vasael.ir

کد خبر: ۵۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵ - 12 June 2017
نشست علمی بررسی و نقد ابعاد مختلف سند 2030 – قسمت سوم

توصیه ای بودن و قید تحفظ سند 2030 کاملاً فریبکارانه است

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل ـ سلسله نشستهای بررسی ابعاد تهاجم اسناد بین المللی علیه هویت شیعی در تاریخ 17 خرداد 96 با حضور جمعی از اساتید، محققان، پژوهشگران و طلاب حوزه علمیه قم در مدرس امام خمینی (ره) مدرسه مبارکه فیضیه شهر قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، اولین نشست تخصصی با موضوع بررسی و نقد ابعاد مختلف سند 2030 روز چهارشنبه مورخه 17 خرداد سال 96 در مدرس امام مدرسه فیضیه با حضور آیت الله محمود رجبی عضو سابق شورای عالی حوزه علمیه و حجت الاسلام والمسلمین علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار گردید.

مشروح کامل سخنان آیت الله رجبی تقدیم می گردد:

آیت الله محمود رجبی در ادامه برنامه به ایراد سخن پرداخت و گفت: امیدوارم این جلساتی که جهت دفاع از آرمان ها و ارزش های اسلامی و مکتب اهل بیت علیهم السلام برگزار می شود مورد رضایت حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه قرار بگیرد. بنده عرائض خود را در هشت محور عرض می کنم که هر یک بحث طولانی تر و نیازمند ذکر مستندات و شواهد بیشتری است که در بعضی از موارد به برخی از مستندات اشاره خواهم کرد.

ایشان گفت: اولین مساله این است که اصولاً کنوانسیون ها و سازمان های بین المللی بر چه اساسی شکل گرفتند؟ آیا همان طور که ظاهر این سازمان ها نشان می هد و در اهدافشان نیز ذکر می کنند در پی حل معضلات جامعه بین الملل و ملتها شکل می گیرد و صادر می شود یا اهداف دیگری در پس این سازمان ها، کنوانسیون ها، سندها و بیانیه ها وجود دارد؟ اگر خود این بیانیه ها و اعلامیه های غیر الزام آور را بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که اهداف پشت پرده ای وجود دارد که تمام این ها برای تحقق آن هدف ها سازمان یافته است.

وی افزود: دانشمندان غربی گفته اند زمانی که اعلامیه حقوق بشر نوشته می شد کسانی که اعلامیه حقوق بشر را می نوشتند و در درون آن مبارزه با برده داری را مطرح می کردند، خود آنان در همان زمان و تا 10 سال بعد از آن نظام برده داری را اجرا می کردند. کسانی که خودشان عملاً ضد آن سازمانی که تشکیل می دهند یا سندی که درست می کنند عمل می کنند می توانند مورد اعتماد باشند که بخواهند مشکلات بشر را برطرف کنند.

این استاد حوزه ادامه داد: پس اگر محتوای سند را بررسی کنیم، فضایی که در این سند تدوین می شود و کسانی که متولیان نوشتن آن هستند، این سوء ظن قوی یا یقین حاصل می شود که اهداف دیگری یا دست استکبار جهانی به صورت پیدا و پنهان در آنجا نمایان است، یعنی فرهنگ غربی با خمیر مایه لیبرالیسم و سکولاریسم اساس این اسناد را تشکیل می دهد و شما به هیچ وجه نمی توانید این اسناد را از سکولاریسم و خمیر مایه فرهنگ غرب جدا کنید و آغشته از مفاهیم دال بر سکولاریسم و فرهنگ غربی و ارزشهای غربی هستند.

رجبی تاکید کرد: یکی یکی می توان آن سندها و آیین نامه های آنان را بررسی کرد که آیا چنین هستند یا خیر؟ علاوه بر متن این سند، عملکرد سازمان ها، استفاده و نتیجه اجرایی این سندها را وقتی ملاحظه می کنید می بینید این چنین است. زمانی که عملکرد خارجی مفاهیمی که در درون سندها آمده است را بخواهید متوجه شوید، در می یابید که دقیقاً اهداف استعماری و ضد آنچه ادعا می شود رخ می دهد.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که اومانیسم در جوامع غربی مطرح شد، هیچ جنایتی را نمی توانیم پیدا کنیم که تحت آن رخ نداده باشد. این مساله نشان می دهد که عملکرد نیز این طور نیست. کسانی که ما را به نقض حقوق بشر و تبعیض جنسییتی متهم می کند کسانی هستندکه این اسناد را تنظیم می کنند و خودشان بانی و پشتیبان همان مفاهیم منفی هستند که ما را بدان مواخذه می کنند. عملکرد اینها نشان می دهد که اهدافشان چیزی غیر این سندها است. هدفشان اولاً ترویج سکولاریسم و ثانیاً قالب ساختن برای فرهنگ فردی و ثالثاً اضمحلال های فرهنگ بومی یعنی در فضای ما فرهنگ اهلبیت علیهم السلام و رابعاً زمینه سازی برای سلطه اقتصادی، سیاسی و امثال اینها است.

استاد رجبی افزود: در مواردی که توانسته اند این ها را پیاده کنند به اهدافشان رسیده اند و چهار هدفی که عرض شد را محقق کرده اند. پس آیا این اسناد یا سازمان ها برای اهدافی که گفته اند به وجود آمده اند یا برای اهداف پشت پرده شان به وجود آمده اند که برای آن سندها را تنظیم می کنند و سازمان های بین المللی و کنوانسیون ها را شکل می دهند؟

ایشان ابراز داشت: سازمان های بین المللی در موارد حساس که لازم است حق «وتو» را برای خودشان لحاظ می کنند، یعنی هر سازمان بین المللی که مهم است هر تصمیمی بگیرد که برخلاف خواسته آنان باشد به آسانی لغو می کنند. این مساله گواه این است که این سازمان ها، بیانیه ها و اسنادشان در راستای اهداف دیگری است.

رجبی تاکید کرد: همان طور که جناب کشوری گفتند ما نباید روی سند 2030 متمرکز شویم زیرا قبل از آن سندهای دیگری بوده است که تمام آن سندها همین ویژگی ها را دارند.

ضمانت های اجرایی اسناد

آیت الله رجبی گفت: ضمانت های اجرایی این سندها حتی مواردی که می گویند الزام نمی کنیم و توصیه می شود یا از این که شخصی سند را بپذیرد استقبال می کنیم و ظاهرش الزامی ندارد اما زمانی که این سند را می نویسند در درون آن بندهای مختلف می آورند که اگر زمانی توصیه را پذیرفتید، انواع ضمانت های اجرایی برای اجرا شدن و پیاده شدن سند را در آن گنجانده اند و  ناچار می شوید که تمام این موارد را انجام دهید. تعابیر متفاوتی در این سند هست که باید چنین شود یا می بایست چنین شود و یا ضروری است چنین شود و یا کشورها متعهد می شوند که چنین کنند.

ایشان تصریح کرد: آغاز کار شبیه توصیه است اما زمانی که به عنوان سند توصیه ای پذیرفتند  حال گرفتار قیدهای می شوند که در این سند گرفتارشان کرده است. همین توصیه را که پذیرفتید در درونش انواع واژه ها و تعابیری است که شما را نه حتی ملزم به اجرا بلکه ملزم به گزارش گری می کند و اگر تخلف کنید جریمه هایی را تعبیه کرده است یعنی هر چه می تواند ضمانت اجرای این سند باشد با لطائف الحیل درون این اسناد گنجانده اند از جمله همین سند 2030 که یکی از واژه های پر بسامد و تکرار همین واژه های «می باید، می بایست، متعهد می شوم و ضروری است» در درون سند است.

استاد رجبی ابراز داشت: در مسائل حقوقی اگر گفتند چنین می کند حتماً باید انجام شود و حتی گزارش هایی که باید ارائه دهند در همان چارچوب هایی باید باشد که آنان می خواهند و با استانداردهایی که تعریف کرده اند که اگر در مواردی کوتاه آمدند و خواستند حاشیه بروند گرفتار باشند زیرا چارجوب ها، استانداردها، معیارها و شاخصه هایی را تعیین کرده اند که با همان شاخصه ها گزارش را ارزیابی می کنند.

ایشان در ادامه گفت: از واژه هایی استفاده می کنند که بتوانند در سایه او اهداف خودشان را پیاده کنند و ما را نیز ملزم کنند که این اهداف را پیاده کنیم که واژه های سیال، مبهم و کلی است که کلیشه جنسیت در همین سند آمده است که اگر بخواهید عمل کنید می گویند این واژه تعریف خاص خودش را دارد و ترجمه و معادل سازی های شما را قبول نمی کنند.

وی تصریح کرد: هر جایی که بخواهند اهدافشان پیاده نشود به همین واژه های کش دار استناد می کنند که من خاطرم هست در قضیه برجام هنوز بیانیه لوزانس که آمده بود آقای ظریف در جامعه آمدند و توضیحاتی دادند و من خدمتشان عرض کردم که دهها واژه مبهم اینجاست که می توانند از آن سوء استفاده کنند که ایشان گفتند بیانیه است و اگر خواستیم قرارداد اساسی ببندیم آن موقع همه را دقیق بیان می کنیم و بعد دیدیم آخرین بیانیه ای که مذاکره و سند شد، مقام معظم رهبری فرمودند «رخنه هایی وجود دارد که اگر لحظه به لحظه مراقبت نکنیم برای وضعیت کنونی و آینده کشور خسارت خواهد داشت.» از این واژه ها استفاده می کنند برای آن که بتوانند آنچه می خواهند خوب پیاده شود و طبق معیار خودشان عمل کنند.

نکته دیگر

آیت الله رجبی در ادامه به بیان یکی دیگر از نکات بحث پرداخت و گفت: انواع فریبکاریها ر ا در این اسناد انجام می دهند. برخی از نمونه ها واژه هایی است که بعد از مطرح شدن به ذهن می آید که واژه های خوب و عقل پسندی است. به طور مثال صلح بعد است ما می گوییم صلح جویی باشد! خشونت خوب است؟ ما می گوییم جامعه ها آری از خشونت باشد! امثال این واژ هایی که به ظاهر زیبا است ولی هدفی که پشت پرده است زمانی که می گویند خشونت نباشد  تمام مجازات های اسلامی مصداق آن می شود و قوانین جزایی اسلام زیر سوال می رود.

وی اظهار داشت: با واژه صبح جویانه، شهروند بین المللی که ظاهر زیبایی دارد و تعامل را در بر گرفته است، لازمه اش این است که خودمان را شهروند جامعه جهانی بدانیم و اگر بخواهیم شهروند جامعه جهانی شویم چگونه باید باشیم؟ باید با فرهنگی که کل جهان می پسندد همراه شویم و دیگر آن زمان نمی شود بگوییم کافر داشته باشیم و آیه شریفه «اشداء علی الکفار» را بیان کنیم. پس این واژه هایی به ظاهر زیباست اما با توجه به اهدافی که دارند معنای دیگری پیدا می کند و ما را دچار مشکل می کند.

قید تحفظ

رجبی در ادامه به یکی دیگر از سیاست های فریبکارانه در اسناد بین المللی اشاره کرد و گفت: به ما می گویند که این سند 2030 را با قید تحفظ بر اسناد بالادستی بپذیرید. اتفاقاً زمانی که دولت می خواسته این سند را بپذیرد در کل اسناد بالادستی گشته است برای این که شواهدی بیاورد که این سند با اسناد بالادستی ما می سازد. پس یک بحث این است که اگر تحفظ کنیم واقعاً نتیجه بخش است یا خیر؟

ایشان افزود: بخش دیگر مساله واقعیت عینی است که رخ داده است از قانون اساسی، برنامه توسعه و سند تعلیم و تربیت و سند های مختلف کد می آورد  که با سند 2030 می سازد بنابراین اگر تحفظ نیز نباشد مشکلی به وجود نمی آید. این مساله نکته ای است که مایه تاسف است. در درون این سند و سندهای دیگر بیان شده است که نباید تحفظ با اهداف و اغراض این سند معارض باشد.

وی ادامه داد: بنابراین شما اگر بیان کنید که با فلان بخش از قانون بالادستی ما تعارض دارد و نمی سازد می گویند سخن شما درست است اما گفتیم که نباید با اهداف سند در تعارض باشد! مرجع تشخیص، تطبیق و تفسیر خود آنان هستند و شما نمی توانید تفسیر کنید که این مساله با اهداف می سازد یا خیر، بلکه مفسر خودشان هستند و ارزشیابی نیز با خودشان می باشد. شاخص ها را نیز باید آنان تعیین کنند یعنی قید تحفظ صرفاً واژه ای فریبکارانه است و نمی توانیم هر جا خلاف اسلام و قانون اساسی بود از تحفظ استفاده کنیم و می توانند بگویند همه این موارد با اهداف سند 2030 سازگار نیست.

رجبی ابراز داشت: یکی از اهداف پیاده شدن سکولاریزم است که تمام این موارد بدان بر می گردد و اگر یکی از اهداف این است که فرهنگ غربی پیاده شود همه با آن تعارض دارد.

گزارش دهی اسناد

ایشان در ادامه به مساله گزارش دهی به سازمان های بین المللی اشاره کرد و گفت: بندهای دیگری به عنوان گزارش دهی دارند که از اهداف فریبکارانه در اسناد است. از ما می خواهند گزارش سالانه بدهیم که اولاً باید به چه کسی گزارش داد؟ در سند 2030 آمده است که باید به یونسکو گزارش داد که یونسکو گزارش را به به مجامع بین المللی بدهد که این مجامع بین المللی طبق فرمایش مقام معظم رهبری تحت تاثیر تام استکبار جهانی است.

وی افزود: شاهد بوده ایم که گزارشاتی را بیان می کنند که مثلاً نقض حقوق بشر شده است و با فشار آمریکا گزارششان را پس می گیرند. گزارش و بیانیه ای که صادر کرده است پس می گیرد! ما گزارشی می دهیم که هیچ چیزی را فروگذار نخواهد کرد، یعنی تمام آن چه در کشور می گذرد با دست، نیرو و بودجه خودمان به صورت تمام و کمال مجانی در اختیار دشمن قرار می دهیم. این مساله فریبکاری است که در گزارش آنان آمده است که باید گزارش ما را ارزیابی کنند تا ببینند درست انجام داده ایم یا خیر؟ و نمی شود شما بگویید به گونه ای گزارش می دهیم که نتوانند سوء استفاده کنند. پس به ظاهر هیچ گونه الزامی برای ما در نظر نگرفته اند ولی باید پایان هر سال گزارشی به آنان دارد.

این استاد حوزه در ادامه گفت: آنان می دانند اگر همواره این بیانیه ها به عنوان دستور باشد ملت ها مقاومت می کنند پس تعبیر را تغییر می دهند مثلاً می گویند توصیه می شود یا ما استقبال می کنیم که کسی این سند را بپذیرد و انواع تعابیر دیگری داریم که الزام آور نیست ولی این صرفاً واژه ای است که در آغاز گفته می شود اما زمانی که وارد سند شدیم متوجه می شویم که فریبکاری است.

وی افزود: شاید گفته شود که ممکن است کشورها این مساله را نپذیرند اما برنامه ریزی می کنند و از راه فعالیتهای فرهنگی، فشارهای بین المللی و ایجاد مشکل اقتصادی فشار می آورند و شما می خواهید از طریق سازمان بین الملل یا ارتباطاتی که با کشورهای دیگر دارید مشکل را حل کنید که در این موارد مانع تراشی می کنند تا سند را امضا کنید و مشکلتان حل شود و شما مجبورید به سراغ امضای این سند بیایید ولو توصیه بود اما در عمل زمینه سازی می کنند که این توصیه را بپذیرید و زمانی که پذیرفتید در واقع نوعی فریبکاری است.

استاد رجبی گفت: فریبکاری دیگر در مقام اجرا است زیرا اگر سند بین المللی است باید کسانی که این سند و بیانیه را تنظیم می کنند از همه کشورها بخواهند که اجرا شود. هر جایی که این سندها به نفع آنان باشد آنجا را به جد پیگیری می کنند و با انواع ترفندها کاری می کنند که آنجا درگیر شود و در مواردی که بدون این سند نیز اهدافشان پیاده شود حتی اگر خلاف این سند عمل شود از کنارش می گذرند. به طور نمونه عربستان سعودی به چند فقره از اسنادی که سازمان بین الملل صادر کرده است عمل می کند؟ صهیونیست ها چند فقره از آن را اجرا می کنند؟ کشورهای استکبار جهانی چند فقره را اجرا می کنند؟ هیچ اصرار، توصیه، درخواست و مشکل تراشی نمی کنند. اما کشورهایی که با اهداف استکبار سازگار نیستند حتی زمانی که اجرا می کنند، باز هم متهم می کنند که شما این مشکل را دارید که اجرا نمی کنید. به مبارزه با تروریست، حقوق کودک و امثال آن می توان اشاره کرد که در سوریه و یمن شاهد جنایات عدیده ای هستیم اما کوچک ترین سخن یا اقدام عملی از سازمان ملل در این باره شاهد نیستیم./926/ص

ادامه دارد...

تقریر: محسن جوادی صدر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۰:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۰۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۴
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۵۵
اذان مغرب
۲۰:۱۷:۲۳