vasael.ir

کد خبر: ۶۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ - 19 August 2017
در یادداشتی تبیین شد؛

دیدگاه آیت الله وحید خراسانی درباره ولایت فقیه

وسائل- حضرت آیت الله وحید خراسانی معتقد است در زمان غیبت امام معصوم علیه السلام، فقیه عادل و مجتهد جامع الشرایط باید اموری مانند افتا، وجوهات شرعی را به عهده بگیرد به همین دلیل وی در حال حاضر حفظ نظام اسلامی را لازم و واجب می‌داند.

به گزارش پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، همواره علمای بزرگ از اصلی‌ترین پشتوانه‌های نظام اسلامی به شمار می‌روند و حمایت آنان از انقلاب باعث پیشبرد اهداف نظام اسلامی و به ثمر نشستن آرمانهای انقلاب می‌شود، به همین دلیل دشمن و جریان ضد انقلاب با اخبار غیر واقعی، تلاش زیادی دارند تا برخی از علما را از نظام اسلامی جدا نشان دهند.

یکی از علمایی که برخی جریانات خارج از نظام سعی در مخدوش کردن آراء وی درباره ولایت فقیه و نظام اسلامی دارند، حضرت آیت الله وحید خراسانی است. این عالم بزرگ که از مراجع معظم تقلید است، جایگاه والایی در حوزه علمیه قم دارد و طلاب و روحانیون زیادی از محضر وی بهره‌های علمی فراوان برده‌اند. توجه به مکتب اهل بیت علیهم السلام و تاکید بر گسترش فرهنگ ولایی در جامعه، از مهم‌ترین ویژگی‌های این عالم می‌باشد. در زمینه ولایت فقیه نیز هر چند از این فقیه اهل بیت آثار مستقلی وجود ندارد اما بیان نظرات وی در این زمینه به میزانی که منتشر شده، دارای اهمیت است. در زیر مختصری از دیدگاه‌های وی را برای مخاطبین نقل می‌کنیم:

 

حضرت آیت الله وحید خراسانی اصل ولایت فقیه و اینکه در زمان غیبت امام معصوم(ع)، فقیه عادل و مجتهد جامع الشرایط در اموری نظیر: افتا، وجوهات شرعیه و... عهده‌دار امور است را قبول دارند. وی درباره نظام اسلامی معتقدند که حمایت از نظام لازم است و در این باره فرمودند: اگر این نظام اسلامی نباشد، معلوم نیست چه در می‎آید؟ بدتر از گذشته می‎شود. حمایت از این نظام را لازم و واجب می‎دانم.
حضرت آیت الله وحید خراسانی در خصوص رهبر انقلاب نظرات قابل تاملی دارند که بیان آن در ایام سفر حضرت آیت الله امام خامنه ای به شهر قم قابل توجه است.
به گزارش جهان این در حالی است که جریان ضد انقلاب تلاش می کند نظرات حضرت آیت الله وحید را در مقابل رهبری نشان دهند.
* هنگامی که آیت الله آملی لاریجانی برای مشورت به خدمت حضرت آیت الله وحید خراسانی رسیده بودند تا نظرات ایشان را در خصوص پست ریاست قوه قضاییه جویا شوند ایشان فرمودند: به هر طریق که می توانید این سیّد را کمک دهید ایشان تنها است اگر شما او را کمک نکنید پس چه کسی به ایشان یاری رساند.
* روزی یکی از طلبه ها خدمت آقای وحید خراسانی می رود و از اوضاع و احوال کشور گلایه می کند و ایشان خطاب به این طلبه جوان می گویند آیا من می توانم کشور را اداره کنم ؟
این طلبه جوان بعد از مدتی تفکر می گوید؟ خیر شما نمی توانید این کشور را اداره کنید. حضرت آیت الله وحید می گویند به راستی چه کسی بهتر از مقام معظم رهبری می تواند این کشور را اداره کند.

* آیت‌الله محمد مهدی شب‌زنده‌دار نیز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حمایت آیت‌الله وحید خراسانی از مقام معظم رهبری گفت: آیت‌الله العظمی وحید خراسانی که ما بیست و چند سال خدمت ایشان مشرف می‌شدیم و تلمذ کردیم، چند بار در جلسات مختلف فرمودند «کارهای آقای خامنه‌ای بر‌اساس موازین است».
وی ادامه داد: یعنی ایشان ضوابط شرعی را مراعات می‌کنند و اصل در این است که هوا و هوس ندارند و وقتی تشخیص می‌دهند که این حکم، حکم خداست به آن عمل می‌کنند و این یک شهادت بزرگی است.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم گفت: در جلسه دیگری هم حضرت آیت‌الله وحید خراسانی از حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای و پدر ایشان تعریف کردند، بنابراین وقتی مقام معظم رهبری به حرم اهل بیت علیهم السلام و قم مشرف می‌شوند، وظیفه همه ما است که از مقام شامخ ایشان تجلیل کنیم.
وی بیان داشت: این تجلیل، تجلیل از اسلام، مذهب، اهل بیت علیهم السلام و مرجعیت بوده و شکر نعمت حکومت اسلامی است که خداوند متعال به این مملکت ارزانی داشته است.

 

 


همچنین این مرجع بزرگوار نسبت به مسائل مختلف جامعه اسلامی حساسیت لازم را داشته و در صورت لزوم دیدگاهها و تذکرات خود را به مسئولین ارائه می دهند که به چند نمونه اشاره می شود:
به نوشته روزنامه «ابرار»، آیت‌الله وحید خراسانی در دیدار برخی اعضای جامعه مدرسین گفت: برای حفظ شعایر حسینی، باید از ورود بدعت‌ها و کارهای خلاف به نام عزاداری، جلوگیری کرد.
حضرت آیت‌الله وحید خراسانی در دیدار برخی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حمایت از نظام اسلامی را واجب دانست و با انتقاد از برخی کارهای خلاف که به نام عزاداری انجام می‌گیرد، گفت: موضوع، حکم وجوب حفظ شعایر حسینی(ع) است. این کارهای خلاف، بدعت است.
حضرت آیت‌الله وحید خراسانی در بیان مصداق بدعت در عزاداری، عربده کشیدن، گفتن جملات کفرآمیز مانند «لا اله الا زینب» و «لا اله الا فاطمه» و خود را حسین الهی نامیدن و... اشاره و تصریح کرد: این‌ها که شعایر حسینی(ع) نیست. حکم وجوب مربوط به حفظ و تقویت شعایر حسینی (ع) است، نباید حکم از این موضوع به موضوع دیگری جابه‌جا کرد. (۲۶ فروردین ۱۳۸۷)


حضرت آیت الله وحید خراسانی از مراجع تقلید در دیدار فرمانده انتظامی استان قم گفت: باید به همت نیروی انتظامی اصول عقائد مردم حفظ شود.
به گزارش ایسنا این مرجع تقلید همچنین گفت : ان شاالله با این نیتی که شما دارید جرایم نه تنها به حداقل می رسد بلکه به صفر خواهد رسید شما توفیق پیدا کرده اید که متصدی کاری باشید که بسیار مهم است و آن امنیت است; در حالی که از نظر انسان گرسنگی بالاترین درد است ولی خداوند در قرآن خوف را بر این امر مقدم شمرده است یعنی اول امنیت بعد سیری.
ایشان ادامه داد: خدمت در راه امنیت در نزد خداوند اجر دارد امنیت شعبی دارد و رسیدن به همه آنها مهم است امنیت شامل امنیت مادی اخلاقی و افکاری است که امنیت افکاری بر همه مقدم است؛ امنیت افکاری این است که ان شاء الله شما باید کاری کنید که در این مملکت مجالسی که موجب انحراف اعتقادی مردم است برچیده شود.
این مرجع تقلید افزود: باید به همت نیروی انتظامی اصول عقائد مردم حفظ شود محافل تبلیغ مسیحیت بهائیت وهابیت صوفی گری و... ان شاء الله باید به همت نیروی انتظامی برچیده شود آفت مهم فکری از این مجالس و محافل پیدا می شود آنها مفسد و بزرگ ترین مخل امنیت کشور هستند.
حضرت آیت الله وحید خراسانی با اشاره به امنیت اخلاقی خاطرنشان کرد: فقر در مردم غوغا می کند غالب مردم گرفتار فقر هستند; آن وقت چگونه دخترها و پسرها به ثمر می رسند. اینها زندگی می خواهند لذا روز به روز مفاسد اجتماعی بیشتر می شود آنچه وظیفه شماست این است که از گسترش مفاسد اجتماعی و اخلاقی جلوگیری کنید و ان شاالله به همت شما این معضل از قم ریشه کن شود.
این استاد حوزه توصیه کرد: شما عزیزان دو نکته را از دست ندهید اول اتّکا به خداوند که مبدا وجود است و دوم امام زمان (عج ) که واسطه فیض است . نیروها را طوری تربیت کنید که به نماز و توسل به امام زمان (عج ) بیشتر اهمیت دهند و ان شاالله به کمک این دو به مقصد اعلا خواهید رسید.
در ابتدای این دیدار سردار توکلی فرمانده انتظامی استان قم گزارشی از فعالیت ها و عملکرد فرماندهی انتظامی استان ارائه کرد.
که همه مبین اهتمام ایشان به حفظ و کارآمدی نظام اسلامی در راستای تحقق وظایف خویش است .

پاورقی:

-پایگاه اطلاع رسانی عصر ایران و تابناک 26/1/87
-روزنامه جمهوری اسلامی 23/12/1388 صفحه شهرستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۳ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۸:۵۸
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۲۰:۰۷:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۲۶:۱۳