vasael.ir

کد خبر: ۶۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵ - 16 August 2017
فدائی معاون علمی سازمان بسیج دانشجویی کشور:

اقتصاد مقاومتی راهی برای تحقق اقتصاد اسلامی است

وسائل_معاون علمی سازمان بسیج دانشجویی کشور با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی فقط یک حرف نظری قشنگ نیست بلکه یک الگوی عملی و اجرایی است، گفت: اقتصاد مقاومتی راهی برای تحقق اقتصاد اسلامی است.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصاد پایگاه اطلاع رسانی وسائل، محمد فدایی، معاون علمی سازمان بسیج دانشجویی کشور در دوره آموزشی شهید صدر با عنوان « اقتصاد مقاومتی و جایگاه آن در تمدن نوین اسلامی» که امروز 24 مرداد در سالن جلسات ناحیه بسیج مالک اشتر گفت: فرآیند تحقق اقتصاد مقاومتی اگر بخواهد جاری شود از سه مرحله باید عبور کند چرا که هر الگویی مبانی نظری دارد.

پژوهشگر دانشگاه جامع امام حسین (ع) درادامه با اشاره به این مطلب که در مکتب دینی ما درباره بسیاری از موضوعات در همان سطح مبانی نظری باقی مانده است و تبدیل به شاخصه ها نشده است، تصریح کرد: اگر مبانی نظری ما در اقتصاد معتقد به مفهوم عدالت و استقلال نباشد قدرت پیاده سازی پیدا نمی کند و درزمان جلو رفتن مجبور می شود از مولفه های دیگران استفاده کند.

وی با بیان اینکه هر الگویی برای عینی شدن باید تبدیل به شاخص شود، تصریح کرد: در سال 57 در عرصه سیاسی انقلابی صورت گرفت و بعد از آن تلاش شد که در عرصه فرهنگی هم این امر انجام بشود اما در عرصه اقتصادی موفق نبوده ایم و هنوز از ساختارهای قدیمی استفاده می شود.

برخی تصورشان این موضوع است که اقتصاد مفهومی خارج از دین است

معاون فرهنگی بسیج دانشجویی کشورافزود: برخی تصورشان این موضوع است که اقتصاد مفهومی خارج از دین است و به همین دلیل تا به امروز حرکت های انقلابی در اقتصاد صورت نگرفته است.

وی درادامه با اشاره به سیاست های جدید در عرصه اداره جامعه در دولت سازندگی گفت: در این دولت دو عرصه اداره کشور و حکمرانی جدا شدند و آنها به انقلابیون گفتند که شما در خانه بنشینید و یا کارفرهنگی انجام دهید و به همین دلیل بدنه جریان انقلابی از عرصه اقتصاد دور شد.

فدایی درادامه با طرح این پرسش که چرا اقتصاد در منظومه انقلاب اسلامی اهمیت دارد؟ با توجه به اینکه برای غربیان هم اقتصاد حائز اهمیت است پس ما چه فرقی با آنها داریم،گفت: قرار است که الگو برای جهان و جهان اسلام از سوی انقلاب اسلامی معرفی شود و صدور انقلاب به نحوی فرهنگی صورت بگیرد تا ملت ها بخواهند شبیه جمهوری اسلامی ایران شوند.

وی افزود: در سالهای اخیر برخی به کشور ترکیه علاقه پیدا کرده اند چرا که در عرصه اقتصاد موفق تر بوده است و آنها ملت های دیگر را جلب کرده اند و از طرفی برخی در ایران به آمریکا و کشورهای غربی وابستگی دارند که ریشه آن مباحث اقتصادی است چرا که در این کشورها رفاه بیشتری وجود دارد و این موضوع برای جوامع جذاب است.

استقلال بدون استقلال اقتصادی بی معنی است

پژوهشگردانشگاه جامع امام حسین(ع) با بیان اینکه در عرصه اقتصاد موضوع حائز اهمیت دیگر بعد استقلال است، تصریح کرد: استقلال بدون استقلال اقتصادی بی معنی است چرا که اقتصاد وسیله تعالی انسان است.

وی درادامه با اشاره به نیازهای اساسی مردم در قانون اساسی که شامل آموزش رایگان، بهداشت، اشتغال،امکانات ازدواج، خوراک و پوشاک است، گفت: در حال حاضر کشور در سه موضوع از این نیازهای اساسی مردم با مشکلاتی روبرو است و دولت موظف است که برای آحاد مردم ایران مسکن متناسب با شأن آنها فراهم کند.

برخی توانایی اقتصادی را باور ندارند

فدایی با بیان اینکه شأن یک مسلمان به این موضوع برمی گردد که در مسکن و شغل خود وابسته نباشد، اما در عین حال برخی توانایی اقتصادی را باور ندارند، تصریح کرد: در واقع انسان مستعد رو به رشد برای تعالی، انسانی است که نیازهای او تأمین شده باشد.

معاون فرهنگی بسیج دانشجویی کشور با اشاره به این مطلب که یکی از اهداف انقلاب اسلامی تأمین نیازهای اساسی مردم بوده است که محقق نشده است، تصریح کرد: در شرایط حاضر دشمن نقطه ضعف کشور را متوجه شده است که با توجه به پشتوانه مردمی انقلاب، زمانی مردم ناراضی می شوند که مسائل اقتصادی در کشور با چالش مواجه شود.

وی با بیان اینکه در برجام ما حاضر شدیم به دلیل ضعف اقتصادی در عرصه علمی و سیاسی عقب نشینی کنیم، اظهارکرد:  با توجه به عقبه نظام جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه آمریکا ابرقدرت است و قابل اعتماد نیست اما در شرایطی با آنها دست داده شد و عکس های یادگاری گرفته می شود که این موضوع به این دلیل است که برخی متوجه نیستند که موقعیت جمهوری اسلامی ایران در کجا قراردارد.

دلایل تغییر رویه ایران را دربرجام

پژوهشگردانشگاه جامع امام حسین(ع) از مهمترین دلایل تغییر رویه ایران را دربرجام، تبدیل شدن این موضوع به یک مطالبه و خواست عمومی مردم عنوان کرد و گفت: در این شرایط برخی مبارزه و برخی خواستار مذاکره بودند و جریانی رأی آورد که به دلیل شرایط اقتصادی به دنبال مذاکره بود.

معاون فرهنگی بسیج دانشجویی کشور درادامه با طرح این پرسش که اقتصاد علم است یا ایدئولوژیک، اظهارکرد: فرقی نمی کند که شما یک مدیر مسلمان  یا لیبرال باشید در عین حال معادلات اقتصادی یکی است اما ما معتقدیم که اقتصاد مثل سیاست علم ایدئولوژیک است.

در غرب همه مؤولفه های جامعه براساس اقتصاد تنظیم می شود

وی با بیان اینکه در غرب، اقتصاد هدف است و همه مؤولفه های دیگر جامعه براساس اقتصاد تنظیم می شود، تصریح کرد: در این جوامع غربی اخلاق تابعی از اقتصاد است و اخلاقی که به اقتصاد کمک کند یک صفت حسنه محسوب می شود و اقتصاد به انسان ها ارزش می دهد به گونه ای که در الگوی غربی هرکس پول بیشتری داشته باشد بیشتر مورد احترام قرار می گیرد و از طرفی در اسلام اقتصاد هدف نیست و وسیله است.

تقدم توسعه بر عدالت/پادزهر خیریه ها درمان توسعه گرایی بر عدالت

فدایی با بیان اینکه در غرب توسعه بر عدالت مقدم است ، اظهارکرد: مفهوم خیریه در این کشورها جدی است  اما در منطق دینی ما عدالت اساس کار است و نباید به گونه ای باشد که یک نفر رشد کند و دیگری شرایط رشد برایش فراهم نشود تا کار به خیریه برسد.

وی با بیان اینکه وقتی غربیان نظام سرمایه داری را درست کردند، جامعه آنان دو طبقه ای شد که محرومان طبقه دیگر آن هستند، تصریح کرد: به همین دلیل آنان برای اینکه جامعه دچار گسست نشود فعالیت خیریه ها در این کشورها گسترده و اساسی است.

معاون فرهنگی بسیج دانشجویی کشوردرادامه با اشاره به این مطلب که منظور ما از عدالت، ایجاد فرصت های برابر برای افراد جامعه است، اظهارکرد: در این زمینه حتی مثل ادبیات کمونیستی از حق همه برابر استفاده نمی کنیم و در واقع هر کس استعداد بیشتری داشته باشد با همان شرایط فرصت های یکسان، ترقی و پیشرفت بالاتری خواهد داشت.

اقتصاد توصیه ای فریب غرب برای دیگر کشورها

وی درادامه خصوص سازی غربی را یکی از مصادیق بی عدالتی عنوان کرد و گفت: از طرفی معلوم نیست که مفهوم استقلال اقتصادی به معنای خودکفایی از سوی کشورهای غربی باشد چرا که غربی ها دو نوع اقتصاد دارند که یکی اقتصاد در عمل است و دیگری اقتصاد توصیه ای است که به کشورهای دیگر دارند.

پژوهشگردانشگاه جامع امام حسین(ع) با بیان اینکه روش غربیان در عمل با توصیه های اقتصادی آنان متفاوت است، افزود: درباره استقلال در سازمان های جهانی، این امر  را به عنوان یک ارزش تلقی نمی کنند و می گویند باید تقسیم کار جهانی صورت بگیرد.

وی ادامه داد:  این درحالی است که  در رفتارهای اقتصادی غربی ها به مقوله خودکفایی پایبند هستند و مصداق این ادعا این موضوع است که آمریکا 11 برابر نیاز خود گندم تولید می کند چرا که می خواهد استقلال خود را حفظ کند و از طرفی چین هم به دنبال همین امر است.

وی درادامه با بیان اینکه ژاپن کشوری پراکنده است اما با انواع روشها، کشور خود را سروسامان داه است، تصریح کرد:  برای این وضعیت ژاپن اقدام به کشت فراسرزمینی کرده است و در کشورهای حاصلخیز آفریقایی صد هکتار زمین می خرد و پس از برداشت محصولات، آنان را به کشور خود می برد.

معاون فرهنگی بسیج دانشجویی کشور تصریح کرد: نگاه ما به انسان و جهان و آرایش کشورهای دنیا روی فعل اقتصادی ما اثر می گذارد و به همین دلیل دارای اهمیت فراوانی است.

اقتصاد مقاومتی راهی برای تحقق اقتصاد اسلامی است

وی درادامه با طرح این پرسش که آیا اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد اسلامی است، گفت: به نظر می آید که الگوی ما برای تمدن اسلامی، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مدرن و سرمایه داری نیست بلکه اقتصاد مقاومتی مدل امروز اقتصاد ایران  و راهی برای تحقق اقتصاد اسلامی است.

پژوهشگردانشگاه جامع امام حسین(ع) با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی گامی بلند و مهم برای تحقق اقتصاد اسلامی است ولی اقتصاد اسلامی نیست  و اقتصاد مقاومتی می خواهد بانک ها را به بانک کارآمد و غیرفاسد و در خدمت اهداف انقلاب اسلامی در بیاورد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 93 درصد نقدینگی در کشور در دست بانکها است، اظهارکرد: در واقع بانکها تصمیم می گیرند که این پولها کجا بروند و این پولها خرج هزینه های غیر مولد مثل خرید زمین و سکه بشود و حتی در شرایط خاصی این اتفاق افتاد که بانکها فقط سکه می خریدند و مثل یک دلال و بنگاه اقتصادی عمل کردند که این ساختار نیازمند اصلاح است.

اقتصاد مقاومتی فقط یک الگوی اقتصادی نیست

معاون فرهنگی بسیج دانشجویی کشوربا اشاره به این مطلب که در اقتصاد مقاومتی سه مؤولفه وجود دارد، گفت: این مؤولفه ها شامل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است و از طرفی اقتصاد مقاومتی فقط یک الگوی اقتصادی نیست و شامل توسعه هم می شود و مؤولفه های فرهنگی و سیاسی و دیپلماسی را نیز دربرمی گیرد.

وی با بیان اینکه این موضوع به صورت نادرست نهادینه شده است که اقتصاد مقاومتی مربوط به وزارت اقتصاد است و برخی می گویند اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد ریاضتی است، تصریح کرد:  اقتصاد ریاضتی به معنای فشار بیشتر به مردم است و این درحالی است که در اقتصاد مقامتی فشار بیشتر متوجه مسؤولان می شود.

پژوهشگردانشگاه جامع امام حسین(ع)  با بیان اینکه ادبیات اقتصاد مقاومتی به صورت نادرست رایج شده است، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی اینگونه نیست که مردم کمتر کار کنند تا رفاه کمتری داشته باشند و این قضیه برعکس است و به معنای کار بیشتر همراه با رفاه بیشتر است.

بیشترین فشار اقتصاد مقاومتی متوجه دولت است

وی با بیان اینکه بیشترین فشار اقتصاد مقاومتی متوجه دولت است چرا که کار اجرایی است، اظهارکرد:  در اقتصاد مقاومتی مؤولفه اصلاح الگوی مصرف با هدف بهینه کردن مصرف وجود دارد و این به معنای آن نیست که مردم مجبور باشند که کمتر از نیازشان استفاده کنند.

فدایی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی فقط یک حرف نظری قشنگ نیست بلکه یک الگوی عملی و اجرایی است، افزود: در حال حاضر درکشور دو جریان توسعه گرا و طرفدار غرب و جریان وابسته و طرفدار وابستگی و دیگری طرفدار اقتصاد مقاومتی است که جریان اول اژدهای هفت سر است و در کشور ریشه دوانده است و آنان در بانکها، دولت مستقر و برخی از کمیسیون های مجلس هستند و جریان اقتصاد مقاومتی یک گعده است.

934/503/ع

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۳:۰۶
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۱۹:۵۷:۲۱
اذان مغرب
۲۰:۱۵:۴۳