vasael.ir

کد خبر: ۵۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۸ - 29 May 2017
رحیم پور ازغدی:

اقتصاد مقاومتی جدا از عدالت اسلامی، زهد علما و حاکمان امکان ندارد - اقتصاد مقاومتی با تجمل گرایی مسئولین و علما سنخیت ندارد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر جامعه ای احساس کند مسئولین دو گروه هستند که حکما و علمای آنها دارای امکانات و اشتغال و ثروت های بسیاری هستند و آنها راحت تر از مردم عادی زندگی می کنند اقتصاد مقاومتی در این جامعه محال است.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصاد پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش« یادمان شهدای طلبه» که با حضور جمعی از خانواده های شهدا و ایثارگر در بنیاد پژوهش های اسلامی استان قدس رضوی برگزار شد، به بیان مبانی و بایسته های اقتصاد مقاومتی پرداخت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نگاه اقتصادی اسلام و غرب و شرق جدا و مستقل از نگاه آنها به انسان و زندگی نیست و اساسا فلسفه های مضاف در بستر فلسفه مطلق بنا شد که می تواند دینی و غیر دینی باشد و همه چیز از هستی شناسی و انسان شناسی شروع می شود.

وی با بیان اینکه برای هر شناختی باید معرفت شناسی شود و براساس معرفت شناسی مادی هستی شناسی مادی و اگر الهی باشد هستی شناسی الهی صورت خواهد گرفتف اظهارکرد:  وقتی اصل تعریف وجود انسان و طبیعت و ماوراء طبیعت مادی یا غیرمادی قلمداد شود بستری خواهد شد که بقیه نظام های اجتماعی مانند خانواده، رسانه، روابط بین الملل و همه  براین اساس شکل می گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  گفت: نمی توان معرفت شناسی حسی را در نظر گرفت که منجر به اقتصاد اسلامی شود و از طرفی هستی شناسی مادی باشد و به انسان شناسی الهی دست یافت.

وی با بیان اینکه عمده مباحث تئوریک در عرصه رسانه ها مبتذل شده و بی نظمی بر آنها حاکم است، تصریح کرد: در این عرصه تناقض های بسیاری وجود دارد که در ادبیات نظریه پردازان و مشاهیر عالم در حوزه معرفت شناسی  مباحثی مطرح می شوند که در مباحث انسان شناسی به آن پایبند نیستند.

نظام تعلیم و تربیت سکولار با نظام حقوق بشر دینی با هم جمع نمی شوند

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه نمی توان در علوم سیاسی به مقوله قدرت نگاه دینی داشت و از طرفی در نظریات توسعه و اقتصاد و ثروت هم همین نگاه را گسترش داد، گفت: نظام تعلیم و تربیت سکولار با نظام حقوق بشر دینی که خداوند منشأ این حقوق است با هم جمع نمی شوند.

وی درادامه با اشاره به فعالیت های انجام شده در انتخابات گفت: در این تبلیغات حرف های ضد و نقیض گفته شد و در عین حال در نشریه، روزنامه و در یک سخنرانی می توان دهها تناقض را پیدا کرد که با وجود قشنگ بودن کلمات در آنها تناقض های بسیاری وجود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اگر قرار باشد این مطالب ضد و نقیض با چشم مسلح خوانده شود خواهید دید که مطالب بسیاری که بدون پایه و اساس هستند گفته شده است، اظهار کرد:  اقتصاد چپ و راست اهداف متفاوت دارند و همین مشکل در مباحث دینی ما هم وجود دارد چرا که در فقه یک نظر وجود دارد و در کلام نظر دیگری ارایه می شود.

وی با بیان اینکه به عنوان نمونه در فقه و کتاب های سیاسی فقه در موضوعات و مباحثی مانند امر به معروف و جهاد فتواهای مختلفی وجود دارد، تصریح کرد: مبنای اصولی این فتواها با یکدیگر قابل جمع نیستند و در برخی موارد هم که مبنای اصولی یکی است اما در صحنه جامعه در تزاحم هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در واقع فتواها  بیخودی نیستند و برای اجرا است چرا که حکم فتوایی است که علاوه بر حوزه مفهومی در حوزه مصداقی هم تکالیفش روشن است.

وی با بیان اینکه نباید انسجام در اقتصاد یادمان بشود، تصریح کرد: اندیشه های ارایه شده در این مبحث نباید ناقض یکدیگر باشند و در مباحث کلامی و اخلاقی تناقض نداشته باشند و  به گونه ای نباشد که اگر قرار شود برخی فتواها عملی شود در عرصه اجتماعی با خطر روبرو گردند.

رحیم پور ازغدی افزود: در عین اینکه  رباخواری و طلاق نهی شده است اما سازو کارهای اجتماعی به گونه ای است که افراد را به سمت طلاق سوق می دهد و از طرفی   قوانین ضد اقتصاد مقاومتی در کشور در نظام بانکی، بیمه و تأمین اجتماعی و کار و کارگر  وجود دارد که در ذهن قابل جمع است ولی تزاحم دارند.

وی با طرح این پرسش که چرا اعتیاد و طلاق در جامعه رو به افزایش است، تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل این است که ظاهر جامعه را می بینید و باطن آن را مشاهده نمی کنید.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه به عنوان مثال در جشن های انتخاباتی پس از رأی آوری رییس جمهور منتخب برخی در مشهد مشروب می خوردند، اظهار کرد: این درحالی است که می گویند این شهر زیارتی است اما شهر لایه دوم و سوم دارد.

بازار اسلامی به اذان و انگشتر عقیق آن نیست

وی افزود: برخی می گویند شهر آرمانی، شهری است که همه مشهد جزو حرم بشود و شهر اسلامی و مذهبی به ظاهر آن برمی گردد و این درحالی است که بازار اسلامی به اذان و انگشتر عقیق آن نیست و به ربا و قسم های دروغ است و این همان است که بخشی از آیات و روایات را می بینند و بخش بسیاری از آنها را نمی بینند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود:  اقتصاد مقاومتی، انقلابی، مولد، حامی تولید و اشتغال و مستضعفان در حرف آسان است و شما وقتی می خواهید در این عرصه ها نظریه پردازی کنید حتی به اندازه انگشتان یک دست هم مجتهد نداریم و فقط حافظ فقه داریم.

اجتهاد حل مکرر مسئله حل شده  نیست

وی با بیان اینکه اجتهاد حل مسائل حل نشده، است نه حل مکرر مسئله حل شده، تصریح کرد: شهر فقط به ظاهر و در مباحث موسیقی و حجاب خلاصه نمی شود چرا که لایه های دوم و سوم آن خطرناک است و در لحظات خاص این لایه ها فوران می کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شما باید منتظر هر اتفاقی در حرم باشید اگر جامعه را نشناسید و متوجه نشوید که زیر پوست جامعه و خانواده و مدرسه چه چیزهایی می گذرد.

ما نگران برگزاری کنسرت در شهرهای زیارتی مثل مشهد هستیم

وی با بیان اینکه در حال حاضر ما نگران برگزاری کنسرت در شهرهای زیارتی مثل مشهد هستیم، تصریح کرد: اما موسیقی زیر زمینی مشهد در کشور اول است و موسیقی زیر زمینی  به معنای موسیقی چکشی ضد دین است و از طرفی درادارت و وزارتخانه ها افراد رشوه می گیرند.

نباید حکم قضایی را جدا از حکم اقتصادی تعریف کرد

رحیم پور ازغدی افزود: وقتی می خواهیم درباره شهر اسلامی صحبت کنیم یک بعد آن اقتصاد مقاومتی است اما در برخی موارد ما شاهد ظلم اقتصادی در جامعه هستیم که با نبود شاکی خصوص قوه قضائیه وارد نشده است و این درحالی است که نباید حکم قضایی را جدا از حکم اقتصادی تعریف کرد.

عضو شورای عالی انقلاب اسلامی ادامه داد: حکم قضایی، بعد اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی دارد و باید همه این ابعاد آن را مشاهده کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درادامه با طرح این پرسش که با این روال آموزش و پژوهش در حوزه آیا می توانیم تمدن اسلامی را بسازیم، گفت: در حال حاضر یک درس خارج فقه درباره مدیریت شهری و احکام شهرسازی و معماری نداریم درحالیکه در دنیا دهها مکتب درباره شهرسازی وجود دارد.

وی با بیان اینکه همین غربی های سکولار هزاران کتاب در مباحث شهری و شهرسازی ساخته اند، اظهارکرد: ما حتی یک درس خارج فقه درباره این موضوعات در مشهد و قم نداریم چرا که اغلب آنها آیات و روایات را نمی شناسند و ما مجتهد نداریم.

درسهای خارج فقه امروز هنر نیست و در واقع بی هنری است

رحیم پور ازغدی افزود: درسهای خارج فقه امروز هنر نیست و در واقع بی هنری است چرا که ما مشکل رساله نداریم که فقط به صورت مداوم رساله می دهند و از طرفی ما به مراجع بسیاری هم نیاز نداریم و بقیه می توانند در سایه دو تا سه مرجع مشکلات مردم را حل کنند.

وی با بیان اینکه طلاق در مشهد فراوان است، تصریح کرد: در همین شهر همه دلخوشی برخی به این موضوع است که زیارت های بسیاری انجام می شود و نباید به این مطلب بسنده کرد که زیارت هدف نیست و تربیت انسان هدف اصلی در سایه زیارت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در عین حال در حال حاضر دروس فقهی و حوزوی  هم هدف نیستند و تأمین عزت اسلام و حل المسائل جامعه حائز اهمیت است و نه اینکه فقط به عبادات فردی بسنده شود.

2030 توضیح المسائل یک جامعه سکولار است

وی با بیان اینکه غربیها توضیح المسائل ما را نوشته اند، گفت: سبک زندگی غربی لیبرال از طریق فیلم و آموزش که همان زندگی لذت بخش است ارایه می شود و حتی مسئولان و نخبگان ما هم این موضوع را قبول کردند و 2030 توضیح المسائل یک جامعه سکولار است که باید با پول خودتان آنها را عملی سازید.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: تعریف خانواده سکولار روشن است ولی تعریف خانواده اسلامی برای جامعه معلوم نیست که باید در آن حقوق خانواده، زن و کودک مشخص باشد.

رحیم پور ازغدی درادامه به بیان تعریف اقتصاد در جوامع مادی پرداخت و گفت: در اقتصاد مادی، دنیا برای انسان اول و آخر است و انسان ابدی نیست و فقط برای همین 60 تا 70 سال است که باید هرچه بیشتر در رفاه باشد و سود و لذت ببرد و احکامی هم بر اقتصاد آنها حاکم نیست.

وی درادامه به بیان تفاوت های اقتصادی مکاتب مادی و الهی پرداخت و گفت: جان لاک، پدر اقتصاد لیبرال معتقد به نظام سرمایه داری است که از دل آن دو شرط برای مالکیت می گذارد که اینها همان ارزشهای اخلاق و حقوقی ادیان ابراهیمی است که صاحب ثروت و قدرت تا حدی از نعمتهای طبیعی استفاده کند که سهم بقیه هم محفوظ بماند و دوم اینکه تملک نعمتهای طبیعی تا حدی مجاز است که این نعمتها بلا استفاده نماند و ضایع نشوند که در اقتصاد اسلامی هم همین ها اصل است.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه نتیجه ای که از این دوشرط گرفته می شود این است که هیچ مانعی برای مالکیت وجود ندارد، تصریح کرد: در عین حال تعریف عدالت به گونه ای که از اغنیاء گرفته شود و به فقرا داده شود ضد اقتصاد و رشد و توسعه در مکاتب مادی است.

وی با با بیان اینکه این طرز تفکر مبنای دکترین های مالکیت خصوصی است، تصریح کرد: آنها معتقدند با دیدگاه توزیع ثروت در بین فقرا توسعه حاصل نمی شود واز طرفی یکی از اجتهادهایی که امروز در حوزه انجام می شود به گونه ای است که احکام و کارکرد آنها عوض شده است.

رحیم پور ازغدی با اشاره به سخنان شهید مطهری(ره) گفت: مطهری قبل از انقلاب می گفت که چیزی که امروز به نام تجارت می گویند تجارت دیگری است و موضوع عوض شده و سنخ آنها تغییر کرده است. 

وی با اشاره به وضعیت نابسامان بانکها اظهارکرد: برخی مراجع فرآیند بانکها را ربا می دانند و برخی می گویند ربا نیست و این تناقض به این دلیل است که درباره مفهوم بانک و مصداق و کارکردهای ان درست بحث نشده است و این درحالی بود که این قوانین بر روی کاغذ ربا نبود ولی در اجرا به صورت ربا درآمد چرا که قوانین و اجرا در حوزه بانک ها با یکدیگر متفاوت است.

رحیم پور ازغدی با طرح این پرسش ها که با چه نظارتی امروز پول چند بانک در دست چند تا مسئول قرار گرفته است؟ نظارت اقتصادی به چه میزان بوده و هست؟گفت: بسیار زشت و ناپسند است که بگویند معاون آستان قدس رضوی چند صد میلیارد پول برداشته و به آمریکا رفته است.

اقتصاد مقاومتی بدون نظارت شفاف و دقیق بر نهادهای حکومتی امکانپذیر نیست

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی بدون نظارت شفاف و دقیق بر نهادهای حکومتی امکانپذیر نیست، تصریح کرد: در عین حال اقتصاد مقاومتی با شعار نمی شود چرا که هر جا پولها جمع می شود و بانک وجود دارد باید شفافیت باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درادامه با اشاره به حکومت داری حضرت علی (ع) گفت: حضرت علی (ع) فرمودند ببینید که من چطور وارد حکومت شدم و حتی اسب و لباسم را هم دادم و اگر دیدید که وقتی از حکومت بیرون بیرون می آیم اموال بیشتری دارم از من بپرسید.

اقتصاد مقاومتی با تبعیض و حرف نمی شود

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی با تبعیض و حرف نمی شود، تصریح کرد: برای آن حکومتی فداکاری شد که الگوی آن قرآن و نهج البلاغه بود و نمی توان از طرفی از اقتصاد مقاومتی در مقام حرف حمایت کرد که در نهادهای دینی و بیت المال و بانک ها برخلاف اقتصاد مقاومتی عمل شود.

رساله های موجود یک هزارم احکام دین نیستند

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: رساله های موجود یک هزارم احکام دین نیستند و سبک زندگی فردی در حال حاضر هزار حکم شرعی دارد که در هیچ رساله ای نیست و در عین حال ما توضیح امسائل در حوزه اقتصاد خانواده، بازار و حلال و حرام نداریم .

وی با طرح این پرسش که مگر هدف این نیست که انسان هرچه بیشتر در زندگی مادی لذت ببرد؟گفت: در حوزه اقتصاد مقاومتی ممکن است برخی بگویند این تجمل گرایی چه ربطی به عدالت دارد.

اقتصاد مقاومتی با تجمل گرایی مسئولین و علما سنخیت ندارد

وی ادامه داد: اگر جامعه ای احساس کند مسئولین دو گروه هستند  که حکما و علمای آنها دارای امکانات و اشتغال و ثروت های بسیاری هستند و آنها راحت تر از مردم عادی زندگی می کنند اقتصاد مقاومتی در این جامعه محال است.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای تحمل مشکلات است، ادامه داد: در چنین شرایطی این سؤال برای مردم پیش می آید که چرا خانواده مسئولان و علما در رفاه و امکانات بیشتر باشند و اقشار جامعه از این رفاه برخوردار نباشند.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی جدا از عدالت اسلامی، زهد علما و حاکمان امکان ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از اقشار دلشان به رهبری گرم است چرا که زندگی رهبری و فرزندانش پاک است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  افزود: در چنین شرایطی چطور می توان از مردم توقع داشت که اگر جنگ بشود فرزندان خودشان را برای دفاع بفرستند در حالیکه مسئولین در رفاه و امکانات هستند و آنها فقط به عشق رهبری و ولایت فقیه و اهل بیت(ع) فرزندان خود را به جبهه می فرستند.

وی با بیان اینکه در همین انتخابات اخیر برخی شعارهایی می دادند که می دانستند خلاف شرع و اسلام است، اظهار کرد: وقتی گفته شد67-67 یعنی امام را می کوبیدند و بدین معنا است که امام (ره) جلاد بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به رویدادهای منطقه خاورمیانه پس از انتخابات اخیر گفت: آنها ناتوی عربی، آمریکایی و اسرائیلی تشکیل دادند و یک ارتش با یکدیگر بر علیه ایران شکل داند./629

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۲ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۹:۲۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۶:۱۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۳
غروب آفتاب
۱۹:۵۹:۴۲
اذان مغرب
۲۰:۱۸:۱۳