vasael.ir

کد خبر: ۵۵۳۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰ - 21 June 2017
گزارش از مقاله؛

مراجع قانونگذار در نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران

پایگاه اطلاع رسانی وسائل- مهدی نورایی با اشاره به نظام قانونگذاری در جمهوری اسلامی ایران، آورده است: در جمهوری اسلامی ایران اصل بر صلاحیت عام مجلس شورای اسلامی در قانونگذاری است؛ اما به جهت ماهیت انقلاب و دغدغه ها و آرمان های نظام اسلامی، قانون گذاری در برخی زمینه های خاص به نهادهایی مانند فرامین رهبری، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی واگذار شده است.

به گزارش سرویس حقوق پایگاه اطلاع رسانی وسائل، امروزه نظام حاکم در تمامی کشور­ها مرهون قانون و قانون­گذاری است. در هر کشوری، نهادی واحد یا نهاد­هایی را به امر قانون­گذاری اختصاص داده­اند. مهدی نورایی در مقاله ای با محوریت «تعدد مراجع قانونگذاری در جمهوری اسلامی ایران» به بررسی «مراجع قانون­گذار در نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران» پرداخته است که در ادامه گزارشی از آن تقدیم می گردد.

 

گزارش مقاله

نویسنده مقاله مورد نظر به دنبال پاسخ به این سوال اساسی است که آیا در جمهوری اسلامی ایران فقط یک نهاد که آن هم مجلس شورای اسلامی است متصدی وظیفه وضع قانون شده یا می­توان نهاد­هایی را یافت که در کنار مجلس شورای اسلامی و در عرض آن از چنین امکانی برخوردار باشند؟

وی، معتقد است هر چند برخی اساتید حقوق اساسی بر مبنای دلایلی، مخالف نظریه تعدد مراجع قانون­گذار هستند، اما به نظر می­ رسد اگرچه وظیفه ذاتی و اصلی قانون­گذاری در اکثر موضوعات بر عهده مجلس شورای اسلامی است، ولی در کنار این قوه برخی نهاد­های دیگر هم برای رفع برخی نیاز­ها از این اختیار برخوردار شده­اند؛ بنابراین نگارنده با شیوه­ای توصیفی-تحلیلی به بیان مراجع متعدد قانون­گذاری در جمهوری اسلامی و شرح و تحلیل صلاحیت هر یک و حیطه تحت اختیار آن­ها در زمینه وضع قوانین پرداخته است.

 

تعریف قانون

نویسنده در مقدمه مقاله خویش و قبل از ورود به بحث اصلی، به بحث در مورد «تعریف و مفهوم قانون» می­پردازد؛ حقوق­دانان قانون را به دو دسته عام و خاص تقسیم کرده­اند؛ قانون به معنای عام، تمام مقرراتی است که از طرف یکی از سازمان­های صالح دولت[1] وضع می­شود خواه این سازمان، قوه مقننه یا رئیس دولت یا یکی از اعضای قوه مجریه باشد و قانون به معنای خاص هم به قواعدی گفته می­ شود که با تشریفات مقرر در قانون اساسی، از طرف قوه مقننه وضع شده و یا از راه همه­پرسی، به طور مستقیم به تصویب رسیده است.

نویسنده در ادامه در صدد اثبات این موضوع بر­ می­ آید که چگونه تعدد مراجع قانون­گذاری در قانون­اساسی جمهوری اسلامی ایران صورت می­پذیرد؛ وی در همین راستا به ذکر این نکته می­پردازد که علاوه بر مواردی که در معنای خاص قانون ذکر شده است-مانند مجلس و همه پرسی- موارد دیگری را نیز می­توان اضافه کرد که مصوبات آن­ها از ماهیت قانون برخوردار است؛ بنابراین از نظر نگارنده اگرچه وظیفه قانون­گذاری در درجه اول بر عهده مجلس شورای اسلامی است، اما باید دانست که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در برخی موارد، این حق را به نهاد­های دیگر نیز تسری داده یا راه تعمیم آن را باز گذاشته است.

 

انواع مراجع متعدد قانون گذاری

نویسنده در بخش بعدی مقاله خود، پس از اثبات این معنا که در حقوق ­اساسی جمهوری اسلامی ایران مراجع قانون­گذار در حیطه وظایف و اختیارات خود متعدد بوده و منحصر به مجلس شورای اسلامی نیستند، به بر شمردن هر یک از این مراجع و تحلیل محدوده اختیارات آن­ها در حیطه امر قانون­گذاری می­پردازد.

نویسنده همچنین به دو نکته مهم در این زمینه اشاره می­ کند:

الف) مصوبات این نهاد­ها از لحاظ قانونی از جایگاهی برتر از قانون عادی-که توسط مجلس شورای اسلامی وضع می شود- برخوردار است. تفاوت عمده این نهاد­ها با قوه مقننه در این است که وظیفه اصلی آن­ها برخلاف قوه مقننه قانون­گذاری نبوده، بسته به مورد و نیاز خاص، ممکن است به وضع قانون نیز اقدام نمایند.

ب) تعدد مراجع قانون­گذاری اختصاص به نظام حقوقی جمهوری اسلامی ندارد؛ زیرا اولاً همه­پرسی، مرجعی است که علاوه بر پارلمان در زمینه مسئله قانون­گذاری دارای صلاحیت بوده و میان تمام نظام­های حقوقی کشور­ها مشترک است؛ ثانیاً شاید بتوان در نظام­های دیگر نیز به نوعی مراجع متعدد قانون­گذاری را مشاهده کرد، برای مثال می­توان به کشور­های فدرالی که هر یک از ایالت­های عضو کشور فدرال، دارای مجالس اختصاصی یا کانتون خود بوده و از حق قانون­گذاری در حیطه صلاحیتی که قانون اساسی فدرال تعیین نموده برخوردارند، اشاره کرد.

نویسنده در بخش اصلی نوشته خویش به بررسی هر یک از مراجع قانون­گذار و حیطه مسئولیت آنان در این زمینه می­ پردازد. این نهاد­ها عبارتند از: مقام رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی.

 

1. مجلس خبرگان رهبری

کار ویژه و اصلی خبرگان رهبری، مربوط به انتخاب و نظارت بر مقام رهبری است، در همین راستا قانون اساسی اختیاراتی را نیز برای مجلس خبرگان قائل شده است؛ برخی حقوق­دانان معتقد به صلاحیت قانون­گذاری مجلس خبرگان رهبری، بر اساس مفاد اصل 108 قانون اساسی شده­اند؛ بر پایه اصل مد نظر، مجلس خبرگان رهبری هر چند دارای صلاحیت ذاتی قانون­گذاری نیست، اما به طور استثنایی صلاحیت آن را دارد که اقدام به تصویب «قانون مجلس خبرگان» و نیز «آیین­نامه داخلی مجلس خبرگان» نماید.

 

2. فرامین رهبری

بر اساس برخی اصول قانون اساسی، مقام رهبری از اختیارات و وظایفی برخوردار شده است که به موجب آن­ها می­تواند مستقلاً ( بر اساس اصل 57) و یا از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام ( بر اساس اصل 110)، به وضع قانون اقدام نماید. بر اساس مفاد اصل 57 قانون اساسی، ولی فقیه نه تنها به ایجاد نهاد­های دارای صلاحیتِ وضع مصوباتِ در حکم قانون و فراتر از قانون اقدام نموده است بلکه در مواردی با حکم حکومتی، مانع تصویب مصوبه­ای در مجلس شورای اسلامی و یا مانع لغو آن شده است.

 

3. مجمع تشخیص مصلحت نظام

در باب این که مجمع تشخیص مصلحت نظام حق قانون­گذاری ابتدایی دارد یا خیر؟ دو­گونه نظر وجود دارد؛ برخی معتقدند از چنین حقی برخوردار نیست و برخی قائل به چنین حقی برای مجمع هستند. نویسنده برای هر کدام از این دو گروه، پنج استدلال را بیان می کند.

چون نویسنده با نظریه گروه دوم، مبنی بر صلاحیت مجمع به عنوان یک مرجع قانون­گذار در کنار مجلس شورای اسلامی، هم­نظر است، به بیان دو استدلال این گروه در این زمینه بسنده می­کنیم، این دلایل عبارتند از:

 الف) اگرچه اِعمال قوه مقننه در اصول 58 و 59 قانون اساسی، منحصر به مجلس شورای اسلامی و همه­پرسی شده است، ولی این بدان معنا نیست که هیچ راه دیگری برای قانون­گذاری در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد؛ زیرا مطابق اصل 108 قانون اساسی، هم فقهای اولین دوره شورای نگهبان و هم مجلس خبرگان رهبری دارای اختیار وضع قانون می­باشند، با اینکه این مسئله در هیچ­یک از دو اصل مذکور مورد اشاره قرار نگرفته است؛ بنابراین برای اطلاع از موارد قانون­گذاری نمی­توان صرفاً به این دو اصل مراجعه نمود، بلکه باید سایر اصول را نیز مورد توجه قرار داد؛ یکی از این اصول، اصل 110 است که در بند هشتم آن، بر اساس اطلاق موجود در عبارات این اصل، اختیار قانون­گذاری برای مجمع تشخیص مصلحت نظام اثبات می­شود؛

ب) با عنایت به اطلاق اصل 112 قانون اساسی در صورتی که مجمع تشخیص مصلحت، در موردی مصلحت نظام را احراز کند می تواند آن را بر قانون اساسی مقدم بدارد. البته به شرط آن که هیچ راه دیگری برای تأمین مصلحت مزبور وجود نداشته باشد.

 

4. شورای عالی امنیت ملی

به نظر می­رسد از دقت در وظایفی که اصل 176 برای این شورا بیان کرده، بتوان دریافت که قانون­گذار اساسی، اختیارات قانون­گذاری در حد تعیین سیاست­های کلان دفاعی و امنیتی و هماهنگ نمودن کلیه فعالیت­ها در ارتباط با تدابیر کلی دفاعی و امنیتی و بهره­گیری از امکانات مادی و معنوی کشور را برای اهداف مذکور، با توجه به سیاست­های کلی تعریف شده از جانب مقام رهبری، برای شورای عالی امنیت ملی به رسمیت شناخته است. مصوبات این شورا پس از تایید مقام رهبری، تصمیمات و مصوبات قوای سه­گانه به ویژه مقننه و مجریه را تحت تاثیر قرار می­دهد و چه بسا که قانون و یا آیین­نامه ای در این خصوص به صورت کلی یا جزئی فسخ و یا نقض شود؛ بنابراین می­توان گفت که این شورا در حیطه صلاحیت­های واگذار شده به آن بر اساس اصل 176 قانون اساسی، دارای حق قانون­گذاری است و قوانین آن به لحاظ سلسله مراتب قواعد حقوقی، برتر از قوانین عادی است.

 

5. شورای عالی انقلاب فرهنگی

در باب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی می توان گفت که این شورا نهادی است که در قانون اساسی از آن ذکری به میان نیامده و بر اساس حکم حکومتی ولایت امر تشکیل شده و مصوبات آن جنبه الزام­آور پیدا کرده است. از آن جا که این شورا بر اساس اصل 57 قانون اساسی با حکم رهبری ایجاد شده است، اعتبار مصوبات آن بالاتر از قانون عادی بوده و قوای دیگر از جمله قوه مقننه، حق نا­دیده گرفتن آن را نداشته و نمی­توانند مصوبه­ای خلاف تصمیمات و مصوبات این شورا به تصویب برسانند.

 

6. شورای عالی فضای مجازی

این شورا در سال 1390 طی حکمی توسط مقام معظم رهبری تاسیس شد. شورای عالی فضای مجازی کشور، با اختیارات کافی به ریاستِ رئیس جمهور تشکیل می­گردد و لازم است به کلیه مصوبات آن ترتیب اثر قانونی داده شود. آن­چه که برای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته شد در مورد این شورا نیز در حیطه وظایف و اختیاراتش قابل پذیرش است؛ چرا که هر دو نهاد مذکور، توسط مقام رهبری و بر پایه اصول 57 و 110 قانون اساسی تشکیل شده­اند و بر این اساس، نهاد­های دیگر حق رد مصوبات این شورا را نداشته و ملزم به اجرای آن­ها هستند. قائل شدن به صلاحیت این شورا برای تصویب قوانین و مصوبات لازم الاجرا، سبب می­شود تا این نهاد نیز در زمره نهاد­ها و مراجع قانون­گذار در جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

در پایان مقاله، نویسنده در طی یک جدول، سطوح مختلف و سلسله مراتب قواعد حقوقی را در نظام جمهوری اسلامی بر می­شمارد. وی این قواعد را در هشت سطح بدین ترتیب قرار می دهد:

سطح اول) فرامین رهبری؛

سطح دوم) قانون اساسی و نظرات تفسیری شورای نگهبان؛

سطح سوم) سیاست­های کلی نظام؛

سطح چهارم) مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی،مصوبات شورای عالی فضای مجازی، مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مصوبات مجلس خبرگان رهبری؛

سطح پنجم) قوانین عادی، نتایج همه ­پرسی تقنینی و موافقت­نامه­­های بین­­المللی که ایران به آن­ها پیوسته است؛

سطح ششم) مصوبات هیات وزیران، مصوبات کمیسیون­های متشکل از چند وزیر و مصوبات شورا­های دولتی؛ 

سطح هفتم) مصوبات هر یک از وزیران؛

سطح هشتم) ضوابط مصوب سایر دستگاه­­های اجرایی.

 

جمع بندی

چنانچه در این پژوهش در­یافتیم، در نظام­های متعدد سیاسی وضعیت قانون­گذاری متفاوت است. در عمده این نظام­ها از نهاد واحد قانون­گذاری استفاده شده است، اما در برخی نیز مراجع متعدد قانون­گذاری را می­توان یافت. در جمهوری اسلامی ایران همانند سایر نظام­های سیاسی سراسر جهان، اصل بر صلاحیت عام مجلس شورای اسلامی در قانون­گذاری است؛ اما به جهت ماهیت انقلاب و نظام اسلامی و نوع ویژه دغدغه­ها و آرمان­هایش، نهاد­های دیگری هم تا حدودی مجاز به تصویب قانون در موضوع و موارد خاص و مشخص شده­اند و به عبارت دیگر قانون­گذاری در برخی زمینه­های خاص به سایر نهاد­ها واگذار شده است. از جمله این مراجع قانون­گذاری می­توان به فرامین رهبری، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد./206/ف



[1] . به نظر می­رسد منظور از دولت در این قسمت، به قرینه ذکر قوه مقننه، حکومت و قوای حاکمیتی یک کشور باشد.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۳ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۸:۵۸
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۲۰:۰۷:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۲۶:۱۳