vasael.ir

کد خبر: ۵۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵ - 12 June 2017
نشست علمی بررسی و نقد ابعاد مختلف سند 2030 – قسمت دوم

از ما انتظار دارند که تمام سوره توبه را کنار بگذاریم

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل ـ سلسله نشستهای بررسی ابعاد تهاجم اسناد بین المللی علیه هویت شیعی در تاریخ 17 خرداد 96 با حضور جمعی از اساتید، محققان، پژوهشگران و طلاب حوزه علمیه قم در مدرس امام خمینی (ره) مدرسه مبارکه فیضیه شهر قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، اولین نشست تخصصی با موضوع بررسی و نقد ابعاد مختلف سند 2030 روز چهارشنبه مورخه 17 خرداد سال 96 در مدرس امام مدرسه فیضیه با حضور آیت الله محمود رجبی عضو سابق شورای عالی حوزه علمیه و حجت الاسلام والمسلمین علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار گردید.

بخش دوم:  استدلال ها

حجت الاسلام کشوری در ادامه به بیان دسته دوم استدلال ها گفت: دسته دوم تحول بحث هایی است که در کتب توسعه آمده است، یعنی هر چند وقت یکبار مکتبی به میدان می آید که می گوید توسعه را باید به این شکل جلو ببریم و بعد خود آن مکتب نظراً و عملاً به چالش کشیده می شود و منشاء به چالش کشیده شدن زندگی انسان ها می شود

ایشان با ذکر مثالی در این رابطه گفت: به طورمثال اگر من بخواهم سفینه ای به آسمان بفرستم ممکن است ده نظریه برای محاسبه آلیاژ مورد نیاز در سفینه می باشد و اگر به شکست خورد، نظریه یازدهم درست باشد ما موفق شده ایم. در مسائل صنعتی، فیزیکی و فنی شاید آزمون و خطا اشکال نداشته باشد ولی زمانی که راجع به توسعه بحث می کنیم موضوع توسعه انسان ها هستند. این چه دعب غلطی است که دینای غرب درست کرده است و هر از چند گاهی نظریه هایی مبتنی بر داده های حسی را مطرح می کند و با زندگی چند نسل بازی می کند و آنان را که بدبخت کرد می گوید این نظریه اشتباه است!

وی ادامه داد: ما نمی توانیم به مدعیان علم اجازه دهیم که در حوزه روابط انسانی آزمون و خطا را جلو ببرند. نفس تکثر نظریات مرتبط با توسعه که حوزه روابط انسانی را هدف گرفته است نشان می دهد که دستگاه غرب قابل اعتماد نیست. بسیاری از نظریه پردازان غربی گفته اند جنگ جهانی محصول نظریات سرمایه داری بوده است.

ایشان ابراز داشت: کمونیست ها که قطب تشکیل دادند و آن همه جنایت کردند این نظریه را با نام نظریه علمی مطرح کردند. سخنم این است که در حوزه روابط انسانی باید از روشهای پوزیستیویستی دست بردارند و باید با منطق ها و روش های تحقیقی دیگر به سمت نظریه پردازی بروند که در بحث های دیگر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تحت عنوان الگوی نظام سازی اسلامی یک احتمال را در حوزه روش تحقیق در حوزه نظریه پردازی مرتبط با روابط انسانی مطرح کردیم.

وی گفت: پس با دو دسته استدلال می توانیم جمع بندی کنیم که مساله خاص اینها یعنی توسعه پایدار، مساله مطلوب ما نیست. آیا دولت محترم می تواند با حق تحفظ جلوی این مساله را بگیرد؟ طرف مقابل به نفع توسعه پایدار هنجار سازی می کند که این توسعه پایدار ضد رفاه و تکامل است. شما چه حق تحفظ داشته باشی و چه نداشته باشی و چه توصیه و یا معاهده باشد این هنجارسازی و تغییر اصول اتفاق می افتد.

کشوری تاکید کرد: در مساله توسعه پایدار یک کلمه با دهها بسته مفهوم است. هیچ پژوهشگری زمانی که می خواهد با توسعه اظهار نظر کند نباید این مجموعه مفاهیم و تعاریف مندرج در اصطلاح توسعه پایدار را نادیده بگیرد. زمانی که سخن از توسعه پایدار است در بخش سلامت، اقتصاد، امنیت و مسائل اجتماعی شاخص دارد. این توسعه پرچمی است که ذیل آن صدها مفهوم مطرح است.

دبیر موسسه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، جبهه توسعه گرای کشور را دعوت می کند اجازه دهند این تعاریف با فرهنگ ملت ایران بازخوانی شود. اعتراض من همیشه به سازمان برنامه و بودجه روشن بوده است. حدود دو سال اعتراض کردیم که این تعاریف بازخوانی شود اما متاسفانه سازمان برنامه و بودجه گارد را بسته است و چهار ساعت هم به ما فرصت ندادند و گفتند همین برنامه ای که ما طراحی می کنیم مطلوب است و همان طور که ما با ادبیات وحی برخورد می کنیم آنان با تئوری تئوری پردازان معیوب غربی همین گونه برخورد می کنند.

وی تاکید کرد: زمانی که می گویند ما به دنبال مسائل خاص هستیم مرادشان همین مساله خاص توسعه یا بخش های مرتبط با توسعه است که یکی از همان بخش های مرتبط با توسعه تغییر فرهنگ دینی است. بنده در جلساتی گفته ام یکی از کارشناسانی که عضو جبهه توسعه گرای وطنی است در کتابش جهت اعتراض به حوزه و سایر متدینین نوشته است مدرنیته و توسعه ساندویچ مکدونالت و ماشین بنز نیست. می گوید تصور نکنید که تکنولوژی فقط منحصر در محصولات است. اصل در توسعه تغییر به نگاه علم و زندگی است. در یک جمله تغییر نگاه به مفاهیمی است که انبیاء آن را ترویج می کنند.

ایشان ابراز داشت: در سالهای اخیر دوره ای بود که مساله قبض و بسط تئوریک شریعت را مطرح کردند و دوره ای نظریات دیگری را مطرح کردند که تمام این نظریات به دنبال اصلاح قرائت دینی هستند. مشخص شد که مقصودشان از تغییر هنجارها و اصول چیست؟ یک قسمت مربوط به تغییر فرهنگ دینی است. چند روز پیش یکی از کارشناسان در اعتراض به آیت الله جوادی آملی گفت همان طور که ما در فتوا دادن شما دخالت نمی کنیم شما هم در مسائل اقتصادی دخالت نکنید. آنان دینی می خواهند که در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حوزه روابط بین الملل دخالتی نداشته باشد.

این محقق حوزه علمیه گفت: از ما انتظار دارند که تمام سوره توبه را کنار بگذاریم! می توان از آیه آیه سوره توبه در روابط بین الملل استفاده کرد و بحث های عمیقی دریافت کرد. آنان می خواهند این مسائل را کنار بگذاریم و نظریه سیاست خارجی توسعه گرا را اعمال کنیم. زمانی که گفته می شود اصول و هنجارها باید تغییر کنند مرادشان اصلاح قرائت دینی است. دقیقاً مرادشان این است که دخالت دین در حوزه اقتصاد اتفاق نیفتد.

حجت الاسلام کشوری گفت: اگر ما مفهوم توسعه پایدار را نقد علمی فنی عالمانه نکردیم روزی می رسد که به ما می گویند راجع به حکم ربا نیز سخن نگویید زیرا حکم اقتصادی است. وزیر محترم گفته است به نظر من بهره بانکی با ربا متفاوت است و با تغییر لفظ مساله را حفظ می کنند. این خطر جدی است و توسعه از ارزشهای ضد دینی و ضد رفاه مردم آکنده است.

ایشان اشاره ای به وضعیت جامعه غرب کرد و گفت: توسعه همان گونه که کشورهای غربی را از حیث خانواده و حیث فاصله طبقاتی فلج کرده است، مردم ایران را نیز از حیث خانواده و فاصله طبقاتی فلج خواهد کرد.

وی در جمع بندی بخش دوم سخن گفت: پس زمانی که در اسناد بین المللی با اسناد خاص روبرو هستیم این مساله روشن شده باشد که مسائل خاص این مواردی است که بیان شد.

بخش سوم

حجت الاسلام علی کشوری در بخش سوم سخن با طرح سوالی گفت: با این وضعیت موجود باید چه کنیم؟ الان در اقصی نقاط این کشور این مساله مطرح می شود که اگر فقط یک مساله بود می گفتیم مناقشه در سند 2030 است علاجی برای آن پیدا می کردیم اما در گذشته مساله تراریخته ها مطرح شد که بسیار از سند 2030 خطرناک تر بود. خدمت وزیر محترم بهداشت رسیدم و به ایشان عرض کردم ما در مورد مساله تراریخته ها نگرانیم و برخی مستندات را به ایشان عرضه داشتم که ایشان گفتند ما جلسه می گذاریم و از جلسه خبری نشد. چند وقت بعد معاون محترم ایشان گفتند که به کسی مربوط نیست در حوزه غذا دخالت کند!

وی در ادامه گفت: متاسفانه با چنین پدیده ای روبرو هستیم و زمانی که تقاضای جلسه می کنید که می خواهید گزارشی عنوان کنید بسیار سخت به جلسه ختم می شود و بعد شما را مورد عتاب و خطاب قرار می دهند که ورود به حوزه های تخصصی پیدا نکنید و تلقی این است که حوزه علمیه قم شبیه دهه 30 و قبل از انقلاب است که فقه نظام ساز و اجتماعی متوجه نیست.

 ایشان در مورد حضور یکی از سرکردگان صهیونیست در مساله تراریخته در ایران گفت: آقای کند مک کوئین مسئول بنیاد راک فلر صهیونیستی است که مدتی در ایران حضور داشت و سوال من از وزیر کشاورزی در رادیو همین بود که علت حضورش چیست؟ مهم ترین میز در بنیاد راک فلر میز ایران است که طراحی هایی علیه ملت ایران آنجا اتفاق می افتد. این درد است که سوالات در این موارد بی جواب است. ما به عنوان طلبه خواستیم به مردم گزارش دهید که ایشان چرا به ایران آمد و چه توافقاتی صورت گرفت؟ در مساله تراریخته ها قرار است چه نقشه ای اجرا شود.

کشوری در مورد مساله خطرناک کنترل جمعیت نیز گفت: قبل از این مسائل نیز با پدیده خطرناک کنترل جمعیت مواجه بودیم که همه سعی میکنیم از این خطر کنترل جمعیت عبور کنیم. بحث کنترل جمعیت حکم برنامه اول توسعه است که به اسم پیشرفت و توسعه تصویب شده است.

ایشان تصریح کرد: نکته سوم این است زمانی که خطای فاحش از طرف نظام برنامه ریزی تکرار می شود ساده اندیشی است بگوییم تصادفی بوده است. قراردهایی مانند 2030، کنترل جمیعت، فیش حقوقی نجومی، تراریخته ها و الان نیز پیمان برن در دستور کار آنان است. پیداست که دستی در سازمان طراحی و برنامه ریزی وجود دارد که باید علاجی برای آن شود.

وی تصریح کرد: با این جریان اگر جلوی 2030 نیز گرفته شود موارد جدیدی را مطرح می کنند پس عاقلانه نیست که فقط موردی برخورد کنیم. البته به فضل الهی جلوی سند 2030 گرفته خواهد شد. مراجع معظم یکپارچه موضع گرفته اند. جزء معدود مواردی است که حوزه علمیه قم علمیت خودش را به رخ جریان توسعه گرا کشید.

کشوری در ادامه خاطر نشان کرد: من تقاضا می کنم نخبگان و علما تصمیم بگیرند نظام برنامه ریزی کشور را اصلاح کنند. دلیل این است که کار شروع شده است و حدود صد مجموعه در حوزه علمیه قم وجود دارد که تحقیقات مربوط به نظام سازی را شروع کرده اند و کارهای علمی خوبی صورت گرفته است و مجموعه هایی از این ها به نتائج نهایی رسیده اند و می توانند ورود پیدا کنند و برنامه ریزی جدی داشته باشند. لذا واقعاً کار شروع شده است و یک قدم تا اصلاح نظام برنامه ریزی کشور باقی مانده است.

ایشان در ادامه گفت: چگونه طرف مقابل می گوید ما می خواهیم اصلاح قرائت دینی ایجاد کنیم ما نیز می گوییم کی خواهیم نظام برنامه ریزی را اصلاح کنیم و به جناب آقای نوبخت  برای چندمین بار پیغام می دهم که ما پشت دیوارهای سازمان برنامه و بودجه خیمه زده ایم و بر چیده نخواهد شد تا نظام برنامه ریزی کشور اصلاح شود.

وی تصریح کرد: کسی تصور نکند که می تواند با مفاهیم انقلاب و نظام مفاهیم دینی برخورد کند! در دوره طاغوت شخصی در حوزه علمیه قم برخی روایات را منکر می شد و در تحلیل ها ضد روایات عمل می کرد که علما جمع شدند و با او برخورد کردند. اصل، فرهنگ اهلبیت علیهم السلام و قرآن و روایات است که برای تمام نیازهای بشر راه حل دارد. حوزه ای که چنین حساسیتی دارد نباید کارش به جایی برسد که شخصی به یکی از مراجع قم پیغام دهد که شما در مسائل بانکی دخالت نکنید. اگر این مسائل فرصت طرح پیدا کند قطعاً فرصت بقا ندارد.

ایشان خاطر نشان کرد: کوتاهی هایی که ما در نظام برنامه ریزی می کنیم این پررویی و جسارت ها را ایجاد می کند. ان شاء الله که متوجه سخنشان نبوده اند و اساساً ما به دنبال تغییر سیاست های مالی و پولی کشور هستیم و کارهای بزرگی در راه است. ما به آن سمت می رویم که این نظریه ها را به چالش بکشیم.

وی تصریح کرد: به فضل الهی الان نیز استعداد کمی در میدان نیست و این عرض بنده را سازمان برنامه و بودجه و نظام برنامه ریزی در زمان برنامه ششم درک کرده اند. بیش از هفتاد مجموعه در نقد برنامه ششم به یاری دولت شتافتند ولی دولت به این مجموعه ها توجهی نکرد و مشکلاتی را که دیدید به وجود آوردند.

ایشان در پایان گفت: پرچم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، وابسته به پرچم تحول در علوم انسانی و تحول در فقه نظام ساز است که عضد و پشتیبان پرچم الگو هستند. اگر ما ان شاء الله پرچم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را بالا بیاوریم وارد تتمه مرحله دولت سازی اسلامی و آغاز مرحله جامعه سازی می شویم.

لازم به ذکر است در بخش بعدی به سخنرانی آیت الله رجبی در نقد سند 2030 خواهیم پرداخت./926/ص

 

                                                                                    تقریر: محسن جوادی صدر

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۰:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۰۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۴
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۵۵
اذان مغرب
۲۰:۱۷:۲۳