vasael.ir

کد خبر: ۵۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸ - 11 August 2017
در نشست اقتصاد مقاومتی غیر دولتی عنوان شد:

نظام های اسلامی در سایه اعتقاد شکل می گیرد-مسلمانی که در زندگیش رباست، اقتصادش مرده است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل_استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه نظام های اسلامی در سایه اعتقاد شکل می گیرد، گفت: اعتقاد به ربا، پدیده ای شوم است، مسلمانی که در زندگیش ربا است. اقتصادش مرده است نه معیوب.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصاد پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت الاسلام علی واضحی، استاد حوزه علمیه در نخستین جلسه تبیین اقتصاد مقاومتی غیر دولتی که در مسجد النبی مشهد برگزار شد، گفت: اقتصاد مقاومتی در کشور واژه ای به روز است و این واژه از افتخارات رهبری است.

وی ابراز کرد: ربط با ولایت باعث می شود، تلخی شیرین شود. این یک قانون است. صلوات نماد ولایت است. ربط با ولایت فرد را شیرین کام و شیرین جان میکند و هستی انسان را شفا قرار می دهد.

حجت الاسلام واضحی گفت: در مجلسی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) نشسته بودند. زنبوری آمد، آقا فرمودند: اینها به من می گویند عسل برای شما حاضر کرده ایم. کسی را مأمور کنید که عسل ها را خدمتتان تقدیم کنیم. یکی از علایم و ویژگی های اولیای خدا این است که توان ارتباط با همه اجزاء هستی را دارند از آنها زنبور است. حضرت به امیر المؤمنین (علیه لسلام) فرمودند: شما تشریف ببرید عسل ها را بیاورید. امیرالمؤمنین (علیه لسلام) رفتند و صندوقچه عسل را برداشتند و آوردند. زنبورها هم برگشتند.

این استاد حوزه علمیه گفت: عسل حاصل ربط با ولایت است. شفا درمانی عسل از تازه ترین و مختص ترین مطالب قرآن کریم است. قرآن کریم از عسل به عنوان «شفاء للناس» یاد می کند، عسل همه را شفا می دهد .خدا سفره ای پهن کرده است؛ سفره شفاء عسل و همه در واقع مهمان ولایت هستند.

حجت الاسلام واضحی افزود: یکی از همین بحث ها اقتصاد است . نسخه زندگی در فرهنگ اسلام دو کلمه است ؛ مقصد توحید است و مسیر ولایت است. مقصد خداست. مسیر ولایت است.  اگر مقصد گم شود به مسیر ، نمی رسد. اگر انسان مقصد داشته باشد مسیر را رها و گم کند باز هم نمی رسد. صلوات یعنی انسان توجه به مسیر دارد.

اقتصاد مقاومتی در علم اقتصاد امروزی جهان کلمه ای رایج است

این استاد حوزه علمیه گفت: اقتصاد مقاومتی در علم اقتصاد امروزی جهان کلمه ای رایج است. سال 1969 میلادی اولین بار در فلسفه آرژانتینی به کار رفته است. ورود این کلمه در ادبیات سیاسی کشور ما، توسط رهبری و ابتکار ایشان بود.

حجت الاسلام واضحی افزود: ایشان بعد از قضیه 88 با فراست دریافت کردند که قدم بعدی نابود کردن اقتصاد است و به زانو در  آوردن حکومت اسلامی به واسطه ی نابودی اقتصادی مردم است؛ لذا سال 89 را اقتصادی نام گذاری کردند .کلمه اقتصاد مقاومتی در اولین سال آنجا به کار رفت؛ یعنی کشور ما به این سمت رفت که با تحریم مقابله کند.

این استاد حوزه علمیه خاظر نشان کرد :بحث در مورد اقتصاد زیاد است، اقتصاد یکی از شاخه های علوم انسانی است.

وی با طرح این پرسش که اقتصاد می تواند اسلامی باشد یا خیر؟ گفت: برخی می گویند اسلام بانکداری ندارد. ما می گوییم بانکداری دارد. می گویند کجاست؟! 38 سال از انقلاب و جنگ می گذرد. بانکداری اسلامی کجاست؟ این اشکال متأسفانه درست است و ما بانکداری اسلامی نداریم.  

این استاد حوزه علمیه گفت: یکی از متخصصین می گفت: در کشور ما هیچ آدم عالم و آگاه نیست که بگوید نظام بانکداری ما اسلامی است. خیلی هنر کنیم می گوییم نظام بانکی غیر ربوی نه اسلامی.

اسلام یک تمدن است و بانکداری اسلامی دارد

حجت الاسلام واضحی افزود: اسلام یک تمدن است، مگر می شود در اصلی ترین شاخصه اش سکوت کند و برنامه نداشته باشد. به تعبیر زیبای رهبری ما بعد از انقلاب کوتاهی کردیم.

وی ابراز کرد: در آخرین روزهای مجلس قبل، آیت الله مکارم شیرازی پیام دادند که من امیدوارم مجلس فعلی ، اصلاحات نظام بانکداری را تصویب کند که تصویب نکردند. این مجلس هم فعلاً تصویب نکرده است. شورای نگهبان سال 67  چند مصوبه داشت.

این استاد حوزه علمیه گفت: یک بار برای تحقیق به نظام بانکی مراجعه کردم. شخصی آمده بود وام بگیرد، مثلاً ده میلیارد وام می خواهد. می گوید چه قدر باید پس بدهم؟ شانزده میلیارد در مدت 5 سال باید پس بدهد، ربا همین است.

اقتصاد مقاومتی ایستادن در مقابل حملات و تهدیدات دشمن است

حجت الاسلام واضحی افزود: اولین گزینه ای که در زندگی اقتصاد غیردولتی مورد بحث است، ربا است، مسلمانی که در زندگیش ربا است. اقتصادش مرده است نه معیوب. ایستاده و منتظر است با وزش باد از بین برود.

وی ابراز کرد: بانک مسکن برای خرید و فروش خانه قرارداد دارد. می گوید سند بگذارند. چرا سند بگذارند؟ خرید و فروش که سند و ضمانت نمی خواهد.

این استاد حوزه علمیه گفت: اقتصاد مقاومتی تعریفش در نظامات دولتی این است که دارای اقتصادی باشیم اگر دشمن حمله کرد،تهدید کرد ... بتوانیم بایستیم. آمریکایی ها بزرگترین اقتصاد دنیا را دارند . بعد از جنگ  جهانی دوم آمریکایی ها کتاب هایی را تالیف کردند و به دوره دبیرستان دادند. خواندند که بفهمند اقتصاد مقاومتی چیست؟ آثار و برکات و خطرات و.... چیست؟ آنها این کار را کردند ولی ما نکردیم. اقتصاد مقاومتی دولتی همین 24  سیاستی است که رهبری ابلاغ کردند.

نظام های اسلامی در سایه اعتقاد شکل می گیرد

حجت الاسلام واضحی افزود: فرق نظام های اسلامی این است که نظامش در سایه اعتقاد شکل می گیرد. این تحمل که در کشورهای اسلامی است، به همین دلیل است. اعتقاد به مبدا، اعتقاد به رازقیت و ... اعتقادهایی است که در بحران انسان را خیلی مقاوم می کند.

وی ابراز کرد: اعتقاد به ربا پدیده ای شوم است ،  اگر در زندگی وارد شود به تعبیر قران کریم، انسان را به محاق می برد؛ یعنی هست ولی دیده نمیشود.

این استاد حوزه علمیه گفت: بارها به دوستانی که در روانشناسی هستند گفته ام به نظر بنده در آثار ربا تحقیق کنید که از نظر روانشناسی چه آثاری در رفتار رباخور دیده می شود. قرآن کریم می گوید: «یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَـنُ مِنَ الْمَسِّ»؛ شیطان به او می چسبد. این پدیده ای شوم است.   

حجت الاسلام واضحی با طرح این پرسش که اگر بخواهیم زندگی مقتصدانه مقاوم داشته باشیم، چه کار کنیم؟ گفت: یک بحث ربا است و بحث دیگر برکت. زندگی مقاوم از نظر وضعیت اقتصادی، زندگی مبارک است.

629/502/ع

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷