vasael.ir

کد خبر: ۵۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶ - 30 July 2017
آیت الله علم الهدی تبیین کرد؛

چرایی و ضرورت های تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

پایگاه اطلاع رسانی وسائل – امام جمعه مشهد در ارتباط با چرایی تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: در واقع علت این موضوع آن است که امر به معروف و نهی از منکر با همه عظمت و اهمیتی که در مبانی دینی ما دارد در عرصه اجتماعی آنچنان منزوی است که نیاز به تصویب این قانون شد.

به گزارش خبرنگار مکتب دفاعی پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در مراسم اختتامیه همایش ملی علمی پژوهشی «مسئله‌شناسی و پاسخگویی به مسائل قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» که 28 تیردر تالار شهربرگزار شد، ضمن تشکر و قدردانی از برگزارکنندگان این همایش گفت: مسئله اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به هر اندازه که مورد تبیین قرار بگیرد باز هم جای کار فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه در اهمیت امر به معروف  و نهی ازمنکر می توان به این موضوع اشاره کرد که به عنوان واجب شرعی و فریضه الهی در آیات و روایات آمده است، افزود: در واقع این فریضه الهی به عنوان یک مسئله اجتماعی می تواند مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد.

چرایی تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

امام جمعه مشهد درادامه درباره چرایی تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: وقتی که این قانون تصویب شد برخی از افرادی که انگیزه امر به معروف داشتند از این موضوع خوشحال شدند چرا که آنها فکر می کردند تصویب این قانون حمایت مایه خرسندی است.

وی درادامه با طرح این پرسش که علت نیاز به قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان منکر می تواند مسئله ای تأسف بار در زندگی اجتماعی جامعه ای بشود که پسوند اسلامی را به دنبال دارد، تصریح کرد: از آنجایی که در روی کره زمین  تنها نظام جمهوری اسلامی است که به شریعت پیامبر اسلام(ص)پرداخت و خون های فراوانی برای پاسداشت آن ریخته شد چطور نیاز به این قانون در این جامعه ایجاد شد.

امر به معروف و نهی ازمنکر در عرصه اجتماعی منزوی است

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: در واقع علت این موضوع آن است که امر به معروف و نهی از منکر با همه عظمت و اهمیتی که در مبانی دینی ما دارد در عرصه اجتماعی آنچنان منزوی است که نیاز به تصویب این قانون شد.

وی یکی از مهمترین دلایل تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را منزوی شدن این فریضه الهی در عرصه اجتماعی عنوان کرد و افزود: امر به معروف در جامعه نه تنها به عنوان یک ارزش بیان نشده است بلکه مورد انس مردم هم نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی درادامه با طرح این پرسش که چرا در جامعه انجام این فریضه با ضررو زیان مواجهه است و عکس العمل های تهاجمی و آسیب رسانی در برابر آن قرار دارد، تصریح کرد: در این عرصه ما نیاز به قوانین حمایتی در عرصه اجرایی و قضایی داریم.

امام جمعه مشهد افزود: از آنجا که امر به معروف و نهی ازمنکر  به عنوان یک فریضه الهی است که  مبنای امتیاز آن در بین امت های دیگر است و خداوند هم در آیات قرآن کریم به آن اشاره کرده است اما این ملاک امتیاز در جامعه دینی نهادینه نشده است و به همین دلیل در شرایط فعلی توأم با سقوط ارزشی است که مورد تهاجم و آسیب است.

ضرورت های تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه هیچ فریضه و واجبی مانند امر به معروف و نهی ازمنکر تعبیری با این روشنی در منطق وحی ندارد، اظهارکرد: این تکلیف به عنوان ملاک و برتری امت شناخته شده است و جای سؤال پیش می آید که چرا با دارابودن این امتیازات مورد تهاجم و آسیب است و برای حمایت از آن باید قانون وضع شود.

وی با اشاره به این مطلب که در عرصه های اجتماعی و کارگزاری نظام و حوزه های امنیتی و قضایی درباره موضوع امر به معروف و نهی ازمنکر حساسیت وجود نداشته است، تصریح کرد: به همین دلیل مسئله حمایت از آمران  و ناهیان باید به عنوان یک قانون در حوزه های اجرایی و قضایی وضع شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکرگفت: این قانون تصویب شد تا در حوزه های قضایی و مدیریت اجرایی بوسیله کارگزارن یک نوع اجبار و الزام  برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که آسیب دیده بودند به وجود آید.

عدم بلوغ دینی سبب ضعف دستگاه های اجرایی و قضایی نسبت به حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

امام جمعه مشهد ضعف دستگاه های اجرایی و قضایی را نسبت به حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر ناشی از عدم بلوغ دینی جامعه نسبت به شریعت و احکام آن عنوان کرد و گفت: از طرفی آن موضوعی که بیشتر از همه باعث ضربه خوردن به احساسات دینی شد این امر بود که وقتی این قانون در مجلس به تصویب رسید پس از مدتی بر زمین ماند و دستگاه اجرایی حاضر به ابلاغ این قانون نشد و این قانون از طریق رییس قوه مقننه ابلاغ شد.

 در برابر قانون حمایت دستگاه و مدیریت اجرایی از ابلاغ آن صرفنظر کرد

 آیت الله علم الهدی با بیان اینکه تا به امروز هیچکدام از مصوباتی که در ابعاد مختلف اجتماعی که در ارتباط با مدیریت نظام است هیچ موردی پیدا نشده است که از آن ممانعت شود، تصریح کرد: اما در برابر این قانون دستگاه و مدیریت اجرایی از ابلاغ آن صرفنظر کرد.

امام جمعه مشهد با اشاره به این مطلب که ما در راه اسلام و قرآن و پیامبر(ص) این همه شهید داده ایم و از طرفی بیش از سی و چند سال از حکومت دینی می گذرد و بایستی جریان های کارگزار و اجرایی به بلوغ دینی و اسلامی رسیده باشند، تصریح کرد: اما در عین حال  به دلیل عدم بلوغ دینی نه تنها از این قانون حمایت نمی کنند بلکه در برابر آن مانع هم هستند.

وی با بیان اینکه اگر ما عیوب خود را نبینیم و در حوزه مدیریت های نظام و عرصه های سیاسی اجتماعی به آن پرداخته نشود نمی توانیم انقلابی را که حاصل خون شهدا است ادامه بدهیم و پاسدارآن باشیم، اظهارکرد: این موضوع حائز اهمیت و بررسی است که عدم بلوغ و نارسایی دینی نباید در جامعه ما وجود داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی  با اشاره به این مطلب که عدم بلوغ و نارسایی نسبت به ارزش های دینی به عنوان یک منکر است، تصریح کرد: برخی درصدد براندازی این فکر و بینش در حوزه کارگزاری نظام هستند.

وی درادامه با انتقاد نسبت به واکنش های مقابله گری در برابر براندازی فکر و بینش فریضه الهی امر به معروف و نهی ازمنکر گفت: نمی توان فقط یک ژست آکادمیک به خود گرفت و نظریات دینی را فقط تحلیل کرد و در عین حال به دنبال راهکارهای قطعی در حوزه عمل و اجرا نبود.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه ما درباره مسئله‌شناسی و پاسخگویی به مسائل قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر به دنبال یک راهکار قطعی اجرای آن در حوزه عملی و اجرایی نبوده ایم، تصریح کرد: به همین دلیل در شرایط فعلی در حوزه کارگزاری و بدنه اجتماعی با این فریضه الهی مقابله می شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی درادامه با اشاره به نهضت و دلایل قیام حسین(ع) که سیدالشهدا مهمترین دلیل  قیام خود را  امر به معروف و نهی از منکر دانستند، اظهارکرد: عاشورا ملاک ارزشیابی هر قیام و حرکت در جامعه است.

هیچ اصلاح اجتماعی بدون امر به معروف و نهی از منکر قابل اجرا نیست

 وی با بیان اینکه درهر انقلاب اجتماعی و قیام سیاسی بایستی اکسیر آن امر به مهروف و نهی از منکر در حوزه اجرایی مدنظر باشد، تصریح کرد: اصلاحات اجتماعی جز با امر به معروف و نهی از منکر صورت نمی گیرد و فقط با نامگذاری یک جریان به نام اصلاحات نمی شود این کار را انجام داد.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه هیچ اصلاح اجتماعی بدون امر به معروف و نهی از منکر قابل اجرا نیست، تصریح کرد: وقتی می توان اصلاح کرد که درآن امر به معروف و نهی از منکر وجود داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که امام حسین(ع) در طول امامت خود درباره اهمیت دادن به امر به معروف و نهی از منکر  در دو مواجهه تأکید کرند، اظهارکرد: یکی در برخوردی که با علما و دانشمندان وظیفه شناس آن روز جامعه در یک خطبه طولانی دارند و این فریضه الهی برای این گروه از جامعه  تبیین می شود.

وی با بیان اینکه بین حرف و ادعا و اجرا وعمل درباره امر به معروف و نهی ازمنکر از سوی امام حسین(ع) فاصله ای نیست، تصریح کرد: در واقع سیدالشهدا(ع) نخستین قدم را برای این موضوع برمی دارند تا جایی که برای اجرای آن حادثه عاشورا رقم می خورد که امام  در این راه فداکاری و ایثار بزرگ انجام می دهند.

جامعه بایستی به بلوغ دینی برسد تا دیگر نیاز به قانون حمایت نباشد

امام جمعه مشهد با اشاره به این مطلب که  امر به معروف و نهی ازمنکر نباید در سایه قانون اجرایی شود، اظهارکرد: جامعه بایستی به بلوغ دینی برسد تا دیگر نیاز به قانون حمایت نباشد و افراد نسبت به موضوعات اجتماعی حساس باشند و درباره اقدام عملی آن کوچکترین تردید و درنگی نداشته باشند  که این نتیجه توصیه امام حسین(ع) است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تأکید کرد: توسعه و ترویج امر به معروف و نهی از منکر بایستی به صورت یک نقطه ارزشی در جامعه دربیاید که دیگر هیچ آمر به معروف و ناهی از منکری خطری او را تهدید نکند و به این مصوبه هم نیاز نباشد./

629/502/د

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۲ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۲:۱۴
طلوع افتاب
۰۶:۱۵:۳۷
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۰۲
غروب آفتاب
۱۹:۵۱:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۰۹:۴۹