vasael.ir

کد خبر: ۶۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸ - 19 August 2017
رییس کارگروه اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج اساتید کشور:

پیشرفت نماد بیرونی اقتصاد است

وسائل_ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه پیشرفت نماد بیرونی اقتصاد است به گونه ای که وقتی ملت ها از بیرون به این کشور پیشرفته نگاه کنند، آن را متوجه می شوند، گفت: در واقع اسلام اعجاز پیشرفت دارد و قرار است انقلاب اسلامی این اعجاز را به جهان نشان بدهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت الله عبدالملکی،عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد در دوره آموزشی شهید صدر با عنوان « اقتصاد مقاومتی و جایگاه آن در تمدن نوین اسلامی» که 26 مرداد در سالن جلسات ناحیه بسیج مالک اشتر برگزار شد، گفت: اقتصاد مقاومتی یک تعریف جهانی و جهان شمول دارد که در هر جای جهان منطقی است.

عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی درادامه با طرح این پرسش که آیا اقتصاد مقاومتی مختص شرایط تحریم است که اگر تحریم نبود ما نیازی به اقتصاد مقاومتی نداریم، افزود: در واقع اقتصاد مقاومتی فقط برای دوران تحریم نیست و درعین حال تحریم مانند شب امتحان اقتصاد ایران است.

وی با بیان اینکه شرایط تحریمی همان شب امتحان اقتصاد ایران است، تصریح کرد: در این شرایط  اگر به خوبی  نتوانیم در این امتحان سربلند بیرون بیاییم به پیشرفت و تمدن نمی رسیم و نتیجه اش این می شود که حتی در معیشت مردم هم دچار مشکلات فراوانی خواهیم شد.

مبنای تعارض غرب و آمریکا با انقلاب اسلامی یک جنگ تمدنی است

رییس کارگروه اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به این مطلب که مبنای تعارض غرب و آمریکا با انقلاب اسلامی یک جنگ تمدنی است، اظهارکرد: در واقع الگوی این کشور جنگ اقتصادی است که به جای استفاده از بمب اتم از این شیوه برای نابودسازی ملت ها استفاده می کند.

استقلال اقتصادی به معنای انزوا نیست

وی درادامه بیان تفصیلی اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که با وجود مشکلات و دشواریها می تواند به اهداف خود برسد و از طرفی آنچه که در انقلاب اسلامی به عنوان اهداف اقتصادی مطرح می شود رفاه عمومی، استقلال و پیشرفت اقتصادی است بدان معنا که مردم دارای زندگی مرفه باشند و جوان ایرانی کار، مسکن و خودروی مناسب و هزینه کافی برای غذا و پوشاک داشته باشد که این همان خانواده موفق در تراز انقلاب اسلامی است.

نویسنده کتاب« اقتصاد مقاومتی درآمدی بر مبانی، سیاستها و برنامه عمل» درادامه با بیان اینکه استقلال اقتصادی به معنای انزوا نیست، اظهارکرد: بلکه به معنای تبادل با اقتصاد جهانی است که با داشتن دانش بیشتری می تواند محصولات خود را به دنیا بفروشد.

پیشرفت نماد بیرونی اقتصاد است/ اسلام اعجاز پیشرفت دارد

وی با بیان اینکه پیشرفت نماد بیرونی اقتصاد است به گونه ای که وقتی ملت ها از بیرون به این کشور پیشرفته نگاه کنند، آن را متوجه می شوند، تصریح کرد: در واقع اسلام اعجاز پیشرفت دارد و قرار است انقلاب اسلامی این اعجاز را به جهان نشان بدهد.

رییس کارگروه اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج اساتید کشور درادامه با طرح این پرسش که چرا پس از گذشت سی و چند سال پس از انقلاب اسلامی، کشور ما هنوز به پیشرفت نرسیده است، تصریح کرد: علت آن تحریمهای اقتصادی است و به همین دلیل اقتصاد مقاومتی راهکاری است که در شرایط دشوار، تهدید و دشمنی قابلیت رسیدن به اهداف پیشرفت در زمینه اقتصاد را دارد.

اقتصاد مقاومتی به عنوان یک مدل اقتصادی کارساز به جهان ارایه شود

عبدالملکی درادامه با اشاره به برگزاری کنفرانس و نشست های علمی با صاحبنظران اقتصادی جهان گفت: مهمترین هدف از برگزاری این برنامه ها این موضوع است که اقتصاد مقاومتی به عنوان یک مدل اقتصادی کارساز به جهان ارایه شود که یک نگاه جدید به اقتصاد دنیا است چرا که این اقتصاد برای مقابله با تحریمهای اقتصادی موثرترین شیوه را دارد.

الگوی اقتصاد جهانی که آمریکا و اروپای شرقی درست کرده است، مناسب نیست

نویسنده کتاب« اقتصاد مقاومتی درآمدی بر مبانی، سیاستها و برنامه عمل» ادامه داد: با وجود اینکه اقتصاد مقاومتی با نفی لیبرالیسم و امپریالیسم شروع می شود اما در روسیه و ترکیه که این کنفرانس ها برگزار شد، آنها متوجه شده اند که الگوی اقتصاد جهانی که آمریکا و اروپای شرقی درست کرده است، مناسب نیست چرا که آنها یک زالو شده اند که دیگر کشورها را می مکند.

اقتصاد مقاومتی نظریه ای است که برآمده از اقتصاد اسلامی است

عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی نظریه ای است که برآمده از اقتصاد اسلامی است،تصریح کرد: از آنجا که اسلام آیین فطری است  به همین دلیل فطرت های انسان ها به آسانی با این موضوع ارتباط برقرار می کنند و در این راستا ما بهترین تأیید را درباره اقتصاد مقاومتی از روسیه گرفتیم.

وی با بیان اینکه این حرکت تمدنی است و جواب می دهد، اظهارکرد: ادبیات انقلاب اسلامی برد جهانی دارد و این درحالی است که ما درایران دور خودمان می چرخیم و حرف هایمان را حتی به گوش لیبرال های ایرانی هنوز نرسانده ایم.

برخی کشورها به دنبال یک مدل اقتصادی قابل اعتماد برای مقابله با آمریکا هستند

عبدالملکی ادامه داد: برخی کشورها به دنبال یک مدل اقتصادی قابل اعتماد برای مقابله با آمریکا هستند و با وجود اینکه ایران اندیشه قدرتمند جهانی دارد اما نسبت به آن غفلت شده است و به همین دلیل اقتصاد مقاومتی باید جدی گرفته شود چرا که ما پایه تمدنی این اقتصاد را داریم و با یک عملکرد ایده آل و اجرای آن می توان الگو ایجاد کرد.

بررسی لایه های زیرین اقتصاد ترکیه و روسیه

رییس کارگروه اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج اساتید کشوردرادامه به بررسی لایه های زیرین اقتصاد ترکیه و روسیه پرداخت و گفت: اقتصاد این کشور سطحی و در ظاهر فریبنده است اما درون آن نابود شده و شکننده می باشد چرا که مصرف گرایی را ترویج کردند و در عین حال فرهنگ کار و کارآفرینی داخل این اقتصاد گنجانده نشده است.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد با بیان اینکه ترکها بدهکارند چرا که وام گرفته اند و مردم به دولت بدهکار هستند و دولت به بانکها و کشور کلا بدهکار است، اظهارکرد: از طرفی آنا در عرصه علم و فناوری کاری نمی کنند و این کشور معترف است که آنچه غرب به آنها داده است مونتاژکردن است و آنها بدهی خارجی فراوانی دارند که این موضوع شکنندگی آنها را افزایش داده است.

نوع تعامل ترکیه با غرب سبب بردگی این کشور شده است

وی با بیان اینکه ترکیه خواهان این موضوع است که از تجربیات دانش بنیان اقتصاد ایران استفاده کند، تصریح کرد: در واقع نوع تعامل آنان با غرب سبب بردگی این کشور شده است که صاحبنظران اقتصادی آنان به این امر اعتراف می کنند.

عبدالملکی درادامه با اشاره به این مطلب که نظام آموزشی روسها از میراث های باقی مانده سوسیالیستی است، اظهارکرد: به همین دلیل آنها دارای فرهنگ کار و آموزش هستند و آمریکا هنوز نتوانسته است در این سیستم نفوذ کند و در روسیه همه تمایل دارند که به دنبال کسب و کار باشند و گرایشی به استخدام ندارند و آنان به دنبال فعالیت های کارآفرینی هستند.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد درادامه به مقایسه اقتصاد ترکیه و روسیه پرداخت و گفت: در ترکیه نظام آموزشی به دو سمت کارگری و استخدام می رود اما در روسیه با توجه به اینکه آموزش اقتصادی از همان سنین کودکی در مهدکودک ها آموزش داده می شود نرخ بیکاری در روسیه 5 تا 6 درصد و در ترکیه بالای 15 درصد است.

ما به دنبال مدل سازی نظریه اقتصاد مقاومتی هستیم

وی با بیان اینکه ما به دنبال مدل سازی نظریه اقتصاد مقاومتی هستیم، تصریح کرد: علم اقتصاد دنیا با زبان ریاضی اجرا می شود که اگر پشتوانه اجرایی نداشته باشد در ادبیات جهانی نهادینه نمی شود و به همین دلیل است که می خواهیم سد مقابله با الگوی اقتصاد مقاومتی در داخل شکسته شود که از طریق تأیید اقتصاد دانهای بزرگ جهان سد جمود لیبرال های داخلی برداشته می شود.

نسخه معاصر نظام اقتصاد اسلامی

عبدالملکی درادامه درباره نسخه معاصر نظام اقتصاد اسلامی گفت: بازتاب پرتوهای مکتب اقتصادی اسلام در آیینه زمان و مکان است که روش استخراج آنها به صورت اجتهادی است که این اصول و قواعد ثابت هستند و به حکم دین در همه زمان ها و مکان ها جاری هستند که از آن جمله می توان به حرام بودن ربا و مسلط نشدن دشمنان و تأکید اسلام بر کارآفرینی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه نظام اقتصادی ما در حال حاضر التقاطی است و اسلامی نیست، اظهارکرد:  در حال حاضر در شرایطی هستیم که پر از خصومت اقتصادی است و بستر اجرای مکتب اقتصاد اسلامی فراهم نیست چرا که برخی افراد در سالهای 90 و 91 به رهبری ایراد گرفته اند که چرا آقا می گویند اقتصاد مقاومتی اجرا شود.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد با طرح این پرسش ها که سخت افزار و نرم افزار اقتصاد چیست؟ برای نظام سازی به چه چیزهایی احتیاج داریم، تصریح کرد: برای طراحی این نظام بایستی مکتب اقتصاد اسلامی را به درستی بشناسیم و باید فهمید که این مکتب درباره بازار چه می گوید و گرنه درچار التقاط خواهیم شد.

نظام سازی در اقتصاد یک تخصص است

وی با بیان اینکه نظام سازی در اقتصاد یک تخصص است، اظهارکرد: در واقع برنامه ریزی اقتصادی همان اصلاح سخت افزار و برنامه ریزی فرهنگی اصلاح نرم افزار است و در زمانی که این نظام طراحی و عملیاتی بشود، جواب می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به این مطلب که برای اقدام و عمل در راستای محقق شدن اقتصاد مقاومتی فعالیت هم زمان چهار جبهه علمی، فرهنگی، سیاسی و  اقدام و اجرا نیاز است، تصریح کرد: وظیفه جبهه علمی نظریه پردازی و تولید علم کاربردی در عرصه اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه به عنوان نمونه اگر بخواهیم الگوی روابط بین الملل را  با اقتصاد مقاومتی اجرا کنیم این مدل با الگوی بدون اقتصاد مقاومتی متفاوت خواهد بود، تصریح کرد:  دانشمندان این عرصه این الگوی روابط بین الملل همراه با اقتصاد مقاومتی را بایستی طراحی کنند و در عین حال ما به علم روابط بین الملل توأم با اقتصاد مقاومتی نیاز داریم و از طرفی دانشمندان علوم تربیتی و آموزش باید نظام جدیدی با نگاه اقتصاد مقاومتی طراحی کنند.

برای تحقق اقتصاد مقاومتی در مسیر آموزش نیاز است که فضای مدارس و دانشگاهها تغییر کند

رییس کارگروه اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج اساتید کشوربا بیان اینکه به عنوان مثال اگر وزارت علوم بخواهد نظام آموزشی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی طراحی کند در قدم اول این نظام بایستی به گونه ای طراحی شود که اگر دانشجویان بخواهند در بخش خصوصی کارکنند کارآفرین شوند و اگر بخواهند در سازمان های دولتی مشغول شوند یک مدیر جهادی باشند، اظهارکرد: در راه رسیدن و تحقق این اهداف نیاز است که فضای مدارس و دانشگاهها تغییر کند و از طرفی معلمان آموزش های خاصی در این راستا ببینند تا نظام سازی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای سخت کارکردن است، تصریح کرد:آمریکا نظام تربیتی، آموزشی و اقتصادی قوی دارد چرا که آنها از همان کودکی با نقاشی و بازی به  کودکان اقتصاد را آموزش می دهند و وقتی دانش آموزان آنها به مقطع متوسطه می رسند، فهم اقتصادی دارند اما در عین حال این روشها را به کشورهای دیگر توصیه نمی کنند.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد ادامه داد: در حال حاضر چهار جبهه ای که می توانند اقتصاد مقاومتی را طراحی و اجرا کنند خاموش هستند چرا که همه اقتصاد مقاومتی را به صورت غلط ترجمه کرده اند و آن را همان اقتصاد ریاضتی می دانند و به همین دلیل انگیزه ای در راستای اجرا سازی آن در کشور وجود ندارد.

934/502

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۳ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۸:۵۸
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۲۰:۰۷:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۲۶:۱۳