vasael.ir

کد خبر: ۵۵۲۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱ - 21 June 2017

معرفی کتاب کرامت انسان در فقه و حقوق اسلامی

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل ـ کتاب کرامت انسان در فقه و حقوق اسلامی به کوشش حسین حقیقت پور در 292 صفحه توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسیده است.


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، کتاب کرامت انسان در فقه و حقوق اسلامی به کوشش حسین حقیقت پور در 292 صفحه توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسیده است.
تمام حجم این کتاب تفصیل یک گزاره ی کوتاه است و آن اینکه کرامت انسان در فرآیند اجتهاد (فقه و حقوق) منشا نفی و اثبات است، برای تبیین موضوع و محمول این گزاره نیاز به مباحث فراوانی است، بنابراین مباحث کتاب بطور کلی در دو بخش قابل ارائه است: بخش نخست عهده دار بحث از موضوع قضیه و بخش دوم عهده دار بررسی محمول آن خواهد بود.

هفت فصل این کتاب بدین شرح است: 1- کلیات 2- بررسی مفهوم کرامت انسان از دیدگاه نظام حقوقی اسلام 3- کرامت انسانی 4- کرامت الهی 5- تناسب مفاد هر یک از کرامت انسانی و کرامت الهی با موضوع خود 6- کرامت عرفی – اجتماعی 7- مفهوم هتک حرمت، غالبا عرفی است.

مباحثی که در فصل نخست بیان شده است به این شرح می باشد: شناخت مفهوم کرامت، اشتراک معنایی کرامت و حرمت درباره ی انسان، تقابل مفهوم کرامت با حقارت و لئامت، مظاهر کرامت انسان در متون روایی، کرامت ذاتی و کرامت اکتسابی.

در فصل دوم آمده است: نظریه های مختلفی درمورد منشا کرامت انسان و حدود شرایط آن بیان شده است که بعضی از آنان عبارتند از: نظریه حقوق طبیعی، نظریه اصالت فرد، نظریه پوزیتیویستی، نظریه کرامت مبتنی بر وحی.

در ابتدای فصل سوم، اثبات کرامت انسانی و همچنین موضوع سلب کرامت انسانی مطرح شده است و در ادامه به بیان جایگاه کرامت انسانی در استنباط حکم پرداخته شده است و در قسمتی از این فصل آمده است: در مقام ثبوت احتمالاتی برای نقش اصل کرامت در استنباط احکام می توان مطرح نمود، از جمله اینکه به عنوان یک قاعده ی فقهی باشد و یا اینکه در نقش یکی از مقاصد عمده ی شریعت و یا اصل اولی، اصل حاکم، حکمت احکام و یا مخصص لبی عنوان شود؛ به عقیده ی ما دو مورد از این قالب ها بیشتر از بقیه قابلیت طرح و بررسی دارند که عبارتند از قاعده ی فقهی و مقصد عام شریعت.

در ابتدای فصل چهارم جایگاه کرامت الهی در استنباط احکام بیان شده است و در ادامه در رابطه با حکم عقل آمده است: عقل قطعی حاکم است بر اینکه اگر مولای حکیم مومن را عزیز و کریم معرفی می کند هیچ گاه او را ذلیل و حقیر نخواهد کرد، مگر آنکه او خود به سوء اختیار از دایره کرامت خارج گردد.

پس از فصل پنجم با عنوان تناسب مفاد هر یک از کرامت انسانی و کرامت الهی با موضوع خود، در فصل ششم جایگاه کرامت عرفی و اجتماعی در استنباط حکم، ادله ی مطلوبیت حفظ کرامت عرفی و بررسی چند فتوا در باب کرامت عرفی بیان شده است و در پایان پس از فصل هفتم یک جمع بندی کلی ارائه داده شده است.

لازم به ذکر است که این کتاب را می توان با قیمت 11600 تومان تهیه نمود. /327/

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳