به گزارش سرویس فرهنگ و هنر پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل؛ جای خالی فقه فضای مجازی در حوزههای علمیه به شدّت احساس میشود و آنچنان که بایسته است به این مهم پرداخته نشده است. این خلأ باید به وسیلهی مدرّسین حوزههای علمیه و طلاب، متولّیان امور فرهنگی و نهادهای مذهبی کشور پر شود. خانم ناطقی محقق و پژوهشگر حوزوی، یادداشتی در اهمیت این موضوع نوشته است که در ادامه میآید.
فقه فضای مجازی، بایستهی عصر حاضر
مقدمه
با گسترش روزافزون اینترنت، کاربران آن نیز افزایش چشمگیری یافته است. امروزه گستردگی فضای مجازی و افزایش ارتباطات انسانی در آن امری غیرقابل انکار و از طرفی گریزناپذیر است. فضای مجازی به خوبی در میان مردم جا باز کرده و بخش زیادی از وقت افراد را به خود اختصاص داده است. اگر از فضای مجازی به درستی استفاده نشود میتواند زمینهی ترویج فحشا، تجسّس، نشر اکاذیب، شایعه پراکنی، طعن مبانی اسلام و امور دیگری از این قبیل شود. از طرفی نمیتوان فضای مجازی را از زندگی حذف کرد چراکه بسیاری از امور ضروری زندگی ما با استفاده از آن انجام میشود.
همهی این امور ضرورت تولید محتوای مناسب و سالم در فضای مجازی و ورود افراد متخصص، کاردان و دینشناس به این عرصه را میطلبد.
بحث فضای مجازی یکی از مسائل جدیدی است که توجه اساتید خارج و فقهای عظام به این عرصه را میطلبد و نیازمند تدوین کتب فقهی جدید هستیم که احکام و بایدها و نبایدهای آن را استخراج کنند.
چیستی فضای مجازی
اینترنت به عنوان ابزار ورود به فضای مجازی سامانهای جهانی برای استفاده از شبکههای جهانی به هم پیوسته است. فضای مجازی را میتوان پیوستی از فضای حقیقی دانست که اعمال ما در آن تأثیر خارجی و بیرونی را به دنبال دارد. به تعبیر آیت الله جوادی آملی «چیزی که امروز به عنوان فضای مجازی معروف شده در اصل حقیقت است چرا که مجاز را میشود کنار زد اما حقیقت را نمیتوان. ... امروز روابطی که ما از فضای به اصطلاح مجازی دریافت میکنیم بیش از روابط چهره به چهره است؛ برای مثال دانشجوها بیش از آنکه به صورت چهره به چهره از استاد خود استفاده کنند به صورت مجازی از او استفاده میکنند؛ بنابراین این مجاز، حقیقت است».[1] البته فضای مجازی تفاوتهایی نیز با فضای حقیقی دارد.
میتوان گفت فضای مجازی یک شبکهی گستردهی جهانی است که مجموعهای از عقاید و باورها را درون خود جای داده است و کاربران در قالب داد و ستد، این باورها را ردّ و بدل میکنند.
گسترش فضای مجازی آثار مثبت زیادی را به دنبال داشته است به طوری که شاید هیچ ابزار دیگری این ظرفیتها را نداشته باشد.
فواید و کارکردهای فضای مجازی
فضای مجازی ظرفیت بزرگی برای نشر و ترویج معارف ناب اسلامی است و با استفادهی درست از آن میتوان ذهن مردم را به سمت حقیقت جهت داد. از آنجا که فضای مجازی در دسترس عموم مردم قرار دارد ابزار مناسبی برای اطلاعرسانی است و به آسانی و با سرعت زیاد میتوان مطلبی را به اطلاع افراد رساند. همچنین به راحتی و بدون دغدغه میتوان از اخبار روز دنیا و مسائل مختلف جهان آگاهی یافت و دیگران را نیز مطلع کرد. نکتهی دیگر اینکه فضای مجازی فرصت مناسبی برای پرکردن اوقات فراغت کاربران با مطالب مفید و علمی است.[2]
آسیبهای فضای مجازی
فضای مجازی علیرغم تمامی محاسن و فواید بیبدیل آن آسیبهایی نیز در پی داشته است؛ از آسیبهای اعتقادی و اخلاقی گرفته تا آسیبهای فرهنگی-اجتماعی.
یکی از آسیبهای اصلی فضای مجازی ضربه زدن به اعتقادات مردم و هدف گرفتن مبانی اعتقادی دینداران است. اغلب شبکههای اجتماعی خارجی با شبهه افکنی و طرح مسائل اختلافبرانگیز در مورد توحید، نبوّت، حجاب و ... ذهن مخاطبین خود را درگیر کرده و به مرور آنها را نسبت به این موضوعات بیعلاقه میکنند. در برخی شبکههای اجتماعی برخی احکام الهی مورد تمسخر قرار میگیرد و با مطرح شدن شبهات مختلف از سوی معاندین و بی پاسخ گذاشتن آن زیربنای فکری جوانان مخدوش میشود. امروزه شاهد زیر سؤال بردن مسائل عقیدتی مهمی همچون حیا، عفت، حجاب و پوشش در فضای مجازی هستیم. تحریک شهوت کاربران، قرار دادن محتوای فاسد و مستهجن و عادی جلوه دادن دوستیهای زن و مرد نامحرم از روشهای فضای مجازی و به طور خاص شبکههای اجتماعی در متزلزل کردن اصول اخلاقی حاکم بر جامعهی اسلامی است.
فضای مجازی باعث شده ارتباطات مجازی جای دورهمیهای فامیلی را بگیرد و مردم ارتباط مجازی را به بودن در جمعهای واقعی ترجیح بدهند. تغییر در سبک زندگی، تأخیر در ازدواج جوانان، کاهش ارتباط میان والدین و فرزندان و فروپاشی خانوادهها و در برخی موارد طلاق زن و شوهرها از جمله آسیبهای فرهنگی- اجتماعی ای است که دامنگیر جوامع اسلامی شده است.
ایجاد افسردگی و افزایش شکستهای عاطفی از جمله آسیبهای روحی است که عدهای با آن درگیر هستند.
اهمیت فضای مجازی در کلام رهبر انقلاب
آیتالله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای یکی از جلسات درس خارج فقه خود خطاب به طلاب با اشاره به وجود برنامههای گسترده برای انحراف ذهن و دل مردم و جوانان از اصل دین، اولین و مهمترین وظیفه روحانیون را «مقابله با نقشهی دینزدایی و عفتزدایی» خواندند و تأکید کردند: «حوزههای علمیه و روحانیون باید با شناخت فضای مجازی و استفاده از فرصتهای آن، معارف و مفاهیم اسلامی را تبیین کنند».[3] ایشان با اظهار تأسّف از ناآشنایی برخی مبلّغان دینی با ابزارهای جدید رایانهای و عدم درک درست از اهمیت این مسئله از سوی برخی مسئولان، فضای مجازی را دارای منافع و مضرّات بیشماری دانستند که باید به عنوان یک فرصت از آن برای ترویج گستردهی مفاهیم دینی استفاده کرد. رهبر انقلاب شناسایی شبهات روز و پاسخ به آنها را از جمله کارهای مهم حوزههای علمیه برشمردند.
ضرورت ورود فقه به این عرصه
دانش فقه جایگاه ویژهای در زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد و فقه شیعه به عنوان فقهی پویا رسالت مهمّ آن پاسخگویی به تمام نیازهای بشر در اعصار مختلف است؛ لذا فقه باید به همهی ابعاد زندگی ما وارد شود و با ظهور علوم و دانشهای جدید و ایجاد مسائل نوپدید، باید بتواند اظهار نظر کند که ما معتقدیم فقه شیعه این قابلیت را دارد.
هرگاه حوزهی جدیدی در برابر مکلّفان ایجاد میشود، فقیهان در چارچوب شریعت و بر مبنای چهار منبع مهم فقهی (کتاب، سنّت، عقل و اجماع)، احکام آن را استنباط و در اختیار مکلفان قرار میدهند. مکلّفان نیز از فقیهان انتظار دارند پاسخگوی دقیق و کامل پرسشهای آنها باشند. فضای مجازی یکی از این موضوعات جدید است که کار فقهی میطلبد.
جای خالی فقه فضای مجازی در حوزههای علمیه به شدّت احساس میشود و آنچنان که بایسته است به این مهم پرداخته نشده است. این خلأ باید به وسیلهی مدرسین حوزه های علمیه و طلاب معزّز، متولّیان امور فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی پر شود. نگاه فقهی به مسئلهی فضای مجازی و مسائل مرتبط با آن از وظایف اصلی مسئولین و اساتید مدراس علمیهی کشور است و لازم است طلاب با پژوهش جدّی به این عرصهها وارد شوند و نهادهای دیگر نیز این مطالبه را از حوزهها داشته باشند.
آیتالله مکارم شیرازی در دیداری که با برخی مسئولان داشتند ضمن سخنانی با تأکید بر بهرهگیری تخصّصی از ظرفیت عظیم حوزه و دانشگاه در عرصهی رسانههای دیجیتال و فضای مجازی تصریح کردند که نیازمند مجموعهای از کارشناسان حوزوی و غیرحوزوی هستیم که راهکارهای ایستادن در برابر هجوم رسانه ای و فضای مجازی غرب را بررسی کنند.[4]
متأسفانه تاکنون رسالهای که در آن مسائل فقه فضای مجازی تدوین شده باشد نداریم؛ حال آنکه یادگرفتن و یاددادن فقه فضای مجازی با توجه به فراگیر بودن آن در عصر ما امری ضروری است و لازم است در علم فقه، فضای مجازی در باب مستقلی بررسی شود.
اهمیت مطالعه و دید فقهی به فضای مجازی تا آنجاست که در صورت عدم پژوهش در این زمینه احتمال این میرود که آموزه های دینی فرصت حضور مفید و سازنده در جامعه را از دست بدهد.
چند پیشنهاد به متولّیان این امر
امروزه فضای مجازی به عنوان بستری هموار برای ترویج افکار باطل برای عدهای تبدیل شده است. بر دلسوزان دین لازم است از این ظرفیت برای مقابله با افکار باطل استفاده کنند که قدم اول شناخت خود فضای مجازی است.
رسانه به طور عام و فضای مجازی به طور خاص بر فرد و جامعه تأثیر میگذارد و فکر و اندیشه و در نهایت عمل انسانها را مدیریت میکند. فضای مجازی چارچوبهای فرهنگی و ذهنی جامعه را به سمت خود جهت میدهد و افراد جامعه در معرض این تغییرپذیری قرار دارند. خوب است طلاب محترم با ورود جدّی به این عرصه به ذهن مردم جهت دینی بدهند.
جهت اجرای این مهم، لازم است ابتدا قابلیتهای فضای مجازی را با ابعاد و اقسام مختلف آن به خوبی بشناسیم. در مرحلهی بعد تأثیراتی را که بر روی مخاطبان، افراد جامعه و کاربران میگذارد بدانیم. آنگاه سراغ آموزههای دینی برویم و به دنبال دیدگاه دین در مورد آن باشیم و چه بسا در اینجا نیاز به استنباط و کار اجتهادی باشد.
پینوشتها:
[1]. http://alef.ir/vdciw3arrt1aqy2.cbct.html?269752
[2]. محمود صادقی، احکام شبکههای اجتماعی، قم، نشر معروف، صص 51-45.
[3]. http://leader.ir/fa/content/16190/leader.ir
[4]. بیانات آیتالله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس و مسولان ستاد همکاریهای آموزش و پرورش و حوزههای علمیه،1393/2/24.
تهیه و تنظیم: راضیه ناطقی.