کارآفرینی را دارد

عطارزاده با بیان اینکه در شرایط حاضر دولتمردان نمی توانند این مسئله را حل کنند، تصریح کرد: به همین دلیل هسته خانواده، مسجد و محله توانایی کارآفرینی را دارد و می توانند در این مسیر کارهای بزرگی را انجام دهد و نخبگان از دل جامعه کارآفرینی کنند.

وی درادامه با طرح این پرسش که چرا جوانان ما به دنبال کارکردن نیستند؟ چه معضلی در جامعه وجود دارد که این تفکر حاکم شده  است، گفت: اگر در این مسیر نخبگان حرکت کنند ما می توانیم در آینده بگوییم که مسئله شناسی شده و راه حل متفاوتی ارایه شده است.

رییس سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی با بیان اینکه به آسانی گفته می شود که کشور ما آب ندارد و برای این امر ساده ترین راه را پیشنهاد می دهند که به خودشان زحمت ندهد، اظهارکرد: این موضوع در حالی اتفاق می افتد که مگر ما راهکار تغییر شیوه کشاورزی نداریم، پس چرا از این راهکارها استفاده نمی کنیم.

وی با بیان اینکه چه باید کار تا مسئله کم آبی کشور حل شود، چرا به آسانی از آبی که برای شستن دست ها استفاده می شود بدون توجه به مصرف آن مقدار فراوانی از آن هدر می رود؟ و در عین حال فکری برای بهره برداری آن نشده است، تصریح کرد: بی تفاوت از کنار این موضوعات نباید عبور کرد.

عطارزاده با اشاره به این مطلب که نخبه ما نگاه سطحی به مسایل دارد و بسیاری از فعالیتها عمق ندارد، اظهارکرد: در این مسیر محقق شدن اقتصاد مقاومتی، شناخت مسئله و راهکار حائز اهمیت است.

افکار نخبگان اجرایی نمی شود

وی درادامه با بیان اینکه چرا در مسائل نگاه عمیق وجود ندارد، گفت: یکی از مهمترین مباحث ما در این زمینه نخبگان هستند  که در این راستا یکی از مشکلاتی که نخبگان به آن معترفند این موضوع است که مدیران جامعه، بستر ساز افکار با ارزشی که نخبگان ایجاد می کنند نیستند و این افکار تبدیل به اجرا نمی شود.

باید جامعه گرایش اقتصاد مقاومتی داشته باشد

عطارزاده با اشاره به این مطلب که در قدم بعدی باید جامعه گرایش اقتصاد مقاومتی داشته باشد، تصریح کرد: در واقع گرایش جامعه به این سمت این گونه معنا می شود که آنها جنس خارجی را به داخلی ترجیح ندهند .

رییس سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی با بیان اینکه  در این سه عرصه گرایش جامعه به اقتصاد مقاومتی، طراحی سوال و جواب از سوی نخبگان و فراهم نشدن بسترسازی نخبگان از سوی مدیران جامعه، کشور ما نمره خوبی ندارد، گفت:  در عین اینکه مردم پای این انقلاب ایستاده اند و جامعه تربیت شده اسلام است اما کاستی هایی وجود دارد که نخبگان باید پاسخ بدهند.

در هیچ کشور اروپایی، غربی و شرقی  تعداد پروژه های آنان به فراوانی ایران نیست   

وی درادامه با بیان اینکه در حال حاضر کاستی های فراوانی در بخش اقتصاد در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در هیچ کشور اروپایی ، غربی و شرقی به میزانی که در ایران پروژه وجود ندارد در آن کشورها وضعیت پروژه ها به این فراوانی نیست چرا که در ایران در هر رشته ای 100 میلیارد دلار پروژه در حال انجام یا انجام شده داریم.

عطارزاده در ادامه با اشاره به اینکه در ایران در هر بستری که وارد شویم دریایی از پروژه ها وجود دارد که باید انجام شود، اظهارکرد:  این درحالی است که وضعیت پروژه ها در کشورهای دیگر مثل ایران نیست و آنها قدم به قدم پروژه ها را انجام می هند و معمولا پروژه های چندانی در دست اقدام ندارند.

وی درادامه با اشاره به فعالیتهای اقتصادی آستان قدس رضوی گفت: در این نهاد سرمایه های وقفی مربوط به امام رضا(ع) وجود دارد و به همین دلیل زمین ها و املاک و کارخانه هایی وجود دارد و سرمایه هایی به این شکل جمع شده است تا به وضعیت امروز رسیده است.

در کشور ما مد شده است که تجربیات را خط می زنند 

 رییس سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی افزود: شرکت های ما تجارب بسیار خوبی در اکثر رشته ها دارند و در عین حال کاستی هایی وجود دارد چرا که در کشور ما مد شده است که تجربیات را خط می زنند درحالی که تجربه حرف اول را می زند.

وی با بیان اینکه یکی از داشته های ما اعتماد مردم به آستان قدس رضوی است، تصریح کرد: در خارج از کشور کمتر به نشانه های وقف برخورد کرده ایم  چرا که روحیه فعالیت جهادی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

934/502/ع

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳