vasael.ir

کد خبر: ۵۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲ - 31 July 2017
معاون فرهنگی قوه قضائیه:

قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر نیازمند بازنگری است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل- معاون فرهنگی قوه قضائیه با انتقاد نسبت به اینکه در حوزه اقدامات عملی درباره امر به معروف و نهی از منکر که برعهده دولت است، وظیفه تعلیمی و تقویتی آن بر زمین مانده است، گفت: اقدامات مصلحانه عملی به وسعت زندگی بشر است که بر دوش دولت ها است و در عین حال در این قانون به آن اشاره نشده است.

به گزارش خبرنگار مکتب دفاعی پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، حجت الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه در همایش ملی علمی، پژوهشی «مسئله‌شناسی و پاسخگویی به مسائل قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» که 28 تیردر تالار شهربرگزار شد، در پاسخ به سؤوالی مبنی بر ناکارآمدی قوه قضائیه درباره حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: از جمله اقدامات قوه قضائیه در سال 93 قبل از تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در راستای زمینه سازی این قانون همایش هایی است که از سوی قوه قضائیه در تهران برگزار شد و در واقع این برنامه ها شهامت تصویب این قانون را به مجلس داد.

وی یکی از مهمترین دلایل نا آگاهی افراد را در زمینه اقدامات صورت گرفته درباره قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر قبل از تصویب را عدم اطلاع رسانی دستگاه قضا عنوان کرد و بیان داشت: در همین راستا دستگاه قضایی حجت الاسلام زرگر را به عنوان دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر منصوب کرده است که اقدامات جدی تا به امروز از سوی این نیروی ارزشی صورت گرفته است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه درباره دیگر اقدامات اظهارکرد: قبل و پس از تصویب این قانون، شعباتی مربوط به امر به معروف و نهی از منکر اختصاص داده شده است و دستگاه قضا تا جایی که توانسته است وظیفه خود را در این عرصه انجام داده است.

وی با بیان اینکه اگردربرخی مواقع حقوق فرد آمر به معروف و ناهی از منکر تضییع شده است این موضوع به خاطر نبود اسناد کافی و شاهد در تأیید این ادعا بوده است، تصریح کرد: دستگاه قضایی بدون شاهد نمی تواند حکمی را صادر کند چرا که قاضی برچه اساسی باید بفهمد که او مدعی است و واقعا کتک خورده است.

قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، قانونی حداقلی است

وی با بیان اینکه از زمان تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گام های خوبی برداشته شده است، اظهارکرد: این قانون حداقلی است و هر جامعه ای که در آن اقشار مختلف در شناخت و ایفای مسؤولیت های اجتماعی خودشان کوتاهی کنند آن جامعه  اصلاح نخواهد شد.

 حجت الاسلام صادقی ادامه داد: اصلاح اجتماعی به عنوان یک نیاز و ضرورت برای همه جوامع محسوب می شود که این موضوع با امر به معروف و نهی از منکر حاصل می شود که در غیر این صورت جامعه فاقد سامانه ایمنی می شود .

معاون قوه قضائیه  با بیان اینکه اگرنقص این سامانه ایمنی صورت بگیرد جامعه مبتلا به ایدز اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی می شود، گفت: در واقع هر جامعه ای نیازمند سامانه ایمنی در برابر ضعف ها و مشکلات است.

وی درادامه با اشاره به تفکرات اندیشمندان غربی درباره ناکارآمدی سیستم ایمنی جامعه گفت: درواقع  براساس نظریات این متفکرغربی، اسارت فرهنگ به دست تکنولوژی است که اثرش نقص سیستم فرهنگی است.

معاون قوه قضائیه با بیان اینکه اگر جامعه ای مبتلا به این ناکارآمدی سیستم ایمنی در بخش های اجتماعی، فرهنگی و حقوقی بشود اضمحلال آن جامعه و تمدن صورت می گیرد، تصریح کرد: در واقع سقوط تمدن ها به همین شکل انجام می شود.

وی افزود: پاد زهراین ناکارآمدی سیستم ایمنی، امر به معروف و نهی ازمنکر است که اگر در هر هر جامعه ای باشد سامانه ایمنی آن بالا می رود و در چنین جامعه ای که این فریضه الهی در آن جریان دارد همه مومنین را شامل می شود و برای همه به عنوان مهمترین اولویت محسوب می شود.

حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه اگر هرم اجتماع را در نظر بگیریم که در رأس آن کارگزاران هستند که در آن قاعده هرم، نسبت مسؤولیت اجتماعی با امر به معروف و نهی از منکر نسبت معکوس دارد، تصریح کرد: وقتی که از کف به بالای هرم می رویم مسؤولیت امر به معروف سنگین تر می شود.

بیشترین وظیفه درباره امر به معروف و نهی از منکر بر دوش دولت ها است

معاون قوه قضائیه با بیان اینکه بیشترین وظیفه درباره امر به معروف و نهی از منکر بر دوش دولت ها است که این موضوع برگرفته از مفاهیم قرآنی و روایی است، تصریح کرد: دولت در این راستا وظیفه ساختاری، برنامه ای، عملی و اجرایی دارند.

وی افزود:  تعلیم و تربیت از دیگر وظایف دولت ها است چرا که درمان دردهای اجتماعی هم برعهده آنان است و نباید فقط حرف درمانی کرد و اقدام عملی و اجرایی در مبارزه با دردهای اجتماعی نیاز است.

معاون قوه قضائیه با بیان اینکه دولت اسلامی ساختارهایش بر مبنای امر به معروف و نهی از منکر است، تصریح کرد: از طرفی قوانین آن  بایستی راهنمای خوبیها و تمهیدات و اقدامات آنها در مسیر جریان نیکی ها باشد.

وی درادامه با اشاره به اوضاع و احوالات در دوران حضرت علی(ع) گفت: بعد از خوارج حضرت علی(ع) خطبه ای خواندند که درباره حق حاکم بر مردم و حق مردم بر حاکم است که مردم وظیفه آنها اجابت سخنان حاکم و حق مردم بر حاکم این است که نسبت به مردم نصیحت داشته باشد و خالصانه کارکند و وضعیت اقتصادی جامعه را بهبود ببخشد و آن قدر در راه اعتلای جامعه، حاکم تلاش کند که مردم به سمت خیر و خوبی حرکت کنند.

در این قانون به اقدامات عملی دولت به صورت روشن اشاره نشده است

حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه اگر اقدامات دولت برای رفع بیکاری صورت بگیرد در واقع نهی ازمنکرهایی است که به دنبال بیکاری به وجود می آیند، تصریح کرد: و این درحالی است که اقدامات مصلحانه عملی به وسعت زندگی بشر است که بر دوش دولت ها است و در عین حال در این قانون به آن اشاره نشده است.

وی با تأکید بر این مطلب که بایستی به صورت خاص به این وظیفه وسیع توجه بشود، اظهارکرد: اگر به سراغ ملت برویم تکالیف زبانی بر عهده آنان است که به این موضوع از سوی  قانونگذار توجه شده است.

وی درادامه با انتقاد نسبت به اینکه در حوزه اقدامات عملی درباره امر به معروف و نهی از منکر که برعهده دولت است، وظیفه تعلیمی و تقویتی آن بر زمین مانده است، تصریح کرد: به دلیل همین فقدان است که فرزندان ما شایسته تمدن اسلامی تربیت نشده اند.

حجت الاسلام صادقی  افزود: فرزندان ما حافظه علمی قوی دارند اما به لحاظ حقوق الهی و انسانی خودشان تعلیم دیده نیستند که این قسمت از آن بخش های اقدامی است که آموزش و پرور ش باید عمل کند.

وی درادامه درباره دیگر وظایف اقشار مختلف درباره فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکرگفت: روحانیان وظیفه بشارت و انذار دارند که همان وظیفه انبیاء را دارند که سنگین ترین ظایف است اگر چه آنان مورد تهاجم قرار می گیرند که اگر دعوت به جهاد و مجاهدت کنند می گویند طغیان کرده اند.

حضور کمرنگ هنر و هنرمندان درعرصه امر به معروف و نهی از منکر

معاون قوق قضائیه درباره  وظایف دیگر اقشار درباره امر به معروف و نهی از منکر اظهارکرد: نخبگان وظیفه سنگینی دارند  که در این دسته هنرمندان و دانشگاهیان قرار می گیرند که می توانند با ارایه راههای امر به معروف و جلوگیری از منکرات دولت را در این مسیر یاری و کمک کنند.

وی با اشاره به این مطلب که هنرمندان در این عرصه حضور کمرنگ دارند، تصریح کرد: به ندرت اتفاق می افتد که هنرمندان، از زبان هنر به صورت سازنده و منتقد در این عرصه بهره ببرند چرا که اشارات هنری تأثیرگذاری بسیاری دارد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با انتقاد از کسانی که در امر به معروف و نهی ازمنکر زیاده روی می کنند، اظهارکرد: در نتیجه این امر درگیری پیش می آید و سرو کار طرفین به دادگاه و دادسرا می افتد که این امر نادرست است.

وی با بیان اینکه متأسفانه این فرهنگ در بین روشنفکران وجود دارد که  امر به معروف به صورت زبانی در بخش اجتماعی جایی ندارد، تصریح کرد: چرا که شعر منسوب به یک شاعر که اعتراضی از انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر است گواهی بر این ادعا است که واژه «به تو ربطی ندارد» و یا «به ما مربوط نیست» در بین روشنفکران جامعه طرفداران فراوانی دارد.

حجت الاسلام صادقی افزود: در برخی موارد کار به جایی می رسد که دیگر نثر لطیف و اشارات و تمثیلات و طنز هیچکدام اثر نمی کند و طرف مقابل می خواهد به لجاجت خود ادامه بدهد که باید با توجه به روحیات افراد این موضوع را کشف کرد که چه راهکاری برای آنان مفید است.

وی با بیان اینکه در این راستا می توان از اقدام بیانی و نوشتاری به صورت هجو استفاده کرد، گفت: هجو یک بیان گزنده به قصد ساختن یعنی رسواسازی در برابر مدح است و در عین حال می تواند سرزنشی گزنده باشد که برخی برای انتقام های شخصی از آن بهره می برند.

وی با اشاره به این مطلب که کسانی در زمان پیامبر(ع) او را مسخره می کردند، تصریح کرد: بهتر است که از هجو برای اقامه دین استفاده شود که از صنایع ادبی است و از طرفی هم در قالب های زبانی، نوشتاری، فیلم، موسیقی و دیگر هنرمندان هم در این عرصه پای کار بیایند و از قالب های مختلف برای امر به معروف و نهی از منکر بهره بگیرند

حجت الاسلام صادقی درادامه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره مقابله با امر به معروف و نهی ازمنکر گفت: برای رسیدن به این هدف روحانیان، هنرمندان، نویسندگان، نخبگان و رسانه ها بهتر است پای کار بیایند و در قالب های نوشتاری، زبانی، فیلم، موسیقی برای احیای این فریضه الهی گامهای موثری بردارند.

502/629/د

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۷ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۵:۳۷
طلوع افتاب
۰۶:۱۰:۴۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۵۵:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۱۴:۰۲