vasael.ir

کد خبر: ۶۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲ - 20 August 2017
بازخوانی یک مقاله

گونه شناسی امنیت پژوهی در علوم اسلامی

وسائل- حوزه مطالعات امنیتی، از آن جا که با پدیده امنیت به مثابه امری هنجاری سروکار دارد، به شدت آغشته به زمینه های ارزشی و بومی است و جز در سطح یافته های سخت افزاری قابل اقتباس و بهره برداری نیست. از این رو، مراجعه به سابقه مطالعات امنیتی در علوم اسلامی امری لازم و بازشناسی، بازسازی و نوسازی آن، متناسب با شرایط و اقتضائات ارزشی و بومی، به منظور ارائه راه کارهایی برای خروج جهان و به ویژه جهان اسلام از انحطاط امنیتی، از طریق ارائه مکتب امنیتی اسلام، ضروری است.

به گزارش سرویس مکتب دفاعی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل ،.سنت مطالعات امنیتی در علوم اسلامی، سنتی است که به اندازه تاریخ اسلام قدمت دارد، زیرا پیدایش اسلام مباحث درازدامن امنیتی را با خود به همراه داشت، چه سه سال اول دعوت حضرت ختمی مرتبت (ص) که دعوت مخفی بود و چه بعد از آن که توأم با رنج و زحمات ودفاع بود. نجف لک ­زایی در مقاله ­ای با محوریت موضوع «گونه­ شناسی امنیت پژوهی در علوم اسلامی»، در صدد است تا به این پرسش پاسخ دهد که امنیت­پژوهی در علوم اسلامی از چه گونه ­هایی برخوردار است؟ در این مقاله، برای نخستین بار از فلسفه علم امنیت در علوم اسلامی سخن رفته است. در ادامه گزارشی از این مقاله تقدیم می ­گردد.

 نگارنده با بهره­ گیری از رهیافت­های رایج در فلسفه علم به پرسش مذکور پاسخ داده است؛ یعنی با نگاهی پسینی گونه­ شناسی مطالعات امنیت در قالب رویکردهای دانشی در ده شاخه بررسی و به سرانجام رسیده است. در دیدگاه نگارنده، برخی از ویژگی­های امنیت­ پژوهی در علوم اسلامی از این قرار است: جامعیت و فراگیری نسبی نسبت به ساحات، سطوح، موضوعات و قلمروهای امنیت، جامعیت و فراگیری نسبی نسبت به تهدیدات، امنیت سخت و نرم و جامعیت و فراگیری نسبی نسبت به کارگزاران امنیت و تهدید.

هدف نگارنده، در این مقاله، بنا بر اذعان وی، این است که با استفاده از رویکردهای رایج در فلسفه علم، گونه ­های امنیت­ پژوهی در علوم اسلامی را بررسی کرده و رویکردهای دانشی آن را روشن سازد. نگارنده معتقد است تا آن جا که وی تفحص کرده، مقاله ­اش اولین نوشته در موضوع مورد بحث است و از این حیث درآمدی است بر تأسیس رشته مطالعات اسلامی امنیت به شکل ریشه ­دار و جامع و منسجم.

نگارنده در ابتدا، برای مشخص کردن چارچوب نظری و مفهومی موضوع مورد بحث خویش به بحث در مورد «فلسفه مضاف» پرداخته و آورده است که فلسفه مضاف دو نوع است: فلسفه مضاف به علوم و معارف و فلسفه مضاف به امور و پدیده ­ها. منظور ما از فلسفه امنیت کدام است؛ علم امنیت یا پدیده امنیت یا هر دو. وقتی ما پیرامون فلسفه امنیت بحث می­کنیم ، به طور کلی شامل دو زیرمجموعه است: فلسفه علم امنیت یا علوم امنیتی و فلسفه پدیده امنیت یا پدیده­ های امنیتی .به عقیده نگارنده، در ایران فلسفه امنیت بحثی جدید است و تا کنون فقط در یک مقاله این اصطلاح به کار رفته است.

در ادامه، نگارنده بر اساس آن­چه در فلسفه هر علمی مطرح است، برخی از مسائل فلسفه علم امنیت را  نیز از این قرار  می­داند:

1. شناخت هندسه، قلمرو و ساختار دانش امنیت و بیان مهمترین مسائل آن؛

2. تحلیل معنایی و مفهومی مفاهیم کلیدی دانش امنیت؛

3. شناخت مباحث معرفت­شناختی دانش امنیت مانند چگونگی توجیه و اثبات گزاره­ها و بیان سرشت واقع­نمایانه یا ابزارانگارانه آن­ها؛

4. شناخت روش­شناسی و کشف رویکردها و رهیافت­های دانش امنیت؛

5. شناخت پیشفرض­ها و مبادی علمی و غیر علمی

6. شناخت کارکردها و پیامدهای فردی و اجتماعی دانش امنیت.

7. مطالعه تطبیقی گرایش­ها و مکاتب مختلف و بررسی مناسبات دانش امنیت باعلوم و رشته­های علمی همگون و مرتبط

8.آسیب ­شناسی و کشف بایسته­های دانش­های امنیتی.

نگارنده در این مقاله، از منظر فلسفه علم امنیت به شناسایی گونه ­های اصلی امنیت پژوهی درعلوم اسلامی پرداخته است. نگارنده معتقد است که این گونه ­شناسی به ما کمک می ­کند در بحث مکتب امنیتی اسلام هر مسئله ­ای را در جای خود قرار دهیم؛ به عنوان مثال، پژوهشگری که امنیت از دیدگاه علمای مسلمان را مطالعه می­کند با موارد بسیار زیادی از مباحث امنیت مواجه می­شود؛ از این رو، باید بداند که متفکر مورد نظر، بحث را از چه زاویه ­ای مطرح می­کند. اگر طرح بحث از زاویه فلسفی یا کلامی باشد، برای امروز قابل استفاده است، ولی اگر از زاویه فقهی باشد، مباحث در فقه ، قابل تغییر است خصوصاً در مسائل سیاسی، مثلاً تقیه امر زمان مند، مکان­مند و تابع شرایط است. همچنین، در تعریف امنیت هر کدام از گونه ­ها، امنیت را از منظر خود تعریف می­ کنند. در مورد سنت، سابقه و جایگاه امنیت در علوم اسلامی با سابقه غنی و قوی روبه رو هستیم. در فرهنگ اسلامی، اگر بخواهیم از امنیت درک معتبری داشته باشیم، لازم است امنیت را از همه منظرها مطالعه کنیم.

نگارنده در ادامه به بیان چارچوب کلی رویکردهای دانشی امنیت ­پژوهی در علوم اسلامی پرداخته و معتقد است نتیجه تحقیقات و مطالعاتش در این زمینه نشان­ دهنده این امر است که پیشینه مطالعات امنیتی در علوم اسلامی بسیار متنوع و عمیق است، به گونه­ ای که می­توانیم بگوییم دارای شاخه­ ها و گرایش­ های متعددی است؛ از نظر نگارنده مهم­ترین این شاخه ­ها و گرایش ­ها عبارتند از:

1. مطالعات امنیتی فلسفی: رد­پای این سنت مطالعاتی در مباحث فلاسفه­ای چون فارابی، ابن سینا، ابن عامری، شیخ اشراق، خواجه نصیرالدین طوسی، صدرالمتألهین، علامه طباطبایی، امام خمینی وعلامه جوادی آملی قابل ردیابی است.

2. مطالعات امنیتی کلامی: ردپای این سنت مطالعاتی در مباحث متکلمانی چون شیخ مفید، خواجه نصیرالدین طوسی، علامه حلی، شهید مطهری و امام خمینی قابل ردیابی است.

3. مطالعات امنیتی اخلاقی: این سنت مطالعاتی توسط علمای اخلاق تعقیب شده است. بررسی آثار اخلاقی دانشمندانی چون ابن مسکویه، غزالی، نراقی و امام خمینی مؤیّد این ادعاست.

4. مطالعات امنیتی قرآنی: منظور آثاری است که توسط مفسران بزرگ قرآن پدید آمده و آیات امنیتی مورد تفسیر و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. المنار، المنیر، التحریر و التنویر، پیام قرآن، تفسیر راهنما، فرهنگ قرآن، دائره المعارف قرآن، المیزان و تفسیرتسنیم نمونه­ هایی برای مطالعات تفسیری است.

5. مطالعات امنیتی حدیثی: منظور آثاری است که توسط عالمان حدیث پدید آمده و واجد روایات امنیتی است. الکافی و بحار­الانوار نمونه­ای برای مطالعات حدیثی است.

6. مطالعات امنیتی در تاریخ و سیره معصومین: رد پای این سنت مطالعاتی در آثار مورخان بزرگ مسلمان قابل ردیابی است. این آثار با تحلیل رفتار و سیره امنیتی حضرت محمد (ص)، ائمه معصومین )ع(  و خلفا دربردارندة مباحث مهمی هستند؛ برای نمونه      می توان به مواردی چون الارشاد شیخ مفید، تاریخ مسعودی، تاریخ طبری، تاریخ یعقوبی و مقدمه ابن خلدون اشاره کرد.

7. مطالعات امنیتی در سیاستنامه ­ها: این سنت متاخر از سنت­های پیشین پدید آمده و عمدتاً حاوی رویکردهای تجربی است؛ سیاستنامه خواجه نظام الملک طوسی و روضة الانوارمحقق سبزواری از نمونه­های قابل توجه در این سنت است.

8. مطالعات امنیتی عرفانی: منظور آثاری است که توسط عرفا پدید آمده است. از سنت عرفانی با نمونه­هایی چون منطق الطیر عطار، التدبیرات الألهیه فی اصلاح المملکة الأنسانیه ابن عربی، مثنوی مولانا، آثار سنایی و امام خمینی می­توان یاد کرد.

9. مطالعات امنیتی ادبی: منظور آثاری است که توسط ادبا پدید آمده است. از سنت ادبی با نمونه­هایی چون شاهنامه فردوسی، کلیله و دمنه، آثار سعدی، عبید زاکانی و... می­توان یاد کرد.

10. مطالعات امنیتی فقهی : این شاخه از مطالعات امنیتی توسط فقهای مسلمان، اعم از شیعه و سنی، پایه­ریزی و شکوفا شده است؛ قواعد االاحکام، جامع المقاصد، جواهر الکلام و تحریرالوسیله از زمره این آثار است

به اعتقاد نگارنده، در هر سنت مطالعاتی، از منظر روش­شناختی، دو پرسش اصلی وجود دارد: یکی این که عالمان هر یک از سنت­های مطالعاتی در تولید مکتب یا دیدگاه امنیتی خود از چه روش یا روش­هایی استفاده کرده­اند؟ و پرسش دوم این که برای فهم نظریه­ها یا نظراتی که از سوی دانشمندان مسلمان در حوزه مباحث امنیتی تولید شده از چه روش یا روشهایی بهره ببریم؟ در این مقاله، به تفکیک، به هر دو پرسش پاسخ داده شده است.

نگارنده در ادامه به بررسی روش­شناسی رویکردهای دانشی امنیت­ پژوهی در علوم اسلامی پرداخته که گزارشی از آن در ذیل خواهد آمد:

1. روش­ شناسی مطالعات امنیتی فلسفی

در این سنت مطالعاتی، روش تولید دانش امنیتی، فلسفی، عقلی، قیاسی، برهانی، لمی )از علت به معلول(، انی )از معلول به علت(  با بهره­گیری از دستگاه روش­شناختی منطق و نیز مبانی فلسفی از قبیل اصالت وجود ، تشکیک ، حرکت جوهری و نظریه ادراکات اعتباری بر مبنای حکمت متعالیه )در مشاء و اشراق بر اساس مبانی متناسب با آن­ها( است.

در این سنت مطالعاتی از دو تیپ روش فهم ما می­توانیم استفاده کنیم. یکی روش­های فهم اختصاصی و دوم روش­های فهم مشترک با دیگر سنت­های مطالعاتی. علل اربعه، تحلیل گفتمان به عنوان تکنیک تحلیل، تحلیل محتوا، تفسیر ماتن بر اساس برخی از نحله­ های هرمنوتیکی، تئوری بحران، نظریه اسکینر، تطبیقی / مقایسه­ای، تبیینی، تحلیلی، هنجاری، انتقادی و توصیفی از روش­های فهم مشترک است، در حالی که روش­هایی چون نظریه ادراکات اعتباری و الگوی سه ­گانه حقیقت یا چرایی، ماهیات یا چیستی و واقعیات یاچگونگی از روش­های فهم اختصاصی است.« امنیت به مثابه فضیلت» خروجی اصلی این سنت مطالعاتی است که در آثار فیلسوفان مسلمان از فارابی تا امام خمینی تبیین شده است. نظام سیاسی فضیلت­محور، امت و مردم فضیلت­گرا، آرا و دین فاضله و ریاست فاضله ضامن تحقق چنین امنیتی است.

2.روش ­شناسی مطالعات امنیتی کلامی: در این سنت مطالعاتی، روش تولید دانش امنیتی، عقلی و نقلی و یا یکی از این دو، بر حسب نوع مکتب کلامی، خواهد بود . در این سنت مطالعاتی نیز از دو نوع روش فهم می­توانیم استفاده کنیم؛ یکی روش­های فهم اختصاصی و دوم روش­های فهم مشترک با دیگر سنتهای مطالعاتی؛ فهم در چارچوب پارادایم امامت و خلافت از روش­های فهم اختصاصی است. «امنیت به مثابه دیانت» و تقید به مذهب، خروجی اصلی این سنت مطالعاتی است که در آثار متکلمان مسلمان از شیخ مفید تا کنون تبیین شده است. نظام سیاسی ولایت­محور یا خلافت­محور، ضامن تحقق چنین امنیتی است.

3. روش ­شناسی مطالعات امنیتی عرفانی : در این سنت مطالعااتی، روش تولید دانش امنیتی، شهودی (مشاهده، مکاشفه و محاضره) است. در این سنت مطالعااتی از دو نوع روش فهم می­توانیم استفاده کنیم؛ یکی روش­های فهم اختصاصی و دوم روش­های فهم مشترک با دیگر سنت­های مطالعاتی «امنیت به مثابه توحید» خروجی اصلی این سنت مطالعاتی است که در آثار عارفان مسلمان از ابن عربی تا امام خمینی تبیین شده است. نظام سیاسی به رهبری انسان کامل ضامن تحقق چنین امنیتی است.

4. روش­ شناسی مطالعات امنیتی قرآنی: در این سنت مطالعاتی، روش تولید دانش امنیتی، روش­های تفسیر قرآن از قبیل تفسیر ترتیبی، موضوعی، ساختاری، جامع و... با بهره­گیری از دستگاه روش­شناختی علم تفسیر و نیز مبانی تفسیری است. در این سنت مطالعااتی از دو نوع روش فهم می­توانیم استفاده کنیم ؛ یکی روش­های فهم اختصاصی و دوم روش­های فهم مشترک با دیگر سنت­های مطالعاتی «امنیت به مثابه ایمان و عدالت»خروجی اصلی این سنت مطالعاتی است.

5. روش­ شناسی مطالعات امنیتی حدیثی: در این سنت مطالعاتی، روش تولید دانش امنیتی، بهره­گیری از دانش رجال برای بررسی جهت صدور و استفاده از دانش درایه برای بررسی دلالت حدیث است. در این سنت مطالعاتی از دو نوع روش فهم می­توانیم استفاده کنیم ؛ یکی روش­های فهم اختصاصی و دوم روش­های فهم مشترک با دیگر سنت­های مطالعاتی ؛ عهدمالک اشتر، رساله حقوق امام سجاد و جنود عقل و جهل نمونه­هایی برای این رویکرد است.

6. روش­ شناسی مطالعات امنیتی فقهی: در این سنت مطالعاتی از دو نوع روش فهم می­توانیم استفاده کنیم؛ یکی روش فهم اختصاصی و دوم روش­های فهم مشترک با دیگر سنت­های مطالعاتی. استعاره قضاوت، وقف، مولاو عبد و تربیت از روش­های اختصاصی است. «امنیت به مثابه شریعت و عدالت»خروجی اصلی این سنت مطالعاتی است که در آثار فقهای مسلمان از شیخ طوسی تا امام خمینی تبیین شده است. نظام سیاسی عدالت­محور، ضامن تحقق چنین امنیتی است.

7. روش ­شناسی مطالعات امنیتی اخلاقی: در این سنت مطالعاتی، هر مکتب اخلاقی روش خاص خود را دارد، ولی عمدتاً ذیل روش هنجاری قابل طبقه­بندی هستند. در این سنت مطالعاتی از دو نوع روش فهم می­توانیم استفاده کنیم؛ یکی روش­های فهم اختصاصی و دوم روش­های فهم مشترک با دیگر سنت­های مطالعاتی. «امنیت به مثابه فضیلت» خروجی اصلی این سنت مطالعاتی است که در آثار علمای اخلاق از ابن مسکویه تا امام خمینی تبیین شده است.

8. روش ­شناسی مطالعات امنیتی با رویکرد تجربی/ سیاستنامه­ای: در این سنت مطالعاتی، روش تولید دانش امنیتی تجربی، تحلیل و تبیین با تکیه بر شواهد تاریخی، استقرایی، توصیفی و مشاهدتی است. در این سنت مطالعاتی از دو نوع روش فهم می­توانیم استفاده کنیم؛ یکی روش­های فهم اختصاصی و دوم روش­های فهم مشترک با دیگر سنت­های مطالعاتی «امنیت به مثابه بقای دولت و حفظ قدرت» خروجی اصلی این سنت مطالعاتی است. که در آثار سیاستنامه­نویسان مسلمان از خواجه نظام الملک طوسی تا محقق سبزواری تبیین شده است؛ سیاست نامه ، قابوس نامه، روضة الانوار عباسی و تحفه الملوک از نمونه­های این سنت است.

9. روش­ شناسی مطالعات امنیتی با رویکرد تاریخ اسلام و سیره امنیتی معصومان (ع): در این سنت مطالعاتی، روش تولید دانش امنیتی، نقلی، عقلی و تحلیلی، مبتنی بر فلسفه تاریخ هر مورخ است. در این سنت مطالعاتی از دو نوع روش فهم ما می­توانیم استفاده کنیم ؛ یکی روش­های فهم اختصاصی و دوم روش­های فهم مشترک با دیگر سنت­های مطالعاتی.  نقد تاریخی از روش­های فهم اختصاصی است؛ صحیفه مدینه، ارشاد شیخ مفید، تاریخ طبری،تجارب الامم و مقدمه ابن خلدون، نمونه­هایی برای این سنت مطالعاتی هستند.

10. روش ­شناسی مطالعات امنیتی با رویکرد ادبی: در این سنت مطالعاتی، روش تولید دانش امنیتی، تخیل، استعاره، تشبیه و... است. در این سنت مطالعااتی از دو نوع روش فهم ما می­توانیم استفاده کنیم؛ یکی روش­های فهم اختصاصی و دوم روش­های فهم مشترک با دیگر سنت های مطالعاتی. در حالی که روش­هایی چون نقد ادبی از روش­های فهم اختصاصی است؛ شاهنامه فردوسی، کلیله و دمنه، آثار سعدی ، عبید زاکانی (به ویژه اوصاف الاشراف) و نسیم شمال نمونه­هایی برای این سنت هستند.

نتیجه ­گیری

سؤال اصلی مقاله حاضر این بود که الگوهای امنیت پژوهی در علوم اسلامی چیست؟ نگارنده با بهره­ گیری از رهیافت­های رایج در فلسفه علم و با نگاهی پسینی به این پرسش پاسخ داد. دستاورد مقاله این بود که الگوهای اصلی امنیت­پژوهی در علوم اسلامی در ده شاخه فلسفی، کلامی، فقهی، اخلاقی، عرفانی، قرآنی، حدیثی، سیاست­نامه­ای، تاریخی و ادبی قابل ارائه است.

 مطالعه و بررسی سابقه مطالعات امنیت در علوم اسلامی نشان­دهنده عمق و گستره این سنت مطالعاتی است. همان­طور که از مطالعه متن مقاله برمی­آید، برخی از ویژگی­های امنیت پژوهی در علوم اسلامی از این قرار است: جامعیت و فراگیری نسبی نسبت به ساحت، سطوح، موضوعات و قلمروهای امنیت، جامعیت و فراگیری نسبی نسبت به تهدیدات و امنیت سخت و نرم و جامعیت و فراگیری نسبی نسبت به کارگزاران امنیت و تهدید. به عقیده نگارنده مقدمه و شرط لازم برای هر گونه تلاشی در زمینه تأسیس رشته مطالعات اسلامی امنیت، شناختن روشمند پیشینه امنیت­پژوهی در علوم اسلامی است.

مقاله «گونه ­شناسی امنیت پژوهی در علوم اسلامی» نوشته نجف لک­­زایی است که در فصل­نامه «مطالعات راهبردی»، سال هجدهم، شماره چهارم، در زمستان 94 انتشار یافته است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۹:۳۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۳:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۳:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۱۱:۳۰