vasael.ir

کد خبر: ۵۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸ - 23 July 2017
در کارگاه «الگوی کلان حکمروایی شهری» عنوان شد؛

خانواده، مسجد و مدرسه مهمترین مراکز حکمت بنیان- ضرورت جهت گیری مشخص در مدیریت شهری

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، انسان حکیم را انسان آرمانی در طراز مهدویت خواند و گفت: مهمترین مرکز حکمت بنیان، خانواده، مسجد و مدرسه است و فراتر از آن دانشگاه که حکمت بنیان می شود و فراتر از آن نظام علم و فناوری است؛ فراتر از آن، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است و از همه فراتر الگوی جهانی پیشرفت است که متولی آن امام زمان(عج) است؛ از این‌رو در مدیریت شهری باید جهت گیری مشخص شود و مجری، مشتریان، ابعاد اخلاقی فرهنگی، ابعاد زیبایی شناختی، تخریب خانه ها و چگونگی تخریب که آرامش مردم را به هم نزند.

به گزارش خبرنگار سرویس جامعه و تمدن اسلامی پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، مهدی فاتح راد، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در دومین جلسه کارگاه تأملی بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با عنوان «الگوی کلان حکمروایی شهری» که از سوی دفتر مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: یک نگاه جدید به شهر داشته باشیم، باید به وضعیت  مطلوب برسیم و این وضعیت بایستی  شفاف و عمیق باشد.

وی گفت: مطلوب ما موجود را تعیین می کند، نه ظاهرش را، عمقش و معنای اصلی را؛  باید بر مطلوب خودمان به شکلی جامع و عمیق و تفصیلی متمرکز باشیم.

فاتح راد اظهار کرد: باید مطلوبی که می خواهیم به آن برسیم، حتی الامکان شفاف کنیم. وقتی مطلوب جامع، دقیق و عمیق روشن نبود، موجود ما هم حالت اجمالی و عمق کمی داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه  صنعتی شریف گفت: وقتی مطلوب جامع، عمیق و تفصیلی تبین شد، موجود هم جامع، عمیق و دقیق شده و تبیین می شود. از همه مهم تر این که از موجود می خواهیم به مطلوب حرکت کنیم، حرکت ما نیز جامع، عمیق و تفصیلی است.

وی ابراز کرد: توجه کنید که چه حالت هایی ممکن است، پیش آید؛ اگر مطلوب ما تغییر جزئی پیدا کند، موجود هم جزئی تغییر می کند و حرکت هم جزئی. اگر کلی تغییر کند، نگاه به موجود هم کلی تغییر می کند و حرکت هم کلی و ممکن است چهارچوب هم دچار تغییر شود.

فاتح راد اظهار کرد: اهداف کلانی که دنبال می کنیم چه معیارهایی است و برای آنکه به هدف مطلوب برسیم چه سیاست های کلان  و مشترک باید بررسی کنیم و چهار عرصه معنویت، فکر، علم و زندگی که تفکر الگوی ایرانی اسلامی است وارد شدیم، یعنی مطلوب ما از بعد معنوی، فکر، علم و زندگی چیست؟

تفاوت الگوی اسلامی با الگوهای سایر کشورها

 وی در پاسخ به این سوال که الگوی اسلامی ایرانی چه تفاوتی با سایر الگوهای سایر کشورهای اسلامی دارد، گفت: به طور مثال کلیسا در هر کدام از کشورها وارد شده معماری آن ثابت است ولی اسلام اینگونه نیست و هفت کشور اسلامی که رفتم معماری مسجد خودش را بر اساس فرهنگ کشور تنظیم کرده است و این ارزش اسلام است.

فاتح راد افزود: فکر می کنید اسلام در شرق آسیا چند نفر پیرو دارد؟ حدود یک میلیارد پیرو دارد.

وی افزود: اسلام در شرق آسیا چگونه توسعه پیدا کرده است و کسانی که تایلند و چین رفته اند، می گویند اسلام در شرق آسیا با تجار مسلمان پیش رفته است و در آنجا گسترش پیدا کرده است و این نشان می دهد نگاه ویژه ای است و در بین این تاجران تاجر اصفهانی و شیرازی هم بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: در ذات اسلام یک انعطافی وجود دارد در عین اینکه بنیادهای او برقرار است، خودش را تنظیم می کند.

فاتح راد افزود: انسان آرمانی در یونان قدیم اسطوره بود و در قرون وسطی قدیس بوده است و انسان آرمانی از رنسانس به بعد کسی شد که توان تسلط بر طبیعت را دارد.

انسان آرمانی در طراز مهدویت انسان حکیم است

وی گفت: انسان آرمانی در طراز مهدویت انسان حکیم است، این انسان حکیم در ایران به یک اقتضائاتی حکیم است ولی کشورهای مختلف تعریف های متفاوتی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: مهمترین مرکز حکمت بنیان، خانواده، مسجد و مدرسه است و فراتر از آن دانشگاه که حکمت بنیان می شود و فراتر از آن نظام علم و فناوری است.

وی گفت: فراتر از آن، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است و از همه فراتر الگوی جهانی پیشرفت است که متولی آن امام زمان(عج) است.

اگر در فضای شهری مطلوبی را در واقعیت به بروز و ظهور نرسانیم الگو نمی شویم

فاتح راد گفت: تصمیماتی که می گیرم با مطلوب بسنجیم، جایگاه آن روشن باشد، برای اینکه مطلوب محقق بشود به جای اینکه از شهر شروع کنیم از چند روستا شروع کنیم و کم کم الگو شود و توسعه پیدا کند و محله محور در دستور کار قرار بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: بحث محله محوری را داشتیم، میدان شهدا برای خود محله ای بود و هویتی داشت. این حالتی که ایجاد شده است از هویت افتاده است؛ حتی می گویند یک مادر به خاطر از هویت افتادن میدان شهدا از غصه سکته کرد. ما با این مسائل واقعی مواجه هستیم و باید تلاشمان را انجام دهیم؛ چرا که «اَن لَیس للانسان الا مَا سعی.».

وی افزود: جهت گیری در مدیریت شهری باید مشخص شود و مجری، مشتریان، ابعاد اخلاقی فرهنگی، ابعاد زیبایی شناختی، تخریب خانه ها و چگونگی تخریب که آرامش مردم را به هم نزند، ابعاد سلامت و زیست محیطی، هزینه و سرمایه، درآمد، میزان مخاطرات، آموزش و ترویج، تجهیزات، تجربیات جهانی و .... از جمله فرایند ها و پروژه هایی است که در مدیریت شهری باید مد نظر قرار داد.

وی گفت: ممکن است بعضی از اقتضائات در مورد حرکتی پر رنگ تر باشد یا کمرنگ تر باشد. بحث زمان بندی و مکان بندی است، با چه زمان بندی و مکان بندی؟

فاتح راد اظهار کرد: وقتی صحبت از محصولات و خدمات می شود، هزاران پیمانکار در داخل و خارج وجود دارد. محصولات و خدمات ممکن است روز به روز و ماه به ماه تحولاتی رخ بدهد و ما باید آگاه باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به این که به آینده نگاری توجه کنید، ابراز کرد: من دارم حرکتی را انجام می دهم و می خواهم به مطلوبی برسم، به هر دلیلی می خواهم حرکت را دگرگون کنم و به گونه ای دیگر انجام دهم. باید از حالا، به افق آینده توجه کنم./629

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳